Gå til innhold

Misforståelser pga. trøndersk, burde jeg skjønt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Harstad, Tromsø og Lofoten iallfall.

Anonymkode: e69cc...28c

Jeg har bodd både i Harstad, Tromsø og Lofoten. «Klar» har aldri blitt brukt som sliten. Og jeg har vært i kontakt med mange i alle byene/stedene. Nå bor jeg i Ofoten og har heller ikke hørt begrepet her. Eneste grunnen til at jeg har kjennskap til begrepet «klar» er på grunn av trøndersk stemor og trøndersk venninne.

Anonymkode: fb4d2...7db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AndreasBR skrev:

Klar er rake motsetningen til ferdig, så hvordan kan det bety sliten ? 

Språk kan utvikle seg i rare retninger, men i dette tilfellet er det "sliten" som er den opprinnelige betydningen, fra norrønt, og som man finner rest av i en del dialekter. Klar i moderne betydning er en import fra latin, via lavtysk, og er av nyere dato. Altså to ord, fra to helt ulike språk, som betyr det motsatte, men som har endt opp i det samme språket. 

Anonymkode: 8ae08...c98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett dialekt så skjønner man da stort sett ut ifra konteksten hva som er ment.

Anonymkode: b539b...5ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor mennesker fra gokk blir overrasket over at folk fra andre steder ikke forstår det de sier når de insisterer på å bruke lokale dialektord som ikke finnes andre steder.🙄

Anonymkode: 21915...012

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd både i Harstad, Tromsø og Lofoten. «Klar» har aldri blitt brukt som sliten. Og jeg har vært i kontakt med mange i alle byene/stedene. Nå bor jeg i Ofoten og har heller ikke hørt begrepet her. Eneste grunnen til at jeg har kjennskap til begrepet «klar» er på grunn av trøndersk stemor og trøndersk venninne.

Anonymkode: fb4d2...7db

Tror du dette blir riktig kun fordi du ikke vet det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra nord-Norge og er vant til at klar kan brukes om sliten. Eller ødelagt. Men det er vanligere å høre det fra mer godt voksne enn unge. 
 

Min svigerfamilie er fra et annet sted i landet enn meg, og bruker selvfølgelig sine lokale varianter, og insisterer på å skrive på dialekt. Jeg sliter stadig 🤣 Men jeg spør jo bare, verre er det ikke 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol😂 Takk for at du delte dette Ts, jeg lærte både noe nytt og fikk meg en god latter. Håper kommunikasjonen mellom dere går bedre en dag🙂. Nå skulle jeg ønske jeg kunne ligge litt lengre i senga, jeg er så klar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nord Norge jeg og, og har aldri hørt klar bli brukt om sliten jeg heller. Gå han klar. Om man er i båt, Han er klar i dag om været er pent. Klar som sliten. Nei.

Anonymkode: c779d...c38

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd både i Harstad, Tromsø og Lofoten. «Klar» har aldri blitt brukt som sliten. Og jeg har vært i kontakt med mange i alle byene/stedene. Nå bor jeg i Ofoten og har heller ikke hørt begrepet her. Eneste grunnen til at jeg har kjennskap til begrepet «klar» er på grunn av trøndersk stemor og trøndersk venninne.

Anonymkode: fb4d2...7db

Jeg har familie de nevnte stedene og de bruker definitivt klar.

Anonymkode: e69cc...28c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, jeg er fra Nordland og er bosatt i Troms. Hvor i Nordland og Troms? 

Anonymkode: 613e4...107

Faren min er fra Sandnessjøen og han sier ihvertfall det

Anonymkode: 4490a...8f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg skjønner godt at du ikke forstod betydningen av "klar". Mold-tur derimot, der ville jeg ha spurt hva de mente. Jeg hadde nok flira godt av disse episodene, ikke laga en tråd på KG om det. Mitt beste tips til deg er å ta misforståelsene med et smil, og vær ærlig om at du misforstod de gangene du nevner. 

Anonymkode: 9dc15...40e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begge parter bør være litt bevisste på potensielle utfordringer ved bruk av dialektuttrykk.

Man bør kunne finne alternative måter å uttrykke seg på til utenforstående. Hadde de for eksempel spurt «blir du me' å plokk molt-bær?» så ville nok TS ha forstått det helt fint. Ved å legge til flere elementer så henger ikke budskapet bare på et enkelt ord, og sammenhengen blir klarere.

På den andre siden mener jeg at «mottakeren» også bør ha ganske lav terskel for å spørre hvis budskapet ikke gir særlig god mening.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, «klar» hadde jeg aldri skjønt. 
«Mold-tur» hadde jeg dog klart å oppklare, siden jeg ikke aner hva «mold» er (annet enn «mould» på engelsk, men mugg-tur hadde jeg nok ikke trodd det var :P) Så da er jo «moltetur» temmelig nærliggende, og jeg hadde spurt for å oppklare. 
 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier elte, bakke og snål. Hva tenker du jeg mener? 

Anonymkode: 613e4...107

Jeg hadde aldri trodd at elte betyr noe annet enn å kna deig, en bakke er når landskapet går oppover og snål er smårar :P 🙈

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bakke er tomgang

Elte er å legge igjen

Snål er fin

'Syns det er litt spesielt at godt voksne mennesker ikke kan slike vanlige dialektord. De fleste kjenner vel, eller har i det minste pratet med folk fra andre steder i landet'

😅

Anonymkode: 613e4...107

Det har tydeligvis ikke jeg, for det her er gresk for meg! :ler:

 

Anonymkode: 6d1c3...a4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, jeg er fra Nordland og er bosatt i Troms. Hvor i Nordland og Troms? 

Anonymkode: 613e4...107

På Helgeland brukes det ihvertfall.

Anonymkode: 39121...752

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier elte, bakke og snål. Hva tenker du jeg mener? 

Anonymkode: 613e4...107

Om du sier elte vil jeg tenke at du mener enten å kna, rulle eller legge i fra deg noe.

Bakke kan være både verb og substantiv, så her er det mange muligheter.

Snål kan være rar, søt, eller her jeg bor; gjerrig.

Anonymkode: 39121...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"E' du klar?" - er du sliten?
"E' du klar te å gå?" - er du klar til å gå videre?

Denne forstår jeg godt at du misforsto hvis du ikke visste at de brukte "klar" for sliten.  :)

Men "moldtur", her må du ta på deg litt av skylden selv, at du ikke spurte hva de mente.

 

Men ellers kan dialekter være kompliserte.

Jeg spurte en venninne fra østlandet om hun ville ha "ei kakskiv".  Hun så ut som et spørsmålstegn, så jeg spurte igjen "vil du ha ei skiv me hæmbakakak". Oppklaringen gjorde henne ikke akkurat mindre forvirret :ler:
 

Anonymkode: ae65f...7d4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så du tøyser bare😊 

Anonymkode: 613e4...107

Jeg bor i nordland og jeg bruker også klar isteden for sliten. 

Anonymkode: 978e0...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre er danske og det blir fort litt språklig forvirring begge veier, men vi tilpasser jo oss. Forenkler, snakker tydelig og spør dersom noe er uklart. 

Anonymkode: c9a50...fa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AndreasBR skrev:

Klar er rake motsetningen til ferdig, så hvordan kan det bety sliten ? 

Østlendinger bruker jo det samme.

"Nå er jeg helt ferdig" sier de når de ligger utslått på bakken etter en løpetur.

Men ferdig kan også brukes om å være klare til å reise, "nå er jeg ferdig til å dra".

Anonymkode: ae65f...7d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Østlendinger bruker jo det samme.

"Nå er jeg helt ferdig" sier de når de ligger utslått på bakken etter en løpetur.

Men ferdig kan også brukes om å være klare til å reise, "nå er jeg ferdig til å dra".

Anonymkode: ae65f...7d4

«Nå er jeg ferdig til å dra» er en fryktelig dårlig setning og noe femåringen min kunne ha sagt. 
 

Anonymkode: c9a50...fa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...