AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #21 Skrevet 18. august 2020 Lagotto romangnolo Norsk buhund Mellompuddel Spansk/portugisisk/amerikansk vannhund Barbet Samojedhund Anonymkode: e69f3...f40 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #22 Skrevet 18. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk at om du får valp, så kan du ikke begynne å jogge med valpen før den er 6mnd, helst 12mnd. Det samme med trekking på ski og annen type aktiviteter som krever å holde et visst nivå over tid. Valper kan gjerne løpe og leke og kose seg, men jogging og trekking er belastende, og leddene til valper er ikke ferdig utviklet før de er rundt året. I starten må du belage deg på å bare dilte litt rundt i nabolaget, så gradvis gå lengre turer etterhvert som valpen blir eldre. Jeg tenker å begynne å jogge med min valp etterhvert, som er 7mnd nå. I mellomtiden har jeg trent henne litt på å løpe fint ved siden av meg. Jeg har holdt godbit foran henne og jogget 10-15 meter så hun skal forstå greia. Da har jeg også hatt mulighet til å lære henne å ikke hoppe opp og bite meg i rumpa hver gang vi løper 😅 Jeg kommer nok til å vente en stund til før jeg begynner å ta henne med på joggetur, men jeg har lært henne at når jeg løper så skal hun løpe fint ved siden av. Om du gjerne vil ha en hund du kan ta med på tyngre aktiviteter med en gang, så bør du vurdere en omplasseringshund. En valp kan du ta med deg stort sett overalt fra starten av, men da må du tenke på hvor mye valpen tåler av aktivitet. En ryggsekk laget for hunder kan da være en god ide. Da kan du ta med valpen på fjelltur og bare sette den i sekken når den blir sliten. Anonymkode: 502fb...6f7 Trodde det var 18 mnd for jogging ol for ikke å overbelaste skjelettet? Anonymkode: fea42...9ce
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #23 Skrevet 18. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde det var 18 mnd for jogging ol for ikke å overbelaste skjelettet? Anonymkode: fea42...9ce Det kan hende. Tror jeg leste at for de fleste valper vil leddene i bena være nok utviklet for litt jogging i 6mnd alderen, men at man bør vente lengre for å være sikker, spesielt med større raser. Jeg tenkte selv at jeg skulle vente til min valp var 12mnd, men da er det vinter og jeg liker ikke å jogge når det er kaldt, så det blir ikke jogging før til våren neste år uansett. Om jeg ga feil informasjon, så beklager jeg. Oppfordrer alle valpekjøpere som ønsker å jogge til å Google for å være sikker på å få rett informasjon ☺️ Anonymkode: 502fb...6f7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #24 Skrevet 18. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har endelig bestemt meg for å få meg en hund, etter flere år i tenkeboksen. Ønsker meg en bestevenn og turkamerat😊 Har dere noen tips til raser ut i fra informasjonen? -Jeg er i 30-årene, singel og uten barn. Jeg bor alene, så hunden må trives med å bo med kun meg😅 Jeg har familie og venner i nærheten, så vi kommer jo til å sosialisere oss med andre mennesker😊 -mellomstor størrelse (maks 20 kg av praktiske årsaker) -En hund som kan gå løs der det er ok. Altså er type husky ikke aktuelt. -Jogge en time noen dager i uken. Jogging er kanskje noe alle hunder må trenes til? Altså at de ikke skal stoppe og snuse på veien. -Driver ikke med jakt, bare vanlig turgåing (mest skog), også på ski på vinteren. -aktivitetsnivå: Ca 3 timer tur om dagen. I helgene blir det som regel lengre turer/dagsturer. Ikke spesielt høyt aktivitetsnivå, så kan ikke ha en type border collie. -Bor ved sjøen, så hunden skal vennes til å være i båt. Dette er sikkert noe alle hunder får til med litt trening. -Ikke drive med hundesport. Men hjernetrim hjemme; hverdagslydighet, triks, snuse etter godbiter ol. Valpekurs og andre kurs skal jeg ta mange av😅 -ikke en veldig bjeffete hund. Dette er kanskje også noe som må avlæres de fleste raser? Men noen raser er vel mer kjent for bjeffing enn andre. -Ikke alt for krevende mtp at jeg er alene om ansvaret. Men jeg har mye tid til hunden, og får også hjelp dersom jeg skulle trenge det. Jeg har tenkt på Finsk lapphund, men jeg har lest flere steder at det kan være et problem med bjeffing. Takler ikke bjeffing. Synes også Toller er veldig fine hunder. Har møtt noen på tur i skogen, og de er helt nydelige og utrolig veloppdratte😅 Men igjen krever de kanskje litt mer psykisk stimuli enn jeg kan gi? Golden retriever blir for stor, ellers virker den nokså perfekt. Har dere noen innspill? Anonymkode: f3e83...93b Lapsk vallhund bjeffer mindre og har vesentlig mindre pelsstell enn den finske lapphunden. De individene av rasen jeg har møtt (inkludert år egen) er sosial, vennlig og lett å trene. Vår hund bjeffer når han leker med andre hunder som bjeffer og når naboen kommer kjørende med sin hvite Tesla (det er den eneste bilen han bjeffer på). Vi hadde ikke hatt hund før vi fikk denne, og vi angrer ikke påvalg av rase. Vi planlegger nå å få oss hund nummer 2 av samme rase. Så jeg vil absolutt anbefale lapsk vallhund. Anonymkode: 5c1b0...0da
pia mater Skrevet 18. august 2020 #25 Skrevet 18. august 2020 (endret) Engelsk springer spaniel! Varierer noe i vekt, men tispene er vanligvis mellom 16-20 kg, men ser ofte mindre ut da de er litt "kompakte". Helt fantastiske hunder. De vil helst være med deg hele tiden, men de jeg har erfaring med trives også veldig godt i eget selskap. Lettlærte og veldig greie å aktivisere. De er jakthunder, men blir ikke så ofte brukt til det da andre raser er bedre egnet. Kan likevel bruke jaktinstiktet ved å gå feks blodspor (som også er veldig bra hjernetrim). De er også ofte glade i vann og bading. Endret 18. august 2020 av pia mater
Rytz Skrevet 18. august 2020 #26 Skrevet 18. august 2020 Kooiker og mellompuddel. Kanskje litt for små? Men ellers passer de deg godt! 1
Tanuki Skrevet 19. august 2020 #27 Skrevet 19. august 2020 Mulig den er litt liten for deg, men bichon frise er virkelig en fantastisk rase. Lettlærte, glad i vann og bading, massevis av energi på tur men kan fint ha en rolig dag hjemme også. Andre raser du kan se på; mini-schnauzer, boykin spaniel, cocker spaniel, boston terrier, mellompuddel.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #28 Skrevet 19. august 2020 1 time siden, Tanuki skrev: Mulig den er litt liten for deg, men bichon frise er virkelig en fantastisk rase. Lettlærte, glad i vann og bading, massevis av energi på tur men kan fint ha en rolig dag hjemme også. Andre raser du kan se på; mini-schnauzer, boykin spaniel, cocker spaniel, boston terrier, mellompuddel. Ville ikke anbefale TS en dvergschanuzer, da de fort blir for kortbeint til det hun ønsker seg. Har hatt 3 dvergschnauzere opp gjennom tidene, men har nå byttet rase fordi jeg ønsker meg en hund som i større grad kan være med på treningsturer. 2 av mine 3 har vært innenfor rasestandard i forhold til høyde og har blitt for kortbeint til å være med på løpeturer ca 1 mil/time. De er også varmeintolerante og kan kun være med på korte løpeturer når det er under 10 grader selv med nystelt pels. Skulle TS derimot ønske seg en turkamerat og ikke treningskamerat så er de flotte. Den ene av mine har vært på både Galdhøpiggen og Tromsdalstinden uten problem, det er bare høyere fart over tid som er utfordrende. Også er det ikke til å stikke under en stol at det etterhvert har blitt en del helseutfordringer på rasen. Anonymkode: fea42...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #29 Skrevet 19. august 2020 Jeg vil bare starte med å si at jeg skjønner at du ikke liker bjeffing. Jeg hadde en japansk spisshund, og de kan være ganske verbale, ikke bare med bjeffing. Man kan bli sliten av det ja. Men jeg vil påpeke at bjeffing er et av hundens språk, de vil behøve å bruke det. Man bør ikke trene bort et språk de trenger (selv om man selvfølgelig ikke trenger å godta at det bjeffes døgnet rundt). Noe bjeffing må man tåle, og bør man tåle. Du har sikkert ikke nulltoleranse, jeg angriper deg ikke altså Men jeg har sett mange som får seg hund, og mener at den skal være "perfekt", og rett og slett ikke lar den være en hund, blant annet ved å nekte den å bruke sine egne språk. Okei, da var moralprekenen ferdig, og jeg vil anbefale Australian copperdog! Hadde aldri hørt om rasen før en bekjent fikk den. Nå ringer jeg vedkommende for å spørre om hunden er ledig i helga 😅 Så hyggelig å være med, blir med på alt, nysgjerrig og svært sjeldent skeptisk til noe som helst. Det er en trygg hund, og jeg hører at det er en rasegreie. Den er ikke så flink til å si fra at den er sliten da, så man må ta det rolig og gradvis, følge godt med. Min bekjent gikk fort i fella med å tolke vill oppførsel som mangel på aktivitet, når hunden var overtrøtt. Min bekjent er også veldig aktiv av seg Anonymkode: 91f95...6b6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #30 Skrevet 19. august 2020 Jeg har jaktlabrador og den passer til alle dine kriterier bortsett fra størrelsen (jeg har han, han veier rundt 30 kg. Tispene er noe lettere). Men om du har sett på toller vil jeg si jaktlabben er ca. samme størrelse.😃 Verdens fineste og snilleste hund. Er veldig rolig inne, alltid glad (halen er veldig sterk etter all logringen😂), vennlig mot barn og andre hunder. Aldri bjeffing, kun som valp når han inviterte andre hunder til lek. Han er med på alt som heter turer i skog og mark, ELSKER å bade, veldig lydig og holder seg alltid i nærheten når han er løs, kommer med en gang han blir kalt inn. Bryr seg lite om andre ting rundt til tross for han er en jakthund (fugler, katter etc.. ser han ikke på en gang🙈) veldig glad i familien sin, gjør alt for å gjøre oss happy. Er veldig glad i mat, men også kresen. Elsker å lære nye ting! Veldig kosete og viser mye kjærlighet i form av kyss til alle når han har sjansen. Kan godt ha noen dager innimellom der han bare ligger og sløver på sofaen. Veldig lett å lese og tvers igjenom god og snill🥰 har bare en negativ ting og si om han, og det er at han røyter mye. I røyteperiodene er det helt ekstremt. Og for meg som har støv på hjernen kan det bli litt vel travelt med all støvsugingen😂 men det er verdt det! Anonymkode: edbd1...cda 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #31 Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg vil anbefale Australian copperdog! Hadde aldri hørt om rasen før en bekjent fikk den. Anonymkode: 91f95...6b6 Dette er ingen rase, men det finnes blandingshunder som kalles Australian cobberdog. Det er i hovedsak labradoodler. Hovedoppdretteren av denne blandingen i Norge er Drøbak hundehotell, som skryter hundene opp i skyene. På sine nettsider nærmest lover de at slike hunder er bare glade og lettlærte, garantert familievennlige og kan være med på alt. Dette burde ringe noen varselsbjeller hos seriøse kjøpere, da INGEN kan garantere at noen hund blir en god familiehund, eller alltid oppfører seg på den eller den måten. Det er individuelle forskjeller hos disse hundene som hos alle andre. Siden det ikke er en rase er de heller ikke registrert i NKK, man kan ikke sjekke linjene bakover, og foreldredyrene har ingen utstillingsresultater å vise til. Eksteriøret er dermed ikke bedømt av kjennere. De kan også komme i litt varierende pelstyper, man er ikke garantert den klassiske cobberdog-fleecepelsen. Jeg vil ikke nødvendigvis snakke ned denne blandingen, men synes Drøbak hundehotell kanskje smører litt tykt på i sine lovnader. Anonymkode: 96117...aa1 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #32 Skrevet 19. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, da var moralprekenen ferdig, og jeg vil anbefale Australian copperdog! Hadde aldri hørt om rasen før en bekjent fikk den. Nå ringer jeg vedkommende for å spørre om hunden er ledig i helga 😅 Så hyggelig å være med, blir med på alt, nysgjerrig og svært sjeldent skeptisk til noe som helst. Det er en trygg hund, og jeg hører at det er en rasegreie. Den er ikke så flink til å si fra at den er sliten da, så man må ta det rolig og gradvis, følge godt med. Min bekjent gikk fort i fella med å tolke vill oppførsel som mangel på aktivitet, når hunden var overtrøtt. Min bekjent er også veldig aktiv av seg Anonymkode: 91f95...6b6 Du har aldri hørt om rasen før fordi det er ingen rase, det er en blandingsbikkje. Beskrivelsen din av hunden passer både en sporty labrador og en puddel, så hadde jeg vært TS hadde jeg heller sett dithen dersom noen av rasene fristet. Doodle/Cobberdog/Gudvethva har ekstremt upraktisk pels som tover seg samtidig som flere av dem røyter, og dette er ikke noe praktisk for TS som er såpass aktiv ute på både sommer og vinter. Anonymkode: c8df5...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #33 Skrevet 19. august 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette er ingen rase, men det finnes blandingshunder som kalles Australian cobberdog. Det er i hovedsak labradoodler. Hovedoppdretteren av denne blandingen i Norge er Drøbak hundehotell, som skryter hundene opp i skyene. På sine nettsider nærmest lover de at slike hunder er bare glade og lettlærte, garantert familievennlige og kan være med på alt. Dette burde ringe noen varselsbjeller hos seriøse kjøpere, da INGEN kan garantere at noen hund blir en god familiehund, eller alltid oppfører seg på den eller den måten. Det er individuelle forskjeller hos disse hundene som hos alle andre. Siden det ikke er en rase er de heller ikke registrert i NKK, man kan ikke sjekke linjene bakover, og foreldredyrene har ingen utstillingsresultater å vise til. Eksteriøret er dermed ikke bedømt av kjennere. De kan også komme i litt varierende pelstyper, man er ikke garantert den klassiske cobberdog-fleecepelsen. Jeg vil ikke nødvendigvis snakke ned denne blandingen, men synes Drøbak hundehotell kanskje smører litt tykt på i sine lovnader. Anonymkode: 96117...aa1 Og ikke minst, Drøbak hundehotell driver jo valpefabrikk. De er kun ute etter å tjene penger, de driter i hundene Anonymkode: 24a4a...2e1 6
Gjest HunSomSaDetRettUt Skrevet 19. august 2020 #34 Skrevet 19. august 2020 (endret) Hvorfor ikke kjøpe en renraset hund med stamtavle fra seriøse oppdrettere, og ikke en "design" hund? WTF er en design hund? En hund uten stamtavle er ikke design. Design burde bare være renraset hund, som faktisk er designet (oppdrett med å lage en egen rase tar laaaaaaang tid, det gjør det ikke med doodles) Doodle er enkelt. Er lei av folk som omtaler blandingshunder som om det er en rase. Stakkars hunder! Ingen vet noe om dem, da de ikke har stamtavle! Det er så useriøst som det får blitt å kjøpe en hund som ikke har stamtavle, bare fordi "den er så søt". Disse oppdretterne garanterer en viss oppførsel, som selv ikke seriøse oppdrettere kan garantere.🙄 Det er også dyrt å ha hund i lengden, og den første summen er bare det, den første. Hva slags problemer hunden får i ettertid vites ikke uten stamtavle, og det kan bli veldig dyrt i lengden. Sjekk ut portis eller bedligtons uten utstillingsfrisyre. Endret 19. august 2020 av HunSomSaDetRettUt
Gjest HunSomSaDetRettUt Skrevet 19. august 2020 #35 Skrevet 19. august 2020 (endret) . Endret 19. august 2020 av HunSomSaDetRettUt
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #36 Skrevet 19. august 2020 21 timer siden, pia mater skrev: Engelsk springer spaniel! Varierer noe i vekt, men tispene er vanligvis mellom 16-20 kg, men ser ofte mindre ut da de er litt "kompakte". Helt fantastiske hunder. De vil helst være med deg hele tiden, men de jeg har erfaring med trives også veldig godt i eget selskap. Lettlærte og veldig greie å aktivisere. De er jakthunder, men blir ikke så ofte brukt til det da andre raser er bedre egnet. Kan likevel bruke jaktinstiktet ved å gå feks blodspor (som også er veldig bra hjernetrim). De er også ofte glade i vann og bading. Enig i dette, sjekk ut engelsk springer spaniel! Anonymkode: 53e0b...f07 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #37 Skrevet 20. august 2020 Puddel ❤️ De røyter ikke heller - tro meg, det kommer du til å sette pris på. De finnes i flere størrelser også, så ville sett på mellom eller stor. Anonymkode: 6a0bc...6a6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #38 Skrevet 20. august 2020 Ville ikke kjøpt fra oppdrett som ikke kontrolleres av NKK mtp antall kull per tispe osv (doodler, cobber dog). De er innimellom dyrere enn rasehunder hvor helse kan sjekkes flere ledd bakover i stamtavlen. Tenkte på mellonpuddel da jeg leste HI! Anonymkode: 04e7c...78d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #39 Skrevet 20. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke kjøpt fra oppdrett som ikke kontrolleres av NKK mtp antall kull per tispe osv (doodler, cobber dog). De er innimellom dyrere enn rasehunder hvor helse kan sjekkes flere ledd bakover i stamtavlen. Tenkte på mellonpuddel da jeg leste HI! Anonymkode: 04e7c...78d Eng her. Tror folk blir skremt av utstillingsbildene, Det er flere som har hverdagsklipp. Ikke alle hunder kan stå på pallen. Gå og sjekk ut puddel med hverdagsklipp, garantert at de har det hos en seriøs oppdretter. Anonymkode: 2e8f4...49f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #40 Skrevet 20. august 2020 On 8/19/2020 at 11:11 AM, AnonymBruker said: ... De er også varmeintolerante og kan kun være med på korte løpeturer når det er under 10 grader selv med nystelt pels. ... Også er det ikke til å stikke under en stol at det etterhvert har blitt en del helseutfordringer på rasen. Anonymkode: fea42...9ce Kan du utdype akkurat disse to utsagnene? Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen din av D/S, og det er en rase jeg vurderer sterkt, men kanskje jeg må revurdere? Anonymkode: b5867...87b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå