Gå til innhold

Misforståelser pga. trøndersk, burde jeg skjønt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er litt spesielt at godt voksne mennesker ikke kan slike vanlige dialektord. De fleste kjenner vel, eller har i det minste pratet med folk fra andre steder i landet.  

Anonymkode: cd41c...bf7

Ja, dette er på nivå med ikke å forstå dialektordet læll/lell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i Tromsø. Aldri hørt noen bruke klar om sliten.

Anonymkode: a1580...1c9

Men vanlig er det okke som.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i Tromsø. Aldri hørt noen bruke klar om sliten.

Anonymkode: a1580...1c9

Ikke jeg heller. Heller ikke hørt det i Ofoten, Lototen, Vesterålen eller i Lyngen, og omegn 

Anonymkode: 613e4...107

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforståelser skjer jo, men her gjør du deg vanskelig. I stedet for å anta og tro, kan du jo spørre?? Uttrykket å være «klar» har jeg hørt før, men der skjønner jeg at det kan misforstås. Hvis du var sliten da og ville hvile er det jo bare å si at du vil ta en pause?? 
 

Det andre eksemplet ditt er direkte latterlig. Du trodde de skulle gå en tur de kaller for mold-tur? Altså å gå rundt i mold bare for gøy? Seriøst? Hjelpe meg. 
 

Slutt å være så himla vrien, og spør da vel dersom du synes noe er merkelig. Be samboeren din oversette for deg, spør han hvis du ikke vil spørre svigers direkte. Bruk han som en slags forsikring, da, for å se om det faktisk var det som ble sagt. 

Anonymkode: 0eb93...6c7

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier elte, bakke og snål. Hva tenker du jeg mener? 

Anonymkode: 613e4...107

Bakke kan bety vente,noen steder. Snål brukes over hele landet. Her jeg bor på Vestlandet, så betyr det ikke helt det samme som der jeg har vokst opp på Sørlandet. På sistnevnte plass er snål et litt negativt ladet ord. 

Man forstår ofte ordene når man hører konteksten de er nevnt i. 

Anonymkode: cd41c...bf7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakke kan bety vente,noen steder. Snål brukes over hele landet. Her jeg bor på Vestlandet, så betyr det ikke helt det samme som der jeg har vokst opp på Sørlandet. På sistnevnte plass er snål et litt negativt ladet ord. 

Man forstår ofte ordene når man hører konteksten de er nevnt i. 

Anonymkode: cd41c...bf7

Bakke er tomgang

Elte er å legge igjen

Snål er fin

'Syns det er litt spesielt at godt voksne mennesker ikke kan slike vanlige dialektord. De fleste kjenner vel, eller har i det minste pratet med folk fra andre steder i landet'

😅

Anonymkode: 613e4...107

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakke er tomgang

Elte er å legge igjen

Snål er fin

'Syns det er litt spesielt at godt voksne mennesker ikke kan slike vanlige dialektord. De fleste kjenner vel, eller har i det minste pratet med folk fra andre steder i landet'

😅

Anonymkode: 613e4...107

Bakke betyr også å vente noen steder.  Og jeg skrev at man skjønner det når man har hele konteksten.  Du roper vel ikke ut BAKKE , helt ut av det blå??  Selvsagt vet jeg hva snål betyr. Har du ikke leseevne? 

Anonymkode: cd41c...bf7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakke er tomgang

Elte er å legge igjen

Snål er fin

'Syns det er litt spesielt at godt voksne mennesker ikke kan slike vanlige dialektord. De fleste kjenner vel, eller har i det minste pratet med folk fra andre steder i landet'

😅

Anonymkode: 613e4...107

Når du hverken bruker dem i sammenheng eller sier noe om hvor du er fra, er det jo umulig å vite hvilken betydning du legger i dem.Hadde noen uten kontekst spurt meg hva klar betyr ville jeg gått for den vanlige bokmålsbetydningen selv om jeg vet at det betyr noe helt annet når en trønder bruker det.

Er man i tvil om noe, får man spørre. Tror jeg ville blitt litt fornærmet om noen uoppfordret tok for gitt at de måtte forklare og tolke dialektuttrykk for meg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bakke betyr også å vente noen steder.  Og jeg skrev at man skjønner det når man har hele konteksten.  Du roper vel ikke ut BAKKE , helt ut av det blå??  Selvsagt vet jeg hva snål betyr. Har du ikke leseevne? 

Anonymkode: cd41c...bf7

Om jeg sier: 

'Du er snål' så skjønner du hva jeg mener. Eller kan det misforståes som spørsmålet : 'Er du klar?' ?

Anonymkode: 613e4...107

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakke er tomgang

Elte er å legge igjen

Snål er fin

'Syns det er litt spesielt at godt voksne mennesker ikke kan slike vanlige dialektord. De fleste kjenner vel, eller har i det minste pratet med folk fra andre steder i landet'

😅

Anonymkode: 613e4...107

Bakke er brett

Elte er masete

Snål er rar 

Anonymkode: 9b58d...0b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm, jeg er fra Nordland og er bosatt i Troms. Hvor i Nordland og Troms? 

Anonymkode: 613e4...107

Harstad, Tromsø og Lofoten iallfall.

Anonymkode: e69cc...28c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Bakke er tomgang

Elte er å legge igjen

Snål er fin

'Syns det er litt spesielt at godt voksne mennesker ikke kan slike vanlige dialektord. De fleste kjenner vel, eller har i det minste pratet med folk fra andre steder i landet'

😅

Anonymkode: 613e4...107

Bakke er å rygge

Elte er å kna

Snål er gjerrig

Anonymkode: e69cc...28c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg sier: 

'Du er snål' så skjønner du hva jeg mener. Eller kan det misforståes som spørsmålet : 'Er du klar?' ?

Anonymkode: 613e4...107

Her jeg bor NÅ, så er det et kompliment.  Stedet jeg kommer fra, så betyr det at jeg er litt rar/spesiell. Ikke et kompliment. Kommer jo an på hvem du er. Er du en fremmed i kassakøen som sier det uten et smil , så er det jo ikke hyggelig ment.  

Hadde jeg gått topptur og noen spurte meg om jeg var klar, så skjønner jeg at det betyr trøtt eller sliten. Igjen, kontekst.  

Anonymkode: cd41c...bf7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trøndersk er totalt uforståelig.

Anonymkode: 7827b...b84

Trøndersk er totalt forskjellig fra sted til sted.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3D62Xgnx0oy-Q&ved=2ahUKEwiS0NSvkbLrAhVkw4sKHdgWCyEQ3ywwAHoECA0QAw&usg=AOvVaw1ix9c2-w4KtsB5SjgBvptx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller. Heller ikke hørt det i Ofoten, Lototen, Vesterålen eller i Lyngen, og omegn 

Anonymkode: 613e4...107

Vesteråling i lofoten her med slekt i ofoten. Klar er helt vanlig å bruke i alle de områdene.

Anonymkode: 684a0...6cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at klar betydde sliten. Bodde i kollektiv med en trønder under studietiden og i starten skjønte jeg aldri hva hun snakket om, da ordet «klar» ikke passet sammen med sammenhengen det ble satt i. Det ble litt misforståelser😅 Hvorfor sier man klar om sliten egentlig? Klar har jo en helt annen betydning. 

Mold-tur hadde jeg kanskje tolket til multetur, men hadde nok spurt hva de mente. 

Anonymkode: 8d9ca...30a

Hvorfor man sier "klar" om sliten? Hvorfor sier folk "eg" når de mener jeg? Svaret er jo ganske åpenbart at det er dialekten da, at språket har utviklet seg sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra nordnorge og hadde aldri gjettet at 'klar' betyr sliten. Har ei mormor fra Trondhjem, men kan ikke huske at hun har brukt klar om sliten. 

Anonymkode: 613e4...107

Mens jeg er også fra Nord-Norge og der jeg kommer fra er det helt vanlig å si at man er klar, når man er sliten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...