Gå til innhold

Å jobbe i samme butikk i 30 år! Flaut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nedverdigende nok å jobbe i butikk, men er det enda verre når man i tillegg står i samme butikk i 30 år og kanskje ender opp med å jobbe samme sted livet ut? La oss si personen jobber der i 45 år

Anonymkode: 379f3...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvorfor det, så lenge man trives? 

Anonymkode: c5fa9...36f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ..? Hvorfor er det flaut..? Nedverdigende å jobbe i butikk..? 

Jeg ser ikke hva som er nedverdigende med det, ei heller ser jeg hva som er flaut med å ha samme arbeidssted i mange år. Hvorfor er det mer flaut å jobbe i butikk i 30 år enn å jobbe i en hvilken som helst annen jobb i 30 år..? 

Jeg skulle ønske jeg hadde trivdes så bra i jobben min at jeg ville bli der i 30 år, jeg!

Anonymkode: 1de70...a52

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ..? Hvorfor er det flaut..? Nedverdigende å jobbe i butikk..? 

Jeg ser ikke hva som er nedverdigende med det, ei heller ser jeg hva som er flaut med å ha samme arbeidssted i mange år. Hvorfor er det mer flaut å jobbe i butikk i 30 år enn å jobbe i en hvilken som helst annen jobb i 30 år..? 

Jeg skulle ønske jeg hadde trivdes så bra i jobben min at jeg ville bli der i 30 år, jeg!

Anonymkode: 1de70...a52

Hva jobber du selv med?:)

Anonymkode: 379f3...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nedverdigende å jobbe i butikk, det viktigste er å finne en jobb er trives i.

Men så klart blir det dumt å jobbe 30-40 år i butikk om drømmen er å bli lege, advokat eller annet. Men jobb i butikk kan så absolutt være både givende og utfordrende nok, og jeg beundrer de som holder ut selv om det ikke nødvendigvis er en jobb jeg kunne tenkt meg å stå i livet ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å... jeg jobber i butikk (klesbutikk) og elsker jobben min. En kollega og jeg pratet om dette i går; Hvorfor enkelte ser ned på oss butikkansatte. Jeg vet ikke hvorfor vår jobb ikke er "bra nok" og hvorfor noen ser ned på oss, så da spør jeg deg TS, for du har tydelig fasitsvar: Hvorfor er det å jobbe i butikk et dårligere yrke?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter pris på erfarne butikkansatte. De har ofte god kunnskap om hva de selger og skal ikke prakke på en feil vare. Å jobbe i butikk er jo en helt vanlig jobb, hvorfor skal det være feil å være lenge på samme sted?

Anonymkode: a674d...1c7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MarianneE skrev:

Å... jeg jobber i butikk (klesbutikk) og elsker jobben min. En kollega og jeg pratet om dette i går; Hvorfor enkelte ser ned på oss butikkansatte. Jeg vet ikke hvorfor vår jobb ikke er "bra nok" og hvorfor noen ser ned på oss, så da spør jeg deg TS, for du har tydelig fasitsvar: Hvorfor er det å jobbe i butikk et dårligere yrke?

Jobber i samme butikk som jeg startet i som ung, får stadig høre: oi, jobber du her enda!? Liker jobben min, men nåmhar jeg sagt opp for å ta utdanning. Men vet ikke om det kjennes riktig, jeg angrer faktisk! Spesielt min søster har alltid kommentert: herregud, du skal vel ikke jobbe i butikk resten av livet. Det er bare studenter som gjør det. Så jeg er egentlig flau over det, føler meg dum og mindreverdig når bekjempe og gamle bekjente med utdanning og gode jobber kommer innom. Bare lyst å synke ned i et hull i gulvet da:( TS

Anonymkode: 379f3...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke flaut, heller tvert i mot så synes jeg det står respekt av å være så lojal at man er på samme arbeidsplass i 30 år. Dessuten er det et tegn på trivsel at man er i samme jobb så lenge, og det er også et tegn på at den butikken har et godt arbeidsmiljø og mest sannsynlig en god butikksjef som ivaretar sine ansatte

En annen positiv ting må være at den ansatte som har jobbet i den butikken i 30 år må etter så lang fartstid sitte inne med mye kunnskape innen butikkens fagfelt, noe som er veldig gunstig for både kunder, butikken og kollegaer

Det er heller ikke flaut å jobbe hele voksenlivet sitt i butikk, vi trenger butikker og vi trenger at butikker har ansatte. Dessuten er det ikke barebare å jobbe i butikk og forholde seg til kunder heller, ikke alle kunder er enkle og greie akkurat. Man må være diplomatisk og sindig av natur for å ikke rable helt ovenfor enkelte kunder som tror de alltid har rett (hello alle Karen der ute). Dessuten er detaljvarehandel og kolonialhandel sjukt stressende i perioder, som f.eks før jul, det krever sin kvinne eller mann å stå i det tempoet som er da

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man liker jobben er man jo dritheldig!! Hvem kan si de har jobbet i en jobb man trives i så lenge??!! Må jo være drømmen. Men selv om det ikke er drømmejobben osv, så er det jo bare tøft å jobbe så lenge på samme jobb, enten det er butikk ellee noe annet. Da kan man jo virkelig faget sitt! Jeg hadde blitt imponert. 

Anonymkode: beb3c...270

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt mindre flaut å være naver?

Anonymkode: 21067...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du selv med?:)

Anonymkode: 379f3...642

Jeg jobber i it-bransjen. Har jobbet tre ulike steder på ti år, og finner meg ikke til rette noen av stedene. Det er stressene og ubehagelig å søke jobb og begynne i ny jobb, så jeg hadde vært så lykkelig om jeg fant et sted jeg faktisk trivdes, både med folkene og bedriftskulturen og arbeidsoppgavene, at jeg ville jobbe der resten av livet. 

Faren min jobbet 40 år i samme firma, han. Fra han var ferdig utdannet, til han gikk av med AFP. Han jobbet i oljebransjen. Og da han gikk av med pensjon, gjett hva han gjorde da..? Jo, han tok opp jobben han hadde som student, nemlig bussjåfør.. Så nå sitter han og kjører rutebuss til og fra byn dagen lang et par dager i uken, og stortrives med det. 

Anonymkode: 1de70...a52

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke!

Om noen har jobbet samme sted over så lang tid forteller det heller at det er en stødig person. 

Jeg har selv passe god utdannelse og jobb. Men jeg er overhode ikke opptatt av hvilken jobb man har. Om man gjør jobben sin og i tillegg er hyggelig og serviceinnstilt får man akkurat samme respekt fra meg uavhengig om det er en vasker eller en advokat.

(Forøvrig har min kjæreste jobbet som ufaglært snekker i 20 år, stødig og flott fyr:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MarianneE skrev:

Å... jeg jobber i butikk (klesbutikk) og elsker jobben min. En kollega og jeg pratet om dette i går; Hvorfor enkelte ser ned på oss butikkansatte. Jeg vet ikke hvorfor vår jobb ikke er "bra nok" og hvorfor noen ser ned på oss, så da spør jeg deg TS, for du har tydelig fasitsvar: Hvorfor er det å jobbe i butikk et dårligere yrke?

Jeg er vanedyr og liker å se de samme ansatte år etter år. Da forblir jeg også en lojal kunde. Om den personen har jobbet der lenge, så ser jeg på det som positivt. 
 

Selv skjønner jeg ikke hvorfor man ser med på dere. Det har vært drømmejobben min siden jeg var en liten jente☺️ 
 

Men jeg pleier ikke å se ned på mennesker, men heller beundre dem. De få personene jeg kjenner som ser ned på folk, har issues. (Mindreverdighetskomplekser) 

Anonymkode: 54449...ea8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange koselige svar 😁 Takk! 

Hilsen ei som har jobbet i butikk i 20 år.

Anonymkode: c0565...77f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom man trives, synes jeg det er flott om man jobber i samme butikk i både 30 og 40 år. Da har man mest sannsynlig høy fagkunnskap om det man selger, og det er et kvalitetstegn at butikken har overlevd så lenge. Jeg liker dyktige butikkansatte. 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nedverdigende nok å jobbe i butikk, men er det enda verre når man i tillegg står i samme butikk i 30 år og kanskje ender opp med å jobbe samme sted livet ut? La oss si personen jobber der i 45 år

Anonymkode: 379f3...642

Det som er nedverdigende er at du kommer her og viser holdningen din om hva du mener om de som jobber i butikk. Det er ingenting nedverdigende med å jobbe i butikk, uavhengig av hvor lenge.

Anonymkode: a7ca8...3c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er gøy å jobbe i butikk jeg😊 hadde ikke gjort meg noe å jobbe i blomsterbutikk resten av livet ☺️

Anonymkode: eeab2...37c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange ser ned på butikkansatte fordi det i utgangspunktet er en "enkel jobb". Dersom du kun jobber i kasser på Rema, er det en enkel jobb. Mange andre type butikkstillinger og arbeidsplasser er mer krevende. 
Noen trives med en enkel jobb. De har kanskje mye de holder på med på fritiden, og liker at arbeidsdagen er enkel. Noen sitter i kassa mens de planlegger et komplisert kreativt prosjekt. Jobben er bare en inntektskilde. De får utfordringene sine andre steder. 
Noen synes mennesker er så facinerende at de elsker butikkjobb, for da får de betalt for å prate med og studere mennesker hele dagen. 

Det er mange grunner til at folk trives med i jobbe i butikk. De som dømmer har ofte bare sine egne referanserammer å vurdere ut fra. Kanskje har de ikke et spennende liv utenfor jobb selv? De forstår ikke at andre folk er annerledes enn dem selv, at de tenker og prioriterer etter helt andre kriterier. :)

Anonymkode: 64cf8...8e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...