AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Vet ikke om dette er i riktig underforum, men uansett: Ble for noen år siden utsatt for en del overgrep fra min eks (daværende kjæreste). Gikk nylig til politiet med dette etter å ha slitt og prøvd å bearbeide det i disse årene, det sitter på en måte fortsatt i kroppen. Føler meg tom og egentlig litt matt på dette tidspunktet, hadde lest mye om dette på forhånd og psyket meg opp osv, også deler jeg min historie med politiet (tok også med og viste noen tidligere meldinger osv) - og blir egentlig møtt med at de vil fraråde anmeldelse. Ikke fordi det som jeg fortalte om ikke er straffbart, men fordi det er så vanskelig å bevise. Og fordi det vil være en så stor påkjenning for meg osv... Hele samtalen gikk stort sett ut på at "det er nok ikke vits i", virket som om det var innstillingen fra starten av. Føler at vi blir litt løyet til når vi blir oppfordret til å si i fra. Ingen videre råd om hva jeg skulle gjøre i stedet, jeg bare gikk ut derfra og følte meg egentlig som en fiasko som ikke har klart å gi beskjed tidligere. Er det liksom alt? Og nå går han rundt og kan gjøre det mot andre som han gjorde mot meg? Vet ikke egentlig hva mer jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut skuffelse og rett og slett få satt ord på rådvillheten. Skjønner jo at man ikke bare kan knipse med fingrene og få noen dømt heller, men er lei meg nå. Anonymkode: c91d6...0dc 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Gud. Hvorfor er så mange opptatt av å plassere seg og forbli i en offerrolle? Gå til psykolog om du vil bearbeide. Politiet er helt feil sted. Anonymkode: 27178...24b 13
Trolltunge Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gud. Hvorfor er så mange opptatt av å plassere seg og forbli i en offerrolle? Gå til psykolog om du vil bearbeide. Politiet er helt feil sted. Anonymkode: 27178...24b Det der kunne du godt ha spart både TS, oss andre og deg selv for. Å gå til psykolog er et godt råd. Resten bare ufint. Det finnes virkelig hendelser og traumer det er svært vanskelig å legge bak seg. Klarer du ikke bedre enn dette, hold kjeft! 39
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gud. Hvorfor er så mange opptatt av å plassere seg og forbli i en offerrolle? Gå til psykolog om du vil bearbeide. Politiet er helt feil sted. Anonymkode: 27178...24b Gikk ikke dit "fordi jeg ville bearbeide", har gjort det- men turde ikke anmelde før nå. Det er høy strafferamme for det jeg er utsatt for, og dermed er ikke foreldelsesfristen ute. Frustrerende at han kan gå videre uten konsekvenser, og fortsette med den type alvorlige oppførsel mot andre. Synes uansett at du kunne spart deg for den kommentaren. Anonymkode: c91d6...0dc 22
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gud. Hvorfor er så mange opptatt av å plassere seg og forbli i en offerrolle? Gå til psykolog om du vil bearbeide. Politiet er helt feil sted. Anonymkode: 27178...24b Jeg blir helt matt av sånne uttalelser. Regner med at du aldri har blitt utsatt for overgrep. Det er riktig og viktig å si ifra! Samtidig tenker jeg at det er bra med en ærlig tilbakemelding fra politiet lm at man sannsynligvis ikke kommer noen vei med det. Andre MÅ lære at dette og sikre seg bevis i tilsvarende saker. Anonymkode: ba067...ff0 16
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir helt matt av sånne uttalelser. Regner med at du aldri har blitt utsatt for overgrep. Grov vold, voldtekt etc. Men velger å fokusere på det som er godt i livet mitt fremfor å kverne på tidligere traumer. Anonymkode: 27178...24b
SoWhat? Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud. Hvorfor er så mange opptatt av å plassere seg og forbli i en offerrolle? Gå til psykolog om du vil bearbeide. Politiet er helt feil sted. Anonymkode: 27178...24b Hva var poenget med dette innlegget. Få TS til å føle seg litt verre? 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hva var poenget med dette innlegget. Få TS til å føle seg litt verre? Nei. For mange elsker å snakke om traumene sine og vil ikke gå videre. Hva i all verden skulle TS få av utbytte ved å anmelde? Bedre å oppsøke terapi. Anonymkode: 27178...24b 2
Purple_Pixiedust Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 Så leit at det ble slik. Har selv opplevd å få tlf om at de tlf om at de henviser sak. Men han sa det ikke var fordi de ikke trodde meg, mrn forbi slikt er vanskelig å bevise. Og det er det jo. Dessverre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om dette er i riktig underforum, men uansett: Ble for noen år siden utsatt for en del overgrep fra min eks (daværende kjæreste). Gikk nylig til politiet med dette etter å ha slitt og prøvd å bearbeide det i disse årene, det sitter på en måte fortsatt i kroppen. Føler meg tom og egentlig litt matt på dette tidspunktet, hadde lest mye om dette på forhånd og psyket meg opp osv, også deler jeg min historie med politiet (tok også med og viste noen tidligere meldinger osv) - og blir egentlig møtt med at de vil fraråde anmeldelse. Ikke fordi det som jeg fortalte om ikke er straffbart, men fordi det er så vanskelig å bevise. Og fordi det vil være en så stor påkjenning for meg osv... Hele samtalen gikk stort sett ut på at "det er nok ikke vits i", virket som om det var innstillingen fra starten av. Føler at vi blir litt løyet til når vi blir oppfordret til å si i fra. Ingen videre råd om hva jeg skulle gjøre i stedet, jeg bare gikk ut derfra og følte meg egentlig som en fiasko som ikke har klart å gi beskjed tidligere. Er det liksom alt? Og nå går han rundt og kan gjøre det mot andre som han gjorde mot meg? Vet ikke egentlig hva mer jeg vil med dette innlegget, måtte bare få ut skuffelse og rett og slett få satt ord på rådvillheten. Skjønner jo at man ikke bare kan knipse med fingrene og få noen dømt heller, men er lei meg nå. Anonymkode: c91d6...0dc Altså, det du ble utsatt for er helt forferdelig og kan ikke si at jeg vet hvordan du føler, men hva forventet du egentlig? At han ble fengslet? Du har ikke noe fysisk bevis på at han gjorde det. Det skjedde åresvis. Du burde ha anmeldt han rett etter han tok en overgrep på deg. Sier ikke at det ikke skjedde, men hva forventet du? Anonymkode: 3ec8a...e74 4
Gjest Lisa Rowe Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud. Hvorfor er så mange opptatt av å plassere seg og forbli i en offerrolle? Gå til psykolog om du vil bearbeide. Politiet er helt feil sted. Anonymkode: 27178...24b Sa du ærlig talt nettopp at politiet er feil sted å dra etter man har blitt utsatt for en straffbar handling?
Silva Pluvialis Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud. Hvorfor er så mange opptatt av å plassere seg og forbli i en offerrolle? Gå til psykolog om du vil bearbeide. Politiet er helt feil sted. Anonymkode: 27178...24b Hjelpes... Politiet er absolutt riktig instans å kontakte når man har vært utsatt for seksuelle overgrep. Den kommentaren kunne du ha spart deg for. Virkelig. 13
SoWhat? Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Skjønner godt at du syns dette var ille. Men jeg tror faktisk at politiet tenkte på deg, og mulighetene for at han ville bli dømt. Det er jo veldig vanskelig å gå til retten etter flere år, og hvis du ikke har bevis... Når det er sagt så hadde jeg ønsket for deg at han ville blitt dømt. Selvfølgelig 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. For mange elsker å snakke om traumene sine og vil ikke gå videre. Hva i all verden skulle TS få av utbytte ved å anmelde? Bedre å oppsøke terapi. Anonymkode: 27178...24b Enig i det du skriver. Anonymkode: 3ec8a...e74 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 (endret) På 10.8.2020 den 21.41, AnonymBruker skrev: Jeg blir helt matt av sånne uttalelser. Regner med at du aldri har blitt utsatt for overgrep. Det er riktig og viktig å si ifra! Samtidig tenker jeg at det er bra med en ærlig tilbakemelding fra politiet lm at man sannsynligvis ikke kommer noen vei med det. Andre MÅ lære at dette og sikre seg bevis i tilsvarende saker. Anonymkode: ba067...ff0 Enig i at det er viktig at politiet er ærlig, men føler det er et stort misforhold mellom alle kampanjene/oppfordringene osv og hva man blir møtt med. Jeg kommer nok over det til slutt, men føltes veldig endelig og u-endelig på en gang, når jeg har brukt så lang tid på å komme meg til det stadiet at jeg tok kontakt med politiet. Gikk fra å være nesten stolt av å endelig ta tak i det, til å være helt patetisk og føle meg dum for å en gang ha prøvd. Sier ikke de skal være psykologer, men kunne kanskje ha vært noen rutiner der for at man kan få info dersom det er noe annet man kan gjøre. Anonymkode: c91d6...0dc Endret 11. august 2020 av Anki Ryddet for slettet sitat. Anki, mod 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Hjelpes... Politiet er absolutt riktig instans å kontakte når man har vært utsatt for seksuelle overgrep. Den kommentaren kunne du ha spart deg for. Virkelig. Flere år etterpå? Da går man heller til psykolog. Anonymkode: 27178...24b 1
Gjest Lisa Rowe Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 Jeg anmeldte selv et overgrep, og saken ble henlagt. Det var en veldig lang og smertefull prosess med avhør hvor jeg måtte forklare alt helt ned til den minste detalj, og jeg angrer til den dag i dag at jeg gjorde det - men om du er sikker på at du vil anmelde og at dette er noe du kan klare å håndtere, så vil jeg anbefale deg å gå tilbake og ikke gi deg. I følge statistikken blir slike saker som regel henlagt, men i og med at du har navnet på vedkommende (det hadde ikke jeg), så vil hen havne i systemet, og det vil være lettere å dømme hen om noen andre blir utsatt for det samme.
Lacy Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 Jeg tenker at en anmeldelse, henlagt eller ei, uansett vil tjene en hensikt ❤️ Man ser jo at disse anmeldelsene kan være med på å danne tiltalegrunnlag dersom han skulle bli anmeldt igjen. For en person du beskriver her VIL bli anmeldt igjen. Kanskje du kan få hjelp av en advokat? Varm klem til deg ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #19 Skrevet 10. august 2020 Takk til dere som skriver konstruktivt/viser støtte. Jeg forstår også at det er bedre å gi beskjed med én gang, samtidig hadde det i grunnen ikke vært mer bevis da enn det er nå, har kun trusler/diskusjon om tidligere (straffbare) hendelser/krav om degraderende bilder osv. Det er en brøkdel av hva som har skjedd, vil heller ikke gi flere eksempler på disse meldingene, men det var dette som gjorde jeg hadde bevis til å gå til politiet. (Tror jeg nevnte meldinger i hovedinnlegget, men forklarte nok ikke godt nok) Ble paff fordi jeg trodde det i alle fall skulle ha noe betydning. Anonymkode: c91d6...0dc 1
Menchit Skrevet 10. august 2020 #20 Skrevet 10. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, det du ble utsatt for er helt forferdelig og kan ikke si at jeg vet hvordan du føler, men hva forventet du egentlig? At han ble fengslet? Du har ikke noe fysisk bevis på at han gjorde det. Det skjedde åresvis. Du burde ha anmeldt han rett etter han tok en overgrep på deg. Sier ikke at det ikke skjedde, men hva forventet du? Anonymkode: 3ec8a...e74 10 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev: Så leit at det ble slik. Har selv opplevd å få tlf om at de tlf om at de henviser sak. Men han sa det ikke var fordi de ikke trodde meg, mrn forbi slikt er vanskelig å bevise. Og det er det jo. Dessverre. Er dere helt blåst? Selvsagt skal hun anmeldte hvis hun ønsker det. Om han ikke blir dømt, eller saken henlagt så blir det registrert og verre for ham å komme unna en eventuell ny anmeldelse. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå