Gå til innhold

Hvorfor lyver kvinner om overgrep


Støvsugerør

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ro deg ned, du virker hysterisk. Jeg er selv kvinne. 

Anonymkode: daffb...735

Skjønner godt at folk blir forbanna over sånne idiotiske uttalelser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Trolltunge skrev:

Om du selv er kvinne er uttalelsen skammelig. 

Du vet da inderlig godt at vi kvinner tar enormt mye ansvar. 

Hvis du har innbrudd og ikke har låst ytterdøren, vil du ikke si at du har handlet uansvarlig? Det er selvsagt tyven som bærer hele skylden, men du kunne opptrådt mer ansvarlig. Du får til og med ikke noe igjen på forsikringen. 

Skjønner ikke hvorfor kvinner ikke lærer. Det er ikke så forbanna vanskelig å unngå å bli voldtatt. 

Anonymkode: daffb...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du har innbrudd og ikke har låst ytterdøren, vil du ikke si at du har handlet uansvarlig? Det er selvsagt tyven som bærer hele skylden, men du kunne opptrådt mer ansvarlig. Du får til og med ikke noe igjen på forsikringen. 

Skjønner ikke hvorfor kvinner ikke lærer. Det er ikke så forbanna vanskelig å unngå å bli voldtatt. 

Anonymkode: daffb...735

Jo det er det, i veldig mange tilfeller. 

Jeg er glad på dine vegne om du slapp å oppleve det, men det er ikke alle som er så heldige. Altfor mange er ikke så heldige, selv om de ikke satte seg i situasjoner der de skulle være, burde være, trygge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jo det er det, i veldig mange tilfeller. 

Jeg er glad på dine vegne om du slapp å oppleve det, men det er ikke alle som er så heldige. Altfor mange er ikke så heldige, selv om de ikke satte seg i situasjoner der de skulle være, burde være, trygge. 

Overfallsvoldtekter kan man selvfølgelig ikke noe for. Men i veldig, veldig mange situasjoner kunne man opptrådt mer ansvarlig. 

Anonymkode: daffb...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overfallsvoldtekter kan man selvfølgelig ikke noe for. Men i veldig, veldig mange situasjoner kunne man opptrådt mer ansvarlig. 

Anonymkode: daffb...735

Det kunne man sikkert, men nå får ikke de som dømmes strafferabatt fordi «kvinnen kunne vært mer ansvarlig.» 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Det kunne man sikkert, men nå får ikke de som dømmes strafferabatt fordi «kvinnen kunne vært mer ansvarlig.» 

Nei, de blir i de fleste tilfeller ikke dømt. 

Anonymkode: daffb...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overfallsvoldtekter kan man selvfølgelig ikke noe for. Men i veldig, veldig mange situasjoner kunne man opptrådt mer ansvarlig. 

Anonymkode: daffb...735

Det kunne man sikkert, men jeg synes ikke man skal måtte behøve å tenke unødvendig mye på sikkerhet i forhold til dette. Litt jo, for å være realistisk, men jo mindre jo bedre. Hvis man ønsker å ha noen med i senga uten sex, så tar man en liten sjans, men... Tenker man i utgangspunktet at man kan stole på dem, så er det jo litt rart å si at man ikke har vært forsiktig nok også.

Anonymkode: f7ae9...362

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de blir i de fleste tilfeller ikke dømt. 

Anonymkode: daffb...735

Jeg skrev «de som dømmes...»

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om to som har anmeldt men senere innrømmet at det var løyn. Ulike historier men likheten er at de la seg etter menn som ikke ville ha dem om de ville ta hevn. Ene mannen hadde kone og barn og de gikk jo igjenom et helvete. Hjalp lite med en halvhjertet unnskylding 2 år senere om "Han var så snill og flink med barn og jeg følte virkelig at vi var ment to be" selv om han aldri hadde vist interesse 

Anonymkode: 52a4d...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om to som har anmeldt men senere innrømmet at det var løyn. Ulike historier men likheten er at de la seg etter menn som ikke ville ha dem om de ville ta hevn. Ene mannen hadde kone og barn og de gikk jo igjenom et helvete. Hjalp lite med en halvhjertet unnskylding 2 år senere om "Han var så snill og flink med barn og jeg følte virkelig at vi var ment to be" selv om han aldri hadde vist interesse 

Anonymkode: 52a4d...262

Veldig spesielt at du kjenner to stykker når dette er et noe som skjer veldig sjeldent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg skrev «de som dømmes...»

En overfallsvoldtekt dømmes strengere enn en festvoldtekt. 

Anonymkode: daffb...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En overfallsvoldtekt dømmes strengere enn en festvoldtekt. 

Anonymkode: daffb...735

Kilder? Vanlig strafferamme på festvoldtekt er 4 år. Og igjen jeg skrev «de som dømmes...» Jeg skrev ingenting om hvor mange det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, The Kitten skrev:

Veldig spesielt at du kjenner to stykker når dette er et noe som skjer veldig sjeldent. 

Jepp. Har en grei størrelse vennegjeng så for meg virker det dessverre ikke som at det er så uhyre skjeldent. Nå var dette en av mine perifere venner som løy og den andre løy om en venn. 

Anonymkode: 52a4d...262

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har innbrudd og ikke har låst ytterdøren, vil du ikke si at du har handlet uansvarlig? Det er selvsagt tyven som bærer hele skylden, men du kunne opptrådt mer ansvarlig. Du får til og med ikke noe igjen på forsikringen. 

Skjønner ikke hvorfor kvinner ikke lærer. Det er ikke så forbanna vanskelig å unngå å bli voldtatt. 

Anonymkode: daffb...735

Om du ikke har sett mennesker som ikke hører på et nei eller ikke lar være selv om personen viser tydelig at den ikke ønsker kontakt blir det for dumt å uttale seg. Jo, det kan faktisk være forbanna vanskelig å unngå å bli voldtatt. Jeg har ALDRI lagt opp til å terge, erte eller flørte med noen andre enn den jeg er sammen med ute på byen, jeg har ALLTID avvist tilnærmelser som går over grensen til høflighet og vennlighet. Blitt utsatt for både overgrep som barn, av en kjæreste, voldtatt av en (sa tydelig hele dagen og kvelden jeg ikke ønsket å ha sex da jeg hadde smerter) likevel ble våknet jeg ca 1.5 time etter at jeg hadde sovnet, han la på ryggen min og jeg ble voldtatt. Hardt. 1 år før det var jeg ute på byen med typen, holdt meg til han og igjen: har aldri flørtet osv med noen andre enn den jeg er sammen med.. Han ble da slått ned og jeg voldtatt. Ei venninne av meg ble dopet og voldtatt. Hun er heller ikke av den flørtete typen.. Noen er unntakstilfellene forstår du, og selv om mange er en teas er det uansett ikke greit å voldta! 

Endret av Nuka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for et par år siden en artikkel som for min del i alle fall var en øyeåpner med tanke på voldtekt og tallene en gjerne ser i mediene. I tillegg til sakene der det anmeldelsen er direkte falsk (1-10%) finner en at 15% av de henlagte voldtekssakene er henlagt etter koder som innebærer at det anmeldte ikke er en voldtekt, og artikkelen viser bla. følgende eksempel:

Sitat

Eksempel 1: Hun treffer en fyr på fest som hun liker godt. De går til sengs senere på kvelden. Hun gir mye av seg selv for å kommunisere sin interesse. Med det samme han har blitt seksuelt tilfredsstilt reiser han seg brått fra sengen og går, uten et ord. Hun blir sint, føler seg utnyttet og anmelder ham for voldtekt.

https://www.politiforum.no/fagartikler-nyttig/nye-perspektiver-i-voldtektsdebatten/122875

Med andre ord er en relativt stor andel av anmeldelsene saker der det faktisk ikke er begått noen voldtekt, men der en part føler seg krenket. 

Så bør en også ha i bakhodet at det nok er en andel saker der det ikke ligger noen dårlige intensjoner bak i det hele tatt, men der en ikke husker helt hva som har skjedd, eller ting endrer seg i ettertid. I begge disse tilfellene blir situasjonen tragisk for begge/alle parter, men motivasjonen er nok ulik. Der det ved falske og uriktige anmeldelser virker å dreie seg om hevn, oppreising, oppmerksomhet osv. handler det nok i sistnevnte mer om fortvilelse og en opplevelse av å ha blitt utsatt for et overgrep, selv om det ikke nødvendigvis er tilfelle. Det kan helt sikkert være like traumatisk for personen det gjelder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har innbrudd og ikke har låst ytterdøren, vil du ikke si at du har handlet uansvarlig? Det er selvsagt tyven som bærer hele skylden, men du kunne opptrådt mer ansvarlig. Du får til og med ikke noe igjen på forsikringen. 

Skjønner ikke hvorfor kvinner ikke lærer. Det er ikke så forbanna vanskelig å unngå å bli voldtatt. 

Anonymkode: daffb...735

Det er ikke så forbanna vanskelig å unngå å voldta. Hva er så forbanna vanskelig med å respektere andres grenser? Det kan umulig være så veldig vanskelig med mindre man har noen svært mørke personlighetstrekk innebygd.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.8.2020 den 17.17, Støvsugerør skrev:

Det er mye rart folk gjør her i verden. Men hvorfor lyver kvinner om overgrep for oppmerksomhet? Har behovet for oppmerksomhet i sosiale medier gått for langt?

Tror de ofte lyver for å få oppmerksomhet.

Anonymkode: c6721...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg leste for et par år siden en artikkel som for min del i alle fall var en øyeåpner med tanke på voldtekt og tallene en gjerne ser i mediene. I tillegg til sakene der det anmeldelsen er direkte falsk (1-10%) finner en at 15% av de henlagte voldtekssakene er henlagt etter koder som innebærer at det anmeldte ikke er en voldtekt, og artikkelen viser bla. følgende eksempel:

Med andre ord er en relativt stor andel av anmeldelsene saker der det faktisk ikke er begått noen voldtekt, men der en part føler seg krenket. 

Så bør en også ha i bakhodet at det nok er en andel saker der det ikke ligger noen dårlige intensjoner bak i det hele tatt, men der en ikke husker helt hva som har skjedd, eller ting endrer seg i ettertid. I begge disse tilfellene blir situasjonen tragisk for begge/alle parter, men motivasjonen er nok ulik. Der det ved falske og uriktige anmeldelser virker å dreie seg om hevn, oppreising, oppmerksomhet osv. handler det nok i sistnevnte mer om fortvilelse og en opplevelse av å ha blitt utsatt for et overgrep, selv om det ikke nødvendigvis er tilfelle. Det kan helt sikkert være like traumatisk for personen det gjelder. 

At noe er kodet som "ikke voldtekt" betyr ikke at anmeldelsen er falsk. Og igjen, hvor henter du tallene dine fra? Nei, wikipedia er ikke godkjent som kilde. Det vet alle som har fullført videregående.

Anonymkode: 681ca...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At noe er kodet som "ikke voldtekt" betyr ikke at anmeldelsen er falsk.

Ja det var poenget. Anmeldelsen er ikke falsk, men det som anmeldes er ikke voldtekt. 
 

Sitat

 

Og igjen, hvor henter du tallene dine fra? Nei, wikipedia er ikke godkjent som kilde. Det vet alle som har fullført videregående.

Anonymkode: 681ca...865

 

Linken til artikkelen de 15% er hentet fra ligger i innlegget du siterte. Du trenger bare å trykke på den. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Wikipedia ikke er en pålitelig kilde, hvorfor henviser lærere til å hente faktastoff derfra nesten fremfor nettsidene for lærebøkene? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...