AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Alle har vel sin riktige måte å spise mat på som er best. Men ofte har man gjerne en formening om hvordan det "bør" spises, enten det er ens egen teori eller slik det er ment å være fra de som opprinnelig komponerte retten. For eksempel så har jo sushi mange forskjellige friske smaker. Man er ment å spise litt ingefær mellom hver bit eller når man bytter mellom ulik type sushi for å rense munnen for den forrige smaken. Gjør dere det? Videre så tilbys det ofte chilimajones som tilbehør til sushien. Chilimajones er godt det, men etter min mening så ødelegger det for alle de friske smakene som det egentlig var ment at sushien skulle smake, ved å dynge bitene ned med en tung, fet majones. Den milde fisken, blanding av surt og søtt og friskheten fra grønnsaker forsvinner i majonesen. Det er godt mulig jeg tar feil, men jeg tipper på at dette med chilimajones til sushi er et vestlig fenomen og ikke noe som asiaterne har kommet med. Jeg kjøper det aldri. Jeg bruker soyasausen som var ment å være med, siden den forsterker smakene. Også med pizza så får man med en tung dressing. Mange pleier å dynge ned hele pizzastykket med dressing. Etter min mening smaker da hele pizzaen det samme, og om det er kyllingpizza eller pepperonipizza så spiller det ingen rolle for alt er jo bare smak av dressing likevel. Jeg pleier ikke å kjøpe dressing, og hvis det er tilgjengelig så tar jeg kanskje litt på skorpa siden den uansett bare er tørr, smakløs og ikke ment å være en reell del av opplevelsen. Har dere noen slike teorier? 😁 Ser dere andre som spiser maten "feil"? Anonymkode: 5cad8...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Angående sushi har jeg hørt følgende: I Japan spiser de ofte sushi med bare fingrene. Og når de dypper i soyasaus dypper de aldri risen. Kun den sida av biten som eventuelt har fisk / reke på seg. Anonymkode: a5473...4fe 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle har vel sin riktige måte å spise mat på som er best. Men ofte har man gjerne en formening om hvordan det "bør" spises, enten det er ens egen teori eller slik det er ment å være fra de som opprinnelig komponerte retten. For eksempel så har jo sushi mange forskjellige friske smaker. Man er ment å spise litt ingefær mellom hver bit eller når man bytter mellom ulik type sushi for å rense munnen for den forrige smaken. Gjør dere det? Videre så tilbys det ofte chilimajones som tilbehør til sushien. Chilimajones er godt det, men etter min mening så ødelegger det for alle de friske smakene som det egentlig var ment at sushien skulle smake, ved å dynge bitene ned med en tung, fet majones. Den milde fisken, blanding av surt og søtt og friskheten fra grønnsaker forsvinner i majonesen. Det er godt mulig jeg tar feil, men jeg tipper på at dette med chilimajones til sushi er et vestlig fenomen og ikke noe som asiaterne har kommet med. Jeg kjøper det aldri. Jeg bruker soyasausen som var ment å være med, siden den forsterker smakene. Også med pizza så får man med en tung dressing. Mange pleier å dynge ned hele pizzastykket med dressing. Etter min mening smaker da hele pizzaen det samme, og om det er kyllingpizza eller pepperonipizza så spiller det ingen rolle for alt er jo bare smak av dressing likevel. Jeg pleier ikke å kjøpe dressing, og hvis det er tilgjengelig så tar jeg kanskje litt på skorpa siden den uansett bare er tørr, smakløs og ikke ment å være en reell del av opplevelsen. Har dere noen slike teorier? 😁 Ser dere andre som spiser maten "feil"? Anonymkode: 5cad8...1aa Jeg kunne ikke vært mer enig. Chilimajones dreper resten av sushi-smaken totalt. Anonymkode: 65c40...28c 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Angående sushi har jeg hørt følgende: I Japan spiser de ofte sushi med bare fingrene. Og når de dypper i soyasaus dypper de aldri risen. Kun den sida av biten som eventuelt har fisk / reke på seg. Anonymkode: a5473...4fe Det er vel om å gjøre å bare få det på selve fisken uten at risen suger opp for mye. Der gjør jeg "feil" og dypper gjerne nedi litt av risen. Men jeg tar meg lov fordi saltmengde er ganske individuelt og overdøver ikke smaken på samme måte Eller hvis jeg kjøper sånn butikksushi som har en sånn liten fiskeformet flaske med soyasaus så tar jeg det over toppen på sushien istedenfor å bruke det lille plastbegeret. Så renner det litt av og nedimellom alle bitene. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne ikke vært mer enig. Chilimajones dreper resten av sushi-smaken totalt. Anonymkode: 65c40...28c Ja, det hører ikke helt sammen med sushi etter min mening. Men det er veldig godt til mye annet. 👍 Anonymkode: 5cad8...1aa
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Hvor er det vanlig med chillimajones til sushi? Jeg har aldri noensinne opplevd å få det til sushi. Anonymkode: 91e38...961 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Jeg spiser "all mat" feil. For jeg tar en ting på gaffelen om gangen, ikke litt av alt på gaffelen og spiser. Først en kyllingbit og spiser den, så en tomatbit og spiser den. Unntaket er salat da, og saus blir jo med på annet. Anonymkode: 8ad2c...4d3
Jerry Lee Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Stapper kjøttkaker inn i gapet med begge henda.... 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiser "all mat" feil. For jeg tar en ting på gaffelen om gangen, ikke litt av alt på gaffelen og spiser. Først en kyllingbit og spiser den, så en tomatbit og spiser den. Unntaket er salat da, og saus blir jo med på annet. Anonymkode: 8ad2c...4d3 Enig! Det er ikke fordi jeg er sånn «æsj liker ikke blandet mat», men fordi jeg liker å variere smakene under måltidet, så ikke alt smaker det samme 😅 Anonymkode: 44669...58c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Det er ikke fordi jeg er sånn «æsj liker ikke blandet mat», men fordi jeg liker å variere smakene under måltidet, så ikke alt smaker det samme 😅 Anonymkode: 44669...58c Samme her. Også er det ikke plass på gaffel eller munn til å ha alt på samme gaffel. Anonymkode: 8ad2c...4d3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 Jeg spiser maten slik den er riktig for meg.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Den chilimajonesen til sushi har jeg aldri forstått. Jeg har ikke fått det så mange steder, heldigvis. Ingefær mellom når man spiser forskjellige biter pleier jeg å ta. For øvrig synes jeg ingefær er så godt at jeg gjerne tar en liten bit sammen med noen av sushibitene også. Det er sikkert helt feil, men akkurat det liker jeg, og jeg synes det kler mange makivarianter godt. Wasabi skal påføres direkte på fisken, ikke blandes i soyasausen. Der er det mange som gjør feil. Jeg gjør "feil" med soyasausen, da jeg dypper risen nedi. Når det gjelder rømme-/hvitløksdressing på pizza synes jeg det er veldig godt hvis det er litt pepperaktige smaker i pizzafyllet: pepperoni, chili etc. Ellers spiser jeg taco feil, for jeg bruker ikke rømme. Anonymkode: 98ea8...2b8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Sushi: ingefær for å rense smaksløkene mellom ulike biter chilimajones kan være godt til amerikansk "junk" sushi. Men ALDRI om det er noe jeg vil ha i nærheten av maten min på en sushirestaurant i Japan. soya. skal såvidt dyppes i hjørnet, ikke dynkes. Men hender jeg gjør sistnevnte om sushien fullstendig mangler smak. Pizza: Peppes, eller en hjemmelaget tacopizza, smaker godt med dressing Men uaktuelt å ha noe som helst som minner om saus i nærheten av en italiensk pizza med gode smaker og tynn bunn. Anonymkode: 7449f...0b0
-jk- Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 (endret) 100% enig i alt Jeg spiser også ingefær mellom hver bit, kjøper aldri biter med majones (eller smøreost for den saks skyld) og bruker kun soyasaus + wasabi til. På pizzaen har jeg kun saus på skorpene, for å få litt smak i de. Og ja, chilimajones er svært vanlig til sushi i Norge, sjekk på menyene om det står "spicy salmon" osv. på maki-rullene, da er det med chilimajones. Heldigvis har de fleste sushirestauranter diverse-menyer som ikke inneholder dette. Man må som oftest bestille maki-rull spesifikt med majones om man skal ha det (noen diverse-menyer kan ha det inkludert). Min største "feil" er vel at jeg aldri spiser rømme/rømmedressing til noe som helst da jeg ikke liker det. Er glad i laks og ørret, men vil ha ha f.eks hollandaise til. Spiser naturlig nok ikke rømmegrøt Tacoen brukes det "xtra hot" tacosaus til. I store mengder Endret 10. august 2020 av -jk-
Sheik Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Når jeg spiser taco, blander jeg rømmen med Holiday-dipp 2
Million Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor er det vanlig med chillimajones til sushi? Jeg har aldri noensinne opplevd å få det til sushi. Anonymkode: 91e38...961 Vår lokale sushi-sjappe tar det oppå Tempura Futo maki bitene. Fritert scampi med ris og tangblad rundt og chilimajo på toppen. Mulig de bruker det på flere andre biter også altså, men det er eneste biten jeg har fått det på. Endret 10. august 2020 av Million
Gjest kira87 Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 22 minutter siden, Sheik skrev: Når jeg spiser taco, blander jeg rømmen med Holiday-dipp Det gjør vi også! 😋 også har vi alle grønnsakene i én salatbolle til tacoen istedenfor i små skåler. Det er jo «feil» i manges syn. Blir mindre oppvask da😄
FrankDrebin Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 "Åssen er'e du holder gaffer'n a, dø? Du spiser ikke som folk, jo!"
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 39 minutter siden, Million skrev: Vår lokale sushi-sjappe tar det oppå Tempura Futo maki bitene. Fritert scampi med ris og tangblad rundt og chilimajo på toppen. Mulig de bruker det på flere andre biter også altså, men det er eneste biten jeg har fått det på. Det er godt med litt chilimajones inni eller på noen av makibitene. Men her er det snakk om at man får et eget plastbeger med masse chilimayo som man kan dyppe alle bitene i, også de som ikke er "ment" å ha chilimajo på seg. Anonymkode: 5cad8...1aa
-jk- Skrevet 10. august 2020 #19 Skrevet 10. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er godt med litt chilimajones inni eller på noen av makibitene. Men her er det snakk om at man får et eget plastbeger med masse chilimayo som man kan dyppe alle bitene i, også de som ikke er "ment" å ha chilimajo på seg. Anonymkode: 5cad8...1aa Æsj, høres grusomt ut Synes ikke det er godt med majones på noen biter uansett. Men jeg ser at det heldigvis er vanligst på de friterte bitene (tempura) og de synes jeg uansett ikke noe om så de blir aldri bestilt.
-jk- Skrevet 10. august 2020 #20 Skrevet 10. august 2020 31 minutter siden, kira87 skrev: Det gjør vi også! 😋 også har vi alle grønnsakene i én salatbolle til tacoen istedenfor i små skåler. Det er jo «feil» i manges syn. Blir mindre oppvask da😄 Samme her. Vi lager en salatbolle. Crispi-salat, agurk, mais, paprika og ananas
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå