Gå til innhold

TG2 på flere punkter, gå på visning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er første gang jeg skal kjøpe.

Spørsmål: Bør jeg gå på visning på denne leiligheten? Eller blir det høye kostnader om ikke så altfor lang tid?

 

TG2 - Belegg på baderomsgulv - Grunnet alder.

TG2 - Røropplegg baderom - Grunnet alder.

TG2 - Laminatgulv kjøkken - Grunnet svelling i noen laminatskjøter.

TG2 - Malte overflater bod - Grunnet noen skruehull og ujevne flater.

TG2 - Røropplegg generelt - Grunnet alder på røropplegg.

TG2 - Luftbehandling, generelt - Grunnet ikke tilluft til bad/wc samt anbefales å etablere ventilrist i kjøkkenforing for avtrekk fra ventil til overskap.

TG2- Panelovner - Grunnet alder.

Øvrige forhold har fått TG1.

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Det her virker vel heller ikke akkurat lovende? Fikk en slimål fra OBOS på telefon nettopp, og når de er så bulldosere på telefon tenker jeg at det er noe som ikke helt stemmer.  

Skjermbilde (240).png

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis vil jeg si ja, med mindre du har råd til en helt ny bolig eller en som har blitt total renovert så er tg 2 helt vanlig

 

Tilstandsgrad 0 (TG 0) betyr ingen avvik, TG 1 betyr mindre eller moderate avvik, TG 2 betyr vesentlige avvik, og TG3 betyr store eller alvorlige avvik.

Anonymkode: 4815a...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får leiligheten for en god pris ift markedsverdien så tenker jeg at det kan gå fint? Ikke alle boliger er TG1 på alt

Anonymkode: 149e4...c1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er første gang jeg skal kjøpe.

Spørsmål: Bør jeg gå på visning på denne leiligheten? Eller blir det høye kostnader om ikke så altfor lang tid?

 

TG2 - Belegg på baderomsgulv - Grunnet alder.

- alder, javel, men ikke pga skader så da er det vel greit.

TG2 - Røropplegg baderom - Grunnet alder.

- kan bli dyrt å utbedre, men er det pga alder og ikke synlige skader så er det vel ok.

TG2 - Laminatgulv kjøkken - Grunnet svelling i noen laminatskjøter.

- de har sølt vann på gulvet, no biggie

TG2 - Malte overflater bod - Grunnet noen skruehull og ujevne flater.

- skruehull er vel helt greit. Ujevne flater? Hva betyr det? Ujevne, eller skadet?

TG2 - Røropplegg generelt - Grunnet alder på røropplegg.

- igjen, alder, ikke meldt skader. Sånn er det med eldre hus -de oppfyller ikke dagens standard.

TG2 - Luftbehandling, generelt - Grunnet ikke tilluft til bad/wc samt anbefales å etablere ventilrist i kjøkkenforing for avtrekk fra ventil til overskap.

- lett og relativt billig å fikse.

TG2- Panelovner - Grunnet alder.

- helt vanlig med TG2 her.

Øvrige forhold har fått TG1.

Anonymkode: bcf02...713

Har svart med fet skrift i det siterte innlegget. Jeg hadde gått på visning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, loveli said:

Har svart med fet skrift i det siterte innlegget. Jeg hadde gått på visning!!

Tusen takk, dette var nyttig! 

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må regne med en god del tg2 på brukte boliger om du ikke kjøper noe som ble fullstendig renovert inne i alle rom og ute rett før salg. Mye er bare pga at over halvparten av forventet levetid er gått, eller småfeil som de må skrive men som ikke har noe særlig å si. 

 

Anonymkode: 4e93f...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lasox said:

Svært tvilsomt om jeg ville ha gått på visning. Nytt røropplegg koster massevis av penger!

Det var det jeg også tenkte. Fikk litt dårlig følelse når megleren var så innmari bulldoser over telefon. 

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer an på hva det er satt TG2 på, gammelt røropplegg hadde jeg styrt unna.

Anonymkode: 40101...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenker det kommer an på hva det er satt TG2 på, gammelt røropplegg hadde jeg styrt unna.

Anonymkode: 40101...08d

Jepp. Fikk en dårlig følelse der. 

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig med TG2 på grunn av alder. Skal du ha TG1 så må det være helt nytt og ubebodd omtrent. Jeg hadde gått på visning.

Anonymkode: 3ade8...9c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Alt som har blitt utbedret på borettslag siden 2000 er at de har fått ladning til El-biler for noen år siden - og at de fikk ordnet nye dører og glassverandaer på begynnelsen av 2000-tallet. 

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne hadde jeg styrt unna, med mindre du får den til en veldig grei pris. Røropplegg er dyyyyrt å fikse.

Anonymkode: 210c7...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på visning. For det første er visninger den eneste måten å få seg hus på, for det andre er å gå på visninger på hus du ikke vil ha god øvelse. Du bør gå på visning på alt du tenker er «greit nok».

Ta gjerne med deg noen på visning i starten. Men her er det du gjør: 

Åpne skapet under vasken, både på bad og kjøkken. Lys rundt med mobiltelefon, og ikke vær redd for å flytte på ting for å inspisere rør, skapbunn, vegg og rørgjennomføring. Stikk hele hodet inn og sniff skikkelig inn. Lukter det høgg eller noe ser funky ut? Ikke gi bud om det ikke frister å røske ut badet. Er boden i leiligheten er det viktig at denne ikke har mugg. Men er den i felleskjeller så har nesten alle slike gamle skader og lukter høgg, så da bare lar du være å bruke den. Null problem.

Du har to dyre risikoer her:

1. mugg/fuktskader på bad og/eller kjøkken. Denne risikoen er såpass stor at jeg nok ville satt som vilkår for bud at det ble gjort muggtesting på bad og kjøkken. Det kan du. Nekter de? Ja, da vet du at selger tror leiligheten har mugg, og så byr du ikke.

2. fare for ledningsbrudd grunnet alder. Det er lite festlig. Er rørene eldre enn 40 år har de levd sitt liv, og må påregnes å byttes ut. De kan holde 30 år til. Eller de kan springe lekk og fylle huset med vann en ellers rolig lørdag i ferien din. Dette er risikoer folk flest lever helt ok med (mest fordi folk flest ikke er så nøye på vedlikehold)

Anonymkode: 342ca...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal neste på visning på enebolig fra 1996, en del TG2 punkt (rørsystem, vegg i bod, o.l.). 

Ellers ser det greit ut, derfor drar vi. Vi har jo ikke skrevet under på noen kontrakter eller lagt fram EK osv, så føler vi at det blir feil å legge inn bud, så takker vi nei.

Gjør det samme, ikke føl deg presset. Så lenger du ikke skriver under på noe, så gå nøye igjennom eiendommen og tenk på det. 

Anonymkode: ac86b...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Lasox skrev:

Svært tvilsomt om jeg ville ha gått på visning. Nytt røropplegg koster massevis av penger!

Men det er ikke uvanlig for eldre boliger. Har selv kjøpt med eldre rør og lagt rør-i-rør. Null stress!

Og det er ikke sånn at man MÅ utbedre TG2, man KAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi skal neste på visning på enebolig fra 1996, en del TG2 punkt (rørsystem, vegg i bod, o.l.). 

Ellers ser det greit ut, derfor drar vi. Vi har jo ikke skrevet under på noen kontrakter eller lagt fram EK osv, så føler vi at det blir feil å legge inn bud, så takker vi nei.

Gjør det samme, ikke føl deg presset. Så lenger du ikke skriver under på noe, så gå nøye igjennom eiendommen og tenk på det. 

Anonymkode: ac86b...765

Det er en annen leilighet jeg skal se på som ligger et steinkast unna, borettslaget vant pris for noen år siden fordi de var så  gode på å oppgradere. 

Den skal jeg på 17.15 på torsdag, og jeg fikk en veldig god følelse på denne på grunn av megler, og ryddig salgrapport. 

På den andre ringte aldri megler før jeg purret direkte til OBOS, "glemte" å gi beskjed om at jeg var lagt inn torsdag 17.30 og var virkelig BULLDOSER over telefon. Endte med å legge på telefonen fordi han føltes så ubehagelig å snakke med. 

Kan derfor SE, siden jeg likevel er der for å se på noe annet, men har ingen god følelse på denne leiligheten. Det at ingenting er oppgradert på eks antall år heller gjør også at felleskostandene plutselig kan skyte i været, og mitt budsjett er ganske stramt. 

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå på visning. For det første er visninger den eneste måten å få seg hus på, for det andre er å gå på visninger på hus du ikke vil ha god øvelse. Du bør gå på visning på alt du tenker er «greit nok».

Ta gjerne med deg noen på visning i starten. Men her er det du gjør: 

Åpne skapet under vasken, både på bad og kjøkken. Lys rundt med mobiltelefon, og ikke vær redd for å flytte på ting for å inspisere rør, skapbunn, vegg og rørgjennomføring. Stikk hele hodet inn og sniff skikkelig inn. Lukter det høgg eller noe ser funky ut? Ikke gi bud om det ikke frister å røske ut badet. Er boden i leiligheten er det viktig at denne ikke har mugg. Men er den i felleskjeller så har nesten alle slike gamle skader og lukter høgg, så da bare lar du være å bruke den. Null problem.

Du har to dyre risikoer her:

1. mugg/fuktskader på bad og/eller kjøkken. Denne risikoen er såpass stor at jeg nok ville satt som vilkår for bud at det ble gjort muggtesting på bad og kjøkken. Det kan du. Nekter de? Ja, da vet du at selger tror leiligheten har mugg, og så byr du ikke.

2. fare for ledningsbrudd grunnet alder. Det er lite festlig. Er rørene eldre enn 40 år har de levd sitt liv, og må påregnes å byttes ut. De kan holde 30 år til. Eller de kan springe lekk og fylle huset med vann en ellers rolig lørdag i ferien din. Dette er risikoer folk flest lever helt ok med (mest fordi folk flest ikke er så nøye på vedlikehold)

Anonymkode: 342ca...f18

Takk for gode tips! 

Anonymkode: bcf02...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er en ny bolig, må du regne med en del TG2. TG2 er ikke farlig, men betyr at om noen år kan det hende du må bytte et eller annet. Når TG2 settes på grunn av alder, så betyr det at over halvparten av levetiden til denne delen er gått. Bad som får TG2 kan bety at i løpet av de neste 5-10 årene må du kanskje forvente problemer og må bytte bad. Det er TG3 jeg ser mest på og så leser jeg alle skademeldinger. TG3 betyr ofte at noe må byttes ganske snart eller til og med før du flytter inn. TG2 kan du fint leve med en stund. 

Se på skader som er beskrevet og eventuelt utbedret. Jeg ville gått på visning og hvis du liker boligen generelt og det ikke er noen alvorlige ting, så ville jeg kanskje holdt igjen noe av beløpet jeg hadde tenkt å by for å ha buffer i tilfelle ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...