Gå til innhold

Jeg sliter så med teorien at jeg gråter....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har sittet med teorien i mange timer om dagen, tatt teoriprøven, som følger med på teoritentamen og får alltid 4-8 feil for mange....Har ingen problemer med den praktiske delen av å få lappen, men sliter så forferdelig med den teoretiske delen.

Noen som har tips på hvordan jeg skal klare det? Sitter og leser hvert punkt jeg svarer feil på, men likevel, så klarer jeg det ikke. Sliter med bremselengde og kjøring i storby, og skilt vi vanligvis ikke har på «landet». Jeg syns det er veldig vanskelig. Og forskjell på veimerkingen, samt motorvei og motortrafikkvei. Jeg blander de alltid...Finnes det noen huskeregel?

Har gledet meg masse til å ta lappen, men alt stopper opp når jeg ikke klarer teorien.

Anonymkode: f343c...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, har sittet med teorien i mange timer om dagen, tatt teoriprøven, som følger med på teoritentamen og får alltid 4-8 feil for mange....Har ingen problemer med den praktiske delen av å få lappen, men sliter så forferdelig med den teoretiske delen.

Noen som har tips på hvordan jeg skal klare det? Sitter og leser hvert punkt jeg svarer feil på, men likevel, så klarer jeg det ikke. Sliter med bremselengde og kjøring i storby, og skilt vi vanligvis ikke har på «landet». Jeg syns det er veldig vanskelig. Og forskjell på veimerkingen, samt motorvei og motortrafikkvei. Jeg blander de alltid...Finnes det noen huskeregel?

Har gledet meg masse til å ta lappen, men alt stopper opp når jeg ikke klarer teorien.

Jeg husker dessverre ikke alt dette selv lenger. Men bremselengde er vel matematisk, så der hjelper det å øve på framgangsmåte for å regne ut. Jeg leste teoribok og øvde på spørsmålene på teoritenktamen, og det var teoritentamen som hjalp meg mest. Har du lest i teoribok? Det kan også være lurt. Ellers så er det fint å ta testene mange ganger. 

Håper det går bra for deg. Lykke til :)

Anonymkode: 2b6b0...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke sunn fornuft og lese spørsmålene nøye. Ikke stresse når du svarer. Du må pugge det du sliter med.

Lag huskeregler for veimerkingen, f.eks. KVS - kjørefeltlinje,varselinje, sperrelinje (tror det var riktig 😛).

Motorvei er raskeste veien, motortrafikkvei er nesten det samme, men med kryssende veier.

Gå tilbake og se på alle spørsmålene du har svart feil på, og les svarene på nytt.

Anonymkode: 2523a...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre bil er ikke for alle

Men jeg tror du vil klare det, bare hold ut litt til. Det finnes en nettside hvor man kan ta tentamen så mange ganger man orker i 24 timer. Gå der døgnet før skal ta tentamen hos vegvesenet og ta test tentamene så mange ganger du orker.

Anonymkode: 43253...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoritentamen.no har lydbokfunksjon! Jeg hørte teorien om igjen og om igjen og om igjen. Når jeg laget mat, når jeg var ute, mens jeg spilte candy crush... osv! 

Og så tok jeg testene som også er på teoritentamen.no igjen og igjen! 

You can do it❤

Anonymkode: 7cb98...72c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å ta teoriprøven på nettet? Jeg hadde det helt likt som deg, å lese teorien var en prøvelse og helt umulig for meg.

Så tipset kjørelæreren meg om at det fantes nettsider med simulerte teoriprøver som man kunne ta gang på gang til man hadde 0-2 feil i svarene over lengre tid. Repeterende tester. For hver simulerte prøve blir enkelte spørsmål byttet ut slik at det hele tiden er nye spørsmål. Jeg gikk fra å ha stadig 9-10 feil til å ha 0-3 feil. Tok deretter prøven på ekte og sto med glans.

Det prøvene gjør er å lære deg å se det logiske svaret. De andre svarene er velig like og luresvar, det er også noen lurespørsmål. Så man må lære å se det logiske svaret, og dermed blir også det riktige svaret innprentet i deg slik at du vet det når du kjører. For jeg antar at du ikke har trøbbel med selve kjøringen?

For noen av oss er teori i bokform helt nyttesløst dessverre.

Lykke til! :)

Anonymkode: 36d7e...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Ts kan få noen til å ta teoriprøven i hennes sted. 

Anonymkode: a72d7...559

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med teori delen selv, i nesten 11 år!

Jeg ga meg hele tiden da jeg viste at jeg kom til og få mange feiler.

Til slutt så bestemte jeg meg for en ting, jeg skulle øve i 2 uker i strekk, og da mener jeg at ALT jeg gjorde var og gå på teoritentamen.no og i boka vær jævla dag i flere timer i strekk, opp til 10 timer bare for og klare og få alt i huet mitt.

Etter 2 uker, så gikk jeg og tok prøven og besto med totalt 2 feil!

Jeg kan også si at jeg har lese og skrivevansker. Men det hjelper og ha troen på det og til slutt så greier man det om man virkelig prøver!

Helst ta teoritentamen.no til du får alt rett vær gang.

Klarer du det ikke så prøver du på nytt :)

Anonymkode: a2872...404

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å elske teorien? Tenke at ditt største ønske i livet er å forstå trafikkreglene, trafikkskiltene og glede deg over at du har muligheten til å holde på med dette? Glede deg over hver feil, som betyr at du kan glede deg til du lærer det du feilet på? Problemet er ofte at folk tenker, med påfølgende stress, at de må kunne det og det før den og den tidsfristen. Dette hindrer fullt fokus, og det utvikles antipati mot faget. Prøv å elske trafikkskiltene, forkjørsveiene og rundkjøringene og glede deg over at du kan holde på med dette, og du vil raskt nå ønsket nivå. Prøv å leve for trafikken. Problemet ditt er at du ikke koser deg. 

Anonymkode: 5a7b3...7f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Har du dokumenterte lese- og skrivevansker? I så fall kan du få muntlig prøve. 

Anonymkode: 201e7...0c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte den der appen, og BARE den. Den som het Teorieappen bare tror jeg? Lurer på om jeg betalte 70 kr for den eller noe. Jeg forsøkte noen av nettsidene men de var alt for kronglete, noen av videoene fungerte ikke, mye rare greier. 

Men jeg satt i månedsvis. Appen var som en quiz og jeg pleide ta 5 eller 10 spm i slengen, om igjen og om igjen, hver gang jeg hadde ledige øyeblikk.

Det som var så kjekt med appen var at den forklarte det korrekte svaret selv når du fikk feil/rett. Dette hjalp meg veldig. Jeg klarer ikke sånn bok-lesing studier og masse krøllete nettsider. Jeg trenger å bare quizzes om og om igjen til jeg husker svarene.

Anbefaler den appen på den varmeste. Den gir deg prosentvis resultat, altså om du er klar eller ikke (ifølge den) osv. Og den gir deg hele tiden fasit, slik at du kan korrigere deg selv. Dette fungerte for meg. Lykke til!

Anonymkode: 198d7...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 21.54, AnonymBruker skrev:Sliter med bremselengde og kjøring i storby, og skilt vi vanligvis ikke har på «landet». Jeg syns det er veldig vanskelig. Og forskjell på veimerkingen, samt motorvei og motortrafikkvei. Jeg blander de alltid...Finnes det noen huskeregel?

Kjør mer i byer så du blir vant med skiltingen. Når de blir innøvd gjennom praktisk læring, husker du dem bedre på teoriprøven. 

Anonymkode: b94b1...7be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør om skolen din tilbyr teorihjelp! Min gjør det og arrangerer gratis kurs for elevene som kjøre hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...