Gå til innhold

Ødelagt AC - hvorfor blir bilen varmere ved lavere fart, med lukkede vinduer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ACen ble ødelagt på bilen for noen år siden. De siste varme dagene har jeg lagt merke til at hvis jeg kjører med lukkede vinduer, blir bilen fortere varm ved lavere fart. Hvorfor? Det er jo ikke slik at den nedkjølende effekten av fartsvinden skal kunne kjennes så mye inne i bilen? For den luften som tas inn via ventilasjonsanlegget holder jo samme temperatur uansett?

Anonymkode: e9900...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en fossilbil så er det nok varme fra motoren. Effektiviteten i motoren er bare rett over 20% de resterende 80 % av energien i drivstoffet blir sløst bort som  varme, og noe av den varmen havner nok inn i bilen.

Anonymkode: 212ca...0cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gir jo mening...ved høyere fart blir denne varmen spredd bedre til omgivelsene?

Anonymkode: e9900...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2020 den 9.56, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en fossilbil så er det nok varme fra motoren. Effektiviteten i motoren er bare rett over 20% de resterende 80 % av energien i drivstoffet blir sløst bort som  varme, og noe av den varmen havner nok inn i bilen.

Anonymkode: 212ca...0cc

Alle biler er "fossilbiler" .. Du tenker på elektriske kjøretøy du. Eller EV som det kalles...  Er en grunn til at det ikke heter EC vettu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Alle biler er "fossilbiler" .. Du tenker på elektriske kjøretøy du. Eller EV som det kalles...  Er en grunn til at det ikke heter EC vettu. 

Høh? Forsto ikke så mye av dette.

Ingen har nevnt elbil. Fossilbil er nevnt for å differensiere fra elbil

Anonymkode: fc82e...fd7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høh? Forsto ikke så mye av dette.

Ingen har nevnt elbil. Fossilbil er nevnt for å differensiere fra elbil

Nei, ser det.

Alle biler bruker diesel eller bensin. Noen LPG/CNG også.
Elkjøretøy lades på egne ladere. Ingen biler kan lades annet enn startbatteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet fortsatt ikke om jeg forstår deg rett. Vil du frem til at elbiler ikke kan kalles for "biler" men må kalles "kjøretøy" fordi EV står for electric vehicle? Mens det kun er fossildrevne biler som kan kalles for "biler"?

Jeg ser ikke helt den logikken. Jeg tror vi må en drøy runde innom engelsk og tilbake til norsk med veldig bokstavelig tolkning for å havne på den konklusjonen. "EV" er vel bare et bredere begrep, og elbilen er en underkategori innen EV.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for identifisering av privatperson og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...