Gå til innhold

Misforståelser pga. trøndersk, burde jeg skjønt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er altså i tidligere Nord-Trøndelag, har «svigerforeldre» der oppe (samboerens foreldre). Først skulle vi på en nokså lang tur, til noe de kalte for «Midtpunktet». Skjønner ikke greia, men er visst liksom på en slags måte «midt i Norge», mer eller mindre offisielt, men var altså å gå langt inn i skauen til et sted som var.. langt inni skauen. Nokså meningsløst, sammenlignet med f.eks Nordkapp, Galdhøpiggen eller Lindesnes.

Uansett, det tok jo et par timer, og da vi var fremme begynte de å snakke om å gå tilbake etter bare en liten stopp. Selv tenkte jeg meg en langt større stopp, og jeg ble da spurt om «e du klar»?, hvorpå jeg selvsagt svarte «Klar? nei, ikke ennå!». Og da svarte de bare «greit! Da går vi!» ??!?

To dager senere kjente jeg det fremdeles i beina, og så spør «svigerfar»: «blir du med på mold-tur»? Å gå rundt omkring i mold og gjørme fristet ikke, så jeg sa nei. Noen timer senere kom de tilbake med ca. 10 kg multer! Det hadde jo vært spennende å plukke multer, og så ble det hevdet at det var multetur jeg hadde blitt spurt om å være med på!

Jeg har aldri vært god på dialekter eller språk, og da jeg tok dette opp med sambo fikk jeg beskjed om at «klar betyr sliten», og da jeg svarte «nei», så trodde de det betydde at jeg ikke var sliten.. Og at «mold-tur» bare er den trønderske måten å si multetur på. Ok, ok, men burde jeg forstått dette der og da?

Samboeren snakker ikkE trøndersk selv, fordi familien hans bodde på Vestlandet i nærheten av der jeg er fra da han vokste opp, men foreldrene er fra Trøndelag og flyttet tilbake for 10 år siden eller noe sånt.

Anonymkode: 7a892...0c4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Du trodde seriøst ikke at de skulle gå i gjørme? 

Mold, altså, et sted hvor man måtte anta det var mye av det. Var noen dårlig partier til Midtpunktet men med fjellstøvler går det greit. Vet ikke hva jeg ellers skulle tenkt, men fryktet gjørmete terreng, ja. At det handlet om bærplukking var jeg aldri innom i mine tanker.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke skjønt at «klar» betydde sliten. Hadde svart som deg. Og «mold» aldri hørt om.. ja annet enn som jord. Men hadde nok spurt hva det var. For ville tenkt de ikke skulle på «jord-tur» he he. Likevel: skjønner godt du ikke forsto ( bæret .. 😉)

Anonymkode: 9e787...bf8

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er fra Vestlandet kan du banne på at du bruker ord og uttrykk som resten av Norge ikke skjønner heller. Det går an å spørre 😄

Anonymkode: dcb3b...9f4

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mold-tur har jeg aldri hørt om, molt-tur derimot. Jeg bruker klar, både når jeg er sliten og «ready to go». Avhenger litt i hvilken setting det brukes i. Trønder her.

Anonymkode: 1831a...6bf

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mold-tur har jeg aldri hørt om, molt-tur derimot. Jeg bruker klar, både når jeg er sliten og «ready to go». Avhenger litt i hvilken setting det brukes i. Trønder her.

Klar er rake motsetningen til ferdig, så hvordan kan det bety sliten ? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt artig lesing, ts. Men på tross av at dette er en annen dialekt (er trønder selv), så er det jo fremdeles det samme språket. Er det ikke litt pinlig at du trøbler med å kommunisere med andre nordmenn og at du faktisk misoppfatter ganske hverdagslige gjøremål? 

Anonymkode: 4f959...852

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være fra det sentrale østlandet? Ingen andre er så ignorante på dialekter.

Anonymkode: 6fba2...e25

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må være fra det sentrale østlandet? Ingen andre er så ignorante på dialekter.

Anonymkode: 6fba2...e25

Jeg tipper Oslo eller Stavanger. Jeg klarte nesten ikke å gjøre meg forstått i Stavanger, merkelig nok. Helt umulig å gå på kafe og bestille noe. 

Anonymkode: 4f959...852

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er trøndersk: «e du klar» betyr «er du sliten». Vi tenker nok ikke alltid over at «klar» betyr noe helt annet utenfor vårt eget lille trønder univers 🙈🤷🏼‍♀️

«Mold tur» hadde ikke jeg fanget heller, her kunne du spurt for å få en oppklaring. Hadde de sagt «moiltj tur» hadde jeg fanget det.

Jeg er født og bosatt i Trondheim og må seriøst konsentrere meg innimellom når jeg besøker familie i «distriktene».

Prøv å le av det hele, en morsom historie å fortelle i bryllupet ;) 

Neste gang spør du om du er usikker, og sier din mening mer tydelig sånn at du er sikker på at alle har fanget dine behov/meninger. 

Anonymkode: 73372...ca0

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AndreasBR skrev:

Klar er rake motsetningen til ferdig, så hvordan kan det bety sliten ? 

Det er nå bare det det gjør på trøndersk da. Jeg kan komme hjem fra jobb å si «æ e så gæli klar i dag». Det betyr at jeg er dødssliten. 

Anonymkode: c9846...e7f

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av Nord-Trøndelagdialektene er vanskelig å forstå, dette hørtes imidlertid lettfattelig ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, min mormor pleide å si at hun var klar i hodet når hun var sliten i hodet. Og hun var ikke trønder, så det er nok brukt andre steder i landet også. 

Anonymkode: 28874...0cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sa nok "molt-tur"

Anonymkode: 14493...218

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mold-tur har jeg aldri hørt om, molt-tur derimot.

Jeg skjønner det nå, da, men basert på uttalen låter det jo nesten likt. De to t-ene hørtes ut som en.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå bare det det gjør på trøndersk da. Jeg kan komme hjem fra jobb å si «æ e så gæli klar i dag». Det betyr at jeg er dødssliten. 

Anonymkode: c9846...e7f

Pussige skruer dere der oppe i Nord-Norge.. (nord for Sinsenkrysset) 

Endret av AndreasBR
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra nordnorge og hadde aldri gjettet at 'klar' betyr sliten. Har ei mormor fra Trondhjem, men kan ikke huske at hun har brukt klar om sliten. 

Anonymkode: 613e4...107

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...