Gå til innhold

Hvordan ble livet etter skilsmissen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen ønsker skilsmisse, jeg sliter med å samle meg. Vi har tre barn. Jeg har litt EK i boligen vi eier nå, og ikke så god lønn, ca 430’ i året. 
 

Noen som ønsker å dele hvordan de har hatt det etter skilsmissen? Går det greit å dele omsorg 50/50? Ektefellen tjener 200’ mer i året enn meg, blir det barnebidrag da? Har du funnet deg bolig? Leid? Kjøpt? Sitter inne med tusen tanker, og lite svar

Anonymkode: 68cf2...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk ca 1,5 mill i egenkapital med meg da jeg flyttet ut, kjøpte en leilighet til 2,2 og bil til 200K så har ganske lite lån. Det var plasseringen som gjorde at jeg kjøpte den, og den skulle være min base mens jeg fant ut av dette nye livet og kanskje fant et passelig hus et sted i nærheten med tiden. 

Jeg tjener også en del mindre enn eksen og får derfor bidrag. Han er så «opptatt» så han har minimalt med samvær, dessverre.

I den lille leiligheten har jeg veldig lite utgifter, og har derfor romslig økonomi. Kan reise på ferie og helgeturer med barna, vi kan kose oss med god mat, dra i badeland og kjøpe gode klær og sportsutstyr ved behov. Men vi har det trangt sånn kvadratmetermessig, og ingen egen hage. Men økonomien har gjort at husplanen hele tiden blir utsatt. Jeg har ikke lyst å snu på kronene.

Men jeg er selvberget, jeg tar vare på bilen, følger opp ungene, leier håndverkere ved behov, har venner på besøk, må leie lokale når ungene skal ha bursdag men det er helt ok. Jeg har det fint!

Anonymkode: bf622...458

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ca 1,5 mill i egenkapital med meg da jeg flyttet ut, kjøpte en leilighet til 2,2 og bil til 200K så har ganske lite lån. Det var plasseringen som gjorde at jeg kjøpte den, og den skulle være min base mens jeg fant ut av dette nye livet og kanskje fant et passelig hus et sted i nærheten med tiden. 

Jeg tjener også en del mindre enn eksen og får derfor bidrag. Han er så «opptatt» så han har minimalt med samvær, dessverre.

I den lille leiligheten har jeg veldig lite utgifter, og har derfor romslig økonomi. Kan reise på ferie og helgeturer med barna, vi kan kose oss med god mat, dra i badeland og kjøpe gode klær og sportsutstyr ved behov. Men vi har det trangt sånn kvadratmetermessig, og ingen egen hage. Men økonomien har gjort at husplanen hele tiden blir utsatt. Jeg har ikke lyst å snu på kronene.

Men jeg er selvberget, jeg tar vare på bilen, følger opp ungene, leier håndverkere ved behov, har venner på besøk, må leie lokale når ungene skal ha bursdag men det er helt ok. Jeg har det fint!

Anonymkode: bf622...458

Takk for svar. Godt å lese at det har ordnet seg for deg 🙂

Anonymkode: 68cf2...c1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet ble veldig bra. 50/50 med barna og de tok alt veldig bra, fordi vi oppførte og oppfører oss vennlig mot hverandre. Har ikke bedt om bidrag selv om mannen ligger 600 000 over meg i lønn. Vi har samarbeidet godt og delt på utgifter. Han har bidratt litt ekstra til ungene når det gjelder større ting fordi han har større inntekt på sitt eget initiativ, men ellers deler vi likt. Han kjøpte meg ut av huset og jeg kjøpte meg eget. Jeg har også tre barn. Dette ordner seg. klem ❤️

Anonymkode: 43b56...0da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet ble veldig bra. 50/50 med barna og de tok alt veldig bra, fordi vi oppførte og oppfører oss vennlig mot hverandre. Har ikke bedt om bidrag selv om mannen ligger 600 000 over meg i lønn. Vi har samarbeidet godt og delt på utgifter. Han har bidratt litt ekstra til ungene når det gjelder større ting fordi han har større inntekt på sitt eget initiativ, men ellers deler vi likt. Han kjøpte meg ut av huset og jeg kjøpte meg eget. Jeg har også tre barn. Dette ordner seg. klem ❤️

Anonymkode: 43b56...0da

Takk for svar ❤️

Anonymkode: 68cf2...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre Ts. 

Først og fremst. Dette vil gå bra! Du blir å klare deg. Være en god mor. Betale regninger. Smile. Le. Og bli forelsket igjen! ❤️ 

Når det gjelder det praktiske, og mine egne erfaringer så ble jeg skilt for 3 år siden. Jeg fikk kun 200 tusen med meg i egenkapital og jeg overtok bilen. Jeg og mine 2  barn (som var og er fremdeles "delt" 50/50) bodde på et rom hos moren min i vel 4 mnd før jeg fant nå jeg ville kjøpe. 

Jeg kjøpte da et hus til ca 2,5 mill. Jeg fikk innvilget overgangsstønad, dobbel barnetrygd, og nav dekket 2/3 deler av Sfo utgiftene mine. Jeg kunne muligens ha krevd barnebidrag da faren tjener mer, men jeg orket ikke masse uenigheter, og jeg vet penger kan skape dette i en skilsmisse.. I tillegg så klarte jeg meg jo selv. I år er også bilen nedbetalt og mini sluttet på Sfo, så da er det plutselig 6000 ekstra på meg og barna hver mnd! 

Jeg jobbet turnus m tillegg, men fikk meg ny dag jobb og klarer meg fortsatt tildels godt økonomisk. 

Barna har det bra. Delt samvær, vi bor nært hverandre, og jeg og barnefar samarbeider godt. Både jeg og han er i nye forhold nå, og barna liker begge "steforeldrene". 

I etterkant av bruddet har jeg OFTE sagt til venner og familie at jeg faktisk er veldig lykkelig skilt. Og det er det jeg er. Lykkelig. 

Det blir du også å bli. ❤️

 

Anonymkode: c3916...44b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøre Ts. 

Først og fremst. Dette vil gå bra! Du blir å klare deg. Være en god mor. Betale regninger. Smile. Le. Og bli forelsket igjen! ❤️ 

Når det gjelder det praktiske, og mine egne erfaringer så ble jeg skilt for 3 år siden. Jeg fikk kun 200 tusen med meg i egenkapital og jeg overtok bilen. Jeg og mine 2  barn (som var og er fremdeles "delt" 50/50) bodde på et rom hos moren min i vel 4 mnd før jeg fant nå jeg ville kjøpe. 

Jeg kjøpte da et hus til ca 2,5 mill. Jeg fikk innvilget overgangsstønad, dobbel barnetrygd, og nav dekket 2/3 deler av Sfo utgiftene mine. Jeg kunne muligens ha krevd barnebidrag da faren tjener mer, men jeg orket ikke masse uenigheter, og jeg vet penger kan skape dette i en skilsmisse.. I tillegg så klarte jeg meg jo selv. I år er også bilen nedbetalt og mini sluttet på Sfo, så da er det plutselig 6000 ekstra på meg og barna hver mnd! 

Jeg jobbet turnus m tillegg, men fikk meg ny dag jobb og klarer meg fortsatt tildels godt økonomisk. 

Barna har det bra. Delt samvær, vi bor nært hverandre, og jeg og barnefar samarbeider godt. Både jeg og han er i nye forhold nå, og barna liker begge "steforeldrene". 

I etterkant av bruddet har jeg OFTE sagt til venner og familie at jeg faktisk er veldig lykkelig skilt. Og det er det jeg er. Lykkelig. 

Det blir du også å bli. ❤️

 

Anonymkode: c3916...44b

Tusen takk for godt svar ❤️

Anonymkode: 68cf2...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå bra. Når du blir forelsket i ny mann kommer du ikke til å skjønne hvorfor du var med han forrige! Trust me!

Gled deg bare! Masse frihet og et nytt liv! 

Anonymkode: 1755f...971

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skilt i vår. 
4 barn sammen, hvor yngste er 6 måneder. 

de 3 eldste er 50/50, mens yngste bor fast hos meg. 

jeg kjøpte han ut av huset, han kjøpte seg nytt. Foreldrene mine stilte som kausjonister og banken var veldig grei! 

Jeg har samme inntekt som deg, han tjener mye mer. Så han må betale barnebidrag, ikke vært noe misnøye fra hans side. Han betaler også sfo siden jeg ikke har behov for det. Får overgangsstønad og utvidet barnetrygd. 
 

det er tøft og tungt, jeg gikk på en ny nedtur da jeg fikk vite han har blitt sammen med en kollega nå. Det var ikke jeg som ønsket brudd og trodde frem til januar at vi skulle være sammen for alltid Men jeg ser Lys i enden av tunnelen, og tror på at ting blir bedre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Visla skrev:

Ble skilt i vår. 
4 barn sammen, hvor yngste er 6 måneder. 

de 3 eldste er 50/50, mens yngste bor fast hos meg. 

jeg kjøpte han ut av huset, han kjøpte seg nytt. Foreldrene mine stilte som kausjonister og banken var veldig grei! 

Jeg har samme inntekt som deg, han tjener mye mer. Så han må betale barnebidrag, ikke vært noe misnøye fra hans side. Han betaler også sfo siden jeg ikke har behov for det. Får overgangsstønad og utvidet barnetrygd. 
 

det er tøft og tungt, jeg gikk på en ny nedtur da jeg fikk vite han har blitt sammen med en kollega nå. Det var ikke jeg som ønsket brudd og trodde frem til januar at vi skulle være sammen for alltid Men jeg ser Lys i enden av tunnelen, og tror på at ting blir bedre. 

Klem til deg ❤️ Takk for at du svarte. Særlig det med bosituasjon uroer meg, men ser ut til at det har ordnet seg for de fleste 

Anonymkode: 68cf2...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble skilt for et år siden. Vi har to barn og de bor annenhver uke hos hver. Han kjøpte meg ut av huset med 50 prosent og jeg fikk kjøpt meg en leilighet i samme gate. Vi bor vel 300 meter unna hverandre.
Han betaler barnebidrag pga han tjener dobbelt så mye som meg. Beløpet ble vi enige om oss i mellom. Du kan regne det ut på NAV sine sider. 

Det var viktig for oss at barna fikk bo i samme område uansett hvem de er hos. Jeg synes det til tider er tungt å være alene. Men jeg må minne meg selv på hvorfor vi ble skilt når det er som verst. Jeg går mye lange turer i skogen som vi er så heldig å ha rett i nærheten. Det fungerer som terapi for meg. 

Det går seg til men klart det er tøft å skulle starte livet på nytt. 

Anonymkode: 6a7c6...2d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble skilt for et år siden. Vi har to barn og de bor annenhver uke hos hver. Han kjøpte meg ut av huset med 50 prosent og jeg fikk kjøpt meg en leilighet i samme gate. Vi bor vel 300 meter unna hverandre.
Han betaler barnebidrag pga han tjener dobbelt så mye som meg. Beløpet ble vi enige om oss i mellom. Du kan regne det ut på NAV sine sider. 

Det var viktig for oss at barna fikk bo i samme område uansett hvem de er hos. Jeg synes det til tider er tungt å være alene. Men jeg må minne meg selv på hvorfor vi ble skilt når det er som verst. Jeg går mye lange turer i skogen som vi er så heldig å ha rett i nærheten. Det fungerer som terapi for meg. 

Det går seg til men klart det er tøft å skulle starte livet på nytt. 

Anonymkode: 6a7c6...2d5

Takk for svar. Hvordan er det å bo såpass nærme eksmannen om jeg får spørre? Stikker barna ofte innom når de er hos far? 

Anonymkode: 68cf2...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble skilt for et år siden. Vi har to barn og de bor annenhver uke hos hver. Han kjøpte meg ut av huset med 50 prosent og jeg fikk kjøpt meg en leilighet i samme gate. Vi bor vel 300 meter unna hverandre.
Han betaler barnebidrag pga han tjener dobbelt så mye som meg. Beløpet ble vi enige om oss i mellom. Du kan regne det ut på NAV sine sider. 

Det var viktig for oss at barna fikk bo i samme område uansett hvem de er hos. Jeg synes det til tider er tungt å være alene. Men jeg må minne meg selv på hvorfor vi ble skilt når det er som verst. Jeg går mye lange turer i skogen som vi er så heldig å ha rett i nærheten. Det fungerer som terapi for meg. 

Det går seg til men klart det er tøft å skulle starte livet på nytt. 

Anonymkode: 6a7c6...2d5

Praktisk at dere kan bli boende i samme gate, men hva tenker du om dette vil vare?

Etterhvert som man kanskje møter en ny, så er det jo aktuelt å flytte på seg. 

Anonymkode: ef7c8...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvordan er det å bo såpass nærme eksmannen om jeg får spørre? Stikker barna ofte innom når de er hos far? 

Anonymkode: 68cf2...c1d

 Nei, de stikker ikke innom annet enn om de skal hente noe. Men de er velkommen når som helst. De forholder seg til hjemmet de er i i den aktuelle uka. Det er bare naturlig for dem og det er helt greit. 

Anonymkode: 6a7c6...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Praktisk at dere kan bli boende i samme gate, men hva tenker du om dette vil vare?

Etterhvert som man kanskje møter en ny, så er det jo aktuelt å flytte på seg. 

Anonymkode: ef7c8...fcc

Ingen av oss kommer til å flytte ut av dette området før barna er voksne. Min eks skal gifte seg og har kjøpt nytt hus som faktisk ligger litt nærmere meg men jeg kan ikke se bort dit. Så nærme er det ikke. Om jeg skulle treffe en ny, er det ikke aktuelt å flytte sammen med det første, akkurat. Barna er ikke små, de er i ungdomsskolealder. 

Anonymkode: 6a7c6...2d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av oss kommer til å flytte ut av dette området før barna er voksne. Min eks skal gifte seg og har kjøpt nytt hus som faktisk ligger litt nærmere meg men jeg kan ikke se bort dit. Så nærme er det ikke. Om jeg skulle treffe en ny, er det ikke aktuelt å flytte sammen med det første, akkurat. Barna er ikke små, de er i ungdomsskolealder. 

Anonymkode: 6a7c6...2d5

Takk for at du tar deg tid til å svare ❤️

Anonymkode: 68cf2...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ble separert nå i sommer, og jeg fikk beholde huset. Han har kjøpt et lite rekkehus i nærheten, 5 min gange unna, slik at det blir minst mulig endringer for barna. Vi er heldige da og har hatt god økonomi i årevis, så det er nok ikke alle som har råd til at begge er huseiere etter bruddet. Pga alder på barna, hans jobbsituasjon og diverse omstendigheter skal barna bo fast hos meg med samvær hos han annenhver helg. Det var vi heldigvis enige om. 

Jeg skjønner godt at du sliter med å samle deg. Det har vært noen fæle måneder for meg også, men jeg begynner faktisk å lande allerede. Den verste perioden for meg var definitivt ukene like før og etter det endelige valget om bruddet var tatt og ikke minst å fortelle barna. Hold ut; det blir bedre snart! 

Anonymkode: cf36b...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere som har svart. Det gjør godt å lese svarene deres 🙂 

Anonymkode: 68cf2...c1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Ingen av oss kommer til å flytte ut av dette området før barna er voksne. Min eks skal gifte seg og har kjøpt nytt hus som faktisk ligger litt nærmere meg men jeg kan ikke se bort dit. Så nærme er det ikke. Om jeg skulle treffe en ny, er det ikke aktuelt å flytte sammen med det første, akkurat. Barna er ikke små, de er i ungdomsskolealder. 

Anonymkode: 6a7c6...2d5

Veldig sporty av ham (og henne) synes jeg. 

Jeg spør fordi jeg har vært "på andre siden". Traff en mann som var separert med barn. Der var det også en viss enighet om at de begge holdt seg i området (hun flyttet ut og kjøpte seg en leilighet). Men med tiden ble huset stort for ham, han traff meg som bodde i sentrum og heller ikke vil bo i hans nabolag, og han solgte huset og flyttet til byen. Barna kjøres jo og følges opp, men det ble furore i hans ekskones familie over at han forlot bydelen.

Det er ofte greit å være relativt enig i etter en skilsmisse, men så starter man jo hvert sitt nye liv og ting blir annerledes. Om alt forblir som det er, er det jo flott, men ofte er det greit å forberede seg på at det kan komme endringer.

Anonymkode: ef7c8...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sporty av ham (og henne) synes jeg. 

Jeg spør fordi jeg har vært "på andre siden". Traff en mann som var separert med barn. Der var det også en viss enighet om at de begge holdt seg i området (hun flyttet ut og kjøpte seg en leilighet). Men med tiden ble huset stort for ham, han traff meg som bodde i sentrum og heller ikke vil bo i hans nabolag, og han solgte huset og flyttet til byen. Barna kjøres jo og følges opp, men det ble furore i hans ekskones familie over at han forlot bydelen.

Anonymkode: ef7c8...fcc

Hvilken skole går barna på da? Den i bydelen eller en i sentrum?

Anonymkode: 4c75d...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...