Gå til innhold

Søsken med nesten samme navn, ok eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om et par slike tilfeller. Johannes og Johanna, for eksempel. Men kanskje enda verre: Odd og Oddrun! Var visst flere som het Odd i slekta (samt en RuneJ slik at slik ble «begge» oppkalt.

Og så gikk jeg i klasse med en som heter Martin som har en bror som heter Morten!

Har dere hørt om noen sånne tilfeller?

Anonymkode: 5ff1c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe uvanlig. Noen foreldre tror at barns navn «må» ligne på hverandre. Latterlig

Anonymkode: 74f9c...dd1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åse og Astrid. Terje og Tarjei. Maren og Marie. Marte og Margrete. Liker det ikke

Anonymkode: 55f42...39a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om et par slike tilfeller. Johannes og Johanna, for eksempel. Men kanskje enda verre: Odd og Oddrun! Var visst flere som het Odd i slekta (samt en RuneJ slik at slik ble «begge» oppkalt.

Og så gikk jeg i klasse med en som heter Martin som har en bror som heter Morten!

Har dere hørt om noen sånne tilfeller?

Ikke så uvanlig, spesielt på flerbarns fødsel barn (typ tvillinger, trillinger osv) syns det vitner om dårlig fantasi og at en ikke har sett barnet an før en ga det navn. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om et søskenpar som het Martin og Martine...

Anonymkode: 57285...f61

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke. Føler barnet mister litt av sin unike identitet. Så mye kjekkere å få et navn som er helt forskjellig fra sitt søsken.

Skjønner heller ikke greia med å absolutt skulle ha samme forbokstav på navnene.. 

Anonymkode: e6059...59e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte om et søskenpar som het Martin og Martine...

Anonymkode: 57285...f61

Enda verre enn Martin og Morten!

Hva med.. Martin, Martine, Morten og Marton?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner kalte sønnen det samme som seg selv og datteren den kvinnelige versjonen av samme navn... 😂 

Anonymkode: 0e369...37e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro og Gry. Syns det er merkelig, men blir jo vant til det.

Endret av Dillan
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan og Johanna/Johanne blir kanskje litt vel likt ja, men mange av de andre eksemplene her ser jeg ikke problemet med. Martin og Morten er vel ikke spesielt likt, med mindre man mener at alt som begynner på samme bokstav er likt.

Anonymkode: be426...16c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke at Martin og Morten er så likt. Reagerer mer på de som gir navn som Morten Mortensen. Da lurer jeg på hva som er tanken. 

Anonymkode: ffbc7...166

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min har tvillinger hvor begge barna heter samme fornavn som barnefar.

Barnefar og sønnene har derimot forskjellig mellomnavn! Litt festlig 😂

De bruker alle full kombinasjon av dobbeltnavn! 

Eksempel så jeg ikke blir gjenkjent:

Hans Johan, Hans Olav og Hans Johan! 

Anonymkode: 4f9ff...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner forsåhvidt ønsket om en viss harmoni og enhet når det gjelder søskennavn - å ha veldig ulike navn kan også bli litt rart - men navnene trenger ikke høres like ut for å passe sammen. Jeg jobbet en gang med eneggede tvillinger som het Marte og Marie, det blir fort litt rot og forvekslinger med bare en bokstavs forskjell selv om navnene ikke høres så like ut.

Søster og jeg har navn som har samme forbokstav, men ellers ikke er påfallende like. De er tydeligvis typiske søskennavn som mange synes passer sammen, jeg har truffet flere søskenpar med samme navn (og på omtrent samme alder). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri, Mari og Kari

Maja og Kaja

Anne og Hanne

Adna og Adnan

Og så en familie der far het Martin, mor Martine og sønnen Martinus. Jeg tuller ikke...

Anonymkode: 4685a...c09

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner et par som har to barn som heter Mille og Milliam , og i en annen familie finner du søsknene Stine og Stian.
Og jeg kjenner et tvillingpar som har så like navn at det er helt håpløst å vite hvem man snakker om. Navnene er så sjeldne at jeg ikke vil skrive de her, men det er i stilen Anita og Anitra. At jentene er prikklike gjør det jo ikke akkurat bedre...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes både veldig like navn og veldig ulike navn på søsken blir rart. Synes det er penest med en viss harmoni, som @Daria skriver, uten at navnene er veldig like. Martin og Martine er jo helt latterlig. Men å kalle den ene Maximillian-Mattheus og den andre Odd blir for forskjellig igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner Mille og Milian, Sandra og Sander, og Mathea og Martine

Anonymkode: 1f701...452

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker veldig upraktisk med nesten like navn. Men de bør liksom passe sammen, være i samme stil på en måte. 

Anonymkode: 74d64...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...