Gå til innhold

Hva er årsaken til at jeg får store kviser på kjevebenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser ikke sukker, snacks eller annen usunn mat. Forstår ikke hvorfor jeg får så mange kviser akkurat der.

Anonymkode: db2f2...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte relatert til stress og matintoleranse 

Anonymkode: c397b...60e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeveparti er relatert til stress, som det skrives over her. Får det selv i perioder med mye stress😅

Anonymkode: 01045...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ligger dypt under huden (kan ikke klemmes så lett) og i tillegg kan gjøre vondt så er det sannsynligvis relatert til hormoner. P-piller kan hjelpe. Stress frigjør også enkelte hormoner.

Anonymkode: 70156...6da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser ikke sukker, snacks eller annen usunn mat. Forstår ikke hvorfor jeg får så mange kviser akkurat der.

Anonymkode: db2f2...1f1

Hudlegen min sa til meg at kosthold ikke påvirker kvisene. 

Anonymkode: 9c4ce...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hudlegen min sa til meg at kosthold ikke påvirker kvisene. 

Anonymkode: 9c4ce...176

De kan ikke si det fordi vitenskapen ikke beviser det (og veldig mye sånt blir ikke forska på så..) 🙄

Anonymkode: 33d2f...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napper du hår i de områdene? Det kan ha noe med det å gjøre, betente hårsekker. 

Anonymkode: 33d2f...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også det (36 år), og for min del tror jeg det er hormonrelatert. Dukker ofte opp rundt eggløsning (jeg går ikke på hormonell prevensjon). Har fått en krem fra fastlege som jeg skal prøve nå, og hjelper ikke det skal jeg få antibiotikakur. 

Anonymkode: 51fd4...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke si det fordi vitenskapen ikke beviser det (og veldig mye sånt blir ikke forska på så..) 🙄

Anonymkode: 33d2f...839

Nei. Og isåfall beviser vitenskapen heller ikke at man skal unngå ditt og datt matvare.

 

Anonymkode: 9c4ce...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forsvant da jeg kuttet ut melk fra kostholdet. Og ja, jeg har fått bekreftet at jeg ikke tåler melkeprotein med blodprøve hos legen i etterkant. Det samme skjedde med kjæresten min. Han hadde store kviseproblemer og har gått på heftige kurer, men da vi flyttet sammen og han pga mitt kosthold i praksis kuttet melk, så forsvant kvisene hans også.

Anonymkode: f976c...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine forsvant da jeg kuttet ut melk fra kostholdet. Og ja, jeg har fått bekreftet at jeg ikke tåler melkeprotein med blodprøve hos legen i etterkant. Det samme skjedde med kjæresten min. Han hadde store kviseproblemer og har gått på heftige kurer, men da vi flyttet sammen og han pga mitt kosthold i praksis kuttet melk, så forsvant kvisene hans også.

Anonymkode: f976c...c57

Anekdotisk bevis. 
Du skriver dessuten om deg selv at du ikke tåler melkeprotein. Det er ikke nødvendigvis tilfelle for alle andre med kviseproblemer. 
 

Det man skal gjøre, er å ta en tur til hudlegen. Ikke prøve all mulig kjerringråd. 
 

Hvilke heftige kurer var det din kjæreste hadde gått på? 

Anonymkode: 9c4ce...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også det (36 år), og for min del tror jeg det er hormonrelatert. Dukker ofte opp rundt eggløsning (jeg går ikke på hormonell prevensjon). Har fått en krem fra fastlege som jeg skal prøve nå, og hjelper ikke det skal jeg få antibiotikakur. 

Anonymkode: 51fd4...615

Isotretinoin funker mye bedre enn antibiotika, et min erfaring i alle fall. Husker da jeg startet opp med antibiotika i en alder av 28 at huden min ble helt jævlig. Ansiktet boblet nesten. En kvise kunne være såvidt synlig om morgenen, og giga med masse puss på ettermiddagen. Flaut var det. 

Anonymkode: 9c4ce...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hudlegen min sa til meg at kosthold ikke påvirker kvisene. 

Anonymkode: 9c4ce...176

Det gjør de, hvis man har en intoleranse mot visse mattyper eller innholdsstoffer. Da kan huden reagere med kviser. F.eks krydder og olje i potetgull er det mange som reagerer på med å få kviser.

Anonymkode: a5b5b...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de, hvis man har en intoleranse mot visse mattyper eller innholdsstoffer. Da kan huden reagere med kviser. F.eks krydder og olje i potetgull er det mange som reagerer på med å få kviser.

Anonymkode: a5b5b...c29

Men da har man jo en intolerans som også går på andre ting. 

Anonymkode: 9c4ce...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Og isåfall beviser vitenskapen heller ikke at man skal unngå ditt og datt matvare.

 

Anonymkode: 9c4ce...176

Sant, fordi man ikke forsker på sånne ting fordi man tjener ikke er dritt på å gi pasienter kostholdstips. 

Anonymkode: 33d2f...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anekdotisk bevis. 
Du skriver dessuten om deg selv at du ikke tåler melkeprotein. Det er ikke nødvendigvis tilfelle for alle andre med kviseproblemer. 
- det har ikke vedkommende sagt 


Det man skal gjøre, er å ta en tur til hudlegen. Ikke prøve all mulig kjerringråd. 
- å kutte melk er ikke kjerringråd, men ganske lurt Når man ser hvor mye hormoner det er i melk 

Hvilke heftige kurer var det din kjæreste hadde gått på? 

Anonymkode: 9c4ce...176

 

Anonymkode: 2a303...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...