Gå til innhold

Er det bra å løfte sin egen kroppsvekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jente, veier ca 65kg. Klarer 2-3 reps med 110kg i markløft. Så er kanskje litt svak. Får sikte meg inn på 130kg før jul 😄

Det er ikke svakt i det hele tatt! De fleste jentene jeg ser på treningssenteret tar typisk 50-70 kg markløft. Men det er bare kjempebra at du er ambisiøs og vil bli enda sterkere! Godt jobbet!

Anonymkode: eedab...950

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke om dette er 1rm eller det du trener med men basert på linken noen andre postet så er det jo ikke dårlig hvis du ser på den vanlige personen i gata. Tenker at når man skal vurdere om det er bra så kan du ikke sammenligne deg med profesjonelle styrkeløftere. 

Selv veier jeg rundt 60 kg og løfter 1RM 85 kg knebøy, 102 kg markløft og har en tidligere pers på 60 kg i benkpress (har mistet styrke under corona så ligger nok rundt 55 nå) og er ganske fornøyd med det. Er ikke den sterkeste jenta på gymmet men er langt fra den svakeste heller. 

 

Anonymkode: 83d96...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

har en tidligere pers på 60 kg i benkpress (har mistet styrke under corona så ligger nok rundt 55 nå)

Wow, har du prøvd? Hvis du virkelig bare har mistet 5 kg under koronapausen, så er det ekstremt imponerende.

Jeg har som sagt en pers på 125 kg, men etter å ikke ha trent i det hele tatt under koronapausen, så var det så vidt jeg klarte å få opp 80 kg. Mistet altså en tredjedel av styrken. Har jobbet meg litt oppover igjen nå, men det tok meg over to uker å komme tilbake til 100 kg. Jeg er fremdeles "bare" på 105, altså 20 kg under persen.

Anonymkode: eedab...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillefrøkengrei
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, har du prøvd? Hvis du virkelig bare har mistet 5 kg under koronapausen, så er det ekstremt imponerende.

Jeg har som sagt en pers på 125 kg, men etter å ikke ha trent i det hele tatt under koronapausen, så var det så vidt jeg klarte å få opp 80 kg. Mistet altså en tredjedel av styrken. Har jobbet meg litt oppover igjen nå, men det tok meg over to uker å komme tilbake til 100 kg. Jeg er fremdeles "bare" på 105, altså 20 kg under persen.

Anonymkode: eedab...950

Ikke prøvd å løfte 1 rm etter det nei, men har kommet meg opp på 45-48 kg (avhengig av dagsform) i treningsvekt så har en ca. oversikt over hva maksløftet er nå. Har også trent mye alternativt under corona så tipper det er grunnen til at jeg ikke har mistet så mye styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lillefrøkengrei skrev:

Ikke prøvd å løfte 1 rm etter det nei, men har kommet meg opp på 45-48 kg (avhengig av dagsform) i treningsvekt så har en ca. oversikt over hva maksløftet er nå. Har også trent mye alternativt under corona så tipper det er grunnen til at jeg ikke har mistet så mye styrke. 

Veldig bra og imponerende!

Anonymkode: eedab...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Uansett, poenget mitt var at jeg, som stor og "sterk" mann, tar "bare" 110 kg knebøy.

Det hender det står små, nette damer ved siden av meg med mer på stangen. Damer kan være uhorvelig sterke i beina, selv med lav kroppsvekt! Stå på!!!

Anonymkode: eedab...950

 

Enig det. Ser stadig hunnkjønn som er overraskende sterke i beina. Så blant annet en jente i går som tok reps med 120 kg i knebøy, mens jeg måtte nøye meg med mine 70 , hehe. Hun var lavere enn meg og så ganske normal ut , slett ingen bodybuilder type

 

Anonymkode: f864b...069

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ganske bra å ta kroppsvekt i feks knebøy, særlig når du ikke trener spesifikt og systematisk for å øke styrken. Men om du ønsker å bli sterkere så anbefaler jeg deg å begynne på et styrkeløftprogram. Da vil du merke rask progresjon når det kommer til økt styrke og 1RM. 
 

Jeg gjorde dette selv for et par år siden (er jente og veier ca 77 kg). Jeg startet med reps på 40 kg på stanga i knebøy, og i løpet av 3 mnd klarte jeg å ta 130 kg i knebøy i 1RM. Mye handler om treningsprogrammet, samt å trene sammen med noen som har kunnskap og erfaring. I dag er min 1 RM i knebøy 145 kg, markløft 140 kg og benk 67,5 kg😃

Anonymkode: 1bc46...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ganske bra å ta kroppsvekt i feks knebøy, særlig når du ikke trener spesifikt og systematisk for å øke styrken. Men om du ønsker å bli sterkere så anbefaler jeg deg å begynne på et styrkeløftprogram. Da vil du merke rask progresjon når det kommer til økt styrke og 1RM. 
 

Jeg gjorde dette selv for et par år siden (er jente og veier ca 77 kg). Jeg startet med reps på 40 kg på stanga i knebøy, og i løpet av 3 mnd klarte jeg å ta 130 kg i knebøy i 1RM. Mye handler om treningsprogrammet, samt å trene sammen med noen som har kunnskap og erfaring. I dag er min 1 RM i knebøy 145 kg, markløft 140 kg og benk 67,5 kg😃

Anonymkode: 1bc46...81c

 

Jøss, du tar mer i markløft enn i knebøy, det er vel litt uvanlig? 🙂

Uansett, ganske imponerende at du økte så veldig raskt på 3 mnd !

 

Anonymkode: f864b...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jøss, du tar mer i markløft enn i knebøy, det er vel litt uvanlig? 🙂

Uansett, ganske imponerende at du økte så veldig raskt på 3 mnd !

 

Anonymkode: f864b...069

Takk!😅 Må sies at jeg hadde litt styrkegrunnlag fra før da. Men ikke noe systematisk trening som går på å øke i styrke. Så var ikke helt nybegynner sånn sett. 
Du mener jeg tar med i knebøy enn i markløft? Det stemmer😅 Jeg har trent mye mere knebøy enn markløft. Har hatt ryggproblemer tidligere, og tatt det veldig med ro i markløft. Har hatt perioder der jeg har trent det i det hele tatt. 
De fleste er nok sterkere i markløft enn i knebøy. Men det kommer jo an på anatomi, hva du har trent mest osv. 

Anonymkode: 1bc46...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2020 den 9.04, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ganske bra å ta kroppsvekt i feks knebøy, særlig når du ikke trener spesifikt og systematisk for å øke styrken. Men om du ønsker å bli sterkere så anbefaler jeg deg å begynne på et styrkeløftprogram. Da vil du merke rask progresjon når det kommer til økt styrke og 1RM. 
 

Jeg gjorde dette selv for et par år siden (er jente og veier ca 77 kg). Jeg startet med reps på 40 kg på stanga i knebøy, og i løpet av 3 mnd klarte jeg å ta 130 kg i knebøy i 1RM. Mye handler om treningsprogrammet, samt å trene sammen med noen som har kunnskap og erfaring. I dag er min 1 RM i knebøy 145 kg, markløft 140 kg og benk 67,5 kg😃

Anonymkode: 1bc46...81c

Hei

Imponerende resultater!

Kan du anbefale et program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke et fastsatt program, og hadde aldri bestemt vekt eller repetisjoner på forhånd 😅 Men kjørte et typisk styrkeløft program som er basert på RPE og dagsform. Øktene ble delt inn i 3 (tung økt, mediumtungt og lett).Hvilken vekt og antall reps gikk mye på dagsform, men hadde alltid noen tanker om hvor ca mye jeg skulle ta på forhånd. Nøkkelen for min del var å gjøre flere tunge sett med få repitisjoner etterfulgt av lettere sett med flere repitisjoner.  
 

Oppsette ble sånn:

Gjør knebøy 2-3 ganger i uka. Gjerne bare to ganger første mnd. Det er også en forutsetning at du har trent knebøy tidligere og er kjent med teknikk og har et styrkegrunnlag fra før. 

Økt 1: Tung knebøy (inkludert dagsmax på RPE 1,5-2). Etterfulgt av flere tunge sett med få repetisjoner 4x2, 3x3, 3x4 osv). Evt et sett med så mange reps du klarer på en gitt vekt. 

Økt 2: Knebøy m/stopp i bunn på 2-3sek. Dette er en medium tung økt som er på RPE 2,5-3. Her gjør du en medium tung singel etterfulgt av flere sett med reps. Feks: 1x1 etterfulgt av 4x6 eller 4x8.

Økt 3: Knebøy highbar. Lett. RPE 4-5. Ha fokus på teknikk og fart på vei opp. Gjerne 2x3 på RPE 4 etterfulgt av 2x8 på RPE 5.

Kjør dette i feks 3 mnd før du skal prøve deg på maxløft. Når det nærmer seg å prøve seg på 1RM så gjør reduserer du antall repitisjoner ukene i forkant. Og gjerne ha en deload uke før du tester 1RM😁 

Jeg trente også andre øvelser, men de er ikke spesifikke for å øke styrken i knebøy🙃 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rotekopp skrev:

Jeg hadde ikke et fastsatt program, og hadde aldri bestemt vekt eller repetisjoner på forhånd 😅 Men kjørte et typisk styrkeløft program som er basert på RPE og dagsform. Øktene ble delt inn i 3 (tung økt, mediumtungt og lett).Hvilken vekt og antall reps gikk mye på dagsform, men hadde alltid noen tanker om hvor ca mye jeg skulle ta på forhånd. Nøkkelen for min del var å gjøre flere tunge sett med få repitisjoner etterfulgt av lettere sett med flere repitisjoner.  
 

Oppsette ble sånn:

Gjør knebøy 2-3 ganger i uka. Gjerne bare to ganger første mnd. Det er også en forutsetning at du har trent knebøy tidligere og er kjent med teknikk og har et styrkegrunnlag fra før. 

Økt 1: Tung knebøy (inkludert dagsmax på RPE 1,5-2). Etterfulgt av flere tunge sett med få repetisjoner 4x2, 3x3, 3x4 osv). Evt et sett med så mange reps du klarer på en gitt vekt. 

Økt 2: Knebøy m/stopp i bunn på 2-3sek. Dette er en medium tung økt som er på RPE 2,5-3. Her gjør du en medium tung singel etterfulgt av flere sett med reps. Feks: 1x1 etterfulgt av 4x6 eller 4x8.

Økt 3: Knebøy highbar. Lett. RPE 4-5. Ha fokus på teknikk og fart på vei opp. Gjerne 2x3 på RPE 4 etterfulgt av 2x8 på RPE 5.

Kjør dette i feks 3 mnd før du skal prøve deg på maxløft. Når det nærmer seg å prøve seg på 1RM så gjør reduserer du antall repitisjoner ukene i forkant. Og gjerne ha en deload uke før du tester 1RM😁 

Jeg trente også andre øvelser, men de er ikke spesifikke for å øke styrken i knebøy🙃 
 

Mange gode tips her! Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye programmer opp igjennom. Favoritten for nybegynnere nå om dagen er GZCLP. Teit navn, men google ut. 

Anonymkode: e725a...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, det var masse flinke sterke folk her inne. Nå følte jeg meg skikkelig svak og ynkelig 😥

 

TS

Anonymkode: 24736...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 10.8.2020 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Hvis man veier 55 kg, og løfter 60 kg i markløft og 70 kg i knebøy. Er det bra? Hvor høyt er det mulig å løfte i forhold til sin egen kroppsvekt? 

Anonymkode: 24736...995

I mark og bøy vil jeg si at en dobling av egen kroppsvekt er bra. Tar du 55 kg i benk, så er det ikke så aller verst om du er ganske fersk i styrkeløft. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, det var masse flinke sterke folk her inne. Nå følte jeg meg skikkelig svak og ynkelig 😥

 

TS

Anonymkode: 24736...995

Ikke gjør det :) Husk at hvem som helst kan skrive hva som helst her. Det viktigste er at du ikke gir opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
På 22.8.2020 den 12.52, AnonymBruker skrev:

 

Jøss, du tar mer i markløft enn i knebøy, det er vel litt uvanlig? 🙂

Uansett, ganske imponerende at du økte så veldig raskt på 3 mnd !

 

Anonymkode: f864b...069

Jeg løftet aktivt et par år og løftet lett mer i mark enn jeg tok i bøy. Ikke uvanlig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 65 kg i benkpress, som er min sterkeste øvelse. I knebøy har jeg alltid vært pingle med å teste max, men trener med ca 70 kg. I markløft løfter jeg 100 kg. Ift styrkeløftere er dette "ingenting", men ser sjeldent jenter på senteret mitt som løfter mer. Tror absolutt ikke du skal føle deg svak, TS. Husk at de som ofte svarer i sånne tråder er de som kan skryte:)

 

Anonymkode: 69281...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dævendøtte skrev:

Ikke gjør det :) Husk at hvem som helst kan skrive hva som helst her. Det viktigste er at du ikke gir opp! 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar 65 kg i benkpress, som er min sterkeste øvelse. I knebøy har jeg alltid vært pingle med å teste max, men trener med ca 70 kg. I markløft løfter jeg 100 kg. Ift styrkeløftere er dette "ingenting", men ser sjeldent jenter på senteret mitt som løfter mer. Tror absolutt ikke du skal føle deg svak, TS. Husk at de som ofte svarer i sånne tråder er de som kan skryte:)

 

Anonymkode: 69281...0e7

Tusen takk, så snille dere er ❤

Anonymkode: 24736...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...