Gå til innhold

Hva er Tabata? Er det en gunstig treningsform for helsa generelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på treningssenteret mitt at de har gruppetimer med tabata. Men ikke så veldig mye info om hva det i praksis er. Jeg trener mest for å holde kroppen frisk, så en kombinasjon av styrke og kondisjonstrening er greit.

Er det litt som "sirkeltrening" hvor det er forskjellige poster, og man jobber litt på en post, tar en pause, fortsetter, for så å rotere videre til neste post med en ny treningsform? Er det veldig "teknisk", eller noe som alle klarer? Vurderer å teste det ut.

Anonymkode: 4b299...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, sirkeltrening med flere korte repetisjoner på hver post. Den jeg var med på var ikke vanskelig teknisk. Enkle øvelser, knalltøff trening. 

Anonymkode: 16a22...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg dritthelse. Jeg gikk på trening frem til koronaen stengte ned treningsentrene, og har ikke gjort noe fysisk trening siden. Så kanskje det er litt heftig å begynne med dette. Har pleid å bli kvalm når jeg presser meg for hardt.

Anonymkode: 4b299...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20 sek aktivitet og 10 sek pause. Så du tar så mange repetisjoner du greier innenfor de 20 sek. Tror du skal klare det fint, og etterhvert klarer du flere og flere :) veldig gøy trening, og timene går så fort! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er vel fire minutter aktivitet, dvs åtte runder med  20 sek pause og 10 min hvile (samme øvelse eller to man bytter på f.eks). Så en pause og så et arbeidssett igjen, og sånn holder man på X antall ganger. Veldig gøy og slitsomt! Tiden går som regel fort med denne treningsformen, 

Anonymkode: bf240...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...