Gå til innhold

Babydrømmen!

Lillra

Anbefalte innlegg

16 hours ago, babycodex said:

Jeg ville fortalt det til jobben ❤️ Høres ut som det kan bli en tøff tid og da er det litt deilig med forståelse og kanskje noen som ser deg litt ekstra og tenker over situasjonen din. 

Føler med deg, jeg fikk et kviseutbrudd på brystet og ryggen rundt uke 7. Det var faktisk vondt. Men de begynte å tørke inn denne uken, så forhåpentligvis skjer det deg snart også (Hvis du unngår å pirke). Kvalmen er bare et eget kapittel. Jeg føler det blir litt bedre rett etter jeg har spist, så det fører til at jeg spiser småmåltider OFTE. Selv om jeg ikke spiser veldig usunt er jeg nesten redd for konsekvensene i forhold til stor vektoppgang, men jeg kan ikke noe for det. Selv om kl. er 3 på natten så våkner jeg og må bare ha et knekkebrød eller gulrot. Kaster jo mye opp igjen da så burde egentlig ikke være så bekymret. Nei gud nå er jeg så lei av oppkast og kvalme. Hvis det ikke blir bedre etter uke 12 vet jeg ikke hvordan jeg skal holde ut. Jeg er så lei. Har i desember forsøkt å komme meg litt ut, kjøre en tur ogsånt men ender bare opp med at jeg kaster opp mens jeg kjører så må holde meg mest mulig hjemme. Kjenner det litt på psyken nå. Jeg brekker meg forresten bare når jeg kaster opp, så der er vi litt ulike. Gode tanker til deg ❤️  

Uf ja disse kvisene er vonde! Jeg opplever også å få det på ryggen og jeg håper virkelig det gir seg hos meg snart også haha! Men ja da er jeg nok nødt til å slutte å pirke. Jeg syns du har opplevd urettferdig mye kvalme, får alltid så vondt når jeg leser det. Jeg prøver å følge rådene dine og spise ofte men uff det er vanseklig! Jeg tenker også på dette med vektoppgang. Jeg syns det er vanskelig å vite at jeg skal opp en del kilo når jeg brukte hele 2020 på å gå ned 25 kilo. Jeg håper kvalmen hos deg gir seg veldig snart!! Jeg blir forresten også veldig dårlig av å gå tur eller kjøre. De gangene jeg har kastet opp så har jeg vært enten i bil eller en del bevegelse. Så det spørs om vi bare må slappe av de neste ukene - selv om det er så kjedelig :(

17 hours ago, Amatariel said:

Gratulerer med 9 overståtte uker! Tenk så herlig at du er der - på tross av kvalmen. Mye bedre enn å jakte på EL. Du er i en helt annen ventetidsfase ♥

Personlig venter jeg med å fortelle noen om graviditet (både familie, venner og kolleger) til etter OUL. Men dette er jo pga. dårlige nyheter på UL i uke 9 og 13 før. Men hvis jeg blir gravid igjen og formen min er redusert, så tror jeg at jeg ville fortalt sjef og nærmeste kollegaer det tidligere. Etter en UL som bekrefter liv og helst at organer er friske da, altså rundt uke 12-14 (avhengig når UL-timen hadde vært). Sånn når du først spurte :) 

Håper kvalmen slipper opp hos deg raskt nå! Livet blir så mye lettere da :) Jeg har klart å holde et svangerskap skjult for alle til uke 19 før, men det var jo fordi jeg var i så fin form også at det var mulig.

Ja det har du helt rett i! Tenk så fort tiden går. Dette er mer koselig venting enn å vente på EL og 3 uker går jo meget fort! Da er jeg plutselig over 12 ukers grensa ❤️ 

Ja det høres veldig lurt ut å vente. I går når jeg var på mitt verste så tenkte jeg at nå må jeg fortelle - men når kvalmen gikk over var jeg glad for at jeg ikke fortalte det. Men hvis det blir verre enn nå så tar jeg en ny vurdering! 

12 hours ago, Godis said:

Så utrolig raskt det går med ukene dine 🤩 Jeg ville lett ha sagt det til utvalgte kolleger, de har vel også taushetsplikt så det bør være trygt med tanke på at det ikke spres videre. Så slipper du å sitte alene med følelsen at arbeidet kanskje preges av formen, og de kan ha forståelse 👍

hahah ja jeg syns også tiden har gått veldig fort! Det hjalp å ha 3 uker med juleferie - da gikk jo tiden så fort. Ja jeg tenker at hvis formen blir verre enn den er nå så blir jeg nok nødt til å fortelle det til de nærmeste. Men hååper at jeg ikke blir noe verre (helst bedre) slik at jeg kan fortelle dem det etter tul den 27.jan ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med 9 uker! 😁

Så herlig å kunne avsløre nyhetene i jula da, så trivelig julegave å gi til nære og kjære. Og så utrolig koselig at kjæresten gleder seg og har begynt å hamstre 🥰 Dette var rett og slett skikkelig koselig lesing!

Skal håpe på at kvalmen gir seg og at du får vært med på denne perioden på jobb. Men hvis kvalmen blir hindrende ville ikke jeg heller vært redd for å fortelle det til en leder eller noen du vet overholder taushetsplikten og som kan gå inn og enkle arbeidsdagen. Tror de fleste har forståelse for både behovet for enklere hverdag/mindre stress pga svangerskap og ønske om å holde det hemmelig en stund til 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede fortalt det til sjefen min, fordi jeg er så kvalm og dårlig at jeg ikke rekker gjennom arbeidsoppgavene mine i normalt tempo lenger. Også jobber jeg med pasienter, men det tar seg ikke så godt ut at jeg går rundt og brekker meg/kaster opp rundt de, så jeg har også sagt ifra sånn at jeg kan få litt andre arbeidsoppgaver akkurat nå😅 Hadde jeg ikke vært så dårlig hadde jeg ikke sagt noe allerede, så jeg tror du bare må føle deg frem på hva som er riktig for deg. Dersom du blir så dårlig at det går utover jobben så tenker jeg at det er en gylden grunn til å fortelle hvorfor😁 Men det håper jeg du slipper!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd @Noldi @Atticmess!!! Dere er gode ❤️❤️ 

gravid 10+0

Tenk enda en ny uke og her sitter jeg og går inni min 11. uke. Symptomene er blitt mindre/bedre. Det gjør meg selvfølgelig liv redd men jeg må bare tenke at det er normalt. Jeg er ikke like kvalm på dagtid men blir kvalm og brekker meg mye før leggetid. I tillegg har brystene blitt litt mer ømme noe som jeg spesielt la merke til i dag. Har fortsatt like mye kviser men utenom det legger jeg ikke mye merke til at jeg er gravid. 

Jeg fortalte det til min nærmeste sjef på fredag. Det ble gjort litt i panikk da jeg fikk spørsmål/frist om å søke videre utdanning i slutten av denne måneden. Hadde tenkt til å fortelle det til han etter ultralyden men da hadde vi kun hatt noen få dager til å diskutere mulighetene. Han tok det ekstremt pent og like bra som jeg trodde. Men selvfølgelig så føler jeg enda mer press på at dette må jo bare gå bra. Siste jeg ønsker er å være åpen med sjefen min om en MA/SA. 

Må si at jeg er litt skuffet over jordmor ordningen i min kommune. Jeg ringte inn da jeg var 4-5 uker og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte til legen og ta blodprøve for å bekfrefte graviditet før jeg fikk time. Jeg gjorde jo ikke det med engang men fikk bekreftet liv på tul rett før jul. Ringte da tilbake like etter jul for å høre om jeg kunne få time. Har fått time i slutten av februar pg da jeg er 16+3. er ikke det veldig seint?? 
grunnet det har jeg fått time hos legen min 3.feb. Tenkte det var greit med en kontroll før den timen da den er så sein. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 10+0! 😍 Herlig følelse! 

Så bra at sjefen din tok det fint! ❤️ Men det synes jeg da var utrolig sent å få kontroll hos jordmor 😅 Mener du har rett på kontroll før uke 12 ja, som nevnt over. Det burde du undersøke nærmere! 🤗 Tror det er viktig at vi finner ut egne rettigheter og kjemper for dem til tider 🙈

Klem til deg❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håpløst sånn jordmorordning ja... har rett og slett gitt det opp jeg, og mine 3-4 svangerskap (2 fullgåtte) gikk jeg utelukkende kun til fastlege. Men er synd det er sånn... Jeg har jo veldig angst for å være gravid igjen, og har fått råd om at jeg burde prate med jordmor om dette om det skulle skje. Men de vanskelige angstfulle ukene er frem til uke 14 for meg, så er jo ukene før dette en jordmor er nyttig. Så er nok ikke bare i din kommune det er dårlig Lillra... har hørt mange som har vært misfornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillra skrev (18 timer siden):

Tusen takk for gode råd @Noldi @Atticmess!!! Dere er gode ❤️❤️ 

gravid 10+0

Tenk enda en ny uke og her sitter jeg og går inni min 11. uke. Symptomene er blitt mindre/bedre. Det gjør meg selvfølgelig liv redd men jeg må bare tenke at det er normalt. Jeg er ikke like kvalm på dagtid men blir kvalm og brekker meg mye før leggetid. I tillegg har brystene blitt litt mer ømme noe som jeg spesielt la merke til i dag. Har fortsatt like mye kviser men utenom det legger jeg ikke mye merke til at jeg er gravid. 

Jeg fortalte det til min nærmeste sjef på fredag. Det ble gjort litt i panikk da jeg fikk spørsmål/frist om å søke videre utdanning i slutten av denne måneden. Hadde tenkt til å fortelle det til han etter ultralyden men da hadde vi kun hatt noen få dager til å diskutere mulighetene. Han tok det ekstremt pent og like bra som jeg trodde. Men selvfølgelig så føler jeg enda mer press på at dette må jo bare gå bra. Siste jeg ønsker er å være åpen med sjefen min om en MA/SA. 

Må si at jeg er litt skuffet over jordmor ordningen i min kommune. Jeg ringte inn da jeg var 4-5 uker og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte til legen og ta blodprøve for å bekfrefte graviditet før jeg fikk time. Jeg gjorde jo ikke det med engang men fikk bekreftet liv på tul rett før jul. Ringte da tilbake like etter jul for å høre om jeg kunne få time. Har fått time i slutten av februar pg da jeg er 16+3. er ikke det veldig seint?? 
grunnet det har jeg fått time hos legen min 3.feb. Tenkte det var greit med en kontroll før den timen da den er så sein. 

Det er veldig vanlig. Legetimen du har fått 3.februar, regnes som en svangerskapskontroll, og da er du vel rundt 12 uker? Svangerskapskontroller skjer rundt hver 4.uke frem til uke 36, da er det annenhver uke. Så når første svangerskapskontroll er i uke 12, blir neste i uke 16. OUL regnes også som en kontroll, så neste jordmortime pleier å være mellom uke 22 og 24, alt ettersom når du skal på ultralyd. (Hvis du følger «standardprogrammet» blir da kontrollene i uke 12 hos fastlege, jordmor/fastlege i uke 16, OUL mellom uke 17 og 20, jordmor/fastlege  uke 22-24, jordmor/fastlege uke 28, 32, 36, 37 og 40. Alt annet er ekstra kontroller ved behov.) 
Det er også veldig vanlig at sv.kontrollen i uke 12 foregår hos fastlegen da det er mange blodprøver som tas på den kontrollen :) 

Men hvis du føler at du trenger time før den du har fått eller ønsker hyppigere kontroller enn det som er vanlig, så tar du kontakt med jordmoren din og sier dette, så ordner det seg nok helt sikkert :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marisana skrev (1 time siden):

Det er veldig vanlig. Legetimen du har fått 3.februar, regnes som en svangerskapskontroll, og da er du vel rundt 12 uker? Svangerskapskontroller skjer rundt hver 4.uke frem til uke 36, da er det annenhver uke. Så når første svangerskapskontroll er i uke 12, blir neste i uke 16. OUL regnes også som en kontroll, så neste jordmortime pleier å være mellom uke 22 og 24, alt ettersom når du skal på ultralyd. (Hvis du følger «standardprogrammet» blir da kontrollene i uke 12 hos fastlege, jordmor/fastlege i uke 16, OUL mellom uke 17 og 20, jordmor/fastlege  uke 22-24, jordmor/fastlege uke 28, 32, 36, 37 og 40. Alt annet er ekstra kontroller ved behov.) 
Det er også veldig vanlig at sv.kontrollen i uke 12 foregår hos fastlegen da det er mange blodprøver som tas på den kontrollen :) 

Men hvis du føler at du trenger time før den du har fått eller ønsker hyppigere kontroller enn det som er vanlig, så tar du kontakt med jordmoren din og sier dette, så ordner det seg nok helt sikkert :) 

Dette var oppklarende og gir veldig mening!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@babycodex  @Amatariel @Marisana @SUPERMIRI

Tusen takk for gode råd dere! Det kan nok stemme at det er som Marisana sier at timen med legen er den første kontrollen ja og det er forsåvidt greit. Tenker at det viktigste er at jeg får tatt de blodprøvene som jeg trenger og eventuelt at de får bestilt time til OUL. 

Nå er jeg halvveis i uke 10 og denne uken har jeg jobbet ekstremt mye. Heldigvis har jeg fått hotellopphold fra jobben slik at jeg kan jobbe med kolleagene mine men slipper reiseveien. Det hjelper på utrolig mye! 

Ellers er egentlig kvalmen helt borte. Vet ikke om det skyldes at jeg nå er mye på hotell og får all mat servert fra enten hotellet eller restauranter så jeg slipper å være i et kjøkken eller om det rett og slett er blitt bedre. Puppene eller niplene er fortsatt ømme og jeg har fortsatt kviser. Utenom det er symptomene blitt få. Jeg kjenner at det bekymrer meg utrolig mye og hvertfall når jeg absolutt skal google "mindre symptomer i uke 10" og man hører jo da alltid om MA. JEg trodde aldri at jeg kom til å bli så paranoid som gravid men det er jeg virkelig. Gruer meg faktisk til ultralyden om 2 uker da jeg er redd for at graviditeten skal bli tatt fra meg. Men ja må bare tenke det beste og tenke at det er mange som opplever mindre symptomer i uke 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, forstår godt at du er bekymret ☹️ Men husk på at det er vanlig at kvalmen gir seg når man er så langt på vei som deg. Det trenger ikke bety noe som helst!😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Uke 12+1 

Tenk endelig uke 12? Føler tiden har gått ekstremt fort!! ❤️

Jeg skrev for noen uker siden at formen hadde blitt bedre og at jeg var veldig bekymret. Vel, formen ble like dårlig dagen etter og nå kaster jeg opp ca. annen hver dag. Kan føle meg helt bra også plutselig kommer kvalmen og da må jeg kaste opp med engang. Er jo egentlig greit det da jeg ikke er konstant kvalm over hele dagen og funker greit med tanke på jobb. Legger også merke til at fra torsdag til lørdag så er kvalmen verst, lurer kanskje på om det har en sammenheng med at jeg er vanvittig sliten på slutten av uken. 

Jeg har ultralyd på onsdag. Forrige gang var 23.desember så nå føler jeg det er altfor lenge siden. Jeg har veldig behov for denne ultralyden da jeg har vanskeligheter med å forstå at alt går bra. Jeg gruer meg så mye til å sitte på den benken og bare vente på svaret. Men så gleder jeg meg så utrolig mye til å forhåpentligvis se en perfekt liten bebi. Jeg føler meg ikke noe mer rolig nå enn jeg var i uke 9 eller 10 haha. Føler ikke at det hjelper med å komme til uke 12 da jeg er like redd for å komme til ultralyden og ikke finne en hjertelyd. Meen jeg prøver så godt jeg kan å tenke positivt og tenke at jeg må nyte gleden og ikke sørge over noe som ikke har skjedd. 

Jeg holder dere oppdatert på onsdag og kommer forhåpentligvis med en glad melding ❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med 12 uker😍 Jeg skjønner godt hva du mener med å ikke være noe roligere før du ser at alt står bra til. Jeg har bestilt UL til jeg er 12+0, fordi jeg trenger bekreftelse på at alt har gått bra mellom uke 7 og uke 12😅 Kjenner meg også igjen i hva du sier om at kvalmen er verst når du er sliten, sånn er det for meg også. Jeg trenger mye mer ro og pauser nå enn vanlig, fordi jeg blir så utrolig kvalm når jeg er sliten. Kjennes ut som jeg blir bilsyk av vanlige bevegelser også. Så det ligger nok noe i det at man blir kvalmere når man er mer sliten. 

Masse lykke til på ultralyd på onsdag❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest meg gjennom hele dagboken din! 😅 Så utrolig gøy at du fikk full klaff til slutt, og det innen relativt kort tid (selv om alt føles som en evighet når man er prøver). Lykke til på neste kontroll! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2021 at 5:42 PM, Noldi said:

Gratulerer med 12 uker😍 Jeg skjønner godt hva du mener med å ikke være noe roligere før du ser at alt står bra til. Jeg har bestilt UL til jeg er 12+0, fordi jeg trenger bekreftelse på at alt har gått bra mellom uke 7 og uke 12😅 Kjenner meg også igjen i hva du sier om at kvalmen er verst når du er sliten, sånn er det for meg også. Jeg trenger mye mer ro og pauser nå enn vanlig, fordi jeg blir så utrolig kvalm når jeg er sliten. Kjennes ut som jeg blir bilsyk av vanlige bevegelser også. Så det ligger nok noe i det at man blir kvalmere når man er mer sliten. 

Masse lykke til på ultralyd på onsdag❤️

åå godt å høre at jeg ikke er den eneste som blir mer kvalm hvis jeg er veldig sliten! Men ja disse ukene mellom 7 og 12 er grusomme, er jo 5 uker med ren ventetid!! 

Endret av Lillra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2021 at 6:41 PM, EXB1987 said:

Nå har jeg lest meg gjennom hele dagboken din! 😅 Så utrolig gøy at du fikk full klaff til slutt, og det innen relativt kort tid (selv om alt føles som en evighet når man er prøver). Lykke til på neste kontroll! 🥰

åå så hyggelig!! Tusen takk! ja heldigvis klaff det relativt fort er veldig glad for det ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...