Gå til innhold

Hvilken øynefarge får hen?


Visdomstannaverker

Anbefalte innlegg

Far har brune, jeg har blå. Jeg vet det er 50% sjanse men hen er 8 måneder og ser ut til at de blir blå syntes jeg! Far håper på brune han, men før fødselen håpet jeg på blå. Nydelig uansett! Hva tenker dere? 

Screenshot_20200806_014057.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter fikk brune og det var tydelig lenge før 8 mnd at de kom til å bli brune. Vedder mye på at de der forblir blå.

Anonymkode: 02c89...bf2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der blir blå.

Datteren min hadde flaskegrønne øyne til hun var ca et år, nå er de helt brune. 

Anonymkode: 35e10...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hadde blå lenge, de ble mørkere da hun var rundt 1 år. Grønnbrune ble de til slutt. 
 

Yngste hadde mørkegrå et par måneder,så ble de mørkebrune. 
 

 

Anonymkode: ffbb6...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de forblir blå. To av mine barn har blå øyne og et har brune (med litt grønt). De med blå har ganske lyseblå øyne, og der så jeg at de kom til å bli blå ganske tidlig. Tror de hadde sin etablerte øyefarge ved 2 mnd eller noe sånt. Mens han som fikk brune øyne, hadde mørkeblå/grumsete farge på øynene til han var nærmere et år, tror jeg. Og da så vi at de var brune. De har gradvis blitt litt lysere brun og etter hvert litt islett av grønt.

Her har far blå øyne og jeg mørkegrønne med litt brunt. I fars familie har alle blå øyne. Min far har mørkebrune øyne, og min mor samme farge som meg, men i begge deres familier har noen brune og noen blå.

Når en forelder har brune øyne og en blå, sies det å være 50/50 sjanse for at et barn får brune eller blå, så lenge den som har brune øyne har en "blåbrun" genetisk variant (husker ikke den riktige terminologien her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir nok blå ja ☺️ 
 

her har begge jentene mine blå øyner, pappaen har brune 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg tror de forblir blå. To av mine barn har blå øyne og et har brune (med litt grønt). De med blå har ganske lyseblå øyne, og der så jeg at de kom til å bli blå ganske tidlig. Tror de hadde sin etablerte øyefarge ved 2 mnd eller noe sånt. Mens han som fikk brune øyne, hadde mørkeblå/grumsete farge på øynene til han var nærmere et år, tror jeg. Og da så vi at de var brune. De har gradvis blitt litt lysere brun og etter hvert litt islett av grønt.

Her har far blå øyne og jeg mørkegrønne med litt brunt. I fars familie har alle blå øyne. Min far har mørkebrune øyne, og min mor samme farge som meg, men i begge deres familier har noen brune og noen blå.

Når en forelder har brune øyne og en blå, sies det å være 50/50 sjanse for at et barn får brune eller blå, så lenge den som har brune øyne har en "blåbrun" genetisk variant (husker ikke den riktige terminologien her).

Dette stemmer nok vil jeg tro. Her har pappaen brune øyne, med litt hint av grønn/blå. Mammaen hans har blå med masse brunt i og pappaen hans har knall blå. så tror det har noe med variantene å gjøre jeg også 😅

begge våre jenter har fått blå øyne til tross for fars brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grønne, og mannen blå. Gutten vår fikk blå med brunfarge rundt pupillen. 

Anonymkode: a0bde...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 år

20200807_094711.jpg.9fcfa46534c140200482cf8946a69646.jpg

4 år

20200807_094633.thumb.jpg.c73566f8ea64d2b8652d7c051ef0b105.jpg

 

Så mye kan skje enda 😛

Anonymkode: 3e2d4...0a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine var det ganske tydelig helt fra starten, altså ingen endring etter de var noen måneder. Eldste har knallblå, minsten har blågrønn.

Her har jeg øyne som er nesten helt like de nederste ovenfor (hva kaller man den fargen? Mener det står flerfarget i passet), mens pappaen har brungrønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke lett å se i begynnelsen hos oss, men etter en måned var de mørke mørke brune 😊 men nå har vi begge brune øyne da. 

Anonymkode: 6ffa2...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine hadde knallblå øyne fra fødselen. I og med at far er fra et land med 99% brunøyde, regnet jeg med at dette ville endre seg etterhvert.. Og jada, eldste fikk grønne øyne ved 2-3 års alderen men yngste (1.5 år) har fortsatt blå med hint av grønt.. regner med disse også blir grønne. Grønt er visst en slags versjon av det "brune" arvestoffet.

Anonymkode: ea764...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begge mine hadde knallblå øyne fra fødselen. I og med at far er fra et land med 99% brunøyde, regnet jeg med at dette ville endre seg etterhvert.. Og jada, eldste fikk grønne øyne ved 2-3 års alderen men yngste (1.5 år) har fortsatt blå med hint av grønt.. regner med disse også blir grønne. Grønt er visst en slags versjon av det "brune" arvestoffet.

Anonymkode: ea764...4fa

Ja, grønt regnes som brunt i genetisk sammenheng. Mens de som har det jeg vil kalle blå øyne med hint av grønt, antakelig regnes som blå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...