Gå til innhold

Bilde og vekt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på mitt største var jeg ifølge bmi overvektig

Jeg har som sagt nå samme bmi som Ts, og jeg har en helt annen kropp enn henne. Synes hun ser mye større ut enn det jeg gjør... Så ja, jeg ble overrasket da det kom frem at vi har samme bmi 

510067A6-6C1B-4F68-91AD-62A91BA3B3AB.jpeg

Anonymkode: 39e93...c4b

Ja folk har ulik kropp selvom de har samme bmi, jeg har bmi på 22 og trives best når den er på 20,5. Men dette bilde her viser jo ingenting? Alle kan se slank ut på sånne bilder av halve magen.

Anonymkode: 17830...4aa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du viser kun bilde av magen din, så det er jo vanskelig å sammenligne. Hvis jeg skal kommentere, så ser man jo at du har en del kjøtt på siden av magen, selv om det ikke ser ut som om du har noe kulemage. Både midjen og "kjærlighetshåndtakene" er såpass brede at man ser at her er det litt ekstra fett (ekstra = mer enn nødvendig, men fortsatt innenfor normalvekt.) Jeg syns ikke det ser ut som om Ts har noe mer fett på magen.

Anonymkode: 3bf41...9bf

Herregud. Man skal høre mye rart. Mere enn nødvendig?!  🙄

Anonymkode: db663...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du viser kun bilde av magen din, så det er jo vanskelig å sammenligne. Hvis jeg skal kommentere, så ser man jo at du har en del kjøtt på siden av magen, selv om det ikke ser ut som om du har noe kulemage. Både midjen og "kjærlighetshåndtakene" er såpass brede at man ser at her er det litt ekstra fett (ekstra = mer enn nødvendig, men fortsatt innenfor normalvekt.) Jeg syns ikke det ser ut som om Ts har noe mer fett på magen.

Ikke helt enig i dette nei 😜

A1F78F0B-D1E6-43F4-B1C6-441DD5BCEB74.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen konkurranse, er det vel?

Anonymkode: 2b4b2...a5a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen konkurranse, er det vel?

Anonymkode: 2b4b2...a5a

Nei, bare min forklaring på hvorfor jeg synes hun er stor. Jeg selv skal ytterligere ned i vekt, ikke fornøyd enda, selv om jeg mener at jeg har mer markert midje enn Ts, slankere armer etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns fortsatt ikke du ser mindre ut enn Ts. På dette bildet som viser mer, ser man enda tydligere at du har en del fett. Størrelsen på kjærlighetshåndtakene og hoftene tyder på en del overskuddsfett. Jeg har selv BMI på 21, og til og med jeg har en del ekstra fett, men jeg ser allikevel veldig tydelig at du er større enn meg. Jeg syns det var vanskeligere å se at Ts er større enn meg. Jeg kunne ikke se like mye på hoftene og kjærlighetshåndtakene hennes.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes på generell basis at det er en særdeles dårlig idé å poste bilder av kroppen og be om tilbakemeldinger.

Hva skal du dessuten med slike tilbakemeldinger? Tingen er jo uansett at det er DU som skal leve med kroppen og fungere i den, så sånn sett er det du, og bare du, som kan vite om du er for stor eller ikke.

For eksempel: Føler du deg tung og uopplagt? Ja, da er det sannsynligvis en god idé å gå ned litt. Liker du det du ser i speilet, eller ville du trivdes bedre med 4-5 kilo mindre? Ja, da er det også sannsynligvis ikke dumt å gå ned de kiloene.

Og motsatt: Er du opplagt, energisk og har en kropp som jobber med deg og ikke mot deg? Ja, så hold frem som du stevner.

Så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: 92189...c88

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BMI er den verste «måleenheten» som noensinne er funnet opp. Det er bare tull. Muskler veier veldig mye mer enn fett, og har man bittelitt fett, så er det vanskelig å se musklene som ligger under. Forskjellig skjelett-tetthet kan også ha mye å si for vekt, uten at det synes på utseendet. Det betyr at to personer som ser HELT like ut, kan ha VIDT forskjellig BMI. Jeg er en ganske muskuløs mann (bodybuilder), og det finnes knapt et gram overflødig fett på kroppen min. Jeg har en BMI på nærmere 30, noe som i følge definisjonen skulle bety at jeg er ikke bare overvektig, men sykelig overvektig. Samtidig har jeg «skinnyfat» venner med så mye usunt magefett at det er direkte skremmende, som ligger på en BMI ned mot 18, altså undervektig, fordi de har tynne armer og bein.

BMI er bare tull. Slutt. Nå.

Anonymkode: b2aa4...d2e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og bare så du vet det, så vil slike tråder tiltrekke seg mengder av anorektisk orienterte, som mener at alle som har en fettprosent over et visst nivå er feite, pluss overvektige som har et fordreid bilde av hva det vil si å være normalvektig framfor overvektig.

Tilbakemeldingene du får, vil altså på ingen måte være representative for hva mannen i gata mener.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og bare så du vet det, så vil slike tråder tiltrekke seg mengder av anorektisk orienterte, som mener at alle som har en fettprosent over et visst nivå er feite, pluss overvektige som har et fordreid bilde av hva det vil si å være normalvektig framfor overvektig.

For ikke å nevne misunnelige/sjalu mennesker som vil spy eder og galle, samt rene internettroll som bare rakker ned på folk for moro skyld, uavhengig av om de mener det de sier eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BMI er den verste «måleenheten» som noensinne er funnet opp. Det er bare tull. Muskler veier veldig mye mer enn fett, og har man bittelitt fett, så er det vanskelig å se musklene som ligger under. Forskjellig skjelett-tetthet kan også ha mye å si for vekt, uten at det synes på utseendet. Det betyr at to personer som ser HELT like ut, kan ha VIDT forskjellig BMI. Jeg er en ganske muskuløs mann (bodybuilder), og det finnes knapt et gram overflødig fett på kroppen min. Jeg har en BMI på nærmere 30, noe som i følge definisjonen skulle bety at jeg er ikke bare overvektig, men sykelig overvektig. Samtidig har jeg «skinnyfat» venner med så mye usunt magefett at det er direkte skremmende, som ligger på en BMI ned mot 18, altså undervektig, fordi de har tynne armer og bein.

BMI er bare tull. Slutt. Nå.

Det du sier er selvfølgelig stort sett riktig (bortsett fra det med skjelettetthet), men det er allikevel feil at BMI er et dårlig mål på overvekt/fedme.

Alle skjønner jo at en bodybuilder ikke skal bruke BMI-skalaen for å finne ut om hun/han er overvektig. Og uansett - er det NOEN her i verden som vet hvorvidt de har skadelig overvekt eller ikke - så er det nettopp dem.

For vanlige mennesker med mer gjennomsnittlig muskelmasse, gir imidlertid BMI en nyttig pekepinn. Selv bruker jeg den for å orientere meg rundt hva jeg burde veie. Og sånn for øvrig, ettersom jeg er lav av vekst, har jeg syntes det har vært nyttig å lese dette: https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det dere ser som jeg ikke ser? Jeg har samme høyde som deg, føler jeg har ganske lik kropp som Ts, men veier under 60 kg. Jeg har også både fett og former. Trodde kvinner på vår høyde måtte være ganske synlig overvektige for å veie 80 kg. Venninner jeg har hatt som har veid rundt 80 kg har i hvert fall ikke sett ut som Ts. 

Jeg stusset også på dette, jeg får det liksom ikke til å stemme men det er slik🙈 jeg fødte for et par måneder siden, men det bør jo ikke ha noe å si.. mulig bildet til TS lyver litt da, jeg bruker str M/L ihvertfall.. når jeg var under 60 kg var jeg for tynn slik at folk kommenterte det😅

Anonymkode: 0e93a...47b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er allikevel feil at BMI er et dårlig mål på overvekt/fedme.

Jeg er altså uenig. Når BMI gir meningsløse verdier for halvparten av befolkningen, og den andre halvparten sitter og krangler og kverulerer over hvorvidt man er 23,3 eller 23,5, så er det åpenbart (for meg) et dårlig mål. Det passer kanskje for noen, men et objektivt godt mål må passe for «alle»!

Bedre mål for å avgjøre medisinske problemer knyttet til overvekt og kosthold/ernæring er blodprøver, fettmåling, kroppsscans o.l., gjerne gjennomført av lege / kvalifisert helsepersonell.

For å selv finne ut om man må opp eller ned i vekt vil et enkelt speil være et bedre mål. Det går på personlig trivsel, og tallverdien BMI gir deg er verdiløs.

BMI er rett og slett dårlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor i all verden har du det fra at BMI gir meningsløse verdier for halvparten av befolkningen?

Kilder, please.

Slik det ser ut for meg, er det bare veldig muskuløse (som ikke trenger BMI-skala i utgangspunktet), og veldig lave eller høye (som kan bruke denne skalaen i stedet https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/) som får misvisende resultater..

Så igjen: Hva backer du opp utsagnet ditt med?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder, please.

[...]

Så igjen: Hva backer du opp utsagnet ditt med?

«Halvparten» var naturligvis bare figure of speech. Poenget mitt er at BMI er dårlig. Hvis du fremdeles trenger kilder på det, så OK, her:

Sitat

It’s important to recognize that BMI itself is not measuring “health” or a physiological state (such as resting blood pressure) [...]
And then there is the “obesity paradox.” Some studies have found that despite the fact that the risk of certain diseases increases with rising BMI, people actually tend to live longer, on average, if their BMI is a bit on the higher side. [...]
More than half of those considered overweight by BMI had a healthy “cardiometabolic profile,” including a normal blood pressure, cholesterol, and blood sugar. [...]
As a single measure, BMI is clearly not a perfect measure of health. But it’s still a useful starting point for important conditions that become more likely when a person is overweight or obese. In my view, it’s a good idea to know your BMI. But it’s also important to recognize its limitations.

Harvard Health, Harvard Medical School

Sitat

Why BMI is inaccurate and misleading
BMI (body mass index), which is based on the height and weight of a person, is an inaccurate measure of body fat content and does not take into account muscle mass, bone density, overall body composition, and racial and sex differences, say researchers from the Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania.

(Ja, bone density, altså skjelett-tetthet)
Medical News Today

Sitat

1. The person who dreamed up the BMI said explicitly that it could not and should not be used to indicate the level of fatness in an individual.
2. It is scientifically nonsensical.
3. It is physiologically wrong.
4. It gets the logic wrong.
5. It's bad statistics.
6. It is lying by scientific authority.
7. It suggests there are distinct categories of underweight, ideal, overweight and obese, with sharp boundaries that hinge on a decimal place.
8. It makes the more cynical members of society suspect that the medical insurance industry lobbies for the continued use of the BMI to keep their profits high.
9. Continued reliance on the BMI means doctors don't feel the need to use one of the more scientifically sound methods that are available to measure obesity levels.

– Keith Devlin, NPR.org (alle punktene er utdypet)

Sitat

Why BMI is a bad measure of obesity (and what is better)

– Peter Flom, statistiker @Medium.com

Sitat

BMI may not be the best way to size up your shape. [...]
Scott Kahan, who directs the National Center for Weight and Wellness, says, "Traditionally, we define obesity by a certain cutoff on the BMI scale." But judging whether a person is obese based only on their size is old-fashioned and not terribly useful, he says. [...]

Klikk på "View all" og les hele artikkelen. Den er ganske god.
– Why BMI doesn't tell the whole story, WebMD.com

Sitat

Why you should stop measuring your BMI to find out if you're healthy

Independent.co.uk

Sitat

Why BMI is a flawed measure of body fat

Vox

Sitat

Why BMI calculation is flawed

If this formula seems complicated and somewhat arbitrary, that’s because it is. And many experts have started to question BMI accuracy.

In fact, BMI is far from perfect, and as the years have passed, more and more science has emerged that reveals the flaws of this approach.

Everyday Health

Om du foretrekker vitenskapelige journaler og papers, så er det bare å go wild på Google Scholar. Søk gjerne etter termer som «bmi bad», «bmi flaw» og lignende. Her er et lite utvalg:

Sitat

[...] it is increasingly clear that BMI is a rather poor indicator of percent of body fat. Importantly, the BMI also does not capture information on the mass of fat in different body sites. The latter is related not only to untoward health issues but to social issues as well. Lastly, current evidence indicates there is a wide range of BMIs over which mortality risk is modest, and this is age related. All of these issues are discussed in this brief review.

Obesity, BMI and Health: A Critical Review – Frank Q. Nuttall, MD, Ph.D.

Sitat

Recent studies have shown that cancer patients with a low normal BMI (or those with weight loss) have worse outcomes than obese patients. These results suggest that obesity has a protective effect and has been termed the “obesity paradox.” In this commentary, we discuss hypothetical explanations and take a step beyond BMI or simple weights alone to present other useful and more specific body composition metrics, such as muscle tissue mass, visceral fat mass, and subcutaneous fat mass. Body composition is highly variable between individuals with significant differences seen between various races and ages. Therefore, it is critical to consider that patients with the exact same BMI can have significantly different body compositions and different outcomes. We encourage further studies to examine body composition beyond BMI and to use other body composition metrics to develop individualized treatments and intervention strategies.

The Obesity Paradox in Cancer—Moving Beyond BMI – Shlomit Strulov Shachar and Grant R. Williams

Sitat

Why BMI is inaccurate and misleading
*Her er artikkelen som blir sitert i Medical News Today over her*

Christian Nordqvist

Jeg kunne fortsatt ad nauseam, men nå gidder jeg ikke mer. Det er greit at jeg sitter med bevisbyrden for mine egne påstander, men dette her burde da være lite kontroversielt nok til at jeg må slippe å sitte og linke til alle de 126 millioner(!) Google-treffene som kommer opp og forklarer «why bmi is bad».

Kort sagt:

BMI kan gi en pekepinn på overvekt, men til medisinske tilstander så er det helt andre undersøkelser som må til for å gi riktig behandling eller gode råd. 

Om du bare lurer på om du skal slanke deg eller ikke, så vil en kjapp titt i speilet gi deg et mye bedre svar enn BMI-en. Du kan ha BMI på 21 og ha for mye visceralt fett, med alle de helsefarer det medbringer. Samtidig kan du ha en BMI på 25-26 uten at du trenger å gå ned et gram (selv når man ikke er en bodybuilder!).

I tillegg kommer denne besettelsen av tallene som ødelegger psykisk for veldig mange. Vi ser det allerede her i tråden. Folk skjønner ikke hva tallene betyr, og legger altfor mye vekt på den fullstendig vilkårlige BMI-skalaen som ble dratt ut fra løse luften en gang i tiden. Det gir helt feilaktige beslutningsgrunnlag, hva nå enn for beslutninger man skulle ønske å ta med disse tulletallene.

BMI er dårlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hva med de med normal BMI men altfor høy fettprosent?

Anonymkode: c9a73...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

1128447959_117327110_698204527693803_5115918471638741885_n(3).thumb.jpg.14f6cdf9d23b99f3bd264d50de1182c6.jpg

Jeg er i følge bmi overvektig. Synes det ikke ser sånn ut? Eller er jeg helt på bærtur? 

Anonymkode: aba2f...a98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1128447959_117327110_698204527693803_5115918471638741885_n(3).thumb.jpg.14f6cdf9d23b99f3bd264d50de1182c6.jpg

Jeg er i følge bmi overvektig. Synes det ikke ser sånn ut? Eller er jeg helt på bærtur? 

Legg ut et bilde rett opp og ned. Vanskelig med slike positurer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva med de med normal BMI men altfor høy fettprosent?

Anonymkode: c9a73...a5e

Nemlig. Fett veier lite, så det er fullt mulig å ha usunt mye fett samtidig som man har en normal BMI.

Enig med deg. Synes ikke du ser overvektig ut i det hele tatt. Og det til tross for at du ikke er en bodybuilder heller.

BMI er et dårlig mål.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har en smal midje, relativt lite magefett. Vekten din er distribuert andre, sunnere plasser, slik det ofte er på mange. Dette tar ikke BMI høyde for i det hele tatt. Du får bare et latterlig unøyaktig «Overvektig»-stempel klistret på deg, helt uten grunn.

Du ser flott ut!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...