Gå til innhold

Samboer har 150.000kr i inkasso.

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i  nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse.

Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? 

(Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) 

Anonymkode: 97afb...7e0

Hvis han har lav lønn og inkassogjeld vil det nok være mye enklere for deg å få boliglån alene uten han.

Hvis du kjøper bolig kan jo han leie hos deg.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Den skjønte jeg ikke helt! Kan du forklare nærmere?

Dere får lavere boliglån av at du får forbrukslån. Banken ser på total mengde lån når de vurderer hvor mye boliglån dere klarer ¨å betjene.

Anonymkode: f52dd...10b

• Liker 5
Skrevet

Er det noe banken kunne gått med på å bake inn forbrukslån i huslån? Har sett på et hus jeg vil kjøpe til 1.7 mill og vi kan sammen få 2.3 mill i huslån så lenge han ikke har betalingsanmerkninger. Vi har kausjonist til egenkapital. Kunne det vært en realistisk løsning eller vil banken nekte oss huslån med et så stort forbrukslån?

Banken låner deg ikke mer penger enn boligen er verdt. 

Anonymkode: 896d6...d2e

• Liker 5
Skrevet

Hvis han får lån til noe som helst med en sånn økonomisk situasjon mister jeg troen på systemet... Han må tjene svært dårlig dersom han må bruke 10 år på å kvitte seg med et lån på 150K, selv med høy rente. 

Eneste reelle alternativet som jeg kan se er at du tar opp huslån alene. Da sikrer du verdiene dine.

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banken låner deg ikke mer penger enn boligen er verdt. 

Anonymkode: 896d6...d2e

Kan ikke han ta forbrukslån i sitt eget navn når han er fri for betalingsanmerkninger og betale ut mitt forbrukslån?

Skrevet
4 minutter siden, Knirke skrev:

Hvis han får lån til noe som helst med en sånn økonomisk situasjon mister jeg troen på systemet... Han må tjene svært dårlig dersom han må bruke 10 år på å kvitte seg med et lån på 150K, selv med høy rente. 

Eneste reelle alternativet som jeg kan se er at du tar opp huslån alene. Da sikrer du verdiene dine.

Målet er jo å gjøre han gjeldsfri slik at han kan få lån. Man blir jo ikke svartelistet resten av livet hos bankene på grunn av en trøblete start på voksenlivet?

• Liker 1
Skrevet

Leste du hele tråden? Jeg er klar over risikoen, ønsker løsninger på hvordan  vi kan løse opp i gjelden, ikke om jeg skal hjelpe han eller ikke.

Ikke ta opp forbrukslån iallefall. 

Om du vil hjelpe ham er det bedre at dere snur alle kroner dere får inn, ser på mulighetene for å få mer inn, begge to, og står på for å betale ut dette så fort som mulig, UTEN å ta forbrukslån. 

Du vet aldri hva som skjer, og mange mange som har tatt opp gjeld for å hjelpe en partner de stolte 100% på, for så å oppleve at de ble sittende med gjelda. 

Mye bedre at du og han forsøker å gå sammen om å få dette betalt ned fort. 

150000 kr i forbrukslån på deg vil dessuten tale negativt i banken, angående at du får lov til å få lån. Plutselig er dere ikke bare en de anser som potensielt dårlig kunde, men to. 

Jeg løste forøvrig ut 50000 kr i gjeld min kjære hadde da vi flyttet sammen. Hadde det på konto selv, men vi har hatt mange vonde diskusjoner rundt de pengene. 

Uansett hadde kun jeg egenkapital selv om jeg betalte dette for ham, og vi gjorde det slik at jeg kjøpte bolig, og han leide hos meg. 

Slikt kan gjøres om på senere. 

Ikke ødelegg din mulighet til å få lån også! Ikke under noen omstendigheter ta opp gjeld for andre! 

Livet er langt, dette klarer dere å fikse på smartere måter. 

Anonymkode: 6e914...0a1

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Målet er jo å gjøre han gjeldsfri slik at han kan få lån. Man blir jo ikke svartelistet resten av livet hos bankene på grunn av en trøblete start på voksenlivet?

Nei, har jeg sagt det?

Si at han blir kvitt gjelden, da. Med elendig inntekt og uten egenkapital så må han fortsatt lete lenge etter en bank som vil låne ham penger. Hvis TS har tenkt å legge ut for egenkapital for dem begge, så håper jeg for guds skyld hun kontraktfester at hun får en større andel av huset. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil hjelpe ham er det bedre at dere snur alle kroner dere får inn, ser på mulighetene for å få mer inn, begge to, og står på for å betale ut dette så fort som mulig, UTEN å ta forbrukslån. 

Du vet aldri hva som skjer, og mange mange som har tatt opp gjeld for å hjelpe en partner de stolte 100% på, for så å oppleve at de ble sittende med gjelda. 

150000 kr i forbrukslån på deg vil dessuten tale negativt i banken, angående at du får lov til å få lån. Plutselig er dere ikke bare en de anser som potensielt dårlig kunde, men to. 

Jeg løste forøvrig ut 50000 kr i gjeld min kjære hadde da vi flyttet sammen. Hadde det på konto selv, men vi har hatt mange vonde diskusjoner rundt de pengene. 

Uansett hadde kun jeg egenkapital selv om jeg betalte dette for ham, og vi gjorde det slik at jeg kjøpte bolig, og han leide hos meg. 

Ikke ødelegg din mulighet til å få lån også! Ikke under noen omstendigheter ta opp gjeld for andre! 

Takk for tips. Jeg tenker at en mulighet er at jeg tar opp lån for å cashe ut betalingsanmerkningene og at han da som gjeldsfri tar opp sitt eget forbrukslån i sitt navn og betaler ut meg. På den måten er det fortsatt han som sitter med gjelda. Hadde det vært mulig?  Ser at noe av rentene hans er oppe i 22% og forbrukslån finner man til 12%.. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Jeg tenker at en mulighet er at jeg tar opp lån for å cashe ut betalingsanmerkningene og at han da som gjeldsfri tar opp sitt eget forbrukslån i sitt navn og betaler ut meg. På den måten er det fortsatt han som sitter med gjelda. Hadde det vært mulig?  Ser at noe av rentene hans er oppe i 22% og forbrukslån finner man til 12%.. 

Skrevet
1 minutt siden, Knirke skrev:

Nei, har jeg sagt det?

Si at han blir kvitt gjelden, da. Med elendig inntekt og uten egenkapital så må han fortsatt lete lenge etter en bank som vil låne ham penger. Hvis TS har tenkt å legge ut for egenkapital for dem begge, så håper jeg for guds skyld hun kontraktfester at hun får en større andel av huset. 

Vi har snakket med banken og de sier at det er fint mulig at vi til sammen kan få kjøpt huset hvor jeg har en litt større andel og hvis vi har kausjonist (så fremt han er uten betalingsanmerkninger). 

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ingen god "kvikk fiks" på dette som ikke setter din kredittverdighet i fare også.

Hva er det snakk om her? Mange saker eller en stor? Går det an å foreslå en samlet betaling - frivillig gjeldsordning - slik at samlet beløp går til nedbetaling av alt samtidig?

Hvem skal dere kjøpe huset av - noen dere kjenner eller en vilt fremmed? Hva slags takst - full markedstakst eller en vennlig pris under markedsverdi? Er det det siste kan dere jo låne mer.

Har dere snakket med deres respektive banker? Hva sier de? 

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Det er ingen god "kvikk fiks" på dette som ikke setter din kredittverdighet i fare også.

Hva er det snakk om her? Mange saker eller en stor? Går det an å foreslå en samlet betaling - frivillig gjeldsordning - slik at samlet beløp går til nedbetaling av alt samtidig?

Hvem skal dere kjøpe huset av - noen dere kjenner eller en vilt fremmed? Hva slags takst - full markedstakst eller en vennlig pris under markedsverdi? Er det det siste kan dere jo låne mer.

Har dere snakket med deres respektive banker? Hva sier de? 

Takk for gode spørsmål. Det er en del store saker og en del små saker. Mest store saker. Han har allerede frivillig gjeldsordning på de små sakene. Vi ønsker å kjøpe huset til en vennepris langt under takst og har fått et godt tilbud. Banken sier vi kan få lån til å kjøpe det så lenge han ikke har betalingsanmerkninger. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har snakket med banken og de sier at det er fint mulig at vi til sammen kan få kjøpt huset hvor jeg har en litt større andel og hvis vi har kausjonist (så fremt han er uten betalingsanmerkninger). 

Da snakker dere med banken igjen om dette forbrukslånet.

Så lager dere et gjeldsbrev der han og du samt et par vitner signerer på at han skylder deg kr X som betales tilbake slik og slik over Z år til Y % rente. 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode spørsmål. Det er en del store saker og en del små saker. Mest store saker. Han har allerede frivillig gjeldsordning på de små sakene. Vi ønsker å kjøpe huset til en vennepris langt under takst og har fått et godt tilbud. Banken sier vi kan få lån til å kjøpe det så lenge han ikke har betalingsanmerkninger. 

Se mitt neste innlegg.

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Da snakker dere med banken igjen om dette forbrukslånet.

Så lager dere et gjeldsbrev der han og du samt et par vitner signerer på at han skylder deg kr X som betales tilbake slik og slik over Z år til Y % rente. 

Hva om han tar over forbrukslånet når han er anmerkningsfri slik at jeg er "trygg"? 

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Se mitt neste innlegg.

Tusen takk for at du deler av kunnskapen din.

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om han tar over forbrukslånet når han er anmerkningsfri slik at jeg er "trygg"? 

Jeg tenker at banken kan hjelpe dere med å sette opp et gjeldsbrev som sikrer deg - dvs at du kan sørge for at han må betale hvis han skulle finne på å prøve å lure deg. Jeg tenker at din eierandel i boligen senere kan gjenspeile dette også, men snakk med banken om gode løsninger her.

Skrevet

Dere må jobbe for å øke inntekten. Ta en helgejobb, selg alt dere ikke trenger, si opp abbonementer

Anonymkode: 8e9a1...564

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje en løsning, men laangt ifra en god en. 

Som flere skriver her - fraråder sterkt til å ta opp lån for å løse opp i gjelda hans. Har lest hele tråden og du vil ikke høre om det, men ta et hint når så mange nevner dette. Skjønner godt at du vil hjelpe og jeg er enig med deg i dette. Selv kunne jeg tenkt å gjøre det samme i en lignende situasjon - men det er dumt å gjøre handling ut av velvilje her. 

Det er et par gode muligheter som ikke er så gøye, men det kommer litt anpå situasjonen deres. Dere bor i huset dere vil kjøpe nå, men hvor lenge kan dere bo her før et eventuelt kjøp? 

Jeg hadde gjort alt i min makt for å betale ned gjelda sammen før dere tar boliglån. Om det er via refinansiering eller om dere får til bedre avtaler med kreditor. Hvis det er flere selskaper, så går d an å høre med alle om bedre vilkår - betal ned de som er minst samarbeidsvillige først (kredit med høyest rente). Du nevner 10 år på nedbetalingsplan. Er dette beregnet på dere begge eller hans egen plan med kreditor? 150k er "lite" - i den forstand at et godt beløp vil mest sannsynlig korte ned betalingsplanen ganske mye.

Men nå vet jeg ikke resten av situasjonen deres så det er vanskelig å si hva som er best

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...