Gå til innhold

Forvente normal høyde hos lav tenåring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alderen på foreldrene er nokså normalt, 180 og 168. Men ikke så høy farfar. 

Anonymkode: 37663...825

Det eneste man vet med sikkerhet om et barn er hvem som er barnets mor.  For øvrig kan det se ut som det konkurreres med Sarah om å bli verdens eldste mor...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer om han forblir lav, skal du sette han ut i skogen for å dø?

Det er ikke sikkert han kan gi deg barnebarn, men han har jo en verdi selv om han er lav.

Anonymkode: dcfe7...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønner blir som regel litt høyere enn begge foreldrene, men der er untakk. 

Anonymkode: f7f7e...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert han kan gi deg barnebarn, men han har jo en verdi selv om han er lav.

Anonymkode: dcfe7...c9f

I all verden, hvor kom den fra?

Anonymkode: e01b6...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min var slik. Han var vel 160-165 som 14-åring. Året etter skøt han i været. På én eneste sommer vokste han flere størrelser i klær og ble rundt 190. Det samme har skjedd med alle søsknene hans.

Om det er en jente kan jeg trøste med at som 13 åring var jeg litt over 140. Som voksen er jeg 160 :) 

Anonymkode: 8421a...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all verden, hvor kom den fra?

Anonymkode: e01b6...582

Hvis en mann er 150cm er det svært lite sannsynlig at en dame blir gravid med ham.

Anonymkode: 2c0f8...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Minya skrev:

Jeg var ferdig utvokst på 160 i sjuendeklasse midt på nittitallet en gang, og min tremenning som gikk i samme klasse som meg, var like høy som meg i syvende. Da vi gikk ut av niende var han et hode høyere enn meg, og jeg tror han endte opp på 195.

160 i 7.trinn er jo ikke lavt da 😅

Anonymkode: c7e84...192

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn på 15 er 159 cm og blant de minste av 05 guttene på skolen. 

Vokst 9 cm siste året, ergo han var på høyde med din sønn når han var 14.

Vekstestimering antyder slutthøyde på 174-178. Vekst kontroll har blitt gjort på sykehus, med røntgen, blodprøver og vekt/høydr målinger over en 3 års periode.  

Mor 162, far 174

Anonymkode: bc944...e43

Broren mim var svært lav inntil 2. gym. Foreldrene mine var stressa og han ble vekstestimert til 172-176. Han endte på 185 uten at det ble gjort noen ting.

Far ca 180 Mor ca 170.

Dette går fint. Mye bedre å være lav enn for høy.

Anonymkode: b4a0c...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren mim var svært lav inntil 2. gym. Foreldrene mine var stressa og han ble vekstestimert til 172-176. Han endte på 185 uten at det ble gjort noen ting.

Far ca 180 Mor ca 170.

Dette går fint. Mye bedre å være lav enn for høy.

Anonymkode: b4a0c...915

Helt uenig! Eneste er damer som nærmer seg 190cm. Ellers er det alltid finest å være høy, både for kvinner og menn.

Anonymkode: 2c0f8...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 14 år gammel gutt (som jeg regner med det er snakk om her, forstår ikke helt vitsen med å "kamuflere" kjønnet?) er langt fra ferdig utvokst, trodde alle visste det? Vekstspurten begynner ikke før rundt 15-16 år. Når man ser på klassebilder fra første året på ungdomsskolen er ofte jentene høyest, siste året har guttene blitt høyest. Dette er normalt, ei jente er ofte tilnærmet ferdig utvokst i høyden rundt 15 år, mens en gutt ikke før han er 17-18 år. 

Høyde er ekstremt arvelig, så med mindre det er snakk om sykdom, mangelfullt kosthold etc., blir de aller fleste omtrent som foreldrene sine, litt mer usikkert dersom én forelder er veldig lav og én veldig høy, men er begge foreldre omtrent gjennomsnittlige, vil barna etter all sannsynlighet også bli det. Er far 180 cm vil sønnen sannsynligvis ende opp på omtrent samme høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 17.01, AnonymBruker skrev:

En høne på 150? Dæven, den vil ikke jeg møte.

Anonymkode: 0390d...30c

Virkelig voksent utsagn, du. 

Anonymkode: 37663...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om han forblir lav, skal du sette han ut i skogen for å dø?

Det er ikke sikkert han kan gi deg barnebarn, men han har jo en verdi selv om han er lav.

Anonymkode: dcfe7...c9f

Kløktig utsagn, du! ....

Spørsmålet var nok for å få litt innsikt, om dette kan rette seg osv.

Mange av guttene i klassen og på trinnet, er noen svære kjemper i forhold, virkelig med både høyde og bredde.. Men de ligger nok over normalen, igjen. 

Ikke redd for at jeg ikke får barnebarn pga utseende, for å si det slik.. Høy eller ei. 😉

Takk til alle de fornuftige svarene her inne 👍
 

Anonymkode: 37663...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Hen er straks 14 år og kun 150 cm høy. Noen som kan berolige litt med at de skyter fart og får normal høyde? Når de er sen i vekst, kan de likevel bli normal høy F.eks 180. ? Noe som kan hjelpe på veksten? 

Anonymkode: 37663...825

Han, skulle det stå. TS.

Anonymkode: 37663...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...