Gå til innhold

Serverer du sausen kald eller varm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved to anledninger nå har min relativt nye kjæreste ment at jeg har ødelagt middagen ved å varme ferdigkjøpt saus, han vil visst ha den kald. Jeg har aldri tenkt tanken på at saus serveres kald, da er det dipp eller dressing i såfall. Jeg tenker også at det er rart å helle kald saus over varm mat, men det er mulig jeg tar feil. Hva er "reglene" for saus? 

(Og bare så det er sagt, jeg foretrekker saus laget fra bunnen av, han som vil ha ferdiglaget. )

Sausene i våre tilfeller gjaldt bernaise til biff og sweet chili til kylling og ris.

Anonymkode: 5dc38...d28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker å varme sausen, om det er slik du kan varme opp. Bearnaise smaker best varm. Og varm sweet chili er også best varm, synes jeg.

Det går vel mer på smakssak enn «regler»

Anonymkode: ae2ea...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet chilisaus serverer jeg kald, men den står jo på flaske i kjøleskapet... Eller tenker du sursøt? For det vil jeg ha varmt 😊

Men elles er jeg enig i at sauser skal være varme... Men ferdiglaget saus fra butikken aner jeg ikke hva de skal være... Men hadde lett servert sausen kald, om han som skal spise den vil ha den kald 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo på sausen. 
Bearnaise skal ikke være kald, men sweet chilisaus tar vi rett ut av kjøleskapet og på kylling, vårruller o.l. asiatisk mat. Aldri slått meg å varme sweet chilisaus, men heller ikke servert bærneen kald

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten blir fortere kald enn sausen. Derfor er det en greie å ha varm saus slik at lunken mat blir varm. Mulig jeg er helt på viddene 🙈 Er iallefall en greie jeg har "lært". 

Jeg mener utelukkende at sausen skal være varm, noe annet har jeg aldri hørt om. Er den kald blir den i tillegg tjukk å ekkel...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sweet chili saus skal selvfølgelig være kald. Men den brukes heller ikke som saus  det er mer dipp.

Endret av teknosilje
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved to anledninger nå har min relativt nye kjæreste ment at jeg har ødelagt middagen ved å varme ferdigkjøpt saus, han vil visst ha den kald. Jeg har aldri tenkt tanken på at saus serveres kald, da er det dipp eller dressing i såfall. Jeg tenker også at det er rart å helle kald saus over varm mat, men det er mulig jeg tar feil. Hva er "reglene" for saus? 

(Og bare så det er sagt, jeg foretrekker saus laget fra bunnen av, han som vil ha ferdiglaget. )

Sausene i våre tilfeller gjaldt bernaise til biff og sweet chili til kylling og ris.

Anonymkode: 5dc38...d28

Varmer bernais, skeet chili kald.

Anonymkode: 0a8d8...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald saus er ekkelt! Den skal selvfølgelig være varm om det ikke er dressing eller majones. 

Anonymkode: 49dcd...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Varmer bernais, skeet chili kald.

Anonymkode: 0a8d8...577

*sweet chili.

Aldri hørt om folk som varmer sweet chili. Den oppbevares i kjøleskapet, den serveres kald når man spiser på asiatisk restaurant. Den skal være kald!

Men bernaise? Den skal selvfølgelig serveres varm!!!? 

Dere er rare begge to. Du varmer en kald dippsaus og han skal ha kald varmsaus? 🤣🤣 

Anonymkode: 0a8d8...577

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bernaise som er god kald også. Da står det tydelig på pakken at den både er god kald og varm. Hva står på disse ferdigsauspakkene?

Anonymkode: 0b07d...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del: 

Dumpe-grunn 1: mene kjøpesaus er greit å spise

Dumpe-grunn 2: si rett ut at en ny kjæreste ødelegger maten, som er laget til han

Anonymkode: 4ab26...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo ikke bernaise en saus på samme måte som sweet chili. Skal man ikke varme f.eks brun saus til kjøttkaker liksom? Kan ikke tenke meg at det er så godt. 

Anonymkode: 3436f...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*sweet chili.

Aldri hørt om folk som varmer sweet chili. Den oppbevares i kjøleskapet, den serveres kald når man spiser på asiatisk restaurant. Den skal være kald!

Men bernaise? Den skal selvfølgelig serveres varm!!!? 

Dere er rare begge to. Du varmer en kald dippsaus og han skal ha kald varmsaus? 🤣🤣 

Anonymkode: 0a8d8...577

Man får også sweet chili i wok på restaurant, noe jeg også bruker hjemme, så den serveres definitivt varm av flere enn meg. Jeg er ukjent med å spise den kald som dipp faktisk. 

Anonymkode: 5dc38...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Altså: han foretrekker kjøpesaus og skal atpåtil ødelegge sausen ved å servere den kald? Han har ikke mye peiling han her.

Men få slutt på all sorg og les opp hva som står på pakken.

Som alle andre som har svart anser jeg sweet chili saus som dip og bruker som regel den flasken jeg har i kjøleskapet direkte uten oppvarming. Det hender at jeg bruker den som tilsetning i varm saus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For min del: 

Dumpe-grunn 1: mene kjøpesaus er greit å spise

Dumpe-grunn 2: si rett ut at en ny kjæreste ødelegger maten, som er laget til han

Anonymkode: 4ab26...ad5

Du kan si jeg var ganske irritert til slutt ja. 😂 Han handlet inn, jeg "måtte" tilberede måltidene (les bruke ferdigsaus) på en måte jeg var "ukjent" med og så ble det bare klaging i etterkant. 🙄

Anonymkode: 5dc38...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan si jeg var ganske irritert til slutt ja. 😂 Han handlet inn, jeg "måtte" tilberede måltidene (les bruke ferdigsaus) på en måte jeg var "ukjent" med og så ble det bare klaging i etterkant. 🙄

Anonymkode: 5dc38...d28

To ord:

RØDT FLAGG

Anonymkode: 4ab26...ad5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.8.2020 den 17.19, AnonymBruker skrev:

Du kan si jeg var ganske irritert til slutt ja. 😂 Han handlet inn, jeg "måtte" tilberede måltidene (les bruke ferdigsaus) på en måte jeg var "ukjent" med og så ble det bare klaging i etterkant. 🙄

Anonymkode: 5dc38...d28

Hadde tatt tallerkenen hans, tømt all maten i søpla, bedt han lage sin egen mat, gått meg en tur. Makan til unge! 

Anonymkode: a30c6...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearnaise er det vel vanlig å servere varm. 
Sweet chili, er det sånn på flaske som man bruker til vårruller? Den mener jeg skal være kald. Aldri hørt at noen varmer den.

Har dog av og til brukt den i sausen når jeg lager wok, da blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...