Gå til innhold

Språkvett


Bønna

Anbefalte innlegg

Kreisi. Tenk på dette, a. Bønna gir meg assosiasjoner til noe som kan gjøre deg stein, men også til et medlem i erteblomstfamilien.

Jo da, men det er ord hvor alle har referanser til den allerede eksisterende norske språkverdenen. Det er noe helt annet enn å importere et fremmedord ord som erstatning for et allerede etablert norsk ord. Generelt synes jeg det er for mange referanser til det engelske språket og engelskspråklige uttrykk. Noe jeg tror skyldes manglende kulturell selvbevissthet. Vi trenger en ny romantikk!

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:forvirra:

Hva skulle det ellers bety? At språkvettløse folk, uten kulturell selvtillitt og kulturell selvbevissthet, har tillagt ordet andre egenskaper i kjølvannet av etableringen av det anglofiserte ordet "singel", betyr fortsatt ikke at enslig ikke er det samme som singel..

Hvis veldig mange av de som bruker ordet føler at det er en nyanseforskjell her, så hjelper det ikke at du påstår at det egentlig betyr det samme. At man opplever en nyanseforskjell mellom disse to ordene synes jeg vitner om at man har et bevisst forhold til språket og ikke at de er språkvettløse.

Jeg ser at du liker å gjenta og gjenta dette med kulturell selvtillit, men for eksempel på dansk bruker de jo masse engelske ord med engelsk uttale, og det har aldri slått meg at danskene har lite kulturell selvtillit?

For det tredje bruker jeg ordet singel i betydnigen småstein ca. en gang hvert tiende år, så jeg synes det ligger ganske åpent for nye bruksområder ;)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til romanse blant de single!

Synes kanskje ikke dette er det verste som har skjedd i det norske språket. Jeg mener det er verre at man av alle ting skal lage hannkjønn av hunnkjønn. (En jente - jenten..) (Vet det har gått en diskusjon om dette på KG tidligere)

-viXen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veldig mange av de som bruker ordet føler at det er en nyanseforskjell her, så hjelper det ikke at du påstår at det egentlig betyr det samme.

Nei, det gjør nok ikke det. Men det forandrer likevel ikke det faktum at så skyldes manglende kulturell bevissthet. For de nyansene har de fra en språklig historie de åpenbart ikke kjenner særlig godt. De føler nyanser, men aner ikke hvorfor. Hadde visst hvorfor, ville de også visst at de nyansene har å gjøre med noe helt annet, og dermed også avskrevet ordet singel som det tullballet det er.

Men dette er jo et typisk tegn i tiden. Der hvor kulturrelativismen råder grunnen er alt likegyldig og like gyldig. Folk, kultur og språk eksisterer ikke. Individet og nåtiden er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Vel, noen bruker språk til å kommunisere med, andre til å leke intellektuelle wannabe-er (muhahaha). Ikke alle gidder å forske på historien til hvert eneste ord, hver sine interesser. Språk har nå en gang mest med følelser å gjøre, det burde jo du vite som er nasjonalromantikker.

Endret av Rattleshake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen prøver å forstå. Andre foretrekker å være lykkelig uvitende. Det er vel sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Nå vil jeg tro at du lever i beste uvitenhet på de fleste punkter i livet du også, akkurat som alle andre ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men dette er jo et typisk tegn i tiden. Der hvor kulturrelativismen råder grunnen er alt likegyldig og like gyldig. Folk, kultur og språk eksisterer ikke. Individet og nåtiden er alt.

Sant det. Språket har jo alltid vært statisk..Skremmende at vi har vært kulturelle bevisstløse i noen hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. Språket har jo alltid vært statisk..Skremmende at vi har vært kulturelle bevisstløse i noen hundre år.

Ja, ikke sant. Jævlig synd grekerne aldri tok til seg latin. Kulturell egenbevissthet er jo direkte meningsløst. Spørsmålet er: Skal vi stå imot Imperiet eller skal vi ikke? Kraften være med dere! :tommel::briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, ikke sant. Jævlig synd grekerne aldri tok til seg latin. Kulturell egenbevissthet er jo direkte meningsløst. Spørsmålet er: Skal vi stå imot Imperiet eller skal vi ikke? Kraften være med dere!  :tommel:  :briller:

Hør hør!

Og for å unngå denne forsøplingen av det norske språket, burde vi kanskje ikke slippe inn noen i dette landet før de kan det perfekt?

Eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...