Gå til innhold

Jeg kjører i snitt 5k km i året.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg like godt kvitte med bilen og alle utgiftene som hører med? Jeg kjører så lite. Faktisk hadde jeg kjørt mindre om det ikke var for at jeg har blitt fortalt at man bør ta bilen på en lengre tur minst en gang i uken. 

Men det er uvant med tanken på å ikke ha tilgang på bil.

Anonymkode: bb1db...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk nabobil eller andre bildelingstjenester. Det er et godt alternativ når du bruker bil sjeldent. Evt. Er kanskje taxi en sjelden gang billigere enn å eie bil for deg. Du kan jo regne på det.

Anonymkode: 2e570...902

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg like godt kvitte med bilen og alle utgiftene som hører med? Jeg kjører så lite. Faktisk hadde jeg kjørt mindre om det ikke var for at jeg har blitt fortalt at man bør ta bilen på en lengre tur minst en gang i uken. 

Men det er uvant med tanken på å ikke ha tilgang på bil.

Anonymkode: bb1db...a45

Det er veldig avhengig av hvor du bor og hva du bruker bilen til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du så lite og har en nyere bil så er kostnadene dine pr km høyere enn å ta taxi

Anonymkode: b8dbb...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du bruker bilen til. Jeg har sjelden kjørt mer enn 5k i året, ligger normalt på under 4k. 

Men bilen er helt essensiell for meg. Her jeg bor er kollektivtransport uaktuelt om man skal dra på tvers av bydeler - man skal tydeligvis kun reise til og fra sentrum, og aldri gjøre noe i en annen bydel, eller på tvers av egen bydel.. Så når jeg skal besøke foreldrene mine i en annen bydel, tar det 1,5 time med buss, eller 15 min med bil.. Skal jeg på trening (driver med en spesifikk idrett), MÅ jeg også ha bil, eller bruke absolutt hele kvelden på prosjektet. 

Jeg liker også friheten. At jeg kan ta meg en tur NÅ. Ikke stresse med å planlegge, få fatt i bil fra bildeleringen (som er et stykke til nærmeste bil). Hater ta taxi. 

Så du må jo nesten se på hvordan livet blir uten, og om det er verdt pengene. Jeg har god økonomi, så jeg er villig til å betale for den friheten bilen gir meg. Et vennepar foretrekker derimot å ta taxi, de tar MYE taxi, og det er likevel billigere for dem enn å ha bil. 

Anonymkode: ec431...723

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parker bilen for en måned, så får du teste ut om kollektivtilbud, leiebil og taxi kan fikse det lille behovet du har for bil.

Om jeg bodde så sentralt at jeg kunne gått/syklet på jobb, leid taxi eller brukt leiebil de få gangene en skal lenger og det ikke klaffet med kollektivtransport så ville jeg ikke eid bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regn ut hva bilen koster deg per kilometer. Sannsynligvis vil helikoptertaxi være billigere per kilometer..

Anonymkode: 31c11...d92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, kjører egentlig for lite, men friheten med bil er verdt pengene. Hadde uber vært mer utbredt hadde jeg nok solgt. Vanlig kjøring er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en billig bruktbil? En som er trygg/stabil men gammel nok til å ikke koste skjorta? 

Jeg tror jeg kommer opp i samme skvis når jeg får lappen. Blir liksom å "trille" 5 minutt til jobb og hjem. Og kanskje en tur i ny og ne til butikker hvor jeg  ønsker å kjøpe noe jeg ikke kan bære hjem. (hvemlevering og kollektiv trafikk er fremmedord her i byen)

 

Anonymkode: 385e1...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kjøpe en billig bruktbil? En som er trygg/stabil men gammel nok til å ikke koste skjorta? 

Jeg tror jeg kommer opp i samme skvis når jeg får lappen. Blir liksom å "trille" 5 minutt til jobb og hjem. Og kanskje en tur i ny og ne til butikker hvor jeg  ønsker å kjøpe noe jeg ikke kan bære hjem. (hvemlevering og kollektiv trafikk er fremmedord her i byen)

 

Anonymkode: 385e1...ced

du trenger kanskje bare en slik da:

https://www.nettavisen.no/livsstil/citroen-ami-kan-bli-markedets-billigste-elbil/3423931247.html

Anonymkode: b8dbb...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 km i året? Eller var det i uken du mente? Tror jeg uansett da ikke ville hatt bil. 5 km kan man lett gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fem kilometer i året hørtes veldig lite ut. Stemmer det som exictence over her skriver at det kanskje var i uken du mente? 

Som de andre skriver over her, så lønner det seg ikke for deg å ha bil med alle de kostnadene det fører med seg. Sjekket litt rundt på nettet og ser Hertz tilbyr noe som heter månedsleasing. Kan det være noe for deg? Da tar jeg utgangspunkt i at det kanskje er fem kilometer du kjører i uken. Forøvrig så kan du kjøre inntil 1500 km/mnd med den type avtale, så det er kanskje litt overkill. Finner ikke prisen med det første heller. 

Hvis det er i året, så tror jeg leiebil er det beste for deg. Hvis du i tillegg er tidlig ute med bestilling, så kan du spare mye penger. Det vil uansett bli mye billigere enn å eie en bil. Vet ikke hvor i landet du befinner deg, men nå får man jo tak i leiebil over stort sett hele Norge. Du kan jo også bruke de sidene som sammenligner leiebilpriser, da slipper du hvertfall lete mellom alle de ulike bedriftene. Sist brukte vi denne nettsiden Goautos.no for å finne billig leiebil til ferien. Det finnes flere andre sånne type sider også som Rentalcars, Leiebilguiden, Expedia etc, men tror det er ca det samme som dukker opp på alle. Bare å google leiebil. 

Er nok litt enklere for alle å gi enda mer konkrete råd om du bekrefter det er fem km i året, om det er delt opp over flere turer eller en "lang". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.8.2020 den 8.10, exictence skrev:

5 km i året? Eller var det i uken du mente? Tror jeg uansett da ikke ville hatt bil. 5 km kan man lett gå.

5k km. K står for kilo, som er latin for tusen. 5 kilo kilometer. Smør på flesk, ja.

Anonymkode: 4bebd...1a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

5k km. K står for kilo, som er latin for tusen. 5 kilo kilometer. Smør på flesk, ja.

Anonymkode: 4bebd...1a9

På norsk blir det km, og ikke til å ta feil av.....rart det skal være så forbanna vanskelig å skrive korrekt!

Anonymkode: c28de...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 15.9.2020 den 19.16, AnonymBruker skrev:

5k km. K står for kilo, som er latin for tusen. 5 kilo kilometer. Smør på flesk, ja.

Anonymkode: 4bebd...1a9

Det er ikke smør på flesk.

5k km = 5 - tusen - tusen - meter = 5 000 000 meter.

Dropper man den ene K'en står man igjen med 5 000 meter.

Anonymkode: e711f...9d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sto bilen bare mer og mer i garasjen. Så da kvittet jeg meg med den. Og eneste gangen jeg savner den, er da jeg burde få levert noe på dynga. Her var det jo flere strekninger, hvor det går raskere med offentlig transport, enn bil. Og billigere, da det og parkere bilen koster en del. 

Anonymkode: 7b48f...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittet meg med bilen, sykt hvor mye man kan spare på å ikke ha bil.

Anonymkode: 31c11...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

Om du ikke sliter med økonomien anbefaller jeg deg og beholde bilen uavhenging hvor lite du kjører.

Og ha bil kan være smart, og komme seg til steder fort om man virkelig har behov for det.

 Plutselig blir du invitert til å dra på ei hytte, og der går det ikke bus, da sliter du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...