Arx Skrevet 21. august 2020 #41 Skrevet 21. august 2020 På 20.8.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev: Kan du utdype akkurat disse to utsagnene? Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen din av D/S, og det er en rase jeg vurderer sterkt, men kanskje jeg må revurdere? Anonymkode: b5867...87b Jeg kjenner flere dansk svenske gårdshunder og har aldri hørt om dette før. Den ene er med på alle typer turer, både lange turer i fjellet og lange joggeturer uten problemer. En annen hadde jeg med på kjøretur med hesten og den løp fint. Har dog hørt at det er litt varierende temperament på noen av dem så viktig å finne en god oppdretter.
Myrmica Skrevet 21. august 2020 #42 Skrevet 21. august 2020 12 minutter siden, Arx skrev: Jeg kjenner flere dansk svenske gårdshunder og har aldri hørt om dette før. Den ene er med på alle typer turer, både lange turer i fjellet og lange joggeturer uten problemer. En annen hadde jeg med på kjøretur med hesten og den løp fint. Har dog hørt at det er litt varierende temperament på noen av dem så viktig å finne en god oppdretter. Her var det nok snakk om dvergschnauzer, ikke dansk-svensk gårdshund 😆 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #43 Skrevet 21. august 2020 På 20.8.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev: Kan du utdype akkurat disse to utsagnene? Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen din av D/S, og det er en rase jeg vurderer sterkt, men kanskje jeg må revurdere? Anonymkode: b5867...87b 1) de tåler varme svært dårlig og begynner raskt å pese når temperaturen kryper over 10 grader. Det er dyreplageri å ha de med på joggetur vår/sommer når det er varmt eller solen står på. 2) Ser at schnauzer bouvier klubben unnlater å opplyse om helseutfordringer. De er ikke utsatt for de aller verste utfordringene, men en dvergschnauzer over 10 år er en gammel hund. I følge et par oppdrettere og en dyrlege/oppdretter jeg kjenner forteller at dette er godt kjent blant de som kjenner rasen. Jeg ble skuffet og lei meg over dette, hadde trodd at mine skulle bli minst 15. Så det var skuffende når de kan fortelle at en bør være glad om de blir 12. Dvergschnausere som går i avl skal øyelyses for arvelig øyesykdom så dette er ikke noe problem, så lenge du kjøper fra en seriøs oppdretter. Sørg også for at du velger en oppdretter som DNA-tester for MAC. Rasen er predisponert for urinsteiner og nyresvikt, dette er faktisk så kjent at spesialfor for dvergschnauzere skal forebygge dette. De er også utsatt for forhøyet kolesterol, pankreatitt og lever stunt. Tenner er en annen stor utfordring, det er ikke uvanlig at nesten alle tenner må trekkes. Og sist men ikke minst er det en del ryggproblematikk i form av prolapser. Misforstå meg ikke, dvergschnauzere er fantastiske hunder med et trivelig gemytt. Så hvis ikke pelsstell, dårlig varmetoleranse eller helseutfordringer skremmer deg så får du en trivelig hund. Men hvis du er ute etter en frisk hund som kan være med på treningsturer så hadde jeg vurdert en annen rase. Kjøpte selv en annen rase nå og sparer drøyt 200kr i måneden på forsikring, det sier sitt. Anonymkode: fea42...9ce
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #44 Skrevet 21. august 2020 Men whippeter er jo så krumrygget og skjelvende? De ser alltid så redde og kua ut Anonymkode: 4c2c7...ac0
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #45 Skrevet 21. august 2020 Altså, skal du ha en hund med på turer i snø og regn er det enkelte raser du bare kan hoppe over som whippet og basenji (som elsker sol, hater regn og kulde - dette er normen.) Puddel, bichon, bedlington og lagotto må ha dekken i regn for å ikke bli våte til skinnet og dress på vinteren og det er herk å finne en dress som passer såpass at beina ikke blir store snøklumper, for å ikke snakke om et ganske sterkt jaktinnstinkt på enkelte linjer av bedlis og puddel. Cairn og andre kortbeinte terriere har jaktinnstinkt i bøtter og spann og vil streve i dyp snø, og med mindre du betaler for napping vil pelsen bli mindre vanntett og du må på med dekken for å ikke få en gjennombløt hund. Spisshunder vil bjeffe, så om du ikke ønsker det styr unna. Engelsk springer spaniel er en fin rase med kontrollerbart jaktinnstinkt, kort radius og ikke verre pels enn at du kan gå lange turer i regn og kulde. Evnt en nett blandingshund. Lykke til! Anonymkode: 05201...374 1
Arx Skrevet 21. august 2020 #46 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, Myrmica skrev: Her var det nok snakk om dvergschnauzer, ikke dansk-svensk gårdshund 😆 Ubs min feil 😅
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #47 Skrevet 21. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men whippeter er jo så krumrygget og skjelvende? De ser alltid så redde og kua ut Anonymkode: 4c2c7...ac0 De færreste whippeter er redde og kua. De har buet lende (krumrygget) og er sensitive for kulde, men ellers er det kule potethunder som kan brukes til må mye moro. Anonymkode: c8df5...7d9
paulinemor Skrevet 22. august 2020 #48 Skrevet 22. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Spisshunder vil bjeffe, så om du ikke ønsker det styr unna. Det er ikke alle spisshunder som bjeffer like mye eller mer enn hunder fra de andre gruppene. Jeg har en lapsk vallhund som bare bjeffer på naboen sin Tesla, jeg vet ikke hvorfor men hunden liker virkelig ikke den bilen. Og hvis han hører lyder i huset som ikke kommer så ofte, for eksempel når husverten vår er på loftet. Men han blir ofte bjeffet på når vi går tur av små hunder, mens han går stille forbi. Jeg vet om flere individer av rasen som bjeffer lite.
Majott Skrevet 22. august 2020 #49 Skrevet 22. august 2020 På 19.8.2020 den 11.26, AnonymBruker skrev: Jeg har jaktlabrador og den passer til alle dine kriterier bortsett fra størrelsen (jeg har han, han veier rundt 30 kg. Tispene er noe lettere). Men om du har sett på toller vil jeg si jaktlabben er ca. samme størrelse.😃 Verdens fineste og snilleste hund. Er veldig rolig inne, alltid glad (halen er veldig sterk etter all logringen😂), vennlig mot barn og andre hunder. Aldri bjeffing, kun som valp når han inviterte andre hunder til lek. Han er med på alt som heter turer i skog og mark, ELSKER å bade, veldig lydig og holder seg alltid i nærheten når han er løs, kommer med en gang han blir kalt inn. Bryr seg lite om andre ting rundt til tross for han er en jakthund (fugler, katter etc.. ser han ikke på en gang🙈) veldig glad i familien sin, gjør alt for å gjøre oss happy. Er veldig glad i mat, men også kresen. Elsker å lære nye ting! Veldig kosete og viser mye kjærlighet i form av kyss til alle når han har sjansen. Kan godt ha noen dager innimellom der han bare ligger og sløver på sofaen. Veldig lett å lese og tvers igjenom god og snill🥰 har bare en negativ ting og si om han, og det er at han røyter mye. I røyteperiodene er det helt ekstremt. Og for meg som har støv på hjernen kan det bli litt vel travelt med all støvsugingen😂 men det er verdt det! Anonymkode: edbd1...cda Ja, han er en jakthund, men Labradorens oppgave er å ta inn viltet etter at det er skutt. Så han har ikke jaktinstinkt når det kommer til å jage etter katter og fugler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå