Gå til innhold

Tik Tok, en trussel mot demokratiet?


Lillfrid

Anbefalte innlegg

Norsk mediedekning i denne saken har ikke vært all verdens, men akkurat nå vurderer flere land (inkludert USA og Australia) å forby appen Tik Tok fordi de er redde for at kinesiske myndigheter skal samle inn og misbruke personlig informasjon, og dermed true demokratiet. Den kinesiske appen er blitt megapopulær, spesielt blant barn og unge. I 2019 overgikk appen Facebook, Instagram, Messenger og Snapchat som den mest nedlastede appen på Appstore og Google Play globalt. Den har over en halv milliard aktive brukere i måneden, fra over 140 forskjellige land. Er det grunn til å bekymre seg?

Personlig så tenker jeg at vi gir bort utrolig mye informasjon til Apple, Google, Facebook++ allerede, men det blir hakket verre når vi deler det med verdens største diktatur som allerede driver med total kontroll over sine egne innbyggere. De har allerede erklært ideologisk krig mot vesten, og hvem vet hvilke midler de er villige til å bruke for å oppnå det de ønsker. Tik Tok påstår at de har sitt på det rene, men de nekter å gi innsyn til hvordan de håndterer dataene, og de møter ikke opp for å diskutere digital sikkerhet. De gjør altså ingenting for å styrke tilliten. Hvis de ikke hadde hatt noe å skjule, ville de vel spilt med åpne kort? Løgn, propaganda, manipulering, rensking av meningsmotstandere er allerede dagligdags i Kina... Jeg elsker den appen, men jeg kommer nok til å slette den nå. Jeg er blitt veeeldig skeptisk.

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gitt at Snowden avsløringene ikke har fått noen konsekvenser, hverken for USA eller Storbritannia, enorme overgrep mot allierte land, som egentlig regnes under krigsforbrytelser, sliter jeg med å hisse meg opp for en kjent, og kontrollerbar trussel vi faktisk ikke kjenner til blir gjennomført. 

Det hadde vært ekstremt enkelt å få TikTok innen en personvernmessige trygg paraply; banningen av appen handler ikke om personvern men om å skade Kina.

Det er den gamle maksimen «Public flogging  will continue until moral improves” Den er like Stein ruskende gal som den alltid har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...