AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Del Skrevet 21. august 2020 Jeg har lært meg en god del bokmål nå og det hjelper jo til en viss grad for å forstå hva folk sier på høyt, men jeg sliter fortsatt med det muntlige. Jeg får inntrykk av at det som jeg ikke skjønner alltid er ord, uttrykk og forskjeller på grammatikk som jeg ikke engang er i stand til å kjenne igjen fordi de ikke skinner på bokmål. Jeg har mye mer erfaring med skriftlig norsk da. Nynorsk er ment til å ligge nærmere til i hvert fall mange dialekter. Hvor mye tror dere at det vil hjelpe meg med det muntlige å kunne det? Anonymkode: 0edd1...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Del Skrevet 21. august 2020 Det er i alle fall ikke negativt å lære seg nynorsk, det gir større forståelse av hele det norske språket. Spesielt mange dialekter på vestlandet og i nord vil du skjønne bedre om du kan godt nynorsk vil jeg tro. Anonymkode: 57f5a...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 21. august 2020 #3 Del Skrevet 21. august 2020 Norsk er ikke enkelt, men bra at du lærer deg! Jeg trodde det var enkelt (siden jeg er norsk) inntil jeg så spørsmålene på en "lær norsk"-webtjeneste.. Og jeg kunne ikke svare på hvorfor ting var som de var.. Hvor nyttig nynorsk er for deg vet jeg ikke, men helt ubrukelig for min del. Har aldri hatt behov for å vite at "til dømes" betyr "for eksempel" (Annet enn for å skrive denne meldingen) Lykke til! Og forresten, å lære nynorsk betyr ikke at du vil skjønne diverse østlandsdialekter Eller vestlandsdialekter. Eller sørlandsdialekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Del Skrevet 21. august 2020 12 minutter siden, AndreasBR skrev: Norsk er ikke enkelt, men bra at du lærer deg! Jeg trodde det var enkelt (siden jeg er norsk) inntil jeg så spørsmålene på en "lær norsk"-webtjeneste.. Og jeg kunne ikke svare på hvorfor ting var som de var.. Hvor nyttig nynorsk er for deg vet jeg ikke, men helt ubrukelig for min del. Har aldri hatt behov for å vite at "til dømes" betyr "for eksempel" (Annet enn for å skrive denne meldingen) Lykke til! Og forresten, å lære nynorsk betyr ikke at du vil skjønne diverse østlandsdialekter Eller vestlandsdialekter. Eller sørlandsdialekter. Nei, jeg vil ikke skjønne alle de dialektene kun ved å lære nynorsk, men spørsmålet er egentlig hvor mye det vil hjelpe uansett. Jeg vil påstå at å kjenne til utsagnet "til dømes" er brukelig for noen som meg bare ordet "døme" blir brukt noe sted, men det som jeg ikke vet er om noen faktisk snakker sånn. Det høres jo ut som om det uttrykket strengt tatt er en akademisk greie ut ifra innlegget ditt. Så jeg lurer på akkurat hvor fjernet nynorsk er from "virkeligheten", blant annet. Anonymkode: 0edd1...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 21. august 2020 #5 Del Skrevet 21. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg vil ikke skjønne alle de dialektene kun ved å lære nynorsk, men spørsmålet er egentlig hvor mye det vil hjelpe uansett. Jeg vil påstå at å kjenne til utsagnet "til dømes" er brukelig for noen som meg bare ordet "døme" blir brukt noe sted, men det som jeg ikke vet er om noen faktisk snakker sånn. Det høres jo ut som om det uttrykket strengt tatt er en akademisk greie ut ifra innlegget ditt. Så jeg lurer på akkurat hvor fjernet nynorsk er from "virkeligheten", blant annet. Anonymkode: 0edd1...908 Til dømes er samme som å si for eksempel på bokmål.. Brukes i dagligtale av mange av de som snakker dialekt basert på nynorsk så langt jeg vet. Vet ikke hvor lenge siden det er du lærte norsk, men tror du må forvente at det vil ta MAAANGE år før du forstår alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå