Gå til innhold

Praktisk om kjøp og omregistrering av bil

Villan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal overta bilen til foreldrene mine i bytte mot at jeg kjøper en billigere og enklere bil tilbake til dem (de blir så stresset av kjørecomputere som gir de beskjed om neste service og sånn). Saken er at jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre dette i praksis. Det er min far på 93 som i dag eier den gamle bilen, mens det er mor som disponerer den. Slik vil de fortsatt ha det. Problemet med det er at far ikke kommer seg ut av huset da han ikke lenger er i stand til å gå for egen maskin og hverken han eller mor er så moderne at de har nettbank eller bankid for signeringer og den slags.

Har noen noe tips om hvordan jeg:

1) enklest mulig da kan overføre deres bil til meg? Kan jeg for eksempel bestille noen papirer hjem som vi kan signere manuelt? Ut fra det jeg leser på vegvesenets hjemmesider må far enten være med å levere salgsmelding på en trafikkstasjon eller bekrefte en SMS via dinside. Ingen av delene er altså mulig i dette tilfellet...

2) kjøpe ny bil til de, registrert på min far, uten at han må være med til forhandler for å undertegne papirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salgsmelding elektronisk er jo veldig enkelt. Kan gjøres hjemme. Har han ikke bankid? Hvordan betaler han regninger? 

Anonymkode: 80464...4b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. På vognkort del 2 (det er to vognkort, det som ligger i bilen og del 2) er det der dere kan skrive under på gammel eier og ny eier med signatur og levere hos trafikkstasjonen. Da blir eierskifte utført på gamlemåten.

2. Blir vel på samme måte, men trenger jo underskriften hans da og, kanskje om selger kan bli med hjem til han å få underskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Salgsmelding elektronisk er jo veldig enkelt. Kan gjøres hjemme. Har han ikke bankid? Hvordan betaler han regninger? 

Anonymkode: 80464...4b7

Mor betaler regningene hans ved å levere de manuelt i banken og betale gebyrer i dyre dommer. De nekter å la seg modernisere 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...