Gå til innhold

Jeg er lei av å være tjukk! - og andre saklige og usaklige tanker.


neon_sun

Anbefalte innlegg

Så. Plutselig. Jeg har blitt skikkelig tjukk. Aner ikke hva som skjedde. Fra å ligge på en stabil overvekt hele livet, så bikket jeg plutselig fedme på skalaen. Livet, to fødsler, litt for mye matglede og ikke minst en priskrig på smågodt kan muligens ha vært medvirkende faktorer. 

Jeg begynte på 107 kg. Nå er jeg 89. Gått ned 18 kg tidligere på 2 mnd, så gikk jeg tilbake til gamle vaner igjen. Dropper sprinten denne gangen, satser heller på maraton. Så får vi se hvor mange tilskuere jeg får, jeg løper nok videre uansett :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du har gjort en kjempeinnsats! Helt ok at du dropper sprinten etter så mye aktivitet, det viktigste er at du løper videre uansett tempo. Slow and steady wins the race.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, XaoS skrev:

Men du har gjort en kjempeinnsats! Helt ok at du dropper sprinten etter så mye aktivitet, det viktigste er at du løper videre uansett tempo. Slow and steady wins the race.

Takk for fine ord! Jeg har faktisk fått uventet god drahjelp her på kvinneguiden. Prøver jobbe mye med det mentale denne gangen, og det finnes mange kloke hoder her inne som hjelper i den prosessen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, addict skrev:

Hei @neon_sun!

 

Innom for å heie! 

Takk for heiing 😘 opprettet denne her på natten når jeg ikke fikk sove, fikk litt kvaler sånn i ettertid 😂 men skal prøve å følge opp. Du burde fått deg en sånn guru tittel her inne 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg ikke har nevnt noe om vektmål, men jeg håper jo på å bli normalvektig, noe som i BMI skala skal være på rundt 74. Så kanskje 70? Må finne den vekten jeg trives med, da jeg ikke har vært normalvektig på sikkert 20 år. Men for første gang i livet (omtrent) tenker jeg at det faktisk er mulig. Har endelig funnet en balanse på vektnedgang Vs livskvalitet og håper og ber om at den ikke skal forsvinne. 

 

Det er jo gøy med før og etterbilder, men jeg er så himla tatovert, at jeg ville lett blitt gjenkjent ganske fort om jeg la ut bilder av hele kroppen. Får derfor nøye meg med å slenge ut et bilde av kun magen, som i og for seg definitivt er det største "problemområde" mitt og min største motivasjon å slanke. Det positive er at når jeg så bildet jeg hadde tatt, så tenkte jeg at, hm, dette her er jo ikke så ille. Merk at dette her er etter nesten 18 kg ned. 

IMG_20200826_141837.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, neon_sun skrev:

Jeg ser jeg ikke har nevnt noe om vektmål, men jeg håper jo på å bli normalvektig, noe som i BMI skala skal være på rundt 74. Så kanskje 70? Må finne den vekten jeg trives med, da jeg ikke har vært normalvektig på sikkert 20 år. Men for første gang i livet (omtrent) tenker jeg at det faktisk er mulig. Har endelig funnet en balanse på vektnedgang Vs livskvalitet og håper og ber om at den ikke skal forsvinne. 

 

Det er jo gøy med før og etterbilder, men jeg er så himla tatovert, at jeg ville lett blitt gjenkjent ganske fort om jeg la ut bilder av hele kroppen. Får derfor nøye meg med å slenge ut et bilde av kun magen, som i og for seg definitivt er det største "problemområde" mitt og min største motivasjon å slanke. Det positive er at når jeg så bildet jeg hadde tatt, så tenkte jeg at, hm, dette her er jo ikke så ille. Merk at dette her er etter nesten 18 kg ned. 

IMG_20200826_141837.jpg

For en timeglassfigur da 🔥🔥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, addict skrev:

For en timeglassfigur da 🔥🔥

Hehe, takk, men realiteten er lang i fra det. Her er det eple lang vei 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke ha snop, is og kjeks hjemme. Er ikke fristelsene i innafor rekkevidde der så er  de enklere å motstå. Kjøp inn kun når det skal brukes, til helga o.l..sunt for ungene også at de ikke har fri tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Miss Shady skrev:

Prøv å ikke ha snop, is og kjeks hjemme. Er ikke fristelsene i innafor rekkevidde der så er  de enklere å motstå. Kjøp inn kun når det skal brukes, til helga o.l..sunt for ungene også at de ikke har fri tilgang.

Ja, nei, fristelser er det lite av hjemme hos oss for tiden. Heldigvis er ungene så små at de ikke krever mye lørdagsgodt enda, så det har heldigvis fått ligge i fred 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg har en dårlig følelse i forhold til morgendagens veiing. Jeg har vært rimelig "flink" denne uken, men jeg er sliten og det merkes på kroppen og vekten. Vi har vært i karantene i nesten 14 dager, det tar på både fysisk og psykisk. Må belage meg på en dårlig veing, og lære meg å akseptere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neon_sun

Startvekt fra tidligere: 107 (mars 2020)
Høyde: 172

Startvekt for denne tråden: 94
Mål før høsten: 85 kg


Juli 2020
3. juli (0) - 94
10. juli (1) bortreist uten vekt 
17. juli (2) 94.3 kg (+0.3 kg)
24. juli (3) 93.5 kg (-0.8 kg)
31. juli (4) 92.8 kg (-0.7 kg)

August 2020
7. august (5) 91.4 kg (- 1.4 kg)
14. august (6): 90.4 kg (-1 kg)
21. august (7) 89.4 kg (-1 kg)
28. august  (8) 91.6 kg (+2. 2.kg)


September 2020
4. september (9) 91.6 kg (-kg)
11. september (10) -- kg (-kg)
18. september (11): -- kg (-kg)
25. september (12) -- kg (-kg)

Vektnedgang denne tråden: 2.4 kg

Total vektnedgang: 15.6

Har en skikkelig motivasjonsknekk. Totalt. Vi har hatt tøffe uker hjemme med mye sykdom, og jeg har vært så stolt over at jeg ikke har viket fra kostplanen. Tidenes opptur fikk jeg da jeg kom ned på 89 kg for to uker siden. Tidenes nedtur var plutselig 2 kg opp forrige uke. Jeg skjønner ingenting. Nå må jeg bare jobbe skikkelig mentalt med å klare å få dette til å løsne igjen, må sikkert ned endel på kalorinivå. Så, for å ikke totalt miste motivasjon, her er ting jeg har oppnådd så langt: 

- Jeg har klart å stabilisere blodsukkeret mitt fra 42 (som er helt i grenseland) før vektnedgang, til 35 (som er helt supert) etter noen måneder. Jeg er ikke lenger i faresonen for å få diabetes. Jeg er skikkelig arvelig belastet, pluss har hatt to omganger med svangerskapsdia, så dette var en stor lettelse. 

- Øynene mine har blitt veldig mye større (!). Antageligvis fordi flesket i ansiktet har blitt redusert. Ekstra bonus er at dobbelthaken er betraktelig mindre. 

- Jeg har mer energi, klarer mye mer enn jeg gjorde før. Kondisen er veldig merkbart forbedret noe ekstremt. 

- Jeg trives generelt mye bedre med meg selv og har måttet gå ned fra str 46 til 42 i favorittjakken min. 

- Jeg har funnet en livsstil jeg trives med 

- Jeg sliter skikkelig med rastløshet de dagene jeg IKKE får trent. Jeg har LYST til å trene vs. tidligere når jeg kun gjorde det av plikt. 

- Jeg må snart kjøpe en helt ny garderobe, og  selv om det kommer til å svi i økonomien, så gleder jeg meg til å kunne velge klær etter hva jeg vil ha og ikke hva jeg får på meg. 

 

Nå må jeg jobbe med å få tilbake den nyfrelste følelsen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart der går litt tregt nå. Se hvor mange kg du har gått ned på kort tid. Wow. Kroppen har sikkert lyst å stabilisere seg litt, før den blir med på planen om å gå ned i vekt igjen. Det skjedde i allefall meg. Jeg har søte mang en gang om at jeg slanket de samme 5 kiloene, og det var vanvittig strevsomt å beholde motivasjonen. Så lenge du ikke gir opp så er du fortsatt i prosessen. Positivt med at det går senere enn du ønsker er at kroppen får tilpasset seg. Kanskje du blir strammere i kroppen enn om du har rast ned? 

Ser du vurderer å senke kaloriinntak. Jeg drister meg til å spørre om du har vurdert å kutte karbohydrater i stedet? Når man står litt still kan det hjelpe å overraske kroppen. Noen bytter diett, noen øker kalorier noen dager for de får tilbake til redusert, andre går litt 5-2 eller 8-16. Det er sikkert forskjellig hva som virker fra kropp til kropp, men jeg tror det kan være lurt å tenke over slikt i perioder der man føler motivasjonen svikter. Annet som er positivt med å bytte en periode er at man får spise mat man ikke har tillatt seg (for ofte) under slankingen. Det er lettere å få tilbake motivasjonen da, synes jeg. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Det er ikke så rart der går litt tregt nå. Se hvor mange kg du har gått ned på kort tid. Wow. Kroppen har sikkert lyst å stabilisere seg litt, før den blir med på planen om å gå ned i vekt igjen. Det skjedde i allefall meg. Jeg har søte mang en gang om at jeg slanket de samme 5 kiloene, og det var vanvittig strevsomt å beholde motivasjonen. Så lenge du ikke gir opp så er du fortsatt i prosessen. Positivt med at det går senere enn du ønsker er at kroppen får tilpasset seg. Kanskje du blir strammere i kroppen enn om du har rast ned? 

Ser du vurderer å senke kaloriinntak. Jeg drister meg til å spørre om du har vurdert å kutte karbohydrater i stedet? Når man står litt still kan det hjelpe å overraske kroppen. Noen bytter diett, noen øker kalorier noen dager for de får tilbake til redusert, andre går litt 5-2 eller 8-16. Det er sikkert forskjellig hva som virker fra kropp til kropp, men jeg tror det kan være lurt å tenke over slikt i perioder der man føler motivasjonen svikter. Annet som er positivt med å bytte en periode er at man får spise mat man ikke har tillatt seg (for ofte) under slankingen. Det er lettere å få tilbake motivasjonen da, synes jeg. ☺️

takk for et fint svar! Det er godt å få refleksjoner fra dere som er mer "dreven" i gamet. Jeg tror du har rett, for akkurat kalorimessig så kjenner jeg at jeg ikke har så mye å gå på, sånn bortsett fra helgene mine der jeg nok kan være noe flinkere. Jeg har byttet knekkebrød fra et karboredusert et, til et med veldig få kalorier. Mulig det har vært en dårlig deal også. Har nok sklidd mer ut i forhold til karbohydrater den siste tiden, er nok gjerne her jeg skal ta meg i nakken ja! 

Bra du nevner det med å slanke de samme 5 kiloene, det er akkurat det jeg har følt jeg har gjort siden juni! Må prøve å tenke at det er en del av prosessen, jeg er jo forsatt ikke på vei opp igjen, så det er nok en del av veien det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha. Jeg vet ikke hvor dreven jeg skal kalle meg. Jeg veier 10-15 kg mindre enn maks vekt som var for et og et halvt år siden... Jeg har hatt flere lange platå, et par ferier som ikke var helt innafor, også koronatiden da. Så kunne klart ha bedre resultater om jeg hadde gått helt inn for det. Er godt innenfor normalområdet nå, så nå er det de siste 5 jeg vil bli kvitt... Kanskje mer eller mindre, vi får se om bunaden kommer på etterhvert. :) Har det ikke travelt, men er utålmodig som person også er det begrenset hvor mye trening jeg kan gjøre så alle kiloene er av med kost. :) Du er egentlig flinkere du enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh skjønner deg godt! Jeg har hatt ca samme nedgang som deg de siste ukene og i dag viste det +1 kg. I går var det +1.5 så noe skjer tydeligvis. En stressende, lang uke med et par skikkelige knekker. Og da er det en skikkelig smell å egentlig få bekreftet det man frykter - at det også går utover vekta... 

Jeg har ingen kloke ord egentlig, ville bare si at jeg fant igjen viljestyrken med å tenke på tingene jeg hater med å være overvektig (jeg er flinkere med pisk enn gulrot 😆) og å prøve på et par plagg som før var akkurat for store (og nå var kjempefine). 
 

Heier på deg, dette fikser du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Fant dagboka di og tenkte jeg skulle legge igjen en liten hilsen :) Heier på deg! Hvordan går det?

Du skriver du tidligere har gått ned 18 kg på to måneder (wow!), det er utrolig imponerende. Logget du alt du spiste da, og trente du noe i tillegg? 
 

Håper motivasjonen er på plass. Du klarer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hri neon_sun! Synes det er inspirerende å lese dagboka di. Hvordan går det nå? Gjorde du noen endringer, og fikk det resultater?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...