Gjest Gaea Skrevet 24. august 2020 #81 Del Skrevet 24. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Østlendinger bruker jo det samme. "Nå er jeg helt ferdig" sier de når de ligger utslått på bakken etter en løpetur. Men ferdig kan også brukes om å være klare til å reise, "nå er jeg ferdig til å dra". Anonymkode: ae65f...7d4 Nei. Ferdig er ferdig, det vil si sliten/utslitt eller at man har avsluttet en oppgave - som å pakke. Da er man klar til å dra. Synes det er forståelig at TS misforstod "klar", det virker jo ikke som om menneskene som bor i områdene dette blir sagt er enige om det er vanlig å si heller. Men er vel ikke verre enn å si at man trenger en pause når misforståelsen oppstår. Moldtur burde man kanskje spurt om hva de mener... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 24. august 2020 #82 Del Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Nå er jeg ferdig til å dra» er en fryktelig dårlig setning og noe femåringen min kunne ha sagt. Anonymkode: c9a50...fa6 Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #83 Del Skrevet 24. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Nå er jeg ferdig til å dra» er en fryktelig dårlig setning og noe femåringen min kunne ha sagt. Anonymkode: c9a50...fa6 Det kan så være, jeg er ikke østlending men jeg har hørt mange voksne og barn som har sagt det samme. Jeg har alltid tatt det som en forenkling av det muntlige språket: "nå er jeg ferdig (pakket, og er klar) til å dra". Anonymkode: ae65f...7d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #84 Del Skrevet 24. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Uansett dialekt så skjønner man da stort sett ut ifra konteksten hva som er ment. Anonymkode: b539b...5ba Når et ord betyr det motsatte? Er du klar (til å gå), var en helt naturlig tolkning. Anonymkode: 7a892...0c4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #85 Del Skrevet 24. august 2020 Moll er vel kort for molter. Molltur, hadde jeg sagt. Hva er det? og så får du forklaringen. Anonymkode: 34a8c...a8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #86 Del Skrevet 24. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm, jeg er fra Nordland og er bosatt i Troms. Hvor i Nordland og Troms? Anonymkode: 613e4...107 Er fra Helgeland, der sier vi det. Anonymkode: ca071...dc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 24. august 2020 #87 Del Skrevet 24. august 2020 Herlig tråd.😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 24. august 2020 #88 Del Skrevet 24. august 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Ingen andre er så ignorante på dialekter. Anonymkode: 6fba2...e25 Tja, vi immigranter som ikke bor nordover er nok på plass 1. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #89 Del Skrevet 24. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er fra Helgeland, der sier vi det. Anonymkode: ca071...dc3 Helgeland er vel så klistret inn i nord- trøndelag som det kan få blitt. Selv om dere sier det få mil fra trønderland, så sier ikke resten av Nord Norge det. Anonymkode: c779d...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keso Skrevet 24. august 2020 #90 Del Skrevet 24. august 2020 På 23.8.2020 den 19.07, AndreasBR skrev: Klar er rake motsetningen til ferdig, så hvordan kan det bety sliten ? Det er dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keso Skrevet 24. august 2020 #91 Del Skrevet 24. august 2020 10 timer siden, Gaea skrev: Synes det er forståelig at TS misforstod "klar", det virker jo ikke som om menneskene som bor i områdene dette blir sagt er enige om det er vanlig å si heller. Vi trøndera si de ja. Dialekten her syns jeg det er forstålig blir missforstått, for vi trøndera kajn missforstå de sjøl - så situasjon å øyekontakt kan vær me å hjelp te på ka de menes me det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 24. august 2020 #92 Del Skrevet 24. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg sier elte, bakke og snål. Hva tenker du jeg mener? Anonymkode: 613e4...107 Lemne igjen, la bilen gå på tomgang, gjerrig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #93 Del Skrevet 24. august 2020 Du må jo ta det på din kappe, Ts. Folk har dialekter. Og du må ta høyde for at de har det. I første eksempel: helt grei kommunikasjon fra deg ville løst problemet. «Er du klar?» svar: «jeg vil gjerne bli litt lengre før vi går tilbake». Ikke svar på spørsmålet - si hva du ønsker rett ut. Mye ryddigere. I andre eksempel: hvem tror man skal på jord-tur? Det normale ville være å spørre hvor og hva de skal, når du helt klart ikke har peiling. Jeg tipper at du etter dag en egentlig var veldig gira på å være alene, og så angret i etterkant når du denne gangen gikk glipp av noe. Som du sier; du er dårlig på språk og det gjør deg dårlig på kommunikasjon. Jobb litt med det, og du slipper sånne tåpeligheter. Steg 1 - still kontrollspørsmål. Steg 2 - gi klart utrykk for viljen din heller enn å svare ja/nei på spørsmål. Anonymkode: ebaee...a31 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #94 Del Skrevet 24. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg sier elte, bakke og snål. Hva tenker du jeg mener? Anonymkode: 613e4...107 Hvis du er fra samme sted som meg: Elte = kna en deig (men her jeg bor nå kan det også bety rote). Bakke = rygge (med bil). Snål = fin. Anonymkode: 3adfb...ddb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buldre Skrevet 24. august 2020 #95 Del Skrevet 24. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helgeland er vel så klistret inn i nord- trøndelag som det kan få blitt. Selv om dere sier det få mil fra trønderland, så sier ikke resten av Nord Norge det. Anonymkode: c779d...c38 Det er helt vanlig i både Nordland og Troms. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. august 2020 #96 Del Skrevet 24. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er fra samme sted som meg: Elte = kna en deig (men her jeg bor nå kan det også bety rote). Bakke = rygge (med bil). Snål = fin. Anonymkode: 3adfb...ddb Hvis man er snål er man rar 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keso Skrevet 24. august 2020 #97 Del Skrevet 24. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snål = fin Adjektiv snål (bokmål/riksmål/nynorsk) rar, underlig, merkelig søt (Telemarksdialekt) morsom, gøyal (Haugesundsdialekt) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 24. august 2020 #98 Del Skrevet 24. august 2020 På 23.8.2020 den 19.13, AnonymBruker skrev: Ja, dette er trøndersk: «e du klar» betyr «er du sliten». Vi tenker nok ikke alltid over at «klar» betyr noe helt annet utenfor vårt eget lille trønder univers 🙈🤷🏼♀️ «Mold tur» hadde ikke jeg fanget heller, her kunne du spurt for å få en oppklaring. Hadde de sagt «moiltj tur» hadde jeg fanget det. Jeg er født og bosatt i Trondheim og må seriøst konsentrere meg innimellom når jeg besøker familie i «distriktene». Prøv å le av det hele, en morsom historie å fortelle i bryllupet Neste gang spør du om du er usikker, og sier din mening mer tydelig sånn at du er sikker på at alle har fanget dine behov/meninger. Anonymkode: 73372...ca0 Ikke bare trøndere som sier "klar" om "sliten". Det gjør vi som er fra Nordmøre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keso Skrevet 24. august 2020 #99 Del Skrevet 24. august 2020 Hvis du vil lære litt trønderske ord - https://online.ntnu.no/wiki/online/info/trivia/trondersk-ordliste/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. august 2020 #100 Del Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, keso skrev: Hvis du vil lære litt trønderske ord - https://online.ntnu.no/wiki/online/info/trivia/trondersk-ordliste/ Egentlig ikke. En av Norges minst pene dialekter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå