Gå til innhold

Babycodex - Prøvedagbok

babycodex

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan går det med deg? Har tenkt på deg de siste dagene, håper du klarer deg gjennom kvalmen uten å miste motet! 

Har du noen foreløpig termin? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (5 timer siden):

Hvordan går det med deg? Har tenkt på deg de siste dagene, håper du klarer deg gjennom kvalmen uten å miste motet! 

Har du noen foreløpig termin? 😊

Graviduke 7+3

Tusen takk, så hyggelig melding ❤️ Det er veldig tungt. Jeg har vært sengeliggende i flere uker og innlagt med intravinøst. Går på afipan nå, men er ikke på bedringens vei og allmenntilstanden er dårlig. Følges godt opp av volvat og skal inn igjen i romjulen, nå har gyn og lege tatt juleferie. Føler på lite motivasjon i svangerskapet, kaster opp det meste jeg drikker og spiser. Føler akkurat nå at jeg aldri vil klare å gå gravid, dersom jeg skulle miste igjen. Men vanskelig å skrive så mye om det her, fordi det er så mange som sliter med å bli gravide her inne.

Jeg har for øvrig mottatt NIPT test kittet fra Sverige og volvat sin lab skal sette den ca 5. januar fra uke 10+0. Skal på kontroll den dagen også vurderer gyn om det er nok dna-grunnlag eller om vi burde vente et par dager til. Testen sendes iallfall til Sverige også vil vi få resultatet ca 7-9 d inkl. kjønnet, fordi de kan gå inn og se kjønnskromosomene. Testen er ellers første stadiet for å kontrollere mot Trisomi 13, 18, 21 (Pataus, Edwards, Downs syndrom), kjønnskromsomforstyrrelser og 22q11.2 delesjons syndrom. Ved utslag som påviser sannsynlighet for avvik oppfyller man vilkårene for videre oppfølging i Norge med fosterdiagnostikk mv. Føles betryggende å ta testen særlig når jeg kaster opp vitaminene og folaten fort, samt har slitt med influensa flere ganger i svangerskapet så langt. Har også selv opplevd at slike sykdommer ikke ble oppdaget i graviditeten til venninner før barnet ble født, så det sitter litt ekstra sterkt hos meg selv om jeg vet at de aller fleste barn fødes friske. Men jeg er en ulykkesfugl, så hvorfor ikke sjekke. Volvat har heldigvis flere influensavaksiner på lager, så skal ta den så fort jeg kommer i andre trimester. 

Skal ellers på første jordmorkontroll 14. januar og da skal jeg ha med utfylt helsekort for gravide fra volvat og urinprøve. Tror imidlertid jeg kommer til å fortsette hovedoppfølgingen hos volvat. Jeg glemte forresten å spørre om jordmor hadde ultralydapparat, men det er kanskje ikke så vanlig?

Foreldrene og søskene mine vet nå at vi er gravide. Mamma var her senest i dag med middag og vasket litt klær for meg ❤️ Mannen min sin familie får vite det på julaften når vi ses, fordi det er umulig å holde det hemmelig med så dårlig form. Kommer nok til å legge ved ultralydbildet med pakken deres.

Jeg har foreløpig termin 6. august, men den kan jo tilpasses senere.

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ingen hyggelig oppdatering å høre at du er så dårlig😶☹️ Håper virkelig du opplever bedring etter uke 12, er det ikke mange som kjenner symptomene letter da? Håper isåfall du er en av de❤️ Lykke til med å fortelle svigerfamilien, også på selveste julaften🎄 De blir sikkert superlykkelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (46 minutter siden):

Uff, ingen hyggelig oppdatering å høre at du er så dårlig😶☹️ Håper virkelig du opplever bedring etter uke 12, er det ikke mange som kjenner symptomene letter da? Håper isåfall du er en av de❤️ Lykke til med å fortelle svigerfamilien, også på selveste julaften🎄 De blir sikkert superlykkelige!

Tusen takk. Sant. Jeg leste også i preglife appen at mange gravide opplever at kvalmen er verst fra uke 7-10, så holder litt fast ved den. Men vi vet ikke enda om det er en bivirkning av progresteronstøtten jeg skal ta frem til uke 12 eller om jeg har hypermesis. Har jeg sistnevnte så kan det jo vare lenge, så krysser fingrene for det første ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at du har blitt så dårlig! :( Høres jo fryktelig vondt ut å ha det sånn. Om det er noen trøst, så går det jo heldigvis over igjen til slutt. Forhåpentligvis etter første trimester. ❤️ Er det vanlig med slik kvalme som en bivirkning av progesteronstøtte? Krysser fingrene for at du føler deg mye bedre når du vikker 12 uker, og kan slutte med progesteronstøtte. Hold fast i det håpet. ❤️ Har hørt at mange med slik kvalme som du beskriver søker trøst og støtte fra andre i samme situasjon på en Facebook gruppe for de med hyperemesis. Kanskje det kunne vært noe for deg? :) Sikkert noen som har noen tips, og gode råd. Kanskje en liten oppmuntring eller lignende. Kan jo hjelpe litt på det mentale som ofte følger med når man føler seg så dårlig. 🙂

Jeg må bare spørre. Stusser litt på at du har hatt influensa flere ganger i svangerskapet. Det er vel slik at man blir immun i inntil fire år etter man har hatt influensa? Det har alltid jeg hørt. Er nesten ingen tilfeller av influensa i landet enda, men det pleier å komme utpå nyåret. Sikkert lurt å ta en vaksine om du er bekymret for det. :) Men om du allerede har hatt det, så er du vel immun uansett? 

Sender deg en god bedrings klem, og håper at du får det bedre snart. ❤️ Måtte du få en fin jul, og at julematen smaker på julekvelden. Trøst deg med at neste jul, så har du en liten baby i armene dine. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bittelillebolla skrev (1 time siden):

Så synd at du har blitt så dårlig! :( Høres jo fryktelig vondt ut å ha det sånn. Om det er noen trøst, så går det jo heldigvis over igjen til slutt. Forhåpentligvis etter første trimester. ❤️ Er det vanlig med slik kvalme som en bivirkning av progesteronstøtte? Krysser fingrene for at du føler deg mye bedre når du vikker 12 uker, og kan slutte med progesteronstøtte. Hold fast i det håpet. ❤️ Har hørt at mange med slik kvalme som du beskriver søker trøst og støtte fra andre i samme situasjon på en Facebook gruppe for de med hyperemesis. Kanskje det kunne vært noe for deg? :) Sikkert noen som har noen tips, og gode råd. Kanskje en liten oppmuntring eller lignende. Kan jo hjelpe litt på det mentale som ofte følger med når man føler seg så dårlig. 🙂

Jeg må bare spørre. Stusser litt på at du har hatt influensa flere ganger i svangerskapet. Det er vel slik at man blir immun i inntil fire år etter man har hatt influensa? Det har alltid jeg hørt. Er nesten ingen tilfeller av influensa i landet enda, men det pleier å komme utpå nyåret. Sikkert lurt å ta en vaksine om du er bekymret for det. :) Men om du allerede har hatt det, så er du vel immun uansett? 

Sender deg en god bedrings klem, og håper at du får det bedre snart. ❤️ Måtte du få en fin jul, og at julematen smaker på julekvelden. Trøst deg med at neste jul, så har du en liten baby i armene dine. :) 

Tusen takk ❤️ 

Kvalme kan være en bivirkning. Det sies jo at kvalmen oppstår som følge av den hormonelle ubalansen som oppstår ved progresteronproduksjonen og at grunnen til at mange blir bedre rundt uke 12, knyttes til at morkaken har overtatt produksjonen. Men min gyn som stort sett kun jobber med fertilitet/graviditet/endometriose mv. har ikke vært med på et sånt tilfelle som mitt ved bruk av progresteron nei. Men hun sier vi ikke kan si for sikkert enda hva årsaken er og når det blir bedre. Tiden vil vise!

Jeg hadde kanskje litt vag ordlyd, men mente vanlige influensa symptomer som sår hals, rennende nese, hoste, hovende mandler, feber osv. Ja, det har jeg hatt flere ganger de siste månedene med negative coronatester. Om man feks ikke betrakter det som influensa, men noe annet er jo mulig. Jeg har imidlertid fått vaksinen på jobb hvert år tidligere og i år hvor jeg ikke har tatt den pga restriksjonene, har jeg seriøst aldri vært så mye syk. Hoster forsåvidt mye nå også, men de sier at det nå er reaksjon på syre i halsen etter all oppkast.

Stemmer, hørt om den gruppen. Men litt nervøs for at andre kan se at jeg er medlem i gruppen før vi har fortalt dem om graviditeten, hvordan er det? Tenker særlig på familie og nære venner.

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

babycodex skrev (På 19.12.2020 den 1.38):

Tusen takk ❤️ 

Kvalme kan være en bivirkning. Det sies jo at kvalmen oppstår som følge av den hormonelle ubalansen som oppstår ved progresteronproduksjonen og at grunnen til at mange blir bedre rundt uke 12, knyttes til at morkaken har overtatt produksjonen. Men min gyn som stort sett kun jobber med fertilitet/graviditet/endometriose mv. har ikke vært med på et sånt tilfelle som mitt ved bruk av progresteron nei. Men hun sier vi ikke kan si for sikkert enda hva årsaken er og når det blir bedre. Tiden vil vise!

Jeg hadde kanskje litt vag ordlyd, men mente vanlige influensa symptomer som sår hals, rennende nese, hoste, hovende mandler, feber osv. Ja, det har jeg hatt flere ganger de siste månedene med negative coronatester. Om man feks ikke betrakter det som influensa, men noe annet er jo mulig. Jeg har imidlertid fått vaksinen på jobb hvert år tidligere og i år hvor jeg ikke har tatt den pga restriksjonene, har jeg seriøst aldri vært så mye syk. Hoster forsåvidt mye nå også, men de sier at det nå er reaksjon på syre i halsen etter all oppkast.

Stemmer, hørt om den gruppen. Men litt nervøs for at andre kan se at jeg er medlem i gruppen før vi har fortalt dem om graviditeten, hvordan er det? Tenker særlig på familie og nære venner.

Åh, så kjedelig om det er er bivirkning av progesteron! Samtidig hadde kanskje det vært det beste, for da har du ikke lenge igjen med denne kvalmen. 🙂 Jeg håper du føler deg bedre snart. 🌻

Jeg vet ikke om gruppen er lukket eller ikke, men om den er lukket så er det ingen andre enn medlemmer som ser at du er medlem. Om det er noen andre du kjenner som er medlem finner du nok ikke ut før du eventuelt melder deg inn. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5B797F45-B871-49D9-B69E-936FA6C7A973.thumb.jpeg.8baf9becaa74be6482f91327ca223385.jpeg

Jeg er tilbake her. Vi prøver oss på afripran intravenøs og intravenøs væske. Håper det fungerer før julaften, for nå er alt så tungt ❤️😢

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjære deg!! Dette var veldig vondt å se 😭 håper du får den hjelpen du trenger og at dette blir bedre! Masse god bedring ❤️ Dette fortjener du virkelig ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, stakkars 💔

Håper det hvertfall hjelper litt for deg. At du får energien opp igjen når kroppen greier å ta til seg næring og væske 💖

Mamma var visst fryktelig dårlig i sitt svangerskap med meg. Sterk bekkenløsning og krykker fra uke 12 og ut svangerskapet. Og spydde av alt. Til og med vann med smak spydde hun rett opp igjen. Så hun gikk ned 10 kg ila svangerskapet, og ved fødsel var hun tilbake til startvekt. 

Hun har aldri hørt ordet hyperemesis.. Så vi får håpe at idag, når de vet litt mer rundt kvinnehelse og graviditet, at de greier å hjelpe deg og at du kommer deg på bedringens vei! 😘💖

All hell og lykke sendes din vei idag 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 8+0

Tusen takk for alle kommentarer og meldinger i innboks ❤️ I går kveld hadde jeg de første timene i desember uten kvalme og det var så deilig!! Jeg aner håp om at afripranen skal fungere godt nok til at jeg kan virke i hverdagen og kanskje til og med feire jul med familien. Effekten var borte til morgen i dag, slik at jeg er kvalm igjen nå. Men jeg kan heldigvis ta 3 om dagen og kanskje må jeg forvente at morgenene blir litt sånn. Jeg er spent på fortsettelsen. 

Kan ellers melde om at jeg hadde helt sykt mye gassmerter i magen i går, men det var mer komisk enn noe annet. Man kunne til de grader høre at luften flyttet seg rundt i magen! Føler at magen er hard og oppblåst. Flere gravide som har merket noe til det? Men overlever det så lenge kvalmen roer seg.  Lurer også på om flere har merket noe til økt kroppstemperatur på magen sammenlignet med resten av kroppen? Det er slike ting jeg ikke visste om. Forresten, tenk at jeg er i uke 9 allerede.

Endret av babycodex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrolig godt å høre at afipran ser ut til å hjelpe litt. 🙂 Det var gode nyheter. Gikk jo på det selv for annen type kvalme, og hadde god effekt som jeg skrev tidligere. Men jeg fikk bivirkninger som mageknip, og mye luft i magen. 😅 Fikk ofte også diaré, så det kan hende at det er afipranen som gjør at du har mye luft i magen nå. 🙈 Men det er jo en liten pris å betale i motsetning til kvalme. 🙂 Håper bedringen fortsetter! God jul! 🎄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 8+6

Tusen takk for kommentarene, håper dere har hatt en fin jul 🥰 Jeg hadde noen gode dager i jula hvor jeg bare kastet opp et par ganger om dagen og medisinen hadde god effekt slik at jeg ikke var konstant kvalm. Slik er det ikke lenger. Nå er jeg tilbake i senga, oppkast 5-6 ganger om dagen og nesten konstant kvalme. Afipranen fungerer litt men er ikke tilstrekkelig for normal fungering. Jeg prøver fremdeles å spise og drikke mye, men blir overrasket over at jeg til stadighet kaster opp syre. 

Jeg skal til volvat 5 januar for å ta nipt-testen og kommer nok til å foreslå en ny medisin, hvis jeg klarer å vente så lenge. Forslag til hvilken som kan være naturlig å prøve ut etter afipran? ❤️

Jeg syntes for øvrig at jeg allerede har begynt å få mye større bryster, mage og kjenner stadig smerter i livmorområdet. 

Endret av babycodex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...