Gå til innhold

Vegvesenet vil la min 100 år gamle bestefar fornye førerkortet sitt(?)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk tilsendt dette:

«Emne: Varsel om utløp av førerkortklasser

Hei Peder. Vi minner om at du har en eller flere førerkortklasser som går ut lørdag 12. september 2020. For informasjon om fornyelse, se https://www.vegvesen.no/fornye-forerkort. 
Du kan ikke svare på denne meldingen.
Hilsen Statens vegvesen»

Altså, bestefar fyller 100 om to uker, og på førerkortet står det jo at det er gyldig til og med 99 år, slik at det går ut når han fyller 100. Men han har ikke kjørt de siste 5 årene, men her driver altså vegvesenet og sender ut info om hvordan fornye førerkortet til en som fyller 100!? Vil de ha ham ut på veien igjen?

Anonymkode: 803d5...838

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At han fyller 100 år betyr ikke automatisk at han ikke kan kjøre bil lenger og det de gjør her er bare å informere om at førerkortet hans går ut. Statens vegvesen er jo ikke nødvendigvis informert om at han ikke har kjørt bil de siste fem årene. Det er altså en påminnelse, som etter all sannsynlighet sendes ut automatisk, og ikke en oppfordring til noe som helst. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leo skrev:

At han fyller 100 år betyr ikke automatisk at han ikke kan kjøre bil lenger og det de gjør her er bare å informere om at førerkortet hans går ut. Statens vegvesen er jo ikke nødvendigvis informert om at han ikke har kjørt bil de siste fem årene. Det er altså en påminnelse, som etter all sannsynlighet sendes ut automatisk, og ikke en oppfordring til noe som helst. 

Nettopp.

TS: Vi har ingen fast øvre aldersgrense for å ha førerkort her i landet. Men det er ingen automatikk i at han får fornyet førerkortet, og det er heller ikke Vegvesenet som bestemmer dette. Han får nemlig ingen fornyelse av førerkortet uten en helseattest. 

Denne meldingen du hisser deg opp over er altså ingen oppfordring eller garanti men ren informasjon, noe du forhåpentligvis hadde forstått om du LESTE på linken du siterer. 

(Og så er det dessverre slik at det finnes leger som gir ut godkjente helseattester til folk som aldri skulle fått dem, slik at vi ikke får luket ut sjåfører som ikke lenger er skikket til å sitte bak et ratt. Men det må du i så fall kjefte på legestanden for, ikke Vegvesenet.) 

Anonymkode: de67b...d80

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk tilsendt dette:

«Emne: Varsel om utløp av førerkortklasser

Hei Peder. Vi minner om at du har en eller flere førerkortklasser som går ut lørdag 12. september 2020. For informasjon om fornyelse, se https://www.vegvesen.no/fornye-forerkort. 
Du kan ikke svare på denne meldingen.
Hilsen Statens vegvesen»

Altså, bestefar fyller 100 om to uker, og på førerkortet står det jo at det er gyldig til og med 99 år, slik at det går ut når han fyller 100. Men han har ikke kjørt de siste 5 årene, men her driver altså vegvesenet og sender ut info om hvordan fornye førerkortet til en som fyller 100!? Vil de ha ham ut på veien igjen?

Vegvesenet har da virkelig ingen oversikt hvem som faktisk er i stand til å kjøre og ikke, og de vet slettes ikke at akkurat din bestefar ikke har kjørt bil de siste fem årene. De informerer bare om at hans gyldige førerkort må fornyes hvis han hadde vært i stand til å kjøre bil, slik reglene er... Likevel ville han ha trengt en legeerklæring for å faktisk kunne gjøre det - det må man når man er over en viss alder. 

Og selv om de kanskje er få, så kan det godt hende det finnes 100-åringer som fint kan kjøre bil... Dette var kanskje en liten overreaksjon fra din side, eller??

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chunkylover53
På 30.8.2020 den 23.08, Teatrica skrev:

Og selv om de kanskje er få, så kan det godt hende det finnes 100-åringer som fint kan kjøre bil...

Det finnes neppe en eneste 100-åring i Norge som er skikket til å kjøre bil på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Det finnes neppe en eneste 100-åring i Norge som er skikket til å kjøre bil på offentlig vei.

Du kan ikke gå ut i fra at alle hundreåringer er helt omtåket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chunkylover53
2 minutter siden, theTitanic skrev:

Omtåket? Det handler om evnen til å ta inn sanseinntrykk samt reaksjonsevnen. En 100-åring er ikke i stand til dette på en forsvarlig måte. Såpass svekkes våre fysiske egenskaper i en slik alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 time siden, chunkylover53 skrev:

Omtåket? Det handler om evnen til å ta inn sanseinntrykk samt reaksjonsevnen. En 100-åring er ikke i stand til dette på en forsvarlig måte. Såpass svekkes våre fysiske egenskaper i en slik alder.

For mange ja, men ikke alle. Du generaliserer. 

Har du hørt om Faujah Singh? Han begynte å løpe maraton som 89 åring. Løp Toronto maraton på 5 timer og 40 min. Som 100 åring løp han samme løpet på 8 timer og 29 min. 40 km. Jeg er sikker på at han kumne kjørt bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, chunkylover53 skrev:

Du har muligens rett i det, men det er likevel opp til legen å avgjøre. Vegvesenet i dette tilfellet har bare informert om de gjeldende regler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel sendt ut automatisk. Min morfar med demens prøvde å fornye førerkortet sitt😂 Han holdt det hemmelig for familien, for han skjønte jo at vi ville stoppet han. Heldigvis fikk han ikke nytt førerkort. Og ingen kom til skade. 

Anonymkode: c1bf9...27e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chunkylover53
1 time siden, theTitanic skrev:

For mange ja, men ikke alle. Du generaliserer. 

Har du hørt om Faujah Singh? Han begynte å løpe maraton som 89 åring. Løp Toronto maraton på 5 timer og 40 min. Som 100 åring løp han samme løpet på 8 timer og 29 min. 40 km. Jeg er sikker på at han kumne kjørt bil. 

Du vant. Det finnes sikkert 1 kar i Norge.

Fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.8.2020 den 23.08, Teatrica skrev:

Vegvesenet har da virkelig ingen oversikt hvem som faktisk er i stand til å kjøre og ikke, og de vet slettes ikke at akkurat din bestefar ikke har kjørt bil de siste fem årene. De informerer bare om at hans gyldige førerkort må fornyes hvis han hadde vært i stand til å kjøre bil, slik reglene er... Likevel ville han ha trengt en legeerklæring for å faktisk kunne gjøre det - det må man når man er over en viss alder. 

Og selv om de kanskje er få, så kan det godt hende det finnes 100-åringer som fint kan kjøre bil... Dette var kanskje en liten overreaksjon fra din side, eller??

Synes algoritmene kunne inkludert noe for de som blir 100, slik at budskapet tilpasses deretter, eller at meldingen sløyfes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, chunkylover53 skrev:

4 timer siden, theTitanic skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han må ha legeerklæring uansett

Anonymkode: 2625a...0a9

Alle som skal fornye førerkortet burde legge frem en legeatest uansett alder, det er mange unge sjåfører som definintivt kjøre verre enn mange eldre. Min far på 77 tok like godt kjøretimer og bestilte seg en ny oppkjøring for egen del :)  det er fullt mulig, på den måten vet både han og familien at han absolutt er i stand til å kjøre. Skjønner ikke hvorfor ikke flere gjør dette? 

Anonymkode: 24cad...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning, men min mormor kjørte bil til og med det året hun ble 95 år.

Sønnen hennes er kjørelærer og han kjørte regelmessig med henne for å sjekke at hun var i stand til å kjøre, legen godkjente tillatelse hvert år. Men så kom lungebetennelsen og tok henne. 

Anonymkode: 312d2...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten sammenligning, men min mormor kjørte bil til og med det året hun ble 95 år.

Sønnen hennes er kjørelærer og han kjørte regelmessig med henne for å sjekke at hun var i stand til å kjøre, legen godkjente tillatelse hvert år. Men så kom lungebetennelsen og tok henne. 

Anonymkode: 312d2...b99

Inhabiliteten lenge leve. Hensynet til andres sikkerhet burde veie mye tyngre enn at mor skal få beholde lappen.

Anonymkode: c3808...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes algoritmene kunne inkludert noe for de som blir 100, slik at budskapet tilpasses deretter, eller at meldingen sløyfes.

Eller at man bare kan ignorere den hvis man føler at den er irrelevant...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som skal fornye førerkortet burde legge frem en legeatest uansett alder, det er mange unge sjåfører som definintivt kjøre verre enn mange eldre. Min far på 77 tok like godt kjøretimer og bestilte seg en ny oppkjøring for egen del :)  det er fullt mulig, på den måten vet både han og familien at han absolutt er i stand til å kjøre. Skjønner ikke hvorfor ikke flere gjør dette? 

Anonymkode: 24cad...5ab

Legen ser dem da ikke i trafikken...

Anonymkode: 9f1bc...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han har fått påminnelse så må han få legeattest. Min oldefar fikk det samme for noen uker siden, han er 85. Men han fikk ikke fornyet førerkortet pga syn og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...