Gå til innhold

Hvorfor lyver kvinner om overgrep


Støvsugerør

Anbefalte innlegg

Det er mye rart folk gjør her i verden. Men hvorfor lyver kvinner om overgrep for oppmerksomhet? Har behovet for oppmerksomhet i sosiale medier gått for langt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om 1000 kvinner anmelder et overgrep så lyver kanskje 1 av dem.

Anonymkode: f9841...350

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 1000 kvinner anmelder et overgrep så lyver kanskje 1 av dem.

Anonymkode: f9841...350

For noe annet enn oppmerksomhet ja. Men tar man alle som lyver med blir tallet mye høyere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Støvsugerør skrev:

Det er mye rart folk gjør her i verden. Men hvorfor lyver kvinner om overgrep for oppmerksomhet? Har behovet for oppmerksomhet i sosiale medier gått for langt?

Ikke bra å lyve om overgrep, men det kan være flere grunner. De liker ikke mannen av en grunn, og ønsker å ødelegge livet hans? De sliter med noe psykisk som gjør at de ikke tenker helt klart? Ønsker sympati? 

Når det er sagt så er det ikke vanlig å lyve om overgrep. I noen tilfeller vil det også være uenighet om hendelsen lovlig betegnes som et overgrep, selv om det var uønsket sex som offeret ikke kunne stoppe. I noen tilfeller fryser man bare til og blir redd, for eksempel. 

Anonymkode: f7ae9...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg at mange anklager om overgrep er situasjoner som har oppstått hvor den ene parten føler at det var et overgrep, og den andre mener det ikke var det. Da vil den ene parten påstå at den andre lyver siden de selv ikke oppfattet det som et overgrep, og anklager kvinnen (eller mannen for den saks skyld) for å lyve om overgrep.

Det var jo et perfekt eksempel her på KG for noen dager siden, hvor en mann lurte om han skulle fortelle potensiell samboer om en dom. Ikke det at han hadde gjort noe galt egentlig, men han hadde nå blitt dømt for å ha sex med en sovende kvinne. Skjønte inne helt hvorfor han fikk en dom for det når kvinnens kjæreste hadde sagt det var greit, alt var bare overdrevet og sannheten ble ikke trodd. Ganske sikker på at HAN sier hun lyver, og HUN sier han begikk overgrep. 

Anonymkode: 08854...535

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle et ønske om å bli sett her i verden. Og i en tid der det er utrolig vanskelig å bli sett og hørt fordi det er alltid noen som har en tristere historie, eller en verre lidelse enn deg. Men seksuelle overgrep føles like ille for alle og derfor er det noe å lyve om. 

Anonymkode: 6a741...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt. Hvilket belegg har du for å si at folk lyver om seksuelle overgrep? 

Seksuelle overgrep har enormt mange mørketall, og mange tier ihjel i årevis og klarer aldri engang å snakke om det de har vært utsatt for. Når noen forteller at de har blitt utsatt for overgrep, så bør man tro de. Ellers legger man bare sten til byrden.
 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Uatskillelig skrev:

Ærlig talt. Hvilket belegg har du for å si at folk lyver om seksuelle overgrep? 

Seksuelle overgrep har enormt mange mørketall, og mange tier ihjel i årevis og klarer aldri engang å snakke om det de har vært utsatt for. Når noen forteller at de har blitt utsatt for overgrep, så bør man tro de. Ellers legger man bare sten til byrden.
 

Tror nok at de aller fleste snakker sant, og at sannsynligheten dermed er størst for dette. Så det er det nærliggende å tro på de som anmelder ja. Og ja, det er mange mørketall.

Men det vil jo også være noen få som lyver. I rettssystemet så trenger man bevis for å kunne dømme. Og selv om det et fælt å anmelde og så får ikke den skyldige noe straff, på grunn av mangel på bevis, så vet jeg ikke helt hvordan rettssystemet skulle vært bedre heller.

Man må innse at det også er mulig å anmelde falskt (selv om jeg tror dette skjer forholdsvis sjeldent). Man kan ikke begynne å dele ut straff uten bevis, for det kan virkelig misbrukes om det blir sånn. 

Anonymkode: f7ae9...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok at de aller fleste snakker sant, og at sannsynligheten dermed er størst for dette. Så det er det nærliggende å tro på de som anmelder ja. Og ja, det er mange mørketall.

Men det vil jo også være noen få som lyver. I rettssystemet så trenger man bevis for å kunne dømme. Og selv om det et fælt å anmelde og så får ikke den skyldige noe straff, på grunn av mangel på bevis, så vet jeg ikke helt hvordan rettssystemet skulle vært bedre heller.

Man må innse at det også er mulig å anmelde falskt (selv om jeg tror dette skjer forholdsvis sjeldent). Man kan ikke begynne å dele ut straff uten bevis, for det kan virkelig misbrukes om det blir sånn. 

Anonymkode: f7ae9...362

En ting er å anmelde falskt, der virker det basert på artikkelen som vi snakker fra et par(1,5) til ti prosent. Men kanskje enda vanligere er at en anmelder uten at handlingen nødvendigvis var en voldtekt. Det var en sak fra politihøgskolen for et par år siden der de fant at omkring 10% (tror jeg, har ikke artikkelen her nå) av henlagte anmeldelser ble henlagt fordi det som ble anmeldt ikke var voldtekt. Eksemplene var bla. at en part følte seg lurt osv. Da snakker vi fort en ikke helt ubetydelig andel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, herzeleid said:

Statistisk sett lyver 15 - 100 av dem, om vi skal tro wikipedia:

Og det er en av grunnene til at jeg ikke tar iniativ til ONS..

Vet aldri om det er en psyko kjerring som vil ødelegge livet mitt dagen derpå..

Anonymkode: 632c5...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2020 at 5:17 PM, Støvsugerør said:

Det er mye rart folk gjør her i verden. Men hvorfor lyver kvinner om overgrep for oppmerksomhet? Har behovet for oppmerksomhet i sosiale medier gått for langt?

Kvinner gjør ikke det. Noen mennesker gjør det. Det er en forskjell.

Anonymkode: 90068...889

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er en av grunnene til at jeg ikke tar iniativ til ONS..

Vet aldri om det er en psyko kjerring som vil ødelegge livet mitt dagen derpå..

Anonymkode: 632c5...05d

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Falske overgrepsanklager er ikke særlig utbredt, selv om noen later til å tro det. Men om frykten for å bli utsatt for det flrer til ferre ONS, er jo ikke det noen tragedie, akkurat... 

Anonymkode: e8e76...614

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner gjør ikke det. Noen mennesker gjør det. Det er en forskjell.

Anonymkode: 90068...889

Skulle ikke kvinner vært mennesker? Den må du lenger ut med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2020 den 19.02, herzeleid skrev:

Statistisk sett lyver 15 - 100 av dem, om vi skal tro wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/False_accusation_of_rape

Fant den ikke nå, men i tidligere tråder om temaet er det et par ganger som jeg har sett lagt inn en artikkel hvor en i rettsvesen (politimann om jeg ikke tar helt feil) tar opp dette, og forklarer veldig godt at de fleste som anmelder ikke lyver, selv om det som skjedde blir "oppklart" som ikke overgrep. 

Det er ofte situasjoner som kvinnen fant ubehagelig, og føler som et overgrep, men hvor mannen ikke egentlig har hatt anledning til å fange det opp. Hun uttalte aldri at hun ikke ønsket sex for eksempel, men har vært "med på det", kanskje på grunn av redsel eller en slags frys, eller at hun følte på at har du sagt a må du si b, og ble fanget i en situasjon hvor hun av en eller annen grunn ikke klarte å være så klar på at hun ikke ønsket sex at mannen kunne oppfatte det. 

Det blir derfor mer en misforståelse enn et faktisk overgrep, selv om kvinnen følte situasjonen ubehagelig både der og da og etterpå. 

At det har skjedd noe, som kvinnen synes var fælt, men mannen har aldri fått virkelig sjansen til å forstå at hun opplevde det slik. 

Om noen har link til artikkelen er det flott. 

At noen faktisk leverer falsk anmeldelse skjer dessverre, men rene falske anmeldelser er et langt mindre problem enn at de fleste faktiske overgrep aldri anmeldeldes. 

For oss kvinner er det at noen kvinner gjør slikt, om det enn er sjelden, noe som gjør det å anmelde slikt ekstra vanskelig, og personlig vil jeg gjerne ha filleristet kvinner som finner på noe så ufint, ødeleggende for kvinner og menn, og gjør det SÅ vanskelig å stole på at slikt blir tatt på alvor når det er reelt at DE FLESTE som blir utsatt for slikt ikke orker å gå gjennom noe så vanskelig som å anmelde, for så å risikere å bli ansett som løgner. 

De fleste saker blir henlagt, og alle menn som har blitt anmeldt for slikt vil når det blir henlagt kalle det at det var fordi kvinnen løy. Noe for mange, alle som ikke ønsker å tro slikt om ham, også vil velge som sannhet og spre, så kvinnen som anmeldte en antagelig helt sann hendelse vil da først ha opplevd noe så vondt, og så bli kalt løgner og kanskje bli utfryst og latterliggjort av omgivelsene. 

Det blir et dobbeltovergrep for kvinner, og det er en risiko hver gang en kvinne anmelder, så flesteparten våger ikke det. 

Det er forferdelig at noen kvinner lyver om slikt, og de ødelegger enormt mye for de menn det går utover, og for alle som faktisk opplever overgrep. 

Sannsynligvis er det psykisk syke kvinner, iallefall er noe riv ruskende galt med dem, og dessverre hjelper det ikke at de er få, for de ødelegger alt av tillit til systemet, og gjør det såre enkelt for faktiske overgripere å både slippe unna absolutt alt, og å kunne hevde at det var løgn om de ikke ble dømt, uansett hvor skyldig de er. 

DRITTKJERRINGER!!!!! 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Støvsugerør said:

Skulle ikke kvinner vært mennesker? Den må du lenger ut med. 

Du spør hvorfor kvinner lyver, men de gjør ikke det. Noen av de gjør det. Akkurat som med noen menn. Beklager at jeg kamuflerte poenget for godt for deg.

Anonymkode: 90068...889

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spør hvorfor kvinner lyver, men de gjør ikke det. Noen av de gjør det. Akkurat som med noen menn. Beklager at jeg kamuflerte poenget for godt for deg.

Anonymkode: 90068...889

Skulle kvinner som lyver miste sin status som kvinne? Tror du på det tullet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person lyver om overgrep så handler det om makt. Noen mennesker lyver for å få makt. Menn eller kvinner. Det handler ikke om sosiale medium, det handler om hvilke handlinger som gi deg makt. Noen ganger kan menn lyve om kvinner for å sverte dem og frata dem makt. Noen ganger kan kvinner lyve om enn for å få støtte og makt

Anonymkode: 51e7a...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi et eksempel på noen som lyver om seksuelle overgrep på sosiale medier for oppmerksomhet, TS? Bare så jeg skjønner hva du sikter til. 
 

Her er et eksempel på en anmeldelse av det som for henne (og meg) ville føltes som en voldtekt, men der saken allikevel ble henlagt. Vil ikke si at dette mennesket står frem for å få oppmerksomhet i hvert fall, annet enn for saken da, og den er jo viktig:

https://amnesty.no/aksjon/elsa-samtykkelov

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...