Gå til innhold

Makan til faktaresistens og tviholding på gamle ideer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser som regel forskning som folk kommer med om jeg ser det er skikkelige studier (dvs. meta analyser o.l.) fra gode sider som pubmed, sciencedirect osv. Artikler, YouTube videoer, forskning.no og lignende som bare er en gjengivelse av studier er ofte overdrevne og ukorrekte så det gidder jeg ikke bruke tiden min på. Cherry picking er også veldig lett å kjenne igjen og det er heller ikke verdt min tid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.8.2020 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Men kanskje det er sånn at diskusjonsfora generelt trekker til seg litt mindre intelligente mennesker, og at det er derfor. Hva vet vel jeg.

Anonymkode: 75780...2e8

Du snakker om ydmykhet? 

For at folk skal gidde å lese lenker, så må du være flink til å gjøre folk nysgjerrige på innholdet. Ikke bare si at de tar feil, og så legge ut lenker. Egentlig skal en bruke sin egen stemme mest mulig i en diskusjon, og ikke bare slenge ut lenker som snakker for en. Fortell litt om hva det går ut på, så vekker du kanskje litt interesse. 

Anonymkode: d7477...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pinkpashion skrev:

Velger å svare det jeg, selv om jeg ikke er ts. 
 

Mye mulig vi tolker ts sitt innlegg veldig ulikt. Men jeg tolker det i den retning at mange folk er ukritisk og har mangel på kunnskaper, før de kommer med råd om kosthold og diett. Å slanke seg på yoghurt og druer i et kaloriunderskudd fungerer selvsagt, men det er ikke dermed sagt at det er bra. Og når det da påpekes at kroppen trenger både det ene og det andre og at et kosthold på druer og yoghurt blir for ensidig, så svarer gjerne vedkommende «dette fungerte i alle fall for meg», før vedkommende gang på gang anbefaler «dietten» sin videre. For disse eksemplene ser jeg skremmende mange av her inne; folk som varmt anbefaler dietter som ikke gir kroppen den næringen den trenger, men som nekter å ta til seg ny kunnskap. 
 

Jeg har aldri tolket at dette handlet om lavkarbo eller lavkalori, og at alle må gå på samme diett. Men snarere at enkelte her kommer med bastante påstander som for en desperat, overvektig person på slankern virker som redningen, som dessverre ikke nødvendigvis er sunne eller helsefremmende. Ingen sier alle må spise lavkarbo for å gå ned i vekt, det passer ikke for alle. 

Okei, da har vi nok tolket hensikten med innlegget ulikt. Isåfall er det såklart mye sant i det du skriver. 

 

Klarer ikke helt å se den tolkningen selv må jeg si, kanskje fordi TS ikke akkurat legger opp til seriøsitet eller ordentlig diskusjon mtp hvordan han eller hun velger å ordlegge seg. 

Endret av addict
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, addict skrev:

Okei, da har vi nok tolket hensikten med innlegget ulikt. Isåfall er det såklart mye sant i det du skriver. 

 

Klarer ikke helt å se den tolkningen selv må jeg si, kanskje fordi TS ikke akkurat legger opp til seriøsitet eller ordentlig diskusjon mtp hvordan han eller hun velger å ordlegge seg. 

Jeg har fulgt med i en annen tråd der linker ble lagt ut, så ser sikkert innlegget i en annen sammenheng ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pinkpashion skrev:

Det finnes ikke en fasit for alle, nei. Men jeg gremmes over at mange her kaster seg inn i enorme vekttap i den tro at man bare skal se på kalorier, ikke faktisk næringsinnhold i maten. En kalori er en kalori, om man vil ned i vekt. Men hva den kalorien tilfører kroppen og hva den gjør med blodsukkeret er det mange glemmer å tenke på. Det jeg tror ts mener her, er at folk nekter å ta inn over seg og lese seg opp, før de begynner å gi råd til andre. Får folk motargumenter som kan underbygges med teori og forskning, viser folk en arrogant holdning «dette fungerte i alle fall for meg OG 3 av mine venninner», før de fortsetter å anbefale sine tvilsomme kostholdsråd. 

Det er ingen som sier at alle må spise lavkarbo for å gå ned i vekt, MEN skal du bevare muskelmasse må du få i deg mer enn yoghurt, knekkebrød og epler, åpenbart. 

Hvorfor tror alle lavkarbofantaster at lavkalori betyr å droppe proteiner? Jeg har som sagt gått ned masse og er stabil på normalvekt vha lavkalori kosthold. Spiser nok mest karbohydrater men en del protein også. Og littegrann fett. Poenget for meg var at jeg lå i ordentlig kaloriunderskudd. Nå er jeg bare en vanlig slank dame uten noen gang å ha vært så opptatt av muskler. Men har ikke merket at jeg har blitt noe svakere av mitt kosthold.

Anonymkode: 22913...d22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror alle lavkarbofantaster at lavkalori betyr å droppe proteiner? Jeg har som sagt gått ned masse og er stabil på normalvekt vha lavkalori kosthold. Spiser nok mest karbohydrater men en del protein også. Og littegrann fett. Poenget for meg var at jeg lå i ordentlig kaloriunderskudd. Nå er jeg bare en vanlig slank dame uten noen gang å ha vært så opptatt av muskler. Men har ikke merket at jeg har blitt noe svakere av mitt kosthold.

Anonymkode: 22913...d22

Vel, nå viser det seg at lavkarbo-gruppene generelt beholder mer av musklene når de går ned i vekt enn lavfett-gruppene (det du kaller "lavkalori"). ;) 

Anonymkode: ebb34...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Pinkpashion skrev:

Det finnes ikke en fasit for alle, nei. Men jeg gremmes over at mange her kaster seg inn i enorme vekttap i den tro at man bare skal se på kalorier, ikke faktisk næringsinnhold i maten. En kalori er en kalori, om man vil ned i vekt. Men hva den kalorien tilfører kroppen og hva den gjør med blodsukkeret er det mange glemmer å tenke på. Det jeg tror ts mener her, er at folk nekter å ta inn over seg og lese seg opp, før de begynner å gi råd til andre. Får folk motargumenter som kan underbygges med teori og forskning, viser folk en arrogant holdning «dette fungerte i alle fall for meg OG 3 av mine venninner», før de fortsetter å anbefale sine tvilsomme kostholdsråd. 

Det er ingen som sier at alle må spise lavkarbo for å gå ned i vekt, MEN skal du bevare muskelmasse må du få i deg mer enn yoghurt, knekkebrød og epler, åpenbart. 

Hvis man ikke har diabetes gjør den heldigvis minimalt med blodsukkeret uansett «hvor den kommer fra»🤡

Anonymkode: 22913...d22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå viser det seg at lavkarbo-gruppene generelt beholder mer av musklene når de går ned i vekt enn lavfett-gruppene (det du kaller "lavkalori"). ;) 

Anonymkode: ebb34...596

Men nå må du jo se litt større på det. Hvor stor forskjell var det egentlig mellom de to gruppene, og hvor mye trente de? Er ikke poenget med tråden at det ikke er en fasit for alle? Dermed er slike innlegg som dette veldig bastante, og man får behov for å dele at det er mange måter å gjøre dette på. De aller fleste er ikke opptatt av store muskler, men å fungere bra i livet sitt. Og for MIN del, er karbohydratrik mat noe jeg foretrekker å spise (knekkebrød, frukt, grønsaker fra jorden osv), og da er det lettere å forholde seg til et kosthold som inneholder mat jeg liker (Aldri vært fan av fete meieriprodukter, fettrikt kjøtt osv). I tillegg er jeg så overfladisk at jeg elsker at bena mine er så slanke som mulig, så mindre muskler i lår og legger er bare velkomne hos meg:)

Anonymkode: 22913...d22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror alle lavkarbofantaster at lavkalori betyr å droppe proteiner? Jeg har som sagt gått ned masse og er stabil på normalvekt vha lavkalori kosthold. Spiser nok mest karbohydrater men en del protein også. Og littegrann fett. Poenget for meg var at jeg lå i ordentlig kaloriunderskudd. Nå er jeg bare en vanlig slank dame uten noen gang å ha vært så opptatt av muskler. Men har ikke merket at jeg har blitt noe svakere av mitt kosthold.

Anonymkode: 22913...d22

Kommentaren min ang. protein var generell. Sakens kjerne er at enkelte kommer med kostholdstips, enten på den ene eller den andre dietten, uten å egentlig vite hva man snakker om. 
 

Men at kroppen trenger protein for å bevare muskelmassen er ikke diskuterbart. Så spørs det da hva den enkelte ønsker å oppnå; en slank kropp, eller en slank kropp med muskler. 
 

For min del er jeg ingen lavkarbofanatiker. Jeg har troen på et sunt og variert kosthold. Men dessverre ender man ofte opp med å ufrivillig bikke mot å telle kalorier eller karbohydrater. Dessverre ser jeg mye uvitenhet, som blant annet myten om at alle lavkarbo-kosthold består av fet mat. Feil feil feil. Samme hvor mange ganger man påpeker at dette ikke stemmer, så når det ikke inn. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder temaene kosthold og trening er de eneste kildene jeg tar som fakta analyser av blodprøver og MR. Når det gjelder livstilsendring, optimal trening for å nå et mål, unngå skader osv. er det så mye motsigelser at iallefall jeg møter dem med skepsis. Ofte med den konsekvensen at med mindre det er leger som uttaler seg om sitt forskningsfelt gidder jeg ikke å lese det.

Altfor mange fitnessbloggere, PTer og kjendiser som får spalteplass om helse og livsstil, og det meste er bare vas.

Min konklusjon er at det som funker for meg, gir meg progresjon i forhold til målene mine og holder meg skadefri, er det jeg forholder meg til. Jeg har brukt kroppen min hardt i i en mannsalder og det er jeg som kjenner kroppen min. Jeg knuser også at de fleste av mine valg er preget av min motivasjon, noe som gjør at det er vanskelig å overføre til andre.

Anonymkode: 1d2d7...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du skriver, men jeg synes det er mega irriterende med alle disse sipersunne folkene her inne. Det er ikke noe som er mer stressende enn folk som skal mene at du lever usunt og skal shame alt du gjør. Tar jeg snus og kaffe når jeg vil kose meg foreslås det gjerne yoga eller gåtur i skogen i stedet. Er så lei av disse 2 foreslagene! Makan til mirakelkur da. Dørgende kjedelig er hva det er, å drive å gå i skogen og gjøre yoga hele tiden! Merkelig at jeg ikke ser flere av disse irl, for folk flest ser ikke så super sunne ut akkurat.. og så fort jeg har spist pizza så burde man heller gått for havregrøt eller salat. Grønnsaker og dip i stedet for potetgull feks..

Anonymkode: 42c8a...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Pinkpashion skrev:

Kommentaren min ang. protein var generell. Sakens kjerne er at enkelte kommer med kostholdstips, enten på den ene eller den andre dietten, uten å egentlig vite hva man snakker om. 
 

Men at kroppen trenger protein for å bevare muskelmassen er ikke diskuterbart. Så spørs det da hva den enkelte ønsker å oppnå; en slank kropp, eller en slank kropp med muskler. 
 

For min del er jeg ingen lavkarbofanatiker. Jeg har troen på et sunt og variert kosthold. Men dessverre ender man ofte opp med å ufrivillig bikke mot å telle kalorier eller karbohydrater. Dessverre ser jeg mye uvitenhet, som blant annet myten om at alle lavkarbo-kosthold består av fet mat. Feil feil feil. Samme hvor mange ganger man påpeker at dette ikke stemmer, så når det ikke inn. 
 

Så du spiser hovedsakelig proteiner? Hvorfor er det liksom et variert kosthold? Kostholdet inneholder jo mer enn proteiner, fett og karbohydrater. Feks vitaminer, mineraler og sporstoffer osv. Og for å være sikker på å få i seg det man trenger bør man spise variert og ikke bare fokusere på prot/fett/karb. 

Anonymkode: 22913...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du spiser hovedsakelig proteiner? Hvorfor er det liksom et variert kosthold? Kostholdet inneholder jo mer enn proteiner, fett og karbohydrater. Feks vitaminer, mineraler og sporstoffer osv. Og for å være sikker på å få i seg det man trenger bør man spise variert og ikke bare fokusere på prot/fett/karb. 

Anonymkode: 22913...d22

Vet du hva, dette orker jeg faktisk ikke diskutere. Man kan spise uendelig variert, selv om man vektlegger proteinrik mat foran karbohydrater. Å velge proteiner foran karbohydrater er ikke å leve på bare egg og kjøtt. Man MÅ ikke velge kremfløte, man MÅ ikke spise seterrømme, og man MÅ ikke tilsette smør i alt. Alt etter hvor mye/lite karbohydrater man har i kostholdet sitt (noen setter grensen på 100g, andre på under 15g) Folk vil ikke praktisere det likt fordi det innenfor lavkarbo finnes flere veier. Nok en gang; uvitenhet. At noen lavkarbofanatikere dessverre gir uttrykk for det er beklagelig, men dessverre er det en nybegynnerfelle.

Edit: at du har funnet din vei til en sunnere kropp er fantastisk. Og det er ingen som sier at du ikke kan fortsette med det. Vi er ulike, kroppen vår fungerer ikke likt. Jeg liker å trene og bygge muskler, du liker slanke bein. Klart vi ikke har samme behovet når det gjelder mat. Jeg har poengtert gang på gang at mine innlegg er rettet mot dem som åpenbart gang på gang gir råd som strengt tatt er helseskadelige eller tvilsomme, og som gang på gang ikke vil ta innover seg kritikken de får, og fortsetter med samme råd i tråd etter tråd. Det handler ikke om å velge den ene eller den andre metoden, men at folk gir skumle råd, møter motstand, nekter å lese seg opp og fortsetter likedan i neste tråd. 

Endret av Pinkpashion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå må du jo se litt større på det. Hvor stor forskjell var det egentlig mellom de to gruppene, og hvor mye trente de? Er ikke poenget med tråden at det ikke er en fasit for alle? Dermed er slike innlegg som dette veldig bastante, og man får behov for å dele at det er mange måter å gjøre dette på. De aller fleste er ikke opptatt av store muskler, men å fungere bra i livet sitt. Og for MIN del, er karbohydratrik mat noe jeg foretrekker å spise (knekkebrød, frukt, grønsaker fra jorden osv), og da er det lettere å forholde seg til et kosthold som inneholder mat jeg liker (Aldri vært fan av fete meieriprodukter, fettrikt kjøtt osv). I tillegg er jeg så overfladisk at jeg elsker at bena mine er så slanke som mulig, så mindre muskler i lår og legger er bare velkomne hos meg:)

Anonymkode: 22913...d22

Det varierer litt hva de kaller "lavkarbo". Noen av dem de kaller lavkarbo er ikke lavkarbo. 35-45% karbohydrater f.eks. Og i den studien gjorde ikke "lavkarbo" det så bra, fordi det var jo ikke lavkarbo en gang.

Her har man sammenlignet studier hvor det er en "lavkarbogruppe" og en "lavfettgruppe". Merk at fettfattig ALDRI vant med en forskjell som var statistisk signifikant.

Lavkarbo Vs lavfett.jpg

 

Men jeg liker skepsisen din. Det er bra å stille slike spørsmål. Selvfølgelig prøver de å holde slikt likt når de har flere invervensjonsgrupper. Selvfølgelig er det noen studier der de bare har en kontrollgruppe og en intervensjonsgruppe, og da har intervensjonsgruppa som regel fått beskjed om å trene mens kontrollgruppa ikke har. F.eks. noen studier som har prøvd å bevise at det er sunt å kutte ut kjøtt, og så har de samtidig bedt dem om å kutte ut sukker, kutte ut planteoljer, kuttet ut all prosessert mat, slutte å røyke, drikke mindre alkohol, trene mer, stresse mindre. Og når de da får bedre helse så har de påstått at det var det at de kuttet ut kjøtt som gjorde utslaget... 🙄

Anonymkode: 5a4e9...182

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn mennesker er, generelt sett. Vi har en bias som gjør at det er vanskelig for oss å endre meninger, spesielt om det er meninger som sitter dypt og som vi har sterke følelser rundt. Hjernen vår motarbeider oss for å beholde status quo og det krever mye å overkomme det.

Anonymkode: e7896...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er så viktig å spise variert er vel også en myte.

Anonymkode: 91643...62e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.8.2020 den 10.49, Pinkpashion skrev:


Det er ingen som sier at alle må spise lavkarbo for å gå ned i vekt, MEN skal du bevare muskelmasse må du få i deg mer enn yoghurt, knekkebrød og epler, åpenbart. 

Men dette stemmer jo overhodet ikke. Nå har jeg vært i miljø med fokus på både styrke og kroppsbygging i en del år, både toppidrettsutøvere, fitness-vinnere og hobbytrenere og jeg vet ikke av en eneste person som har brukt lavkarbo for å deffe når de skal ned i fettprosent eller vekt men samtidig beholde muskelmasse. Også før konkurranse. Det gjelder både styrkeløftere som har som mål å løfte mest mulig og fitnessutøverne som har som mål å ha mest mulig muskelmasse.

 

Dette er noe du har fått for deg, og det er direkte vranglære å formidle at man ikke kan beholde muskelmasse når man spiser lavkalori og at lavkarbo er eneste veg til mål. Eller at man bare kan spise yoghurt og epler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, addict skrev:

Men dette stemmer jo overhodet ikke. Nå har jeg vært i miljø med fokus på både styrke og kroppsbygging i en del år, både toppidrettsutøvere, fitness-vinnere og hobbytrenere og jeg vet ikke av en eneste person som har brukt lavkarbo for å deffe når de skal ned i fettprosent eller vekt men samtidig beholde muskelmasse. Også før konkurranse. Det gjelder både styrkeløftere som har som mål å løfte mest mulig og fitnessutøverne som har som mål å ha mest mulig muskelmasse.

 

Dette er noe du har fått for deg, og det er direkte vranglære å formidle at man ikke kan beholde muskelmasse når man spiser lavkalori og at lavkarbo er eneste veg til mål. Eller at man bare kan spise yoghurt og epler.

Ingen steder sa jeg at noen må spise lavkarbo for å bevare muskelmasse. Absolutt ingen steder. Jeg har dog understreket viktigheten av protein, og at jeg foretrekker det foran karbohydrater. 
 

Det jeg sa er at et kosthold med brødskiver, epler og yoghurt ikke er tilstrekkelig som kosthold for å bevare muskelmasse (eller for den del et tilstrekkelig kosthold for noe som helst). 
 

Stor forskjell på det jeg skrev og det du tolket. 

Endret av Pinkpashion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pinkpashion skrev:

Ingen steder sa jeg at noen må spise lavkarbo for å bevare muskelmasse. Absolutt ingen steder. Jeg har dog understreket viktigheten av protein, og at jeg foretrekker det foran karbohydrater. 
 

Det jeg sa er at et kosthold med brødskiver, epler og yoghurt ikke er tilstrekkelig som kosthold for å bevare muskelmasse (eller for den del et tilstrekkelig kosthold for noe som helst). 
 

Stor forskjell på det jeg skrev og det du tolket. 

Fair enough 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...