Gå til innhold

Misforståelser pga. trøndersk, burde jeg skjønt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, keso skrev:

Det er vel TS sin tråd, ikke din

Det er vel min mening jeg skrev, ikke ts sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg sier: 

'Du er snål' så skjønner du hva jeg mener. Eller kan det misforståes som spørsmålet : 'Er du klar?' ?

Anonymkode: 613e4...107

Snål betyr rar! Jeg er nordlenning selv. 

Anonymkode: b47cd...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "klar" har vært midpunkt i mange misforståelser i slekta mi, der noen av oss er fra Trøndelag og andre lengre sør i landet. :fnise: 

"Æ e så klar."
"Klar? Skal vi gå videre?"
"Nei, æ e klar!"

"Hæ... Hva snakker du om?"

At molttur (uttales måljt-tur) kan høres ut som moldtur (uttales målj-tur) kan jeg forstå. Men at du ikke spurte hva han mente med å gå på moldtur skjønner jeg ikke. Det er helt vanlig å ikke alltid forstå alle ord og uttrykk, og uttalelser, i andre dialekter. Veldig viktig at man det det med godt humør og heller spør en gang for mye enn en gang for lite. Har man noen fra sør på besøk her i Trøndelag, tror jeg de fleste av oss bare synes det er morsomt å forklare hva vi sier til søringene som ikke forstår det. 😄 

Anonymkode: 4dcae...c7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS blir beskyldt for å måtte være fra Oslo for å ikke forstå «klar», jeg er fra Hordaland og har aldri hørt den betydningen av ordet jeg heller.

Artig tråd TS!

Anonymkode: 33a69...44f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS blir beskyldt for å måtte være fra Oslo for å ikke forstå «klar», jeg er fra Hordaland og har aldri hørt den betydningen av ordet jeg heller.

Artig tråd TS!

Anonymkode: 33a69...44f

Jeg er for øvrig fra Hordaland selv.

Anonymkode: 7a892...0c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.8.2020 den 19.53, AndreasBR skrev:

 

Hvis man er snål er man rar

Ja! :fnise: 

Jeg ser for meg den trønderen (? Eller hvor man nå bruker ordet slik) prøve seg på ei dame ved å si at hun er «snål» 🤪

Hadde ikke fått napp på meg, for å si det sånn! :fnise: 

Anonymkode: 6d1c3...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Harstad, Tromsø og Lofoten iallfall.

Anonymkode: e69cc...28c

Jeg er fra Lofoten og bor i Harstad.  Vi sier ikke klar om sliten. 

Anonymkode: d8de4...01c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 19.33, Lorieen skrev:

Lemne igjen, la bilen gå på tomgang, gjerrig. 

Hva betyr lemne? Er det legge?

Jeg har aldri vært klar over at snål av noen tolkes som fin, og av andre som gjerrig. Har alltid trodd at den felles forståelsen av ordet var en person som er merkelig og rar/original.

Har studert i Trondheim, og jeg hadde store problemer med å forstå trøndere, særlig når de snakket raskt. Det samme kan sies om folk fra bygda i Gudbrandsdalen, de som sier sjogg (jeg har lært at det betyr snø) og en masse andre pussige ord og uttrykk som de har funnet på selv.

Anonymkode: 33997...77c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr lemne? Er det legge?

Jeg har aldri vært klar over at snål av noen tolkes som fin, og av andre som gjerrig. Har alltid trodd at den felles forståelsen av ordet var en person som er merkelig og rar/original.

Har studert i Trondheim, og jeg hadde store problemer med å forstå trøndere, særlig når de snakket raskt. Det samme kan sies om folk fra bygda i Gudbrandsdalen, de som sier sjogg (jeg har lært at det betyr snø) og en masse andre pussige ord og uttrykk som de har funnet på selv.

Anonymkode: 33997...77c

Å elte/lemne igjen betyr å etterlate. F.eks «Æ lemna igjen ungan heime.» Eller «Æ elta pengboka i bilen.»

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du må spør når du ikke forstår TS! Hadde vert så mye enklere :) om du hadde svart: "kan vi ikke vente litt til? Jeg er så sliten" hadde du nok fått et annet svar! 

Anonymkode: 03003...76e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som en episode av Seinfeld 😆 Forståelig selvfølgelig at både «molt-tur» og «klar» kan misforstås, men nå har du lært den «flotte» dialekten vår 😄 

Enda verre er det i utkant-Trøndelag hvor de har mange snodige uttrykk. «E det nåkka nytt borti nåvva?» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.8.2020 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Ja! :fnise: 

Jeg ser for meg den trønderen (? Eller hvor man nå bruker ordet slik) prøve seg på ei dame ved å si at hun er «snål» 🤪

Hadde ikke fått napp på meg, for å si det sånn! :fnise: 

Anonymkode: 6d1c3...a4a

Jeg er trønder, mannen er telemarking, jeg må kontrollere ansiktet når familien hans snakker om de snåle ungene våre :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2020 den 8.29, President Chimp skrev:

Enda verre er det i utkant-Trøndelag hvor de har mange snodige uttrykk. «E det nåkka nytt borti nåvva?» 

Hm, kan det bety noe av det samme som «er det noe gleip?» som vi sier her når vi lurer på om det skjer noe interessant for tiden/i kveld?

 

Anonymkode: 7a892...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Snål betyr rar! Jeg er nordlenning selv. 

Anonymkode: b47cd...a08

Snål kan også bety gjerrig, betyr det på svensk og i grensetraktene brukes mange svenske ord. 

Anonymkode: 8cf6c...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.8.2020 den 7.00, Lorieen skrev:

Å elte/lemne igjen betyr å etterlate. F.eks «Æ lemna igjen ungan heime.» Eller «Æ elta pengboka i bilen.»

Lemne er vel et svensk ord? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, VoodooChild skrev:

Lemne er vel et svensk ord? 

Mye mulig. Det er brukt mye i de nordligste delene av Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som sier at det kan være lurt å spørre når det er ting du ikke forstår, og si hva du vil/ikke vil som svar på ja/nei-spørsmål. Da sparer du noen misforståelser og lærer noe nytt. 

For noen år siden flyttet jeg fra Sunnmøre til indre Sogn, og det har vært en del av både misforståelser og spørsmål om hva de mener/hva et ord eller uttrykk betyr. For eksempel, "hit atte hér" betyr "der borte"/"bort dit". For meg hadde "tilbake hit igjen"/"hit til/mot meg", eller "her (hos/i nærheten av meg)" vært den mest logiske "oversettelsen".

Anonymkode: 99201...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2020 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Hm, kan det bety noe av det samme som «er det noe gleip?» som vi sier her når vi lurer på om det skjer noe interessant for tiden/i kveld?

 

Anonymkode: 7a892...0c4

Du skulle kanskje tro det. Men nåvva betyr bare «hjørne» fjøsnåvva, bergnåvva osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...