Gå til innhold

Corona og skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I skolen som straks starter opp, gjelder ikke en-meters-regelen i klasserommet. Det vil si at særlig i videregående, vil elever og ansatte bli eksponert for nærkontakt med mange hver dag. Dette kan umulig være bra? Elever i videregående er gjerne 30 i klassen, men bytter klasse ut i fra fagkrets. Slik vil det altså bli veldig mange som er i tett kontakt i løpet av en uke. 

Anonymkode: bc04a...23a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smittefest...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I skolen som straks starter opp, gjelder ikke en-meters-regelen i klasserommet. Det vil si at særlig i videregående, vil elever og ansatte bli eksponert for nærkontakt med mange hver dag. Dette kan umulig være bra? Elever i videregående er gjerne 30 i klassen, men bytter klasse ut i fra fagkrets. Slik vil det altså bli veldig mange som er i tett kontakt i løpet av en uke. 

Det er ofte 28-30 per klasse i barneskolen også dessverre. Pluss på fritidsaktiviteter på tvers av skoler/ klasser, bursdager osv og du har godt grunnlag for smittefest blant de yngre barna også😷

Anonymkode: 83528...6ce

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte 28-30 per klasse i barneskolen også dessverre. Pluss på fritidsaktiviteter på tvers av skoler/ klasser, bursdager osv og du har godt grunnlag for smittefest blant de yngre barna også😷

Skolene og barnehagene kommer til å medvirke sterkt til at vi får en ny bølge av nedstenginger over hele kontinentet. Noe annet ville overaske meg stort! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, Skolene og barnehagene var åpne (barneskolene så å si uten restriksjoner) noen uker før sommerferien uten at det ble voldsom smitteøkning.

Anonymkode: 75c39...057

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Skolene og barnehagene kommer til å medvirke sterkt til at vi får en ny bølge av nedstenginger over hele kontinentet. Noe annet ville overaske meg stort! 

Slik som det gjorde etter gjenåpningen i mai? 

Anonymkode: 2dd35...d0d

• Liker 5
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, Skolene og barnehagene var åpne (barneskolene så å si uten restriksjoner) noen uker før sommerferien uten at det ble voldsom smitteøkning.

Norge fortsatt hadde nedstenging midt opp i den myk barnehage/skoleåpningen. Nå er så å si mye av Norge åpent igjen, samt en del folk gir ikke dritt da de er ferdig å følge smittevernregler nå lenger - det er dette som kommer til å påvirke smittebølgen fremover.  

Endret av Outlander
  • Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik som det gjorde etter gjenåpningen i mai? 

Anonymkode: 2dd35...d0d

De hadde en myk gjenåpning av 1-4 klasse. Barnehagene hadde ekstremt strengt smitevernregler med kohorter.   VGS studenter kom aldri tilbake til klasserommet fullt samt hele Norge var fortsatt så og si stengt, samt grensene stengt.  Her begynner skolene  som vanlige, selvfølgelig blir det økt smittetilfeller nå fremover. Men sann blir det med dette viruset. Det er svært smittsomt, og det eneste som kan gjøres her er å passe på sykehusene blir ikke overbelastet slik at hverdagsmannen får ikke nødvendig helsehjelp a la Italia/USA/osv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Outlander skrev:

Norge fortsatt hadde nedstenging midt opp i den myk barnehage/skoleåpningen. Nå er så å si mye av Norge åpent igjen, samt en del folk gir ikke dritt lenger da de er ferdig å følge smittevernregler nå lenger - det er dette som kommer til å påvirke smittebølgen fremover.  

Jeg er usikker på dette. I slutten av mai, når skolen vår åpnet igjen, var samfunnet åpnet igjen her i Oslo-området. Kollektivtrafikk, frisører, kjøpesentre osv. Likevel var det ingen eksplosjon i juni.

Alle som bor i Oslo kan bekrefte at det er veldig mye folk f.eks på IKEA og Oslo City (spesielt Oslo City-der er det stappfullt og har vært det siden lenge før ferien).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Outlander skrev:

De hadde en myk gjenåpning av 1-4 klasse. Barnehagene hadde ekstremt strengt smitevernregler med kohorter.   VGS studenter kom aldri tilbake til klasserommet fullt samt hele Norge var fortsatt så og si stengt, samt grensene stengt.  Her begynner skolene  som vanlige, selvfølgelig blir det økt smittetilfeller nå fremover. Men sann blir det med dette viruset. Det er svært smittsomt, og det eneste som kan gjøres her er å passe på sykehusene blir ikke overbelastet slik at hverdagsmannen får ikke nødvendig helsehjelp a la Italia/USA/osv. 

Jeg blir provosert over den generaliseringen din. Jeg har ett barn på barnetrinnet og ett i ungdomsskulen. Når det åpnet igjen siste uka i mai var det NULL hjemmeskole, null smittevernsforhåbdsegler annet enn «prøv å hold avstand da dere (særlig- spesielt på ungdomsskolen) og bare håndvask og spriting.

så å fremstille det som at samfunnet ble åpnet opp sååå forsiktig medfører rett og slett ikke riktighet overalt. 

Vil også tilføye at disse ungdomsskoleelever er mye på senteret, på kafeer, de går på trening (det åpnet samtidig) osv.

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er usikker på dette. I slutten av mai, når skolen vår åpnet igjen, var samfunnet åpnet igjen her i Oslo-området. Kollektivtrafikk, frisører, kjøpesentre osv. Likevel var det ingen eksplosjon i juni.

Alle som bor i Oslo kan bekrefte at det er veldig mye folk f.eks på IKEA og Oslo City (spesielt Oslo City-der er det stappfullt og har vært det siden lenge før ferien).

Det var det ikke.    Grensene var fortsatt stengt.  Hjemmekontor for de fleste osv.  Men for min egne tanker er det åpne grenser som blir største smittekilde her, da det var så få smittetilfeller her generelt og folk fleste holdte god avstand tidligere, og reiste over hele landet lite.  Men du ser godt at de fleste smittetilfeller var nok i Oslo på denne tiden, på grunn av det du nevner. Tror du nå 5 måneder seinere Oslo folk kommer til å bli flinkere?  DER kommer det til å bli ille igjen tenker jeg, da folk MÅ ha kontorstolen sitt og pils sammen med andre som sild i tønner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare tenker at en-meteren gjelder overalt ellers. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir provosert over den generaliseringen din. Jeg har ett barn på barnetrinnet og ett i ungdomsskulen. Når det åpnet igjen siste uka i mai var det NULL hjemmeskole, null smittevernsforhåbdsegler annet enn «prøv å hold avstand da dere (særlig- spesielt på ungdomsskolen) og bare håndvask og spriting.

så å fremstille det som at samfunnet ble åpnet opp sååå forsiktig medfører rett og slett ikke riktighet overalt. 

Vil også tilføye at disse ungdomsskoleelever er mye på senteret, på kafeer, de går på trening (det åpnet samtidig) osv.

Provosert?  Jeg har 2 barn på ungdomsskolen og 1 på VGS.   At du har barn på skoler som ikke overholdte smittevernregler er noe du burde ta opp selv med de det gjelder.  Her fikk 1 av barne hjemmeskole da han var ikke helt frisk, den andre hadde strenge smittevernregler de fulgte for fullt (Gikk inn på skolen i grupper, satt i klasse med egen gruppe som de måte holde med resten av dagen plus egen uteområder som de ikke kunne forlate. I tillegg hadde de HYPPIGE håndvask og antibac bruk gjennom hele dagen).  VGS ungdom hadde hjemmeundervisning resten av skoleåret, unntatt 2 dager i uken de siste ukene for en nødvendig praksis fag, men da var de klassene eneste på skolen.  Tror du må ro deg ned litt. 

Endret av Outlander
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå stigende smittetall her til lands, og enda er ikke alle tilbake på jobb/ busser/ baner. I mai var trenden synkende og grensene fortsatt stengt, så jeg tror ikke man kan sidestille disse to skolestartene.

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi har nå stigende smittetall her til lands, og enda er ikke alle tilbake på jobb/ busser/ baner. I mai var trenden synkende og grensene fortsatt stengt, så jeg tror ikke man kan sidestille disse to skolestartene.

Jepp..dette. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare tenker at en-meteren gjelder overalt ellers. 

Ikke på bussen.

Anonymkode: 972a1...586

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke jeg som krisemaksimerer her... Synes bare det er artig hvordan det fremstilles at alle har vært så forsiktige ved gjenåpning, når min erfaring er at de fleste ikke har det. Jeg går gjennom sentrum flere ganger i uken, og har også vært ute i helgene en del, og det er masse folk.

Nå har det jo vært en del reising både fra og til Norge i noen uker, kombinert med åpent samfunn og det er fortsatt ikke vært noen eksplosjon.

akkurat som det ikke ble en eksplosjon når andre ting åpnet, til tross for ramaskrik hos KG’s brukere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skulle virkelig ønske vi hadde hatt stengte grenser i sommer slik at våre barn og unge kunne fått et normalt skoleår.  Frykter en halvveis coronaskole med mange tiltak kommende vinter. 

Anonymkode: 9e670...dcd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle virkelig ønske vi hadde hatt stengte grenser i sommer slik at våre barn og unge kunne fått et normalt skoleår.  Frykter en halvveis coronaskole med mange tiltak kommende vinter. 

Anonymkode: 9e670...dcd

Jeg frykter heller at det startes med fulle klasserom og så kommer høst-forkjølelsene og kaoset starter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på bussen.

Anonymkode: 972a1...586

Nei, men det er vel derfor det oppfordres til hjemmekontor fortsatt? 

• Opprett ny...