Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Er det på tide at man begynner å bruke begrepene cis-kvinne og cis-mann på en daglig basis for å bidra til et mer inkluderende og åpent samfunn? Hva synes du? Er interessert i å høre folks tanker om denne tematikken.
Lava Anne Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 (endret) Støtter LGBTQ-bevegelsen, men kommer ikke til å ta i bruk dette vokabularet for å beskrive meg selv. Møter jeg derimot noen som vil bli kalt cis eller hen eller hva det enn er, så gjør jeg det, men kommer ikke til å kalle meg selv cis-kvinne. Tror også det kan bli vanskelig å innføre. Det er blitt en ganske komplisert språksjargong, og tror først og fremst det er middelklassen som har kjennskap til vokabularet. Endret 27. august 2020 av Lava Anne 9
Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, Lava Anne skrev: Støtter LGBTQ-bevegelsen, men kommer ikke til å ta i bruk dette vokabularet for å beskrive meg selv. Møter jeg derimot noen som vil bli kalt cis eller hen eller hva det enn er, så gjør jeg det, men kommer ikke til å kalle meg selv cis-kvinne. Tror også det kan bli vanskelig å innføre. Det er blitt en ganske komplisert språksjargong, og det er først og fremst middelklassen som har kjennskap til vokabularet. Ja, det skjønner jeg. Jeg har bevisst valgt å bruke det enkelte ganger, men kan også føles unaturlig å legge om det dagligdagse språket.
AnonymBruker 42 Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 (endret) Vet ikke hva det betyr engang annet enn at det har noe med "alfabet-suppa" å gjøre... Med det som bakgrunn vil jeg gjette på at det er en totalt overflødig "prefiks"... Endret 27. august 2020 av Beeblebrox 5
Rytz Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Hva skulle grunnen for å innføre dette begrepet være? Hvordan gjør det samfunnet mer åpent og inkluderende? Jeg tenker at folk er det kjønnet de identifiserer seg som, og at et inkluderende samfunn respekterer og godtar dette. Identifiserer man seg som kvinne, så er man kvinne. 3
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 (endret) Jeg er for at de som er transseksuelle skal bli møtt og anerkjent for den de selv føler at de er. En biologisk mann som definerer seg som kvinne, er kvinne i mine øyne. Likeså er en biologisk kvinne som definerer seg som mann, en mann. Jeg tror ikke vi trenger begreper som cis-kvinne/mann. La folk definere seg selv slik de selv ønsker uavhengig av hvilket kjønn de ble født som. Det viktigste er jo at vi har det bra, føler oss konform i kroppen vår og får være den vi er på innsiden. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 8
Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2020 (endret) 18 minutter siden, Rytz skrev: Hva skulle grunnen for å innføre dette begrepet være? Hvordan gjør det samfunnet mer åpent og inkluderende? Jeg tenker at folk er det kjønnet de identifiserer seg som, og at et inkluderende samfunn respekterer og godtar dette. Identifiserer man seg som kvinne, så er man kvinne. Ja, det er jo absolutt det ideelle. Jeg tror likevel at mange som er «født med en annen tiss enn det kjønnsidentiteten dems tilsier» føler et sterkt press fra flere kanter på å måtte forklare seg. De møter mye motstand, og da kan ordet «trans» kanskje komme enkelte i forkjøpet. Ordet trans mann/kvinne blir jo hyppig brukt, og da kan ordet cis bidra til et mer inkluderende samfunn, sånn at det ikke blir «kvinner/menn» og underkategorien «trans-kvinner/menn». Vet ikke om jeg klarte å forklare det på en god måte, men er som sagt også veldig enig med deg:) Endret 27. august 2020 av Nysgjerrig95 1
Rytz Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Vil gjerne legge til at det er så trist at noen mennesker argumenterer så hardt for at det bare er biologiske kvinner som kan være kvinner, og kun biologiske menn som kan være menn. Det er stygt og unødvendig. Jeg skjønner ikke hvorfor man må ødelegge sånn for andre. Hvor vanskelig er det å bare akseptere at denne personen ønsker å være mann/kvinne, og så bare anerkjenne vedkommende som det den identifiserer seg som. Det forandrer ikke ens eget liv. 4
Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2020 5 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg kommer aldri til å kalle meg en cis-kvinne. Jeg er biologisk kvinne og definerer meg som kvinne. Ingen kjønnsinkongruens eller usikker kjønnsidentitet her. Jeg er for at de som er transseksuelle skal bli møtt og anerkjent for den de selv føler at de er. En biologisk mann som definerer seg som kvinne, er kvinne i mine øyne. Likeså er en biologisk kvinne som definerer seg som mann, en mann. Jeg tror ikke vi trenger begreper som cis-kvinne/mann. La folk definere seg selv slik de selv ønsker uavhengig av hvilket kjønn de ble født som. Det viktigste er jo at vi har det bra, føler oss konform i kroppen vår og får være den vi er på innsiden. Cis betyr at du identifiserer deg med det kjønne du ble «født som». Ellers blir jeg glad av å høre tanker som dine! Heia likestilling og inkludering! 2
Browncoat Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 5 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg kommer aldri til å kalle meg en cis-kvinne. Jeg er biologisk kvinne og definerer meg som kvinne. Ingen kjønnsinkongruens eller usikker kjønnsidentitet her. Cis er bare en kortere måte å si det uthevede på. 1
Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2020 3 minutter siden, Rytz skrev: Vil gjerne legge til at det er så trist at noen mennesker argumenterer så hardt for at det bare er biologiske kvinner som kan være kvinner, og kun biologiske menn som kan være menn. Det er stygt og unødvendig. Jeg skjønner ikke hvorfor man må ødelegge sånn for andre. Hvor vanskelig er det å bare akseptere at denne personen ønsker å være mann/kvinne, og så bare anerkjenne vedkommende som det den identifiserer seg som. Det forandrer ikke ens eget liv. Enig, og ja, det er trist med slike mennesker. Det virker heldigvis ut som at de er fåtallet.
Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2020 3 minutter siden, Nysgjerrig95 skrev: Cis betyr at du identifiserer deg med det kjønne du ble «født som». Ellers blir jeg glad av å høre tanker som dine! Heia likestilling og inkludering! Kjønnet*
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 7 minutter siden, Rytz skrev: Vil gjerne legge til at det er så trist at noen mennesker argumenterer så hardt for at det bare er biologiske kvinner som kan være kvinner, og kun biologiske menn som kan være menn. Det er stygt og unødvendig. Jeg skjønner ikke hvorfor man må ødelegge sånn for andre. Hvor vanskelig er det å bare akseptere at denne personen ønsker å være mann/kvinne, og så bare anerkjenne vedkommende som det den identifiserer seg som. Det forandrer ikke ens eget liv. Kunne ikke vært mer enig.👏 1
Lisa Rowe Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 Nei, jeg synes ikke det burde være nødvendig å fortelle at man er verken cis eller trans i hverdagen. Enten du er cis-kvinne eller trans-kvinne så er du: en kvinne. Man burde ikke måtte utdype noe mer enn det om man ikke ønsker det selv. 10
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, Nysgjerrig95 skrev: Enig, og ja, det er trist med slike mennesker. Det virker heldigvis ut som at de er fåtallet. Mange av de blant den eldre garde. De yngre er ofte mer tolerante for slike ting. 2
Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #16 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, Lisa Rowe skrev: Nei, jeg synes ikke det burde være nødvendig å fortelle at man er verken cis eller trans i hverdagen. Enten du er cis-kvinne eller trans-kvinne så er du: en kvinne. Man burde ikke måtte utdype noe mer enn det om man ikke ønsker det selv. Nydelige tanker!
Rytz Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, Nysgjerrig95 skrev: Ja, det er jo absolutt det ideelle. Jeg tror likevel at mange som er «født med en annen tiss enn det kjønnsidentiteten dems tilsier» føler et sterkt press fra flere kanter på å måtte forklare seg. De møter mye motstand, og da kan ordet «trans» kanskje komme enkelte i forkjøpet. Ordet trans mann/kvinne blir jo hyppig brukt, og da kan ordet cis bidra til et mer inkluderende samfunn, sånn at det ikke blir «kvinner/menn» og underkategorien «cis-kvinner/menn». Vet ikke om jeg klarte å forklare det på en god måte, men er som sagt også veldig enig med deg:) Jeg skjønner hva du mener, og jeg synes det er et godt poeng. Det er sikkert vanskelig for transpersoner å feks date fordi de føler at å ikke informere om sitt biologiske kjønn er å føre den andre bak lyset. Samtidig ønsker de helt sikkert at det ikke burde være nødvendig for dem å informere om det. Det er det jeg ønsker for dem også. Likevel tenker jeg at det er tabuene rundt dette som det må jobbes med. Å forklare slike ting som kjønnsidentifikasjon og legning burde være enkelt, som å fortelle navnet sitt, og det burde ikke være noe skam i å informere om det. Det burde heller ikke være feil å ikke informere om det mtp at også transpersoner skal kunne aksepteres som en hvilken som helst annen kvinne eller mann. 1
Rytz Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 6 minutter siden, Nysgjerrig95 skrev: Enig, og ja, det er trist med slike mennesker. Det virker heldigvis ut som at de er fåtallet. Det er veldig trist! Vi har hatt noen tråder her inne på KG, feks den med transpersoner og offentlige toalett, hvor det kommer frem ganske stygge og enkle holdninger, synes jeg.
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, Rytz skrev: Jeg skjønner hva du mener, og jeg synes det er et godt poeng. Det er sikkert vanskelig for transpersoner å feks date fordi de føler at å ikke informere om sitt biologiske kjønn er å føre den andre bak lyset. Samtidig ønsker de helt sikkert at det ikke burde være nødvendig for dem å informere om det. Det er det jeg ønsker for dem også. Likevel tenker jeg at det er tabuene rundt dette som det må jobbes med. Å forklare slike ting som kjønnsidentifikasjon og legning burde være enkelt, som å fortelle navnet sitt, og det burde ikke være noe skam i å informere om det. Det burde heller ikke være feil å ikke informere om det mtp at også transpersoner skal kunne aksepteres som en hvilken som helst annen kvinne eller mann. Jeg er enig i mye av det du sier, men jeg mener at man bør informere om at man er trans når man går inn i et forhold. Det handler ikke om at de ikke skal aksepteres for den de er, men den partneren de går inn i et forhold med må jo naturligvis vite at den de holder på med ikke kan få biologiske barn. For mange er det viktig å få biologiske barn - og å da bli frarøvet den sjansen fordi partneren ikke har informert om at det er en umulighet, det er jo ikke rett. 1
Nysgjerrig95 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #20 Skrevet 27. august 2020 2 minutter siden, Rytz skrev: Jeg skjønner hva du mener, og jeg synes det er et godt poeng. Det er sikkert vanskelig for transpersoner å feks date fordi de føler at å ikke informere om sitt biologiske kjønn er å føre den andre bak lyset. Samtidig ønsker de helt sikkert at det ikke burde være nødvendig for dem å informere om det. Det er det jeg ønsker for dem også. Likevel tenker jeg at det er tabuene rundt dette som det må jobbes med. Å forklare slike ting som kjønnsidentifikasjon og legning burde være enkelt, som å fortelle navnet sitt, og det burde ikke være noe skam i å informere om det. Det burde heller ikke være feil å ikke informere om det mtp at også transpersoner skal kunne aksepteres som en hvilken som helst annen kvinne eller mann. Ja, dessverre er dette fortsatt et tabu tema, og det er så viktig å snakke om! Når jeg tenker tilbake på ungdomsskolen var det aldri en tematikk som kom på banen, noe jeg synes er leit. Det trengs å snakkes om, som med de fleste andre tabubelagte temaer. Da vil også (forhåpentligvis) de som er «redde» og har lite kunnskap på området utvikle aksept. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå