Gå til innhold

Hvis du døde i morgen, hvem ville kommet i din begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen jeg vil invitere i begravelsen min. 

Anonymkode: 386e0...bff

Det får du vel ikke sjansen til heller, du er jo død. 😜

Folk kommer til å møte opp uinvitert...

Tror nok det vil komme relativt mange hvis jeg døde i morra. Har stor familie,ikke masse venner men ser for meg at folk fra jobben ville møtt mannsterke opp. Snakk om ca 100 stk. 
Om jeg ikke har stor vennekrets har jeg en desto større bekjentskapskrets. Anslår 150-200.

Anonymkode: ac9e9...ecb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Bruker

Kommer alt an på omstendighetene rundt eit dødsfall.      Ved ulukke så er det oftast mange som ønsker å vise omtanke overfor de pårørende.    Ved det som betraktes som fortidleg dødsfall er det også mange som ønsker å vise omtanke.

Dør ein som gammel er det kanskje ikkje så mange omgangsvenner, familibånd igjenn etter kanskje mange år på aldershjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er hyklersk å bare møte opp når en person er død, når en ikke har hatt noen form for kontakt i livet. Alle kunstige fine ord kan de holde for seg selv. Det er mens folk lever at de kanskje hadde satt pris på å høre det hvis det er noe positivt å si. Personlig vil jeg ikke at noe skal sies til familie jeg ikke har kontakt med, eller ha annonse i avisa, ikke vanlig begravelse med folk tilstede. Ingen prest eller sang. Bare dø i stillhet, kremering, bli spredt i dertil egnet område som jeg eller de innvidde velger selv og ferdig med det. Jeg kom hit alene. Jeg drar alene. 

Anonymkode: dc100...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Tror kanskje "halvfull" er riktig svar for min del (medmindre Covid19 hadde lagt begrensninger på antall mennesker i kirken da.) 

Hadde jeg dødd i morgen ville nok familie og en del venner dukket opp (er på familiebesøk) . 

Hadde jeg dødd om et par uker (når jeg er hjemme igjen) så ville en del nære kolleger dukket opp, samt enkelte familiemedlemmer (de som gadd reise såpass langt). 

Ville definitivt ikke blitt fullt hus, men muligens heller ikke tomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er hyklersk å bare møte opp når en person er død, når en ikke har hatt noen form for kontakt i livet. Alle kunstige fine ord kan de holde for seg selv. Det er mens folk lever at de kanskje hadde satt pris på å høre det hvis det er noe positivt å si. Personlig vil jeg ikke at noe skal sies til familie jeg ikke har kontakt med, eller ha annonse i avisa, ikke vanlig begravelse med folk tilstede. Ingen prest eller sang. Bare dø i stillhet, kremering, bli spredt i dertil egnet område som jeg eller de innvidde velger selv og ferdig med det. Jeg kom hit alene. Jeg drar alene. 

Anonymkode: dc100...142

Helt Enig !    Mange får dårleg samvittighet når ein dødsfall skjer, og møter opp i kyrkja og kondolerer de pårørende.    Det kan vera personer ein ikkje har hatt noe kontakt med på kanskje  mange år, og knapt hadde kjent igjenn.  

En enke hevdet at hun følte at hun hadde aldri fått så mange falske klemmer som under begravelsen til ektefellen.    Vel, de aller fleste klemmer var nok velmeinte, men kanskje enken var i en sorgfase og da er det ikkje alltid ein  har klarer å sortere tankene.   Det er forlengst slutt m/ tradisjonen  her at  mange   får nytte høve å kome m/ minneord i kyrkja som  kun forbeholdt de aller nærmeste.

     Det som bekymrer med aller mest idag er kostnadene til begravelser er blitt så skyhøge, og mange sitter igjenn med skyhøge regninger.  

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre stykker tror jeg. To venninner, og min bror som er min eneste familie. Vel, om han hadde klart å somlet seg til å bestille togbillett i tide ja. Finne frem dress og klippe seg. Sånt er det jeg som ordner.

Anonymkode: b36d6...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, den ville nok vært relativt tom, men det er mer av eget ønske, vil ikke ha noe stor forsamling. Ikke ville jeg hatt noe i en kirke heller. Så "planen" er jo selvsagt guttungen, bestevenninnen min og hennes familie som blir der guttungen skal bo om jeg dør tidlig, en tante, og 5 venner tenker jeg.

Bekjente og folk jeg ikke har så mye med trenger ikke å komme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen tilknyttet kirken så presten slapp å snakke til seg selv. En fra begravelsesbyrået?

 

Anonymkode: b7928...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt hus. Ikke kirke, takk  👿😜

Iallfall hvis jeg døde ung. Om jeg lever til jeg blir hundre år så er vel alle vennene mine døde, så da blir det labert oppmøte.

Synd man ikke kan se sin egen begravelse egentlig, man blir vel aldri mer hyllet enn som da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser til stadighet folk som dør hvor kirka er full av folk som er berørt.

Jeg er i 40 årene og jeg innser kirken ville vært tom for meg hvis jeg ramlet om i morgen. 

Jeg har ingen venner som naturlig ville møtt opp. 
Ingen av mine kollegaer ville møtte opp, jeg er ikke så nær noen. Neppe noen som ville tatt det så ille opp at de måtte gått hjem fra jobb.
Min far ville neppe møtt opp. (har ikke hatt kontakt på mange år)

Jeg ville endt opp med min samboer, mine barn, min mor, sannsynligvis mine 2 søsken. Alle som føler de "må" grunnet familiære grunner. 
Svigerfamilien ville neppe møtt opp. Har aldri  møtt svigerfar selv etter to tiår.

Jeg feirer aldri bursdag og gruer meg til at jeg blir 50. Da blir bare nok en trist påminnelse om at jeg ikke klarer å skape relasjoner.

Hvordan er det med dere?  Full kirke eller tom?

Anonymkode: ebdc6...964

Det flotte med egen begravelse er jo nettopp at du ikke er der til å se hvem som kommer og hvor mye eller lite som er stelt istand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig veldig få pga coronarestriksjoner. 

Anonymkode: 1e599...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje noen tilknyttet kirken så presten slapp å snakke til seg selv. En fra begravelsesbyrået?

 

Anonymkode: b7928...61f

Samme her. 

Det er ikke så nøye, jeg har jo selv valgt å leve uten sosial omgang med andre. 

Anonymkode: 4ca18...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en dyster tråd.. er dere en gjeng med så mye selvmedlidenhet at dere tror ingen ville komme i begravelsen deres? 
om jeg hadde segnet om hadde kirken vært stappfull og folk måtte stå ute å høre seremonien på høgtaler. Stor familie, vennekrets, mange bekjente og kollegaer. Barnas venner og foreldrepar. Listen er lang. 
det er normalt å gå i begravelse til mennesker selv om du ikke er den aller nærmeste. 
 

Anonymkode: 5f945...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.8.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Nærmeste familie, veldig få. 

Anonymkode: 93335...77b

Samme her.

Anonymkode: fa38c...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både stor familie på min og samboers side som ville kommet, samboer og venner. 

Anonymkode: 8f822...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for en dyster tråd.. er dere en gjeng med så mye selvmedlidenhet at dere tror ingen ville komme i begravelsen deres? 

Ingen selvmedlidenhet her. Kun en objektiv vurdering av det som spørres om. Det er ikke synd i meg, men statusen er nå en gang at kun 5-6 stykker ville kommet. Slik er det bare. Det er bare en ærlig vurdering av slik det er. 

Anonymkode: fa38c...9b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for en dyster tråd.. er dere en gjeng med så mye selvmedlidenhet at dere tror ingen ville komme i begravelsen deres? 
om jeg hadde segnet om hadde kirken vært stappfull og folk måtte stå ute å høre seremonien på høgtaler. Stor familie, vennekrets, mange bekjente og kollegaer. Barnas venner og foreldrepar. Listen er lang. 
det er normalt å gå i begravelse til mennesker selv om du ikke er den aller nærmeste. 
 

Anonymkode: 5f945...865

Man må da kunne ha forståelse for at ikke alle vil ha det slik.

Anonymkode: 2f090...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke oppmerksomhet og vil helst ikke ha noen begravelse. Det hadde kommet ganske mange tror jeg. Har passe stor familie med tanter, onkler, søskenbarn ol (25 på mammas side og sikkert nærmere 100 på pappas side), samt ca 15 venninner pluss deres partnere. Og helt sikkert familievenner og venner av foreldrene mine som har fulgt meg fra jeg var liten. Tror kanskje et par av mine tidligere kollegaer også ville kommet. 

Dette gjør at jeg gruer meg sjukt til å dø, jeg vil ikke ha begravelse😫

Anonymkode: 79d88...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen. Alle jeg kjenner er fornuftige folk som respekterer covid-restriksjonene.

 

Når det er sagt så er begravelser først og fremst for de etterlatte. Det spiller ingen rolle for meg hvem som kommer og ikke, for jeg vil jo være død i en slik situasjon uansett. Jeg tror det ville vært fint for mamma og pappa om alle slektningene våre kom, familievenner, venninnene mine fra skoletiden og deres foreldre (som jo kjenner mine foreldre godt). 

Anonymkode: 4156d...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever hele mitt sosiale liv livet som anonym bruker på KG, Tror neppe noen vil merke noe om en anonym dør. Håper noen vil sette opp en pc og logge meg inn.

Anonymkode: 1dc94...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...