AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Dette har jeg grublet over. Anonymkode: 02b56...727 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Hun sier jo selv hun har arver hudfargen fra sin italienske far Anonymkode: dec93...f55 15
axillea Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Funkygine er vel halvt italiensk, og det er der hun får fargen fra. 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Jeg er ihvertfall ingen funkygine. Jeg hvit som sne. Anonymkode: bdfb2...81b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Hahaha, nei. Anonymkode: f7829...ebf 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Nå er vel Funkygine halvt italiensk. Men det er noen myter ute og går som sier at folk langs kysten fra Vestlandet og nordover oftere er mørkere i både hud og hår, og at de stammer fra eksotiske sjømenn som har lagt igjen genene sine her til lands gjennom århundrene. Om det er sant aner jeg ikke, og jeg kjenner ikke til at det er gjort noen seriøs forskning på det. Men det er jo helt sikkert at nordmenn er en skjønn blanding av både det ene og det andre, folk reise mye før i tiden også og blandingsbarn var nok ikke et helt ukjent fenomen. Anonymkode: 38fe2...398 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 Funkygine er halvt italiensk og blir nok lett brun, men hun tar endel solarium i tillegg for å holde på brunfargen i vinterhalvåret, det har hun selv sagt. Anonymkode: a2eaa...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 På 14.8.2020 den 13.56, AnonymBruker skrev: Nå er vel Funkygine halvt italiensk. Men det er noen myter ute og går som sier at folk langs kysten fra Vestlandet og nordover oftere er mørkere i både hud og hår, og at de stammer fra eksotiske sjømenn som har lagt igjen genene sine her til lands gjennom århundrene. Om det er sant aner jeg ikke, og jeg kjenner ikke til at det er gjort noen seriøs forskning på det. Men det er jo helt sikkert at nordmenn er en skjønn blanding av både det ene og det andre, folk reise mye før i tiden også og blandingsbarn var nok ikke et helt ukjent fenomen. Anonymkode: 38fe2...398 Joda, det medfører riktighet det. Det var flere skip, spesielt fra en spanske armada som strandet langs vestlandskysten. Fikk ofte problm med de værharde havstykkene langs Stad og Hustadvika. Resultatet av dette kan man se spor etter langt inn i fjordbygdene. Kan komme igjen i flere generasjoner, dvs. 1 eller 2 uten og så kan det slå ut i 3 generasjon f.eks. Anonymkode: a91a4...f48 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 Jesus christ... Nei, vi er ikke spesilet mørkere, synes jeg ser mørkere folk i Oslo generelt sett enn på vestlandet. Folk her har alt fra blondt til brunt hår. Anonymkode: ad46a...a14 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 Hahahah 😂😂 Anonymkode: 02ab2...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #11 Skrevet 15. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det medfører riktighet det. Det var flere skip, spesielt fra en spanske armada som strandet langs vestlandskysten. Fikk ofte problm med de værharde havstykkene langs Stad og Hustadvika. Resultatet av dette kan man se spor etter langt inn i fjordbygdene. Kan komme igjen i flere generasjoner, dvs. 1 eller 2 uten og så kan det slå ut i 3 generasjon f.eks. Anonymkode: a91a4...f48 Lol! Og du mener at disse genene er liksom står igjen idag og dette er forklaringen? Nei, dette er så mange århundre siden at det ikke er særlig relevant i dagens befolkninge. Anonymkode: ad46a...a14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Lol! Og du mener at disse genene er liksom står igjen idag og dette er forklaringen? Nei, dette er så mange århundre siden at det ikke er særlig relevant i dagens befolkninge. Anonymkode: ad46a...a14 Ta ting med klype salt, det er en kjent myte på Sunnmøre. Blir brukt for å forklare hvorfor enkelt familie har brun svart hår, brune øye, brun farge om sommeren og mennen kraftig mørkt skjegg. Resten av Sunnmøre er hvitt som snø åre rundt. Anonymkode: 2e725...f06 2
Oktobr Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 Jeg er vestlending og er hvitt som et spøkelse, i hvert fall. Blir verken brun, rød eller noe i mellom. Ingenting skjer. 2
Klossmajor Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, det medfører riktighet det. Det var flere skip, spesielt fra en spanske armada som strandet langs vestlandskysten. Fikk ofte problm med de værharde havstykkene langs Stad og Hustadvika. Resultatet av dette kan man se spor etter langt inn i fjordbygdene. Kan komme igjen i flere generasjoner, dvs. 1 eller 2 uten og så kan det slå ut i 3 generasjon f.eks. Anonymkode: a91a4...f48 Mangelen på dokumentasjon på at mange skipbrudne iberiske sjøfolk har slått seg ned langs kysten og mangel på dokumentasjon i kirkebøker på barnefødsler av iberiske fedre tyder på at det er en myte at befolkning langs norskekysten med mørkere trekk har fått dette nedarvet fra sydlandske sjømenn. Ikke dermed sagt at det ikke har forekommet, men det er lite som tyder på at skipbrudne iberiske sjøfolk skal ha hatt noen innvirkning å snakke om for folkets fenotypiske trekk langs kysten. Det kan i så fall like gjerne være folk annen steds fra, som f.eks tatere. Det er kjent at det spanske armadaskipet Santiago forliste i Sunnhordland i 1588. Men mannskapet ble sendt sydover igjen. De ble visstnok ikke værende i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 2 minutter siden, Klossmajor skrev: Mangelen på dokumentasjon på at mange skipbrudne iberiske sjøfolk har slått seg ned langs kysten og mangel på dokumentasjon i kirkebøker på barnefødsler av iberiske fedre tyder på at det er en myte at befolkning langs norskekysten med mørkere trekk har fått dette nedarvet fra sydlandske sjømenn. Ikke dermed sagt at det ikke har forekommet, men det er lite som tyder på at skipbrudne iberiske sjøfolk skal ha hatt noen innvirkning å snakke om for folkets fenotypiske trekk langs kysten. Det kan i så fall like gjerne være folk annen steds fra, som f.eks tatere. Det er kjent at det spanske armadaskipet Santiago forliste i Sunnhordland i 1588. Men mannskapet ble sendt sydover igjen. De ble visstnok ikke værende i Norge. https://en.wikipedia.org/wiki/Adel%C3%A9n Hun har norsk far og spansk mor... Man kan jo som oftest ikke se sånt! Hun ser ut som hvilken som helst norsk jente. Anonymkode: ad46a...a14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 Hvis en er halvt middelhavs-beboer er man jo selvfølgelig mye brunere enn i resten av Europa. Dette skyldes jo maurernes inntog og beleiring av de syd-europeiake landene over mange hundre år, slik at befolkningene i disse landene ble mye mer raseblandet. Anonymkode: 98745...5a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis en er halvt middelhavs-beboer er man jo selvfølgelig mye brunere enn i resten av Europa. Dette skyldes jo maurernes inntog og beleiring av de syd-europeiake landene over mange hundre år, slik at befolkningene i disse landene ble mye mer raseblandet. Anonymkode: 98745...5a6 Finnes mange skandinavre som blir brune om sommeren også... Betyr ikke at alle har maur inntog eller hva du kaller det. Kan ta et eksempel... Carlsen , han er ikke sånn kjempe bleik liksom. Anonymkode: ad46a...a14
Klossmajor Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis en er halvt middelhavs-beboer er man jo selvfølgelig mye brunere enn i resten av Europa. Dette skyldes jo maurernes inntog og beleiring av de syd-europeiake landene over mange hundre år, slik at befolkningene i disse landene ble mye mer raseblandet. Anonymkode: 98745...5a6 Maurerne ble kastet ganske ettertrykkelig på dør fra Iberia under la reconquista (gjenerobringen). De etterlot seg et ganske begrenset fotspor i iberernes DNA. Ifølge DNA-forskning knyttes litt over 10% av arvestoffet helt syd i Spania til Nord-Afrika, mens i Iberia generelt 4-6%. På Kanariøyene er befolkningen i mye større grad beslektet med nord-afrikanere. Det er jo ikke så rart da øyene var befolket før spanjolene tok over. Deler av Sicilia var under maurisk kontroll et par hundre år inntil normannerne erobret øya. Araberne ble da kastet på dør fra Italia og nærmest erstattet med innflyttere fra Italia og Frankrike. Normannerne (av skandinavisk og fransk opphav) har satt vel så mye genetiske spor etter seg i Italia som nord-afrikanerne har gjort. Befolkningen i Syd-Europa er hovedsakelig etterkommere av en mange tusen år gammel migrasjon fra Anatolia av de første jordbrukerne. Vi her oppe i nord er også i stor grad etterkommere av disse migrantene fra Anatolia. Maurerne var berbere. Berberne er hovedsakelig av euroasiatisk avstamning. Den mauriske invasjonshæren som først hærtok Iberia hadde også et stort innslag av soldater fra Asia. Nord-Afrika var i lang tid også under romersk kontroll. Å kalle den begrensede mauriske innblandingen i europeisk DNA for raseblanding synes jeg blir en overdrivelse. Opphavene er forskjellige, men ikke så enormt forskjellige. Kort fortalt tror jeg du overdriver maurernes innflytelse på europeeres utseende.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 Jeg er inngrodd østlending i ørten ledd tilbake. Jeg blir brun bare det er meldt sol. 😎☀️ Anonymkode: 6443a...76d 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 Nå er det vel ikke sånn at man får det skrevet i kirkeboka at man har hatt seg et nyp med en fremmed sjømann bak naustet en lørdagskveld og det ble barn av det. Det kaltes skam på den tiden. Løsunge også. Det er ikke bare skipbrudne sjømenn som har vanket langs kysten. Handel med Europa var stort i Bergen og ellers langs kysten. Anonymkode: de5e4...33c 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå