Gå til innhold

Nei. Det er ikke slik at alle vet hva som skal til for å gå ned i vekt, men kun feiler på gjennomføringsevne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En annen påstand som blir repetert er at alle vet hva som skal til for å gå ned i vekt, men det eneste problemet er gjennomføringsevne og disiplinen til å gjøre det.

Her er jeg totalt uenig. Det er vel mulig at dette gjelder mange, men jeg er også overbevist om at svært mange faktisk ikke har kunnskap om riktig kosthold og trening. Profesjonelle som driver med dette har gjerne studert i mange år. Selv har jeg hatt det som en hobby og lest meg opp. Visste ikke forskjellen på karbohydrater og protein før jeg hadde passert 20.

Et godt eksempel er at jeg ser veldig mange skal begynne å spise knekkebrød når de er på diett. Hallo? Du velger altså å spise noen få knekkebrød som et måltid. Sannsynligvis er du svært sulten etter måltidet er over.

En god diett er gjennomførbar og du skal slippe å sulte deg. I tillegg bør du ha noen belønninger underveis som motivasjon. 

En annen ting er at betydningen av trening er svært overvurdert. Det er kostholdet og kjøleskapet som fører til vektnedgang. Effekten av trening på fettforbrenning er ikke ubetydelig, men den er en god del mindre enn hva mange tror. Betyr ikke at man ikke skal trene. Trening kan også øke hvileforbrenningen. Men mange tror at kjøleskapet er fritt vilt etter en treningsøkt. Da går dessverre gjerne vinningen opp i spinningen og enda litt til.

Anonymkode: 73847...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske enkelt forklart: mange kjører lavt med kalorier, går ned 10kg. Ok, fornøyd.

Hva gjør jeg nå? Joda, spiser som vanlig igjen; blåser opp 10kg igjen.

Repeat.

Anonymkode: 061e8...d90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange kaster seg på en diett uten å i det hele tatt google seg fram til grunnleggende kunnskaper. Folk tenker kalorier og skal redusere inntaket (i realiteten er jo et vekttap færre kalorier inn enn det som går ut), men mange bryr seg katta i hvor kalorier kommer fra, og ender opp med mager-, light- og fettreduserte produkter. Dermed ender de opp med mange små, lite mettende måltider og kalorifattige måltider, når de heller kunne spist 3 mettende måltider med samme kalorimengde. Folk lever i den tro at vi MÅ mate kroppen hele tiden, med et eller annet, for å ikke ødelegge forbrenningen. Samtidig skal måltidene ha færrest mulig kalorier, og folk ender opp med å være småsulten hele dagen. Så sprekker de kanskje ila. dietten, eller etter dietten. Kilo opp igjen. Man må finne en livsstilsendring man kan leve med i det lange løp. Er du overvektig? Vel, da fungerer ikke livsstilen du har nå, og du kan ikke forvente å kunne fortsette med den etter et vekttap om du vil holde en normalvekt. 
 

Det handler ikke om lavkarbo eller lavkalori, men å sette seg inn i hva næringsinnholdet i maten er. Jeg er ingen ernæringsekspert altså, men jeg mener det er galskap å skulle ned 25 kilo uten å i det hele tatt lese seg opp på protein, karbohydrat og fett før man setter igang. 

Endret av Pinkpashion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske enkelt forklart: mange kjører lavt med kalorier, går ned 10kg. Ok, fornøyd.

Hva gjør jeg nå? Joda, spiser som vanlig igjen; blåser opp 10kg igjen.

Repeat.

Anonymkode: 061e8...d90

Da har man ikke et bærekraftig opplegg. Er derfor man snakker om livsstilsendringer.

Det bør ikke være en veldig stor forskjell på det du spiser på diett og det du spiser når du er ferdig med dietten.

Anonymkode: 73847...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har man ikke et bærekraftig opplegg. Er derfor man snakker om livsstilsendringer.

Det bør ikke være en veldig stor forskjell på det du spiser på diett og det du spiser når du er ferdig med dietten.

Anonymkode: 73847...f1a

Nei, de fleste har ikke en plan på veien videre etter vektnedgang.

Diett er ikke løsningen, man må ha en varig endring av kostholdet basert på gode råvarer med riktig næring.

Glem alt som heter dietter, pulverkur+++

Anonymkode: 061e8...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fleste har ikke en plan på veien videre etter vektnedgang.

Diett er ikke løsningen, man må ha en varig endring av kostholdet basert på gode råvarer med riktig næring.

Glem alt som heter dietter, pulverkur+++

Anonymkode: 061e8...d90

Jeg mener at et ekstremt opplegg kan være aktuelt i starten for noen. For eksempel PSMF-diett. Dette fordi det kan være motiverende å få en god start på dietten og se at man går ned 7-10 kg på 4-6 uker. 

Nøkkelen da er å gå over på en mer moderat diett/kosthold etterhvert. 

Anonymkode: 73847...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...