Gå til innhold

Tips til hunderase?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har endelig bestemt meg for å få meg en hund, etter flere år i tenkeboksen. Ønsker meg en bestevenn og turkamerat😊 Har dere noen tips til raser ut i fra informasjonen? 

-Jeg er i 30-årene, singel og uten barn. Jeg bor alene, så hunden må trives med å bo med kun meg😅 Jeg har familie og venner i nærheten, så vi kommer jo til å sosialisere oss med andre mennesker😊

-mellomstor størrelse (maks 20 kg av praktiske årsaker) 

-En hund som kan gå løs der det er ok. Altså er type husky ikke aktuelt. 

-Jogge en time noen dager i uken. Jogging er kanskje noe alle hunder må trenes til? Altså at de ikke skal stoppe og snuse på veien.

-Driver ikke med jakt, bare vanlig turgåing (mest skog), også på ski på vinteren.

-aktivitetsnivå: Ca 3 timer tur om dagen. I helgene blir det som regel lengre turer/dagsturer. Ikke spesielt høyt aktivitetsnivå, så kan ikke ha en type border collie. 

-Bor ved sjøen, så hunden skal vennes til å være i båt. Dette er sikkert noe alle hunder får til med litt trening. 

-Ikke drive med hundesport. Men hjernetrim hjemme; hverdagslydighet, triks, snuse etter godbiter ol. Valpekurs og andre kurs skal jeg ta mange av😅

-ikke en veldig bjeffete hund. Dette er kanskje også noe som må avlæres de fleste raser? Men noen raser er vel mer kjent for bjeffing enn andre. 

-Ikke alt for krevende mtp at jeg er alene om ansvaret. Men jeg har mye tid til hunden, og får også hjelp dersom jeg skulle trenge det. 

Jeg har tenkt på Finsk lapphund, men jeg har lest flere steder at det kan være et problem med bjeffing. Takler ikke bjeffing. 

Synes også Toller er veldig fine hunder. Har møtt noen på tur i skogen, og de er helt nydelige og utrolig veloppdratte😅 Men igjen krever de kanskje litt mer psykisk stimuli enn jeg kan gi? 

Golden retriever blir for stor, ellers virker den nokså perfekt. 

Har dere noen innspill? 

Anonymkode: f3e83...93b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Whippet! Verdens søteste hunder. Snille og milde, lukter lite, min er løs med i stallen og i skogen så sant det ikke er båndtvang, er med meg på sykkelturer og mannen på joggeturer, er med både på kanotue og båtturer, bjeffer så godt som aldri, og veldig gode på å være aktive ute og ligge stille og slappe av inne.

Anonymkode: 8c6bc...049

• Liker 3
Skrevet

Whippet ville jeg sjekket ut ja. Dog er de gjerne litt værsyke av seg, og tåler ikke kulde så godt. 

Selv har jeg jack russell terrier, og anbefaler gjerne de, om man tåler en litt tøff hund. 

Selv ville jeg ikke ha en bjeffete hund, og ikke en med jaktinstinkt, og hadde egentlig ikke sett for meg terrier. Men så fikk jeg en på omplassering, og det var så god match at jeg skaffet en til 😁

JRT kan ha sterkt jaktinstinkt og være litt vanskelige å ha løs, men ikke alle har det. Begge mine går løse i skogen. De er med på alt, stallen, båttur, camping, korte og lange turer. De er ikke nødvendigvis de beste å gå på ski med, korte bein gjør at de strever i løs snø. Men skiløyper går nok fint. 

Jeg har en som bjeffer og varsler en del, men blir stille når jeg ber han om det. Den andre bjeffer særdeles lite. 

Et alternativ kan være dansk-svensk gårdshund. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har dansk svensk gårdshund. Anbefaler å sjekke ut den rasen, treffer bra på mange av kriteriene dine☺️ Super rase! Herlig gemytt, sosial, leken, lærevillig og utholdende tross str. Er med oss på alt og er alltid glad. Eneste hun ikke liker er kulde og striregn, da vil hun helst være inne😅

Vår varsler når det kommer folk og kan bjeffe litt når fremmede går forbi her. Har en tursti rett utenfor gjerde vårt. Men hun står aldri og bjeffer ellers☺️ 

Anonymkode: a74f4...612

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endelig bestemt meg for å få meg en hund, etter flere år i tenkeboksen. Ønsker meg en bestevenn og turkamerat😊 Har dere noen tips til raser ut i fra informasjonen? 

-Jeg er i 30-årene, singel og uten barn. Jeg bor alene, så hunden må trives med å bo med kun meg😅 Jeg har familie og venner i nærheten, så vi kommer jo til å sosialisere oss med andre mennesker😊

-mellomstor størrelse (maks 20 kg av praktiske årsaker) 

-En hund som kan gå løs der det er ok. Altså er type husky ikke aktuelt. 

-Jogge en time noen dager i uken. Jogging er kanskje noe alle hunder må trenes til? Altså at de ikke skal stoppe og snuse på veien.

-Driver ikke med jakt, bare vanlig turgåing (mest skog), også på ski på vinteren.

-aktivitetsnivå: Ca 3 timer tur om dagen. I helgene blir det som regel lengre turer/dagsturer. Ikke spesielt høyt aktivitetsnivå, så kan ikke ha en type border collie. 

-Bor ved sjøen, så hunden skal vennes til å være i båt. Dette er sikkert noe alle hunder får til med litt trening. 

-Ikke drive med hundesport. Men hjernetrim hjemme; hverdagslydighet, triks, snuse etter godbiter ol. Valpekurs og andre kurs skal jeg ta mange av😅

-ikke en veldig bjeffete hund. Dette er kanskje også noe som må avlæres de fleste raser? Men noen raser er vel mer kjent for bjeffing enn andre. 

-Ikke alt for krevende mtp at jeg er alene om ansvaret. Men jeg har mye tid til hunden, og får også hjelp dersom jeg skulle trenge det. 

Jeg har tenkt på Finsk lapphund, men jeg har lest flere steder at det kan være et problem med bjeffing. Takler ikke bjeffing. 

Synes også Toller er veldig fine hunder. Har møtt noen på tur i skogen, og de er helt nydelige og utrolig veloppdratte😅 Men igjen krever de kanskje litt mer psykisk stimuli enn jeg kan gi? 

Golden retriever blir for stor, ellers virker den nokså perfekt. 

Har dere noen innspill? 

Du burde prøve å passe noen andre’s hund før du får egen. Mange på Finn ser etter hundepasser :) 

Anonymkode: 47a61...11b

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Whippet! Verdens søteste hunder. Snille og milde, lukter lite, min er løs med i stallen og i skogen så sant det ikke er båndtvang, er med meg på sykkelturer og mannen på joggeturer, er med både på kanotue og båtturer, bjeffer så godt som aldri, og veldig gode på å være aktive ute og ligge stille og slappe av inne.

Anonymkode: 8c6bc...049

Takk for svar! Skal lese litt om whippet. 

Synes å ha hørt at de ikke liker regn eller kulde? Jeg er glad i å gå tur i regnet, og gå på ski😅

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde prøve å passe noen andre’s hund før du får egen. Mange på Finn ser etter hundepasser :) 

Har passet hunder før, så jeg har en idé om hvordan det er å ha egen hund😊

Skrevet
28 minutter siden, Myrmica skrev:

Whippet ville jeg sjekket ut ja. Dog er de gjerne litt værsyke av seg, og tåler ikke kulde så godt. 

Selv har jeg jack russell terrier, og anbefaler gjerne de, om man tåler en litt tøff hund. 

Selv ville jeg ikke ha en bjeffete hund, og ikke en med jaktinstinkt, og hadde egentlig ikke sett for meg terrier. Men så fikk jeg en på omplassering, og det var så god match at jeg skaffet en til 😁

JRT kan ha sterkt jaktinstinkt og være litt vanskelige å ha løs, men ikke alle har det. Begge mine går løse i skogen. De er med på alt, stallen, båttur, camping, korte og lange turer. De er ikke nødvendigvis de beste å gå på ski med, korte bein gjør at de strever i løs snø. Men skiløyper går nok fint. 

Jeg har en som bjeffer og varsler en del, men blir stille når jeg ber han om det. Den andre bjeffer særdeles lite. 

Et alternativ kan være dansk-svensk gårdshund. 

Takk for svar! Skal sjekke ut de du nevner.

Ja kanskje jeg ender opp med noe helt annet enn det jeg så for meg. Er åpen for omplassering også, da kan det også bli blandingshund😊

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har dansk svensk gårdshund. Anbefaler å sjekke ut den rasen, treffer bra på mange av kriteriene dine☺️ Super rase! Herlig gemytt, sosial, leken, lærevillig og utholdende tross str. Er med oss på alt og er alltid glad. Eneste hun ikke liker er kulde og striregn, da vil hun helst være inne😅

Vår varsler når det kommer folk og kan bjeffe litt når fremmede går forbi her. Har en tursti rett utenfor gjerde vårt. Men hun står aldri og bjeffer ellers☺️ 

Skal undersøke den😊 Jeg bor ikke landlig til, så jeg tenkte at gårdshund ikke ville trives hos meg. 

Skrevet

Jeg anbefaler ikke hunderaser til noen. Hvis folk har bestemt seg for å gå til anskaffelse av et familiemedlem de skal ha i 12- 15 år, bør de gidde å ta seg arbeidet med å sette seg inn i de aktuelle hunderasene. 

• Liker 1
Skrevet

Cairn terrier passer til alle dine kriterier, så vidt jeg kan se 😍

Anonymkode: 9ae2c...313

Skrevet (endret)

Nova Scotia Duck Tolling retriever. Kortfattet kalt Toller. Vakker å se på, brun med litt hvitt på. Kan ligne en mindre og mørkere Golden retriever. Vet ikke hva slags vekt de ligger på nå i farten, men de er ikke så store.

Noen naboer jeg kjenner som hadde den rasen, sa at de trodde hunden ikke visste at det gikk an å bjeffe. Den bjeffet bokstavelig talt aldri. Vet ikke om dette kjennetegner rasen, men verdt og forhøre seg litt rundt om den.

Perfekt turkamerat, og som vannapporterende jakthund elsker den å bade!

Endret av Million
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror h*n har tenkt godt nok over hva h*n kan tilby en hund, hva slags livsstil h*n har og hvilken type hund som kan passe inn. H*n trenger ikke å passe andre sine hunder for å finne ut om h*n vil ha hund. 

Ts, jeg ville foreslått basenji. De bjeffer ikke, dog de kan jodle noen ganger om de er veldig glade eller man setter på orgel eller munnspill musikk 😅 de veier fra 9-12kg, er skikkelig tøffe og selvsikre skapninger. De liker ikke vann så godt og kan nok surmule litt i regn, men regndekken hjelper mye. De er en afrikansk rase så de liker ikke kulde så godt, men igjen, et godt vinterdekken funker. De røyter bare 2 ganger i året og veldig lite, og de lukter ikke (selv når de bli bløte).

Høyt energinivå, og de trenger også en del mental trening. De bonder med én eller to personer. De er ekstremt kjærlige mot eieren, men kan være litt likegyldig mot fremmede. De er ekstremt intelligente, men de er også en av de mer krevende rasene å trene. De sies å være halvt hund, halvt katt, og de fleste vet jo hvor vanskelig det er å skal trene en katt 😅 vil de ikke, så vil de ikke. Men, jeg er nesten ett år inn i min første basenji, og hun er veldig lydig. Disse har ikke rykte på seg til å komme løpende på innkalling om de har noe bedre å gjøre, men min basenji kommer på innkalling 99% av tiden. Det ligger mye arbeid bak dette. Disse hundene må trenes med belønningsbasert trening. Kjeft, sinne og annet negativ 'trening' funker ikke, og kan føre til en aggressiv basenji. De vil ha gode, kjærlige eiere som gir de alt de trenger av mental og fysisk trening, ikke en diktator som kjefter. Kontakttrening, impulskontroll og innkalling er det viktigste å trene på. De har godt med jaktinnstinkt, så kontakttrening er spesielt viktig. Og MYE godbiter. Kan anbefale Mccann dog training på YouTube, og Victoria stillwell sitt 'it's me or the dog' på YouTube.

Disse hundene er klovner, en skikkelig sær hunderase som kan være vanskelige til tider. Likevel ender de fleste basenjieiere med å få seg en basenji nr 2 og 3. Jeg sitter selv og tenker på å skaffe meg en til. 

Tispene har løpetid bare én gang i året, så valper kommer i julen/nyåret. Om du vurderer denne rasen bør du ta kontakt med oppdretter eller basenjieiere og spørre om du får komme og møte hundene. 

Anonymkode: 502fb...6f7

Skrevet

Engelsk springer spaniel, Field spaniel eller Cocker spaniel? Alle er vennlige, smarte, sporty hunderaser som lærer raskt. Er heller ikke redde for vann, enkelte er veldig entusiastiske mtp det våte element.

Anonymkode: c722c...b6b

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Chiubi skrev:

Jeg anbefaler ikke hunderaser til noen. Hvis folk har bestemt seg for å gå til anskaffelse av et familiemedlem de skal ha i 12- 15 år, bør de gidde å ta seg arbeidet med å sette seg inn i de aktuelle hunderasene. 

Å spørre folk om erfaringer og tips er jo også en del av å sette seg inn i ulike hunderaser?

Enkelte raseklubber har jo nærmest forbud mot å nevne noe negativt om egen rase, så der får man ofte bare glansbilder. Prøv å diskutere syringomyeli i et cavalier-forum eller BOAS med en mops-oppdretter, det kommer du sjelden langt med. 

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, Chiubi skrev:

Nå er det jo et hav av hunderaser og evt sette seg inn i, og har man ikke hatt hund før er det ikke så lett å vite hvor man skal begynne. Ser ikke helt hva som er galt å spørre om anbefalinger ut i fra de kriteriene hun har satt seg, og så sette seg inn i det? Er nok av folk som skaffe seg hunder fordi de er fine å se på. Syns det virker som ts har tenkt gjennom mye. 

• Liker 3
Skrevet

Mange gode tips her (og en surmuler selvsagt ;) ). Jeg har jobbet mange år på hundesenter og som dyrepleier så jeg tenker jeg kan bidra med litt innput her:

Whippet er som mange sier helt fantastiske, min neste hund blir nok en whippet dersom det er noen ute for omplassering. Nå er jeg like værsjuk mht regn og kulde da 😛 Alle tollere jeg har vært borti (5-6 stk de siste åra) er utrolig urolige og stressa. Noen bjeffer, ikke så mye mer enn andre raser, men det er dette med hyling og nervøsitet som gjør at jeg ikke har det beste inntrykket av rasen.

Ellers mange gode tips her, anbefaler deg til å sjekke litt mer rundt mange av de andre som har blitt foreslått. Håper også du ikke har lukket døren helt for omplasseringshunder da det dessverre er mange hunder som trenger gode hjem i Norge. Lykke til! :)  

Anonymkode: 6932a...1cb

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange gode tips her (og en surmuler selvsagt ;) ). Jeg har jobbet mange år på hundesenter og som dyrepleier så jeg tenker jeg kan bidra med litt innput her:

Whippet er som mange sier helt fantastiske, min neste hund blir nok en whippet dersom det er noen ute for omplassering. Nå er jeg like værsjuk mht regn og kulde da 😛 Alle tollere jeg har vært borti (5-6 stk de siste åra) er utrolig urolige og stressa. Noen bjeffer, ikke så mye mer enn andre raser, men det er dette med hyling og nervøsitet som gjør at jeg ikke har det beste inntrykket av rasen.

Ellers mange gode tips her, anbefaler deg til å sjekke litt mer rundt mange av de andre som har blitt foreslått. Håper også du ikke har lukket døren helt for omplasseringshunder da det dessverre er mange hunder som trenger gode hjem i Norge. Lykke til! :)  

Anonymkode: 6932a...1cb

Takk for innspill! 
Jeg følger med på omplasseringshunder også😊 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill! 
Jeg følger med på omplasseringshunder også😊 

Husk at om du får valp, så kan du ikke begynne å jogge med valpen før den er 6mnd, helst 12mnd. Det samme med trekking på ski og annen type aktiviteter som krever å holde et visst nivå over tid. Valper kan gjerne løpe og leke og kose seg, men jogging og trekking er belastende, og leddene til valper er ikke ferdig utviklet før de er rundt året. I starten må du belage deg på å bare dilte litt rundt i nabolaget, så gradvis gå lengre turer etterhvert som valpen blir eldre. 

Jeg tenker å begynne å jogge med min valp etterhvert, som er 7mnd nå. I mellomtiden har jeg trent henne litt på å løpe fint ved siden av meg. Jeg har holdt godbit foran henne og jogget 10-15 meter så hun skal forstå greia. Da har jeg også hatt mulighet til å lære henne å ikke hoppe opp og bite meg i rumpa hver gang vi løper 😅 Jeg kommer nok til å vente en stund til før jeg begynner å ta henne med på joggetur, men jeg har lært henne at når jeg løper så skal hun løpe fint ved siden av.

Om du gjerne vil ha en hund du kan ta med på tyngre aktiviteter med en gang, så bør du vurdere en omplasseringshund. En valp kan du ta med deg stort sett overalt fra starten av, men da må du tenke på hvor mye valpen tåler av aktivitet. En ryggsekk laget for hunder kan da være en god ide. Da kan du ta med valpen på fjelltur og bare sette den i sekken når den blir sliten. 

Anonymkode: 502fb...6f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...