Gå til innhold

Kornett - lærer meg å spille, hvordan klare summelyd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser noter og mestrer flere instrumenter, men har aldri lært meg et blåseinstrument. Blir gal av dette; jeg får ikke til denne summelyden, det blir fis eller motorlyd uansett. Jeg har sett youtubevideoer, fått tips av de i korpset og et hefte (som er laget for barn liksom). Noen som fikk noen tips som funket for dem? Jeg har en ganske rar overleppe som jeg mistenker gjør det umulig for meg men det kan bare være frustrasjonen som snakker. 

Anonymkode: 968d5...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du med summelyd mener sånn en kornett skal høres ut, er det smart å begynne med bare munnstykket og blåse litt forskjellig i det - lang lyd, flere korte etter hverandre osv. til du klarer å få til "ren" lyd. Først da fester du munnstykket til kornetten og lærer deg å spille de ulike tonene - jo lysere toner, jo vanskeligere er de å få til.

Det tar tid å få det til, så du må forberede deg på å øve en del før du får det til.

Tror ikke det er leppen din som er problemet, men tålmodigheten. Har aldri hørt om noen som ikke har fått det til tilslutt, men heller aldri hørt om noen som har fått det til før de har øvet en god del.

Lykke til!

Anonymkode: 3ff8d...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et par spilletimer, kanskje musikkskolen der du bor lar voksne ta timer hvis de har ledig?

Anonymkode: ad64a...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på den summelyden du kan lage med leppene UTEN munnstykke? 

Jeg synes denne videoen er ganske beskrivende: 

Hvis jeg skal forsøke å forklare det hun gjør med mine egne ord blir det omtrent slik:
1. Først gjør du den derre "blafre med munnen som en hest"-lyden.
2. Deretter raffinerer du denne hestepusten ved å knipe i munnvikene slik at leppene blir litt strammere. Tenk at du lager en  strekmunn.
3. Prøv å "blafre" samtidig som du har laget strekmunn. Da bør summelyden være innen rekkevidde, og da er det bare å sette munnstykket inntil munnen og se hva som skjer. 

Øh... det er tydeligvis en grunn til at jeg aldri ble messingpedagog. :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Og det er viktig med godt med luft selv om du tenker du skal blåse med liten lyd. 

Anonymkode: 92830...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2020 den 21.59, Ullvott skrev:

Tenker du på den summelyden du kan lage med leppene UTEN munnstykke? 

Jeg synes denne videoen er ganske beskrivende: 

Hvis jeg skal forsøke å forklare det hun gjør med mine egne ord blir det omtrent slik:
1. Først gjør du den derre "blafre med munnen som en hest"-lyden.
2. Deretter raffinerer du denne hestepusten ved å knipe i munnvikene slik at leppene blir litt strammere. Tenk at du lager en  strekmunn.
3. Prøv å "blafre" samtidig som du har laget strekmunn. Da bør summelyden være innen rekkevidde, og da er det bare å sette munnstykket inntil munnen og se hva som skjer. 

Øh... det er tydeligvis en grunn til at jeg aldri ble messingpedagog. :hoho: 

Obs: munnstilling på waldhorn og kornett er ulike. Munnstykket ligger høyere på overleppen når man spiller horn enn på kornett, hvor det ligger omtrent midt på. 

TS: om du får «motorlyd» høres det ut som du er på vei. Det er viktig å bruke mye luft når man spiller. Hvis du trekker pusten godt inn og legger leppene RUNDT munnstykket (når det sitter på instrumentet) mens du blåser luften ut med godt trykk får du en idé om hvor mye luft du skal bruke. Pust inn så mye du klarer og prøv å puste ut all luften du har i lungene gjennom instrumentet på 4-5 sekunder. 

Drit i naboene og spill sterkt. 

Anonymkode: b35d3...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

På 14.9.2020 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Obs: munnstilling på waldhorn og kornett er ulike. Munnstykket ligger høyere på overleppen når man spiller horn enn på kornett, hvor det ligger omtrent midt på. 

TS: om du får «motorlyd» høres det ut som du er på vei. Det er viktig å bruke mye luft når man spiller. Hvis du trekker pusten godt inn og legger leppene RUNDT munnstykket (når det sitter på instrumentet) mens du blåser luften ut med godt trykk får du en idé om hvor mye luft du skal bruke. Pust inn så mye du klarer og prøv å puste ut all luften du har i lungene gjennom instrumentet på 4-5 sekunder. 

Drit i naboene og spill sterkt. 

Anonymkode: b35d3...102

Det finnes gode silent mutes!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...