Gå til innhold

Gravid og samboeren vil endre sin arbeidssituasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er 21 uker på vei. Samboeren jobber 70 % turnus med en god blanding av kvelds- og dagvakter. Nå ønsker han å endre til å kun jobbe kveldstid. Først ønsket han å bytte til en nattvaktjobb. Det var uaktuelt for meg. 

I tillegg til den faste jobben har han en annen assistent jobb som ofte er på kveldstid. Den andre jobben skal han framover jobbe enda flere timer i uka. Dette må han si ja til av økonomiske grunner, men her har han faktisk mulighet til å styre egen arbeidstid mer. 

Han sier at ved å jobbe kun kveldstid vil det bli færre vakter i mnd. Jeg mener at det ikke blir så stor forskjell når en dagvakt er på 7 timer og en kveldsvakt på 8 timer. Han er en gamer og foretrekker å jobbe kveld uansett. Han hater å stå opp tidlig på morgenen. Jeg skjønner jo at det er grunnen til at han ønsker å endre jobbsituasjonen sin. 

Jeg synes han er utrolig egoistisk og at han ikke tenker på at jeg som jobber dagtid faktisk må bli alene mange flere ettermiddager/kvelder i uken med barnet når det starter i barnehage. Per dags dato er han ofte borte ca 3 kvelder i uken med de to jobbene han har. Det er helt ok idag, men når vi får barn så synes jeg faktisk at 3 kvelder i uka er grensa. 

Hans argumentasjon er at han kan lage middager før han drar på jobben, kan ta barnet på morgenen osv. Jeg tenker at barnet uansett skal i barnehagen senere.....  Idag gjør han ikke noe annet enn å sove helt til han starter på kveldsvakten sin og han gjør aldri noen større oppgaver i hjemmet før kveldsvakter, så jeg tviler på at han kommer til å gjøre de tingene som han sier. 
 

Jeg mener at han trengs mer på ettermiddager/kvelder og at det er best å fortsette med den nåværende arbeidssituasjonen for hele familien. Det ble en svær krangel av det. Jeg blir sjokkert og usikker på om han i det hele tatt forstår at vi venter barn og at han faktisk trengs. Begynner å tvile på om han er i stand til å tenke på barnets beste. Jeg synes det er så dårlig gjort at han plutselig NÅ vil endre til kun kveldsjobb fordi det er best for ham selv. Jeg tror ikke det er det beste for meg eller barnet. Han nekter å høre på meg. Står helt fast i krangelen og kommer ingen vei. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: b5bfe...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kjenner ikke på kroppen din graviditet, han forstår det når han bærer ungen inn døra hjemme hva som har skjedd.

Anonymkode: 3d6b8...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg heller du skal si "Flott, da trenger ikke barnet å gå i barnehage på flere år. Du tar dagene og jeg kveldene."

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Da synes jeg heller du skal si "Flott, da trenger ikke barnet å gå i barnehage på flere år. Du tar dagene og jeg kveldene."

Enig. Win win. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Da synes jeg heller du skal si "Flott, da trenger ikke barnet å gå i barnehage på flere år. Du tar dagene og jeg kveldene."

Normalt er jeg ikke fan av så «drastiske» virkemidler, men for å få han til å forstå tror jeg du skal si dette. Særlig siden han bruker økonomi som argument for å bytte jobb. 

Som minimum må han ta alt husarbeid og ungen i helgene. Men hvis han skal jobbe kveld nesten hver dag, når tenker han egentlig å tilbringe tid med ungen? Synes han overlater alt for mye til deg.

Anonymkode: 54b7e...d59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Da synes jeg heller du skal si "Flott, da trenger ikke barnet å gå i barnehage på flere år. Du tar dagene og jeg kveldene."

Dette var min første tanke og. Om han er hjemme på dagtid så kan han jo ha barnet sitt da, og så tar du kveldene. Hvor mye familietid det blir sammen er er jo en annen sak.. I permisjonen får dere ta en morgen hver. Om du skal være alene på kveldstid så trenger du at han stepper inn på dagtid. Vanligvis er man jo to om alt på kvelden, men dere blir jo to om alt på dagtid, så da får du passe på å velte mest mulig av lasset over på ham når han er hjemme. 
Og så får han ta legging de kveldene han har fri. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren har skjønt hvor dum ideen hans var da barnet ikke skulle i barnehage likevel dersom han er hjemme på dagtid 😂

Det ville ikke gått uansett for vaktene hans starter før jeg er ferdig på jobb. 

Anonymkode: b5bfe...572

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...