Gå til innhold

Babydrømmen!


Lillra

Anbefalte innlegg

Jeg ble anbefalt multivitamin også. Men tenker at ukesindikator om en uke som viser stigning til 2+3 uker også stigning til 3+ uken etter er like greit. Utover det anser ikke jeg personlig HCG blodprøve nødvendig med mindre noe skjer som gjør at man bekymrer seg for SA eller MA feks før tidlig ultralyd eller OUL, men ikke har en sikker avklaring.

Høres fornuftig ut at du har bestilt tidlig ultralyd nært uke 7 også kan du etterhvert registere deg som gravid og bestille første time hos jordmor etc. en gang i januar eller tidlig februar? 😘

Hvis du er ekstra nervøs for SA så kan det jo hjelpe å ta helt avstand fra koffein og andre ting som kan føre til spontanabort. Jeg gjør iallfall det og rent mentalt hjelper det mye.

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, babycodex said:

Jeg ble anbefalt multivitamin også. Men tenker at ukesindikator om en uke som viser stigning til 2+3 uker også stigning til 3+ uken etter er like greit. Utover det anser ikke jeg personlig HCG blodprøve nødvendig med mindre noe skjer som gjør at man bekymrer seg for SA eller MA før tidlig ultralyd eller OUL.

Høres fornuftig ut at du har bestilt tidlig ultralyd nært uke 7 også kan du etterhvert registere deg som gravid og bestille første time hos jordmor etc. en gang i januar eller tidlig februar? 😘

Hvis du er ekstra nervøs for SA så kan det jo hjelpe å ta helt avstand fra koffein og andre ting som kan føre til spontanabort. Jeg gjør iallfall det. 

Herlig! Da tar jeg det også ❤️
ja tenker å ta ukesindikator tester de neste to ukene og kjenner jeg gruer meg eller med andre ord gleder meg til å bli ferdig med de. 
 

ja jeg drikker heldigvis ikke koffein i hverdagen - hverken kaffe, brus eller annet så tror det skal gå bra! 😍

Denne ventetiden blir nok grusom men skal prøve å nyte det her masse også!❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True, de første ukene er ekstra pinsomme og man vil bare komme gjennom de første milepælene.

Skjønner godt at du bare vil få det overstått! Syntes personlig tiden går veldig sakte også 🙈 

Men så lenge mensen uteblir bør alt i utgangspunktet være i orden og den tanken har hjulpet meg mye ❤️  

Tror vi bare må gjøre vårt ytterste for å bekymre oss minst mulig og slappe av så mye man kan.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 7 graviditeter bak meg tør jeg påstå at jeg har litt oversikt over hva som skjer nå 😅 Jeg har funnet det som hjelper meg best mulig, selv om ingenting selvsagt hjelper mot frykten for abort 100%.

Men etter positiv test slik du har fått her nå, så er det digitale tester som gjelder for å sjekke at hcg øker. Blodprøver anbefaler jeg ikke så sant man ikke opplever små blødninger e.l. Det er bare stressende å vente på svar... Men jeg kan anbefale en digital test med ukeindikator èn uke etter du fikk strek på testen. Og så en ny èn uke etter det. Da har du forhåpentligvis fått 3+ og man kan legge testing bak, seg.

Om ønskelig kan man bestille tidlig UL rundt uke 6-7 for å se at hjertet slår. Men det skal sies at det er veldig lite man ser da, ingenting annet. Så de tre siste svangerskapene mine har jeg valgt å vente til uke 8-9 for tidlig UL, for da ser man faktisk litt mer, en liten bamsemums. Slik at UL-opplevelsen blir enda bedre.
Og så har jeg foretrukket å dra på ny privat UL i uke 13, for da kan man se organer. Men skal sies at dette ikke var noe behov for meg før det verste faktisk skjedde, at det ble oppdaget organfeil. Veldig sjeldent det skjer, så ikke la deg skremme :klemmer: Men disse tingene har i alle fall hjulpet meg veldig i svangerskap. Ha en ny dato å se frem til som ikke er såå mange uker til, hele tiden.

Veldig få leger vil ha gravide inn før uke 12. Så du kan bestille legetime til rundt denne tiden, for første svangerskapskontroll. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, babycodex said:

True, de første ukene er ekstra pinsomme og man vil bare komme gjennom de første milepælene.

Skjønner godt at du bare vil få det overstått! Syntes personlig tiden går veldig sakte også 🙈 

Men så lenge mensen uteblir bør alt i utgangspunktet være i orden og den tanken har hjulpet meg mye ❤️  

Tror vi bare må gjøre vårt ytterste for å bekymre oss minst mulig og slappe av så mye man kan.  

Ååå ja nå går tiden veldig sakte! Men helt enig så lenge mensen ikke kommer så er jeg fornøyd ❤️ 

9 hours ago, SUPERMIRI said:

SÅ gøy å titte innom dagboken din, @Lillra! Gratulerer så mye med positiv test ❤️ 

åå tusen takk ❤️ 

9 hours ago, Amatariel said:

Med 7 graviditeter bak meg tør jeg påstå at jeg har litt oversikt over hva som skjer nå 😅 Jeg har funnet det som hjelper meg best mulig, selv om ingenting selvsagt hjelper mot frykten for abort 100%.

Men etter positiv test slik du har fått her nå, så er det digitale tester som gjelder for å sjekke at hcg øker. Blodprøver anbefaler jeg ikke så sant man ikke opplever små blødninger e.l. Det er bare stressende å vente på svar... Men jeg kan anbefale en digital test med ukeindikator èn uke etter du fikk strek på testen. Og så en ny èn uke etter det. Da har du forhåpentligvis fått 3+ og man kan legge testing bak, seg.

Om ønskelig kan man bestille tidlig UL rundt uke 6-7 for å se at hjertet slår. Men det skal sies at det er veldig lite man ser da, ingenting annet. Så de tre siste svangerskapene mine har jeg valgt å vente til uke 8-9 for tidlig UL, for da ser man faktisk litt mer, en liten bamsemums. Slik at UL-opplevelsen blir enda bedre.
Og så har jeg foretrukket å dra på ny privat UL i uke 13, for da kan man se organer. Men skal sies at dette ikke var noe behov for meg før det verste faktisk skjedde, at det ble oppdaget organfeil. Veldig sjeldent det skjer, så ikke la deg skremme :klemmer: Men disse tingene har i alle fall hjulpet meg veldig i svangerskap. Ha en ny dato å se frem til som ikke er såå mange uker til, hele tiden.

Veldig få leger vil ha gravide inn før uke 12. Så du kan bestille legetime til rundt denne tiden, for første svangerskapskontroll. 

Tusen takk for masse råd!! Er virkelig gullverdt å ha deg inne på det forumet - du har så ekstremt mye kunnskap!! Tenker å følge det du sier her og gjøre så og si akkurat det samma! 
Tenker ihvertfall privat tidlig UL i uke 6+6 - og så igjen rundt uke 13! Jeg blir ikke overrasket hvis jeg også bestiller en ny time i mellom de to så paranoid som jeg er haha. 

 

Så håper jeg du får en positiv gtest veldig snart og at det forblir slik i 9 mnd ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så mye som har skjedd den siste uke! Gratulerer såååå masse med positiv graviditetstest!! 😍😍❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid uke 4+1 (4+0?) 

Litt uvant å ikke skulle oppdatere med CD eller dpo - så dette var gøy! 😀

Jeg føler litt at jeg snakker om universet når jeg tenker, skriver eller snakker om graviditeten. Jeg skjønner at det er sant men uvirkelig å tenke på. 
foreløpig så har jeg det veldig bra. Jeg er engstelig for at dette ikke kommer til å ende bra så jeg føler at jeg stenger litt ute denne gledesfølelsen. Jeg føler at jeg og typen er fortsatt litt forsiktige når vi prater om dette og bruker f.eks «hvis ungen kommer august» og «hvis vi klarer dette». Tror vi burde prøve å slappe av litt mer og heller planlegge for at dette går veien! 
 

Symptomer: foreløpig så har jeg veldig lite. Jeg kan få plutselige murringer/kramper i magen. Dette har jeg hatt siden 8 dpo. Varer i noen få minutter og så gir deg seg. Har også ømme pupper innimellom men ikke noe sånn veldig vonde og absolutt ikke hele tiden. Men jeg har fortsatt hodepine. Nå har jeg vel hatt hodepine i over en uke så nå syns jeg at den kan gi seg snart - spørs om hodet ikke helt liker det nye hormonet. 
 

så har jeg et lite spørsmål til dere. Jeg har lastet ned mange apper og noen sier 4+0 og andre 4+1. Første dag i siste mens var 1.november, er det noen av dere som vet det riktige svaret? Eller er det kanskje ikke et riktig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillra skrev (2 timer siden):

Gravid uke 4+1 (4+0?) 

😀

så har jeg et lite spørsmål til dere. Jeg har lastet ned mange apper og noen sier 4+0 og andre 4+1. Første dag i siste mens var 1.november, er det noen av dere som vet det riktige svaret? Eller er det kanskje ikke et riktig svar?

Såvidt jeg har forstått, at sålenge du vet når eggløsning var, så er denne dagen 2+0 uansett. 

Har man lang syklus og sen eggløsning vil man være lengre på vei om man regner fra første mens, og da bli satt tilbake ved ultralyd 🤷🏻‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å kunne oppdatere med graviduker 😍🙌🏼 Jeg skjønner veldig godt den engstelsen for at det ikke kommer til å ende bra. Kjenner meg veldig igjen i det å være forsiktig når man snakker om det med typen. Vi sier også alltid «hvis det går bra da» hver gang vi snakker om graviditeten. Vi tørr liksom ikke helt å tillate oss å faktisk tro på at dette kan gå bra 🙈 Men ja, tror bare vi begge må slappe av og tenke at det med sannsynlighet vil gå veien ❤️ Kjempegøy at vi ligger så likt. Jeg er bare noen dager foran deg! 

Endret av Wera1
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad på dine vegne ❤️ Skjønner godt at dere er forsiktige rundt å glede dere for mye/snakke om det. Der tror jeg folk er så forskjellig. Jeg veksler mellom å være fast bestemt på at INGEN får vite om en eventuell graviditet før vi er så godt som sikre, til å være sikker på at jeg kommer til å skrike det ut til alle. Jeg og mannen snakket litt om dette her om dagen faktisk. Jeg kan tenke meg å vente med å si det til hvert fall foreldrene våre, for ikke å gi de forhåpninger om barnebarn, men han mener at det kanskje er verdt å glede seg skikkelig, om så bare noen uker, dersom det gale skulle skje. Dette er jo (dessverre) ikke noe vi trenger å diskutere ennå, men det dukker jo opp stadig nye tanker. Jeg håper spiren klamrer seg fast og at du går 2021 i møte med verdens beste gave ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Niny said:

 Såvidt jeg har forstått, at sålenge du vet når eggløsning var, så er denne dagen 2+0 uansett. 

Har man lang syklus og sen eggløsning vil man være lengre på vei om man regner fra første mens, og da bli satt tilbake ved ultralyd 🤷🏻‍♀️

Ja det gir mening! Ganske sikker på at jeg hadde eggløsning 14.november - så da vil jeg være 4+1 i dag da! Tusen takk for forklaringen!!

3 hours ago, Wera1 said:

Så gøy å kunne oppdatere med graviduker 😍🙌🏼 Jeg skjønner veldig godt den engstelsen for at det ikke kommer til å ende bra. Kjenner meg veldig igjen i det å være forsiktig når man snakker om det med typen. Vi sier også alltid «hvis det går bra da» hver gang vi snakker om graviditeten. Vi tørr liksom ikke helt å tillate oss å faktisk tro på at dette kan gå bra 🙈 Men ja, tror bare vi begge må slappe av og tenke at det med sannsynlighet vil gå veien ❤️ Kjempegøy at vi ligger så likt. Jeg er bare noen dager foran deg! 

Uff ja blir nesten slitsomt at man er så forsiktig med å glede seg! Og som du sier mest sannsynlig så går jo det her bra 😍❤️
 

 

34 minutter siden, Sai said:

Så glad på dine vegne ❤️ Skjønner godt at dere er forsiktige rundt å glede dere for mye/snakke om det. Der tror jeg folk er så forskjellig. Jeg veksler mellom å være fast bestemt på at INGEN får vite om en eventuell graviditet før vi er så godt som sikre, til å være sikker på at jeg kommer til å skrike det ut til alle. Jeg og mannen snakket litt om dette her om dagen faktisk. Jeg kan tenke meg å vente med å si det til hvert fall foreldrene våre, for ikke å gi de forhåpninger om barnebarn, men han mener at det kanskje er verdt å glede seg skikkelig, om så bare noen uker, dersom det gale skulle skje. Dette er jo (dessverre) ikke noe vi trenger å diskutere ennå, men det dukker jo opp stadig nye tanker. Jeg håper spiren klamrer seg fast og at du går 2021 i møte med verdens beste gave ❤️ 

ja ikke sant, kjenner meg veldig igjen i tankene dine! Jeg bytter også hele tiden om når vi skal fortelle venner og familie. Jeg har foreløpig kun fortalt bestevenninna min det - men hun bor og er ifra USA så jeg er trygg på at hu ikke forteller det videre til noen andre jeg kjenner 😅tenker egentlig at jeg ønsker å fortelle familiene våres det på julaften - da begge familiene skal feire hjemme hos meg og kjæresten. Men på julaften er jeg jo kun rundt 8 uker. Har ultralyd uken før så må nok bare bestemme meg da om vi forteller eller ikke. Tror også kjæresten din har rett i det den sier - foreldrene våres blir jo ekstremt glade og hvis noe skulle skje så vil dem jo være en enorm støtte. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillra skrev (6 timer siden):

tenker egentlig at jeg ønsker å fortelle familiene våres det på julaften - da begge familiene skal feire hjemme hos meg og kjæresten. Men på julaften er jeg jo kun rundt 8 uker. Har ultralyd uken før så må nok bare bestemme meg da om vi forteller eller ikke.

Det høres ut som en veldig fin plan ♥  Du har jo ingen forhistorie med å miste, så det er absolutt ikke noe du bør tenke på. Nyt svangerskapet og tenk at dette går bra! Og at du har en UL rett før julaften legger jo opp til at det er perfekt å fortelle da. Kanskje du til og med får et bilde du kan pakke inn 🥰 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Amatariel said:

Det høres ut som en veldig fin plan ♥  Du har jo ingen forhistorie med å miste, så det er absolutt ikke noe du bør tenke på. Nyt svangerskapet og tenk at dette går bra! Og at du har en UL rett før julaften legger jo opp til at det er perfekt å fortelle da. Kanskje du til og med får et bilde du kan pakke inn 🥰 

Det er veldig godt å høre!! ❤️ Da håper jeg at vi får fortalt til familiene på julaften 😍 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gravid 4+2

uff nå kjenner jeg at jeg er livredd. Av en eller annen grunn så sjekker jeg alltid for blod oppi livmorhalsen med papir hver gang jeg går på do. I gårkveld når jeg skulle legge meg hver det lyserosa utflod - det kommer ikke på papiret kun når jeg fører papiret lenger opp. I dag etter lunsj opplevde jeg akkurat det samma. Har lest alt som går an å lese på nettet og jeg er så redd nå. Føler jeg er sikker på at dette ender i SA. 

Vi hadde samleie i går tidlig så kan jo hende at det er grunnen, og finnes Sikkert veldig mange andre grunner - men føler at blod uansett mengde aldri er et bra tegn. 

Jeg tok en test i dag tidlig, den siste babyplan som jeg hadde (vanlig og ikke tidlig test) og steken var veldig sterk - nesten lik som kontrollstreken så det er jo bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner at du blir bekymret. Men husk på at både samleie, og det faktum at du nok irriterer slimhinnene dine med papiret, vil kunne føre til mindre blødninger. Jeg vil anbefale deg å slutte å føre papiret opp i livmorhalsen din, tror det medfører både stress for deg og irritasjon av slimhinner. Så lenge det ikke er noen større blødninger tror jeg du kan prøve å slappe litt av ☺️💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Juss-jenta said:

Uff, skjønner at du blir bekymret. Men husk på at både samleie, og det faktum at du nok irriterer slimhinnene dine med papiret, vil kunne føre til mindre blødninger. Jeg vil anbefale deg å slutte å føre papiret opp i livmorhalsen din, tror det medfører både stress for deg og irritasjon av slimhinner. Så lenge det ikke er noen større blødninger tror jeg du kan prøve å slappe litt av ☺️💛

Jeg skal virkelig slippe med det - det gir meg jo ingen ting annet enn bekymringer 😩 tror nok det er gode muligheter for at jeg har laget sår sånn som jeg holder på. Så nå er det slutt. Håper bare at det ikke kommer noe mer blod. Har heldigvis ingen smerter men har lest på nettet at det begynner ofte med spotting i et par dager før det smeller. Så må nok bare vente å se 😭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...