Gå til innhold

Angst av NAV

Fremhevede innlegg

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge blir syke sett på som late og giddalause. Så derfor behandler mange deg som dritt og lager et regelverk som er for vanskelig å forholde seg til hvis man er syk. Dette i regi av de som er valgt av oss til å styre landet. 

Anonymkode: f988b...dc7

Man får ett helt år med full lønn i sykemelding, det burde man være evig takknemlig for i Norge! På det året rekker man fint å finne ut av ting, bytte jobb, legge om livsstilen eller hva som helst. Utakknemligheten lenge leve for de som ikke gidder ta tak i eget liv men leve på systemet. Noen gidder jobbe og stå på og andre gidder ikke.

Anonymkode: df7d0...44e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ett helt år med full lønn i sykemelding, det burde man være evig takknemlig for i Norge! På det året rekker man fint å finne ut av ting, bytte jobb, legge om livsstilen eller hva som helst. Utakknemligheten lenge leve for de som ikke gidder ta tak i eget liv men leve på systemet. Noen gidder jobbe og stå på og andre gidder ikke.

Her og i USA er to forskjellige verdener, og man blir oppdratt derretter fra barnsben av, så en direkte sammenligning blir urimelig. Det fins nok unnalurere i Norge også, men det er greit at systemet ivaretar de som trenger det.
Og så må man være klar over, at giddeløshet og vantrivsel også er to vidt forskjellige ting. Det er nok oftest det siste som er årsak til at en del blir arbeidsky og kanskje syke, og mye sjeldnere latskap. Det er ikke bare bare å komme seg inn i en arbeidssituasjon der man faktisk trives, selv om mange sier at de gjør det.  Det er ofte store utfordinger man møter på en arbeidsplass. Folk man ikke passer sammen med, arrogante ledere, press, stress, jag, kniving, mobbing..
Sånt kan gå mer på helsa løs enn man tror. Man tilbringer jo store deler av livet på arbeidsplassen fordi man "må" være der. Dag ut og dag inn.

Endret av Undermann
  • Liker 2
Skrevet

De som sliter på jobben har vel pgså slitt på skolen...??

Anonymkode: fe2b4...564

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som sliter på jobben har vel pgså slitt på skolen...??

Ja det tror jeg nok kan stemme mange ganger. Jeg er hvertfall selv et eksempel på det.

Skrevet
24 minutter siden, Undermann skrev:

Her og i USA er to forskjellige verdener, og man blir oppdratt derretter fra barnsben av, så en direkte sammenligning blir urimelig. Det fins nok unnalurere i Norge også, men det er greit at systemet ivaretar de som trenger det.
Og så må man være klar over, at giddeløshet og vantrivsel også er to vidt forskjellige ting. Det er nok oftest det siste som er årsak til at en del blir arbeidsky og kanskje syke, og mye sjeldnere latskap. Det er ikke bare bare å komme seg inn i en arbeidssituasjon der man faktisk trives, selv om mange sier at de gjør det.  Det er ofte store utfordinger man møter på en arbeidsplass. Folk man ikke passer sammen med, arrogante ledere, press, stress, jag, kniving, mobbing..
Sånt kan gå mer på helsa løs enn man tror. Man tilbringer jo store deler av livet på arbeidsplassen fordi man "må" være der. Dag ut og dag inn.

Som om ikke det er mange som må stresse og stå på og vantrives på jobb? Skal også alle de få på nav?? Hvem skal til slutt betale gildet for alle de andre??

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som om ikke det er mange som må stresse og stå på og vantrives på jobb? Skal også alle de få på nav?? Hvem skal til slutt betale gildet for alle de andre??

Hvis det er vanskelig å forstå forskjellen på å vantrives og å ha så store problemer at å jobbe virkelig sliter på psyken og helsa har du vel egentlig ikke noe på denne tråden å gjøre som ikke kun handler om dette, men hovedsakelig å slite i forhold til nav, kommunalt lån og helse i ulik grad i tillegg og dermed er mye mer sammensatt enn å bare vantrives på jobb. 

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, Undermann said:

Fikk også en slags "angst for NAV". Det er noen få år siden jeg hadde med dem å gjøre, men de få gangene jeg ringte dem, var det noen som var på en måte som gjør at jeg ikke ringer dem lenger, uten at jeg absolutt må.

Veldig sånn frekke respektløse, og spør om/går innpå ting de ikke burde, bare fordi du er på "den" siden, som at du var en drittunger. Og noen andre som framsto veldig sånn militant irettesettende uten grunn.
Sånt provoserer meg, og jeg holder meg normalt mest unna slike folk.
Har truffet på en som var veldig hjelpsom og hyggelig da, så de fins også.

Takk for støtten! Jeg har det litt bedre i dag, men den angsten som jeg har hatt den siste uken unner jeg ingen å deale med. Jeg sendte klage til leder og bydelsdirektør, og fikk svar i går ettermiddag at jeg ikke trenger å ha med denne saksbehandleren å gjøre.

Jeg har vært utsatt for mennesker med psykopatiske trekk mer enn én gang hos NAV, og det er helt forferdelig at de ikke kvalitetssikrer de de ansetter bedre. Kjenner ei som jobbet der, og ble syk i flere år etterpå, siden de er stygge mot hverandre også.

Det finnes absolutt noen innimellom som er gode, men de blir stort sett så virrete i hodet etter en stund at de ikke klarer å følge opp. Og så har du resten av hopen som ikke kan kalles noe annet enn bøller. 

Kjenner veldig igjen det du sier om at de er invaderende også, for de legger seg oppi ting og stiller spørsmål ikke engang en terapeut ville spurt. De eneste stedene jeg (som voksen) har fått lignende spørsmål er av drita fulle folk på byen, så det virker ikke som de har sosiale antenner i det hele tatt.

Snakker likevel for de to NAV-kontorene jeg har brukt i løpet av årene, og håper virkelig det er bedre andre steder - men utfra alt man finner på nett må man lete lenge for å finne de.  

Anonymkode: 432c0...03c

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

I Norge blir syke sett på som late og giddalause. Så derfor behandler mange deg som dritt og lager et regelverk som er for vanskelig å forholde seg til hvis man er syk. Dette i regi av de som er valgt av oss til å styre landet. 

Anonymkode: f988b...dc7

TS her. Helt enig!

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det eneste positive med å få innvilget uføretrygd var at jeg ikke måtte ha noe mer med NAV å gjøre. Har levd et mye mer harmonisk liv etter det, frem til jeg dessverre måtte ha noe med dem å gjøre igjen for et par år siden. Det verste er at det er så uforutsigbart. Man får motstridende beskjeder hele tiden. Og så tar det så jævlig lang tid. Jeg har enda ikke fått avklaring på det de "plager" meg med i denne omgang og jeg aner ikke når jeg kommer til å høre fra dem neste gang. Kan bli i morra (eller mandag da, heldigvis er helgene fri). Eller det kan bli om en måned eller to. Når jeg da hører fra dem så aner jeg ikke hva slags beskjed jeg får, hva de vil kreve at jeg gjør, eller hvordan livet mitt vil bli påvirket. Det finnes egentlig ingen grenser for hvor ille det kan bli i teorien. Man har hørt om folk som har endt opp i fengsel fordi regler er feiltolket. Det er jævlig og jeg gleder meg veldig til dette er over. Da slipper jeg i det minste å grue meg lenger.

Anonymkode: d66ad...b52

Det er veldig sant. Når man er ufør slipper man unna. Kan jeg spørre hva som har skjedd med deg? Har du gått over på gradert ufør?

Jeg har det heldigvis bedre i dag, sendte klage til NAV-leder og bydelsdirektør i går, og fikk beskjed om jeg ikke trenger å ha denne saksbehandleren lenger. Mannen er jo mentalt syk. 

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal mye til for å ikke føle seg som dritt når man må forholde seg til NAV. Har en venninne som er overlege, og til og med hun følte seg som dritt på skoen til veileder da hun måtte forholde seg til NAV i en periode. Det var helt hårreisende hvordan hun ble snakket til, og det brøt henne ned.

Hvordan NAV behandler deg sier alt om dem, og ingenting om deg. Prøv å hold hodet hevet, selv om det er vanskelig. 💪

Anonymkode: fe8aa...dec

Tusen takk - det var virkelige gode ord. Jeg får høre av psykologer at de føler de snakker med en kollega når de snakker med meg, så jeg ordlegger meg langt over gjennomsnittet godt. Likevel snakker de til meg som om jeg er dum.

Ett eksempel: "Nå skal vi passe på at du ikke byr mer enn du har, for det er mange som tar helt av, og tenker at jeg kan jo bare ringe hjem til mamma og låne femtitusen. Derfor må vi passe på at du ikke bry over maks lånebeløp..."

Jeg er helt ærlig, langt mer intelligent enn de suppehodene der. Jeg tror kanskje det er der problemet ligger ofte, jeg, at de fleste som kommer i kontakt med NAV er waaaay over their league og så blir de usikre på seg selv og må sparke nedover for å skape balanse.

Den legevenninnen din - klassisk eksempel. Takk for at du deler. Jeg skal ikke la disse mobberne få ødelegge meg!! Ringte legevakt og hjelpetelefon igår, og alle er helt sjokkert - som vanlig - over NAV. 

Skrevet
14 hours ago, Nuka said:

Hvis det er vanskelig å forstå forskjellen på å vantrives og å ha så store problemer at å jobbe virkelig sliter på psyken og helsa har du vel egentlig ikke noe på denne tråden å gjøre som ikke kun handler om dette, men hovedsakelig å slite i forhold til nav, kommunalt lån og helse i ulik grad i tillegg og dermed er mye mer sammensatt enn å bare vantrives på jobb. 

Takk for støtten 🙂 

Den siste opplevelsen jeg hadde - som har ført til at jeg nå er ufør - handlet om at jeg ble kastet ned en trapp. Reiste meg opp og klarte å gå noen steg og husker jeg tenkte "nå dør jeg" - og så kom han etter meg og kastet meg ned en avsats til.

Det siste så ikke jeg, men vitnene (som fikk ham til å trekke seg tilbake når han så dem), fortalte i avhør at de så ham stå med armene hevet over hodet, klar for å slå mot meg. I hendene hadde han en øks. 

På tross av at politiet kunne ta ut tiltale, satt han kun tre måneder i varetakt i fare for oversoning. I etterkant har de holdt på med judisiell vurdering - som ser ut til å dra ut i årevis. Usikkert derfor om det blir rettsak eller ikke. Han går fri der ute, mens jeg har vært nødt for å bytte etternavn og er livredd for å gå ut. Håper derfor NAV nå kan slutte å putte kjepper i hjulene for meg, slik at jeg kan få komme meg vekk og begynne på nytt. Da denne personen sa i avhør at han skulle ødelegge meg. 

Nå blir dette en helt annet tråd, men det er voldsofrene som ender opp i fengsel - i sitt eget hjem - i Norge, men overgriperne (hvis de blir tatt) får latterlig lave straffer og gjør det samme igjen mot nye mennesker. 

Det er derfor stort sett LITT mer enn "latskap" som gjør at folk er uføre på grunn av psykiske helseplager i Norge - ikke myntet på det dette, men de andre som er så ivrige på å okkupere tråden min med fordommene sine. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for støtten 🙂 

Den siste opplevelsen jeg hadde - som har ført til at jeg nå er ufør - handlet om at jeg ble kastet ned en trapp. Reiste meg opp og klarte å gå noen steg og husker jeg tenkte "nå dør jeg" - og så kom han etter meg og kastet meg ned en avsats til.

Det siste så ikke jeg, men vitnene (som fikk ham til å trekke seg tilbake når han så dem), fortalte i avhør at de så ham stå med armene hevet over hodet, klar for å slå mot meg. I hendene hadde han en øks. 

På tross av at politiet kunne ta ut tiltale, satt han kun tre måneder i varetakt i fare for oversoning. I etterkant har de holdt på med judisiell vurdering - som ser ut til å dra ut i årevis. Usikkert derfor om det blir rettsak eller ikke. Han går fri der ute, mens jeg har vært nødt for å bytte etternavn og er livredd for å gå ut. Håper derfor NAV nå kan slutte å putte kjepper i hjulene for meg, slik at jeg kan få komme meg vekk og begynne på nytt. Da denne personen sa i avhør at han skulle ødelegge meg. 

Nå blir dette en helt annet tråd, men det er voldsofrene som ender opp i fengsel - i sitt eget hjem - i Norge, men overgriperne (hvis de blir tatt) får latterlig lave straffer og gjør det samme igjen mot nye mennesker. 

Det er derfor stort sett LITT mer enn "latskap" som gjør at folk er uføre på grunn av psykiske helseplager i Norge - ikke myntet på det dette, men de andre som er så ivrige på å okkupere tråden min med fordommene sine. 

Huff, vold (og overgrep) av tillitspersoner er en del av de største tallene der folk blir uføre grunnet komplekse problemer 🌺 tilfelle her som kjemper om det samme 🙋‍♀️ (dritskummelt å skrive både grunnet alle fordommene der ute og bilde, men men) håper vedkommende i ditt tilfelle får både straff og ikke får redusert grunnet lang saksgang. Ganske standard dessverre 😕

Vet om flere som lever et ikke-verdig liv fordi voldsutøver får lite eller minimalt straff. 

Ja, mange som blåser av fordi de takler ting på en annen måte eller fordi de bagatelliserer til menneskene det gjelder. Fatter ikke hva som går av enkelte folk. 😕

Endret av Nuka
Kranglete telefon
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig sant. Når man er ufør slipper man unna. Kan jeg spørre hva som har skjedd med deg? Har du gått over på gradert ufør?

Jeg har det heldigvis bedre i dag, sendte klage til NAV-leder og bydelsdirektør i går, og fikk beskjed om jeg ikke trenger å ha denne saksbehandleren lenger. Mannen er jo mentalt syk. 

Hei! Nei da, det handler om en annen del av NAV. Uførestatusen er uendret. Jeg tør ikke skrive hva det dreier seg om, for det er litt spesiell situasjon og tror det er lett å gjenkjenne. Føler at det siste jeg trenger er at saksbehandlere eller andre som er involvert blir enda mer negativt innstilt.

Så godt å lese at du slipper å ha noe mer med denne saksbehandleren å gjøre. Du greide å mobilisere styrke til å klage og ordne opp, midt i angsten, det kan du være veldig stolt av. Men veldig dumt at du måtte ha denne opplevelsen og måtte gjøre denne jobben. Det skal jo ikke være sånn!

Skrevet
40 minutter siden, Nuka said:

Huff, vold (og overgrep) av tillitspersoner er en del av de største tallene der folk blir uføre grunnet komplekse problemer 🌺 tilfelle her som kjemper om det samme 🙋‍♀️ (dritskummelt å skrive både grunnet alle fordommene der ute og bilde, men men) håper vedkommende i ditt tilfelle får både straff og ikke får redusert grunnet lang saksgang. Ganske standard dessverre 😕

Vet om flere som lever et ikke-verdig liv fordi voldsutøver får lite eller minimalt straff. 

Ja, mange som blåser av fordi de takler ting på en annen måte eller fordi de bagatelliserer til menneskene det gjelder. Fatter ikke hva som går av enkelte folk. 😕

...det første jeg gjorde etter siste voldepisode for 14 måneder siden var: 

Så fort jeg kom hjem fra legevakt satt jeg meg rett ned i sofaen, og sa høyt igjen og igjen: "Det var ikke din feil, det var ikke din feil, det var ikke din feil...". Det hjalp masse - også i forhold til vold gjennom et helt liv. Føles sånn for meg: Når volden nettopp har skjedd er traumesåret (som alle voldsepisoder ligger inni) åpent, og når man pleier det umiddelbart/før det rekker å lukke seg blant annet gjennom dissosiering - så når man rett inn. Prøv det nesten gang noen sier/gjør noe som åpner såret ditt.

Synes du er modig som turte å dele dette, og akkurat der jeg er nå i livet viser jeg bare finger'n til de som har fordommer mot vold - at folk har fordommer mot uføre også synes jeg bare er koko. 

Spørsmål. Kjente ikke til dette med redusert straff grunnet lang saksgang. Det ble satt opp tre hovedforhandlinger i fjor høst, men alle ble avlyst fordi psykiatrien ikke var ferdige med den judisielle vurderingen enda. Har ikke orket å kontakte aktor for å høre hva som skjer, for vil egentlig bare at dette skal være ferdig nå. Men tror nok denne fyren blir i psykiatriens vold i noen år, så synes på den måten at det er litt rettferdighet her likevel. Vedkommende tisset til og med inni arrestrommet i politibilen da de tok ham inn etter at jeg anmeldte, og han forsøkte også å kaste en stol på politiadvokaten. Føler derfor at det er - som sagt - LITT rettferdighet her likevel - synes bare det er fryktelig vanskelig at han går ute på åpen gate (eller kanskje ikke for alt jeg vet). 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Nei da, det handler om en annen del av NAV. Uførestatusen er uendret. Jeg tør ikke skrive hva det dreier seg om, for det er litt spesiell situasjon og tror det er lett å gjenkjenne. Føler at det siste jeg trenger er at saksbehandlere eller andre som er involvert blir enda mer negativt innstilt.

Så godt å lese at du slipper å ha noe mer med denne saksbehandleren å gjøre. Du greide å mobilisere styrke til å klage og ordne opp, midt i angsten, det kan du være veldig stolt av. Men veldig dumt at du måtte ha denne opplevelsen og måtte gjøre denne jobben. Det skal jo ikke være sånn!

Ja. Vet du. I dag er jeg ganske sint egentlig. For nå som angsten har lagt seg tenker jeg tilbake på alle gangene dette har skjedd opp gjennom årene. Man har angst av ulike årsaken, og noen vet ikke hvorfor eller er kun kjemisk ubalansert på grunn av stress. For meg derimot har det ALLTID vært direkte knyttet opp mot noen som har gjort eller sagt noe - og der kommer NAV på topp10 listen. 

HÅPER alt ordner seg for deg. Jeg har trengt NAV i fjorten år, og selv om de fortsatt prøver seg (spesielt nye saksbehandlere) har jeg nektet de siste tre årene å forholde meg til andre enn nestlederen der (som er grei å forholde seg til). Dessuten skriver jeg klage til NAV-leder og bydelsdirektør hver gang de tråkker over, så de har skjerpet seg mye grunnet det. Tør vel ikke annet. 

Begynte med den "praksisen" i 2017 og har det mye bedre på grunn av det - men akkurat i dette tilfellet klarte den fjotten av en saksbehandler å få meg til å tro at han fulgte prosedyren = total maktesløshet = angst. Men føler meg som sagt bedre nå i dag. Har Gudfaren-filmene-maraton, det hjelper. 

Skrevet

Jeg har vært nødt til å forholde meg til nav etter å ha fullført masteren min, og fy for en institusjon. Nei, de hjelper en ikke til å komme seg på beina og i arbeid. For meg virker det som om mange av de ansatte mangler empati og er maktsyke, og liker derfor å dra mennesker litt ekstra ned i søla. Så nei, du er ikke alene om å føle det sånn. Heldig for meg at jeg bare må forholde meg til dem over en begrenset periode i denne omgang. 

Anonymkode: 0b374...37a

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært nødt til å forholde meg til nav etter å ha fullført masteren min, og fy for en institusjon. Nei, de hjelper en ikke til å komme seg på beina og i arbeid. For meg virker det som om mange av de ansatte mangler empati og er maktsyke, og liker derfor å dra mennesker litt ekstra ned i søla. Så nei, du er ikke alene om å føle det sånn. Heldig for meg at jeg bare må forholde meg til dem over en begrenset periode i denne omgang. 

Anonymkode: 0b374...37a

Jeg visste egentlig allerede hvordan de var før jeg ble sykemeldt, og husker så godt legen min sa til meg det siste året jeg jobbet at han skulle ønske han kunne tvangsykemelde meg, fordi han synes det var så fælt å se meg på på jobb når jeg hadde det så dårlig. 

Jeg setter psykisk og fysisk vold i samme bås ift behovet til den som utøver, og der er ikke NAV-ansatte det minste annerledes enn de som utøver fysisk vold. Min teori er at dette er usikre mennesker som aldri har lært seg å regulere følelsene sine, og så gjør det de gjennom de de kommer i kontakt med som de har en eller annen makt over - i stedet for å plassere aggressjonen sin der den hører hjemme. Ikke rart da at mange NAV-ansatte hadde foreldre som ikke var gode for dem. Mang en ansatt har uttalt lignende ting til meg "jeg vet hvordan du har det, for jeg hadde også en vanskelig barndom og ønsker derfor nå å hjelpe andre". Når sannheten er at det er seg selv de "hjelper" ved å projisere det som hører hjemme hos foreldre eller andre omsorgspersoner i barndommen - og eller kjipe relasjoner de har i nåtid  - over på de som ikke kan forsvare seg. 

Krysser fingerene for at du aldri igjen skal trenge å måtte forholde deg til NAV! 

Skrevet
På 14.8.2020 den 10.24, AnonymBruker skrev:

TS her - liten oppklaring. Når det kommer til startlån samarbeider sosialtjenesten med Boligkontoret her, i tilfelle noen tenker at de to ikke har med hverandre å gjøre - så har de det her jeg bor.  

Jeg kan desverre ikke relatere til problemet ditt. Jeg har startlån, men ingen diktere noen krav til noenting. Jeg fant en bolig jeg ønsket, og deretter fikk jeg startlån i kommunen. 

Har du spurt dem direkte om hvorfor de blander seg opp i hvordan bolig du skal ha? (Annet enn at jeg selvsagt skjønner at de ikke vil du skal investere i en bedriten leilighet med masse skader osv da). 

Allier deg med lege. Legen din skal være på lag med deg, og legen din kan være med deg på møter. Da har du i alle fall en på din side. 

Anonymkode: c55d6...41e

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan desverre ikke relatere til problemet ditt. Jeg har startlån, men ingen diktere noen krav til noenting. Jeg fant en bolig jeg ønsket, og deretter fikk jeg startlån i kommunen. 

Har du spurt dem direkte om hvorfor de blander seg opp i hvordan bolig du skal ha? (Annet enn at jeg selvsagt skjønner at de ikke vil du skal investere i en bedriten leilighet med masse skader osv da). 

Allier deg med lege. Legen din skal være på lag med deg, og legen din kan være med deg på møter. Da har du i alle fall en på din side. 

Jeg sendte klage torsdag kveld til NAV-lederen og bydelsdirektøren (eneste som funker når de andre ikke vil høre). Fikk da bare et kort svar at jeg selvfølgelig ikke trengte å benytte meg av boligfremskaffer hvis jeg ikke ønsket det. Noe jeg aldri har bedt om i utgangspunktet.

Fikk beskjed om at det var en NAV-ansatt som var tidligere eiendomsmegler som gjerne ble med meg på visning. Ble så positivt overrasket - spesielt siden visningen var en søndag - at jeg takket ja. Nå ble det ikke den leiligheten (var ikke som bildene for å si det mildt), og husker jeg stusset over at han bare sto i bakgrunnen og lot meg stille alle spørsmål - og etter det har han fullstendig overstyrt i to uker i strekk.

Det siste nå var at jeg kunne ikke forvente å få svar samme dag, for de HADDE flere å hjelpe enn meg skulle jeg vite (uten at jeg hadde krevd et så raskt svar) og så begynte han å jabbe om at Boligkontoret ikke ville godkjenne leiligheten før ETTER visning - og siden budrunden jo er dagen etter visning, og han også påpekte at jeg ikke kunne forvente å få svar (de må godkjenne leilighet OG bud visstnok) - gikk jeg rett i panikkangst i går. Dessuten hevdet han at det var NAV som måtte godkjenne når jeg kunne flytte inn, og at jeg ikke fikk lov til å flytte inn før tre måneder etter at jeg vant budrunden fordi det tok så lang tid for de å utbetale lånet. 

Har det bedre i dag, og skrev i klagen at jeg ønsket en annen kontaktperson (ei jeg allerede kjenner) og fikk svar at det kunne jeg ta opp med henne når hun kom tilbake fra ferie mandag (om to dager). Føler meg derfor litt roligere. Det var også hun som jobbet for at jeg skulle få startlånet. Boligkontoret ville ellers avslått siden jeg ligger 100 kroner under budsjett. Men de har andre satser enn sosialnorm, så for meg vil jeg likevel få 2000 mer å rutte med i måneden + at jeg betaler på mitt eget. 

Håper det løser seg for meg på samme måte som deg nå, for dette har tatt all glede ut av å ha fått et slikt tilsagn i det hele tatt. Jeg har allerede ventet 14 måneder på det, så var så GLAD da jeg fikk det - men så dro hun som hjalp meg ut i ferie samme dag, og han "eiendomsmegleren" har gjort alt som skulle vært fint til et helvete for meg i to uker nå. 

Veldig glad for å høre at alt løste seg så fint for deg. Jeg liker også å gjøre alt selv, og har en stefar som bygde huset vårt fra grunnen av - etter å ha tegnet det selv - så tilstandsgrunnlag ++ er ikke nytt for meg. Helt ærlig har det føltes helt fra starten av at jeg kan langt mer om dette enn boligfremskafferen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte klage torsdag kveld til NAV-lederen og bydelsdirektøren (eneste som funker når de andre ikke vil høre). Fikk da bare et kort svar at jeg selvfølgelig ikke trengte å benytte meg av boligfremskaffer hvis jeg ikke ønsket det. Noe jeg aldri har bedt om i utgangspunktet.

Fikk beskjed om at det var en NAV-ansatt som var tidligere eiendomsmegler som gjerne ble med meg på visning. Ble så positivt overrasket - spesielt siden visningen var en søndag - at jeg takket ja. Nå ble det ikke den leiligheten (var ikke som bildene for å si det mildt), og husker jeg stusset over at han bare sto i bakgrunnen og lot meg stille alle spørsmål - og etter det har han fullstendig overstyrt i to uker i strekk.

Det siste nå var at jeg kunne ikke forvente å få svar samme dag, for de HADDE flere å hjelpe enn meg skulle jeg vite (uten at jeg hadde krevd et så raskt svar) og så begynte han å jabbe om at Boligkontoret ikke ville godkjenne leiligheten før ETTER visning - og siden budrunden jo er dagen etter visning, og han også påpekte at jeg ikke kunne forvente å få svar (de må godkjenne leilighet OG bud visstnok) - gikk jeg rett i panikkangst i går. Dessuten hevdet han at det var NAV som måtte godkjenne når jeg kunne flytte inn, og at jeg ikke fikk lov til å flytte inn før tre måneder etter at jeg vant budrunden fordi det tok så lang tid for de å utbetale lånet. 

Har det bedre i dag, og skrev i klagen at jeg ønsket en annen kontaktperson (ei jeg allerede kjenner) og fikk svar at det kunne jeg ta opp med henne når hun kom tilbake fra ferie mandag (om to dager). Føler meg derfor litt roligere. Det var også hun som jobbet for at jeg skulle få startlånet. Boligkontoret ville ellers avslått siden jeg ligger 100 kroner under budsjett. Men de har andre satser enn sosialnorm, så for meg vil jeg likevel få 2000 mer å rutte med i måneden + at jeg betaler på mitt eget. 

Håper det løser seg for meg på samme måte som deg nå, for dette har tatt all glede ut av å ha fått et slikt tilsagn i det hele tatt. Jeg har allerede ventet 14 måneder på det, så var så GLAD da jeg fikk det - men så dro hun som hjalp meg ut i ferie samme dag, og han "eiendomsmegleren" har gjort alt som skulle vært fint til et helvete for meg i to uker nå. 

Veldig glad for å høre at alt løste seg så fint for deg. Jeg liker også å gjøre alt selv, og har en stefar som bygde huset vårt fra grunnen av - etter å ha tegnet det selv - så tilstandsgrunnlag ++ er ikke nytt for meg. Helt ærlig har det føltes helt fra starten av at jeg kan langt mer om dette enn boligfremskafferen.

Jeg krysser fingrene for at det går i orden for deg ❤ jeg har desverre ikke så mange råd å komme med, siden jeg ikke har stått i samme situasjon. Jeg søkte startlån på annet (?) Grunnlag enn deg, antar jeg. Jeg jobbet da jeg fikk startlån, og måtte dermed ikke via nav. Problemet mitt var at jeg hadde flere småjobber/stillinger, så jeg fikk ikke lån i vanlig bank. Men det gjorde jo også at jeg ikke trengte å forholde meg til nav, forholdt meg bare direkte til kommunen. 

At den navansatte har vært eiendomsmegler før sin stilling i nav, og vil hjelpe deg, er bare fint og flott. Men han kan IKKE bruke det som en ulempe for deg, da det ikke lengre er hans stilling. de må forholde seg til den rollen de har for deg i nav, altså en saksbehandler/veileder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...