SoWhat? Skrevet 10. august 2020 #21 Skrevet 10. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som skriver konstruktivt/viser støtte. Jeg forstår også at det er bedre å gi beskjed med én gang, samtidig hadde det i grunnen ikke vært mer bevis da enn det er nå, har kun trusler/diskusjon om tidligere (straffbare) hendelser/krav om degraderende bilder osv. Det er en brøkdel av hva som har skjedd, vil heller ikke gi flere eksempler på disse meldingene, men det var dette som gjorde jeg hadde bevis til å gå til politiet. (Tror jeg nevnte meldinger i hovedinnlegget, men forklarte nok ikke godt nok) Ble paff fordi jeg trodde det i alle fall skulle ha noe betydning. Anonymkode: c91d6...0dc Er det noe sted du kan henvende deg for råd? Det må vel være et sted for de som er blitt utsatt for overgrep? Kanskje noen her vet, eller om du finner ut på annen måte. Så kan du snakke med noen som vet hva de snakker om?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #22 Skrevet 10. august 2020 Det er ikke første gangen politiet har nektet å ta imot anmeldelser av alvorlige saker. Gå inn på denne linken her, så får du kanskje noen tips til veien videre. Håper det går bra med deg. Med våre syv bistandsadvokater utgjør vi det mest spesialiserte advokatfirmaet for volds-og overgrepsutsatte i Norge. Våre lokaler ligger sentralt, men vi er til enhver tid bistandsadvokat for klienter over hele landet. Ofre for seksuelle overgrep og familievold har krav på gratis advokathjelp gjennom hele prosessen. Anonymkode: bf800...41b 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #23 Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Er det noe sted du kan henvende deg for råd? Det må vel være et sted for de som er blitt utsatt for overgrep? Kanskje noen her vet, eller om du finner ut på annen måte. Så kan du snakke med noen som vet hva de snakker om? Igjen, jeg anbefaler en psykolog. Hvorfor er det så kontroversielt? Anonymkode: 27178...24b
SoWhat? Skrevet 10. august 2020 #24 Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Igjen, jeg anbefaler en psykolog. Hvorfor er det så kontroversielt? Anonymkode: 27178...24b Det er måten du svarte på. 2
Nimorna Skrevet 10. august 2020 #25 Skrevet 10. august 2020 Oisann, glemte link. https://www.overgrep.no/advokat
Purple_Pixiedust Skrevet 10. august 2020 #26 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, Menchit skrev: Er dere helt blåst? Selvsagt skal hun anmeldte hvis hun ønsker det. Om han ikke blir dømt, eller saken henlagt så blir det registrert og verre for ham å komme unna en eventuell ny anmeldelse. Hæ? Hva med det jeg sa ville si jeg IKKE mente hun/han ikke sku avdelde? 1
Silva Pluvialis Skrevet 10. august 2020 #27 Skrevet 10. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som skriver konstruktivt/viser støtte. Jeg forstår også at det er bedre å gi beskjed med én gang, samtidig hadde det i grunnen ikke vært mer bevis da enn det er nå, har kun trusler/diskusjon om tidligere (straffbare) hendelser/krav om degraderende bilder osv. Det er en brøkdel av hva som har skjedd, vil heller ikke gi flere eksempler på disse meldingene, men det var dette som gjorde jeg hadde bevis til å gå til politiet. (Tror jeg nevnte meldinger i hovedinnlegget, men forklarte nok ikke godt nok) Ble paff fordi jeg trodde det i alle fall skulle ha noe betydning. Anonymkode: c91d6...0dc Du kan gjerne ta kontakt med støttesenter mot seksuelle overgrep eller støttesenter for kriminalitetsutsatte. Evt., kontakte en bistandsadvokat. Alle som har vært utsatt for et seksuelt overgrep har rett på gratis advokat. Håper det ordner seg for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #28 Skrevet 10. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke om dette er i riktig underforum, men uansett: Ble for noen år siden utsatt for en del overgrep fra min eks (daværende kjæreste). Gikk nylig til politiet med dette etter å ha slitt og prøvd å bearbeide det i disse årene, det sitter på en måte fortsatt i kroppen. Føler meg tom og egentlig litt matt på dette tidspunktet, hadde lest mye om dette på forhånd og psyket meg opp osv, også deler jeg min historie med politiet (tok også med og viste noen tidligere meldinger osv) - og blir egentlig møtt med at de vil fraråde anmeldelse. Ikke fordi det som jeg fortalte om ikke er straffbart, men fordi det er så vanskelig å bevise. Og fordi det vil være en så stor påkjenning for meg osv... Hele samtalen gikk stort sett ut på at "det er nok ikke vits i", virket som om det var innstillingen fra starten av. Føler at vi blir litt løyet til når vi blir oppfordret til å si i fra. Ingen videre råd om hva jeg skulle gjøre i stedet, jeg bare gikk ut derfra og følte meg egentlig som en fiasko som ikke har klart å gi beskjed tidligere. Er det liksom alt? Og nå går han rundt og kan gjøre det mot andre som han gjorde mot meg? Vet ikke egentlig hva mer jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut skuffelse og rett og slett få satt ord på rådvillheten. Skjønner jo at man ikke bare kan knipse med fingrene og få noen dømt heller, men er lei meg nå. Anonymkode: c91d6...0dc Det er jo unektelig vanskelig å bevise mange år senere... kan jo ikke akkurat gjøre en test for å få beviser, så da blir det ditt ord mot hans. Anonymkode: 9be18...c42 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #29 Skrevet 10. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om dette er i riktig underforum, men uansett: Ble for noen år siden utsatt for en del overgrep fra min eks (daværende kjæreste). Gikk nylig til politiet med dette etter å ha slitt og prøvd å bearbeide det i disse årene, det sitter på en måte fortsatt i kroppen. Føler meg tom og egentlig litt matt på dette tidspunktet, hadde lest mye om dette på forhånd og psyket meg opp osv, også deler jeg min historie med politiet (tok også med og viste noen tidligere meldinger osv) - og blir egentlig møtt med at de vil fraråde anmeldelse. Ikke fordi det som jeg fortalte om ikke er straffbart, men fordi det er så vanskelig å bevise. Og fordi det vil være en så stor påkjenning for meg osv... Hele samtalen gikk stort sett ut på at "det er nok ikke vits i", virket som om det var innstillingen fra starten av. Føler at vi blir litt løyet til når vi blir oppfordret til å si i fra. Ingen videre råd om hva jeg skulle gjøre i stedet, jeg bare gikk ut derfra og følte meg egentlig som en fiasko som ikke har klart å gi beskjed tidligere. Er det liksom alt? Og nå går han rundt og kan gjøre det mot andre som han gjorde mot meg? Vet ikke egentlig hva mer jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut skuffelse og rett og slett få satt ord på rådvillheten. Skjønner jo at man ikke bare kan knipse med fingrene og få noen dømt heller, men er lei meg nå. Anonymkode: c91d6...0dc Jeg tror ikke på deg. Politiet møter ikke folk på den måten. Anonymkode: 61ed6...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #30 Skrevet 10. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo unektelig vanskelig å bevise mange år senere... kan jo ikke akkurat gjøre en test for å få beviser, så da blir det ditt ord mot hans. Anonymkode: 9be18...c42 Ja, akkurat det vi andre prøver å si. Men de vil ikke ha et realistisk syn. Til syvende og sist blir det jo ditt ord mot hans, grunnet lite til ingen bevis på at det faktisk skjedde. Det var jo åresvis siden? Anonymkode: 3ec8a...e74
Silva Pluvialis Skrevet 10. august 2020 #31 Skrevet 10. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo unektelig vanskelig å bevise mange år senere... kan jo ikke akkurat gjøre en test for å få beviser, så da blir det ditt ord mot hans. Anonymkode: 9be18...c42 At det er vanskelig å bevise betyr jo ikke at det er umulig eller at det ikke er noe vits i å anmelde.
Silva Pluvialis Skrevet 10. august 2020 #32 Skrevet 10. august 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #33 Skrevet 10. august 2020 (endret) På 10.8.2020 den 22.08, AnonymBruker skrev: Det er jo unektelig vanskelig å bevise mange år senere... kan jo ikke akkurat gjøre en test for å få beviser, så da blir det ditt ord mot hans. Anonymkode: 9be18...c42 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, akkurat det vi andre prøver å si. Men de vil ikke ha et realistisk syn. Til syvende og sist blir det jo ditt ord mot hans, grunnet lite til ingen bevis på at det faktisk skjedde. Det var jo åresvis siden? Anonymkode: 3ec8a...e74 Skjønner det, men vet ikke hvilke bevis de kunne fått da heller, ettersom vi var kjærester og det fortsatt hadde vært mitt ord mot hans ifht hvorvidt ting har vært frivillig. 😕 Derfor trodde jeg uansett at det som ville veie tyngst var de skriftlige bevismaterialene. Leste som nevnt mye på forhånd om x y z straffbar handling, og melding etter melding har innhold som både viser straffbare ting direkte, og nevner straffbare ting. Forstår i ettertid at det tydeligvis er naivt, samtidig skjønner jeg ikke hvor mye som skal til av skriftlig bevis som ubestridelig er mellom meg og denne personen for at politiet skal ta det alvorlig.. (Har så klart ikke listet opp alt som stod i meld. her, det kommer jeg heller ikke til å gjøre. ) Virket som at uansett hva som stod i meldingene så kunne de ikke gjøre noe med det fordi det liksom kunne ha vært skrevet på tull eller andre søkte ting så vidt jeg forstod henne.. Alt i alt virker det som at det nesten ikke spiller noen rolle når det/hva som har skjedd, for "vanskelig å bevise" går igjen uansett dokumentasjon virket det som. Anonymkode: c91d6...0dc Endret 11. august 2020 av Anki Ryddet for slettet sitat. Anki, mod
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #34 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner det, men vet ikke hvilke bevis de kunne fått da heller, ettersom vi var kjærester og det fortsatt hadde vært mitt ord mot hans ifht hvorvidt ting har vært frivillig. 😕 Derfor trodde jeg uansett at det som ville veie tyngst var de skriftlige bevismaterialene. Leste som nevnt mye på forhånd om x y z straffbar handling, og melding etter melding har innhold som både viser straffbare ting direkte, og nevner straffbare ting. Forstår i ettertid at det tydeligvis er naivt, samtidig skjønner jeg ikke hvor mye som skal til av skriftlig bevis som ubestridelig er mellom meg og denne personen for at politiet skal ta det alvorlig.. (Har så klart ikke listet opp alt som stod i meld. her, det kommer jeg heller ikke til å gjøre. ) Virket som at uansett hva som stod i meldingene så kunne de ikke gjøre noe med det fordi det liksom kunne ha vært skrevet på tull eller andre søkte ting så vidt jeg forstod henne.. Alt i alt virker det som at det nesten ikke spiller noen rolle når det/hva som har skjedd, for "vanskelig å bevise" går igjen uansett dokumentasjon virket det som. Det var det jeg trodde også, etter alt jeg hadde lest av informasjon, sett filmer "slik blir du møtt hos politiet" osv osv.. derfor jeg ble så paff og skriver her. Anonymkode: c91d6...0dc Bare så det er sagt, så tror jeg på at ekskjæresten din utsatte deg for dette. Vil råde deg til å ta kontakt med «Vi tror deg-stiftelsen.» www.vitrordeg.no (Hvis jeg skrev feil nettadresse så bare Google dem). Anonymkode: 61ed6...7d5 1
Miss-Grey Skrevet 10. august 2020 #35 Skrevet 10. august 2020 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedre å gå til en psykolog, slik jeg leser TS' beskrivelse er det medfølelse og anerkjennelse av traumet som er målet. Ikke en anmeldelse i seg selv. Anonymkode: 27178...24b Les hva TS selv skriver i hovedinnlegget: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om dette er i riktig underforum, men uansett: Ble for noen år siden utsatt for en del overgrep fra min eks (daværende kjæreste). Gikk nylig til politiet med dette etter å ha slitt og prøvd å bearbeide det i disse årene, det sitter på en måte fortsatt i kroppen. Føler meg tom og egentlig litt matt på dette tidspunktet, hadde lest mye om dette på forhånd og psyket meg opp osv, også deler jeg min historie med politiet (tok også med og viste noen tidligere meldinger osv) - og blir egentlig møtt med at de vil fraråde anmeldelse. Ikke fordi det som jeg fortalte om ikke er straffbart, men fordi det er så vanskelig å bevise. Og fordi det vil være en så stor påkjenning for meg osv... Hele samtalen gikk stort sett ut på at "det er nok ikke vits i", virket som om det var innstillingen fra starten av. Føler at vi blir litt løyet til når vi blir oppfordret til å si i fra. Ingen videre råd om hva jeg skulle gjøre i stedet, jeg bare gikk ut derfra og følte meg egentlig som en fiasko som ikke har klart å gi beskjed tidligere. Er det liksom alt? Og nå går han rundt og kan gjøre det mot andre som han gjorde mot meg? Vet ikke egentlig hva mer jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut skuffelse og rett og slett få satt ord på rådvillheten. Skjønner jo at man ikke bare kan knipse med fingrene og få noen dømt heller, men er lei meg nå. Anonymkode: c91d6...0dc Selvfølgelig føler hun seg skuffet når hun ikke føler at hun blir tatt på alvor. Hun føler nok at hun har tatt sitt samfunnsansvar på alvor ved å si ifra, slik man blir oppfordret til. Men man kan jo føle at politiet ikke tar sitt samfunnsansvar fullt så alvorlig når man får høre at det ikke har noen hensikt å anmelde. Jeg tror at dette er essensen i det problemet TS presenterer. Hun skriver jo at hun er skuffet over at overgrepsmannen kan gjøre det samme mot flere, og at sjansen for at han blir stilt til ansvar er liten. Dersom han har gjort dette mot flere, og flere av dem anmelder ham, øker sjansen for at han blir dømt betraktelig. Men hvor mange velger å levere en anmeldelse hvis ofrene blir møtt med en beskjed om at de må tenke seg godt om, at det bare er en påkjenning og det uansett ikke er noen vits? Du må bare sende meg privat melding dersom du trenger noen å prate med, TS. Når du har tatt den påkjenningen det er å prate med politiet, og blir møtt på den måten, er det siste du trenger at fremmede mennesker på nett beskylder deg for å påta deg en «offerrolle». Jeg ser det annerledes - du har gått ut av en mer passiv posisjon, og forsøker aktivt å konfrontere det som er vanskelig. Det er veldig modig, mange kommer aldri så langt. Endret 10. august 2020 av Miss-Grey 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #36 Skrevet 10. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grov vold, voldtekt etc. Men velger å fokusere på det som er godt i livet mitt fremfor å kverne på tidligere traumer. Anonymkode: 27178...24b Du kan tydeligvis ingenting om ptsd. Man kverner ikke på tidligere traumer, traumene kverner på deg. Og hva som skjedde avgjør ikke om man får traumer eller ikke. To personer kan bli utsatt for nøyaktig den samme voldtekten. Kun den ene kan utvikle traumer i etterkant. For den andre blekner reaksjonene med tiden og blir stående kun som et vondt minne. Så det å si «jeg ble også voldtatt, men VELGER å leve videre og ikke kverne på det», er så faktaløst og egosentrisk som det går an å bli! Du var rett og slett heldig som ikke ble traumatisert! Ang anmeldelsen, så er det trist å høre at du opplevde det slik. Dessverre er det vanskelig å bevise noe, og gjerne retraumatiserende for offeret å gjennomgå. Men jeg tenker jo at det hadde vært positivt i tilfelle noen andre anmelder ham senere, eller har gjort det allerede? Eller tar jeg feil? Uansett bare for å sette en støkk i gjerningsmannen... Ts, diskuterte du dette med psykologen din før du kontaktet politiet? Det virker som du burde hatt litt støtte rundt deg før du gjennomførte dette. Evt kunne forberedt deg på dette utfallet. Anonymkode: 81b27...206 6
mlifjeld Skrevet 10. august 2020 #37 Skrevet 10. august 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. For mange elsker å snakke om traumene sine og vil ikke gå videre. Hva i all verden skulle TS få av utbytte ved å anmelde? Bedre å oppsøke terapi. Anonymkode: 27178...24b Vel det handler jo også om at når noen har gjort noe så forferdelig, så sier du ifra om at det ikke er greit. Det er det det vil si å anmelde. Når du anmelder får du også flere rettigheter som f.eks en advokat i ditt hjørne og mulighet til å få voldsoffererstatning. Det er mange som blir økonomisk påvirket av en sånn hendelse.. depresjon, phykiske lidelser ptsd osv og da kan en slik erstatning hjelpe. Men i bunn og grunn så er det for å gjøre det man kan for at jævelen ikke slipper unna med det. Noe han definitivt gjør om man ikke anmelder! Så om noen dreper barnet ditt så skal man ikke anmelde for da drar du fram traumene igjen?? hvor er logikken? la alle kriminelle slippe unna fordi det er det som er den enkleste utveien? bullshit 1
Candiru Skrevet 10. august 2020 #38 Skrevet 10. august 2020 Jeg skjønner veldig godt at du vil anmelde. Faktisk, når det kommer til bearbeidelse av slike opplevelser, så tror jeg at det å anmelde bidrar til å lege sårene bedre. Som en slags symbolsk handling i retning av at "jeg er ikke redd deg lenger, jeg lar meg ikke bli krenket og regelrett pissa på lenger". Det er altfor mange som ikke tør anmelde. Jeg kjenner og vet om mange kvinner, og menn forøvrig, som har blitt utsatt for seksuelle overgrep samt psykisk og fysisk mishandling. Av disse jeg kjenner er det èn person som har anmeldt. Den saken ble forøvrig ikke henlagt, da det var vitner til flere av hendelsene og dama ble tilkjent erstatning. Bare anmeld, det gjør deg ikke til et offer, faktisk mindre offer enn om personen hadde skremt deg til taushet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #39 Skrevet 10. august 2020 Veldig viktig og riktig å gå til politiet når du har vært utsatt for overgrep. Om det er 1 uke siden eller 5 år. Det er du som bestemmer om du vil legge inn en anmeldelse eller ei. Politiet kan ikke nekte deg til det. Du kan be om å snakke med en annen politimann om du ønsker det. Å anmelde et slikt forhold handler også om å stå opp for deg selv, som er veldig viktig i en bearbeidelse. Skylden skal tilhøre han og ikke deg. slike saker er vanskelige. Det handler ikke om at politiet ikke tror deg, men at det er en vanskelig sak å bevise i en evt rettsak, og uten tilstrekkelig bevis blir det henlagt. En anmeldelse er en stor påkjenning da det både tar lang tid, og det vil ende med frifinnelse. Hvordan ville du taklet det? Tror politiet rådet deg til dette, fordi det er for vanskelig å bevise og det blir mer belastende for deg. men dette er det du som kjenner på. Er det dette du ønsker? Orker du det? ved en anmeldelse kan du forebygge at dette ikke skjer igjen med andre jenter. Jo flere som anmelder (samme mann) jo større er troverdigheten og detter hver kan han dømmes for det om det blir mange nok slike saker mot han. ikke hør på de som skriver nedlatende ting til deg. Enkelte skulle ikke hatt tilgang på sosiale medier. snakk med en terapaut og få ryddet opp i følelsene dine knyttet til dette som har hendt. Kanskje får du noen gode råd derfra. Anonymkode: 6cf6d...e4a
Silva Pluvialis Skrevet 10. august 2020 #40 Skrevet 10. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lever med det samme. Å anmelde noe av dette hadde ikk hjulpet meg i det hele tatt. Terapi hjeper. Kvalifisert hjelp er tingen. Anonymkode: 27178...24b Men selv om det ikke hjelper DEG å anmelde, så kanskje det hjelper noen andre. Det som er rett for én, er helt feil for en annen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå