Gå til innhold

Har aldri vært i eller hatt middagsselskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i slutten av 30-årene, og har aldri vært i middagsselskap utenom med familie i julen og nyttårsaften. Det virker egentlig som at det er ganske vanlig, og jeg kunne virkelig tenkt meg det. Føler meg litt gammel for å invitere bare til vors og fest, og burde vært mer sosial. Er så usikker på hvordan sånne ting egentlig foregår, og hva som er vanlig? Har man det mens barna er hjemme? Som en vanlig middag? Jeg har jo hatt mange på middagsbesøk, men det er sånn ikke pynte seg, og potetmiddag eller spaghetti midt i uke klokken 16-17. Jeg kunne tenkt meg kvelder med venner, hvor man pynter seg og dekker pent på, sånn middag klokken 20 med et glass vin til. 
 

Er det flere som ikke har en slik type vennekrets der sånne samlinger er vanlig? Eller noen som pleier å møtes slik som kan fortelle litt? Jeg treffer venner kanskje 1-2 ganger i året når jeg faktisk skal ut på noe (byen/konsert). 

Anonymkode: 2c493...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke slikt. Det er noe påtatt hyggelig/tvangskos over det. Vi spiser middag hos hverandre men da er det bare en tilfeldig invitasjon kl 15.50 og folk kommer rett fra jobb. Stivt og formelt er ikke oss. Det virker som dårlige kopier av Frustrerte Fruer.

 

MEN noen har dtte litt som hobby tror jeg. De liker å planlegge retter, de liker å invitere, de liker å pynte bord osv. Det er jo helt fair det.

 

Anonymkode: a8423...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm nei... tror ikke dette er så innmari vanlig.
Men om du vil det, så inviter venner og be de ta på noe pent og lag middag, server vin, så blir det sikkert hyggelig :) 

Anonymkode: 1266d...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke inntrykk av at det er vanlig å invitere til pynte-seg-middag uten at det er i anledning rund bursdag eller lignende. Jeg er 38, og har til dags dato aldri noen sinne vært invitert i pynte-seg-middag til venner, og til familie kun i anledning runde dager o.l. 

Jeg hadde syntes det var rart om jeg fikk en invitasjon hvor det sto jeg måtte pynte meg, når det bare var en vanlig middag og ikke en Anledning. 

Mye heller bli invitert til en vanlig middag i vanlige klær.. 

Anonymkode: 56edc...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er veldig vanlig! Selvsagt. Vi har venner på besøk eller er i middagsselskap en gang eller to i måneden. Synes det er veldig hyggelig!  Hvordan man gjør det..., for et spørsmål, he he. Jo, du sender en melding og spør om de vil komme på middag lørdag den xxx klokken 19.Kan jo begynne med ett eller to par hvis du synes flere er overveldende. Hvis det er barnefamilier og de skal kunne ha med barna så ville jeg kanskje begynt en time eller to før. Vi pleide alltid å ha med barna da de var mindre. Et eget barnebord på kjøkkenet med pizza, film og godteri etterpå.

Når de kommer serverer man en fordrink, for eksempel et glass vin eller en aperol/GT - kan godt la folk velge selv. Om sommeren kan man gjerne være i hagen eller på verandaen. Lag mat du er god på, men anstreng deg litt. Behøver slett ikke være tre retter, men kan for eksempel være noe fingermat til fordrinken, så en middagsrett og enten dessert eller kaffe/sjokolade. 

Eventuelt kan ha maten som tema for kvelden ved å invitere til krabbelag, rekefest eller pinnkjøtt/rakfisklag. Ofte sitter man og prater etterpå med en drink, litt musikk, og iblant utvikler det seg til en liten fest med dans osv. 

Bare senk skuldrene og gå i gang!

Anonymkode: ec499...ce4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder antrekk så er det i vår krets ikke snakk om stivpynting, men absolutt et par hakk opp fra hverdag. Kjole/skjørt/pen bukse/ bluse for damene, bukse/skjorte/jakke, (men ikke dress og slips) for gutta. 

Anonymkode: ec499...ce4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går aldri i slikt selv heller.

Møtes i spise ute liker jeg.

Anonymkode: 3bc1d...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort dette så mye enda da jeg ikke har barn (er 29) og i jentegjengen er vi 15 stk sosiale så vi har plenty i å holde tritt med bursdager (nok å ta i der altså!)🤣 Men mamma og pappa hadde veldig ofte sånne middager med vennepar da jeg var liten og jeg elsket det. De var med vennepar som også har barn da så jeg og søsteren min hadde alltid noen å leke med. Det er som en skriver over her ikke akkurat tyll og slør, men bare litt penere enn en hverdag. Dette er jo da naturlig å holde på en fredag/lørdag. Kos deg masse med planlegging, pynting, god mat og gode venner, TS. Jeg ble veldig overrasket over at det var så mange negative svar her, jeg hadde i det minste blitt kjempeglad for å bli invitert på noe slikt og sikkert invitert tilbake ved en senere anledning :)  

Anonymkode: 87ee5...53a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsselskap med venner er veldig koselig, så inviter til det, ts! Noen må jo være først. AB..ce4 beskriver det veldig godt her, vil bare legge til et par ting. Det første er at det er greit å servere mat du kan forberede mest mulig før gjestene kommer, sånn at du også kan kose deg sammen med gjestene dine. Og så er det ekstra stas for gjestene om de kommer til et fint pyntet bord’ Fine servietter og markblomster eller kjøpeblomster, gyldne blader om høsten osv., levende lys. 

Anonymkode: 7ea61...d62

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er veldig vanlig! Selvsagt. Vi har venner på besøk eller er i middagsselskap en gang eller to i måneden. Synes det er veldig hyggelig!  Hvordan man gjør det..., for et spørsmål, he he. Jo, du sender en melding og spør om de vil komme på middag lørdag den xxx klokken 19.Kan jo begynne med ett eller to par hvis du synes flere er overveldende. Hvis det er barnefamilier og de skal kunne ha med barna så ville jeg kanskje begynt en time eller to før. Vi pleide alltid å ha med barna da de var mindre. Et eget barnebord på kjøkkenet med pizza, film og godteri etterpå.

Når de kommer serverer man en fordrink, for eksempel et glass vin eller en aperol/GT - kan godt la folk velge selv. Om sommeren kan man gjerne være i hagen eller på verandaen. Lag mat du er god på, men anstreng deg litt. Behøver slett ikke være tre retter, men kan for eksempel være noe fingermat til fordrinken, så en middagsrett og enten dessert eller kaffe/sjokolade. 

Eventuelt kan ha maten som tema for kvelden ved å invitere til krabbelag, rekefest eller pinnkjøtt/rakfisklag. Ofte sitter man og prater etterpå med en drink, litt musikk, og iblant utvikler det seg til en liten fest med dans osv. 

Bare senk skuldrene og gå i gang!

Anonymkode: ec499...ce4

Jeg er ofte på middagsselskap og digger det! Har du lyst er det jo bare å invitere noen, som innlegget over sier. Ville bare nevne at «oppskriften» som gis her kan være litt ambisiøs hvis man ikke har hatt slikt selskap før. Dette er jo beskrivelsen av et flott selskap jeg gjerne skulle vært i, men man trenger jo ikke å ha vordrink, forrett, hovedrett og dessert. Det holder med en rett og feks noe kjøpt snacks eller sjokolade. 

Anonymkode: 46fa5...283

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar! Ser jo ofte folk skriver i diskusjoner om størrelser på kjøkken/stue/bord at «vi elsker å venner over på middag» og da regnet jeg med at det ikke var bare på kjøttkaker i farten mellom jobb og fotball en tirsdag 😅 Ser for meg at det er hyggelig å møtes over mat en helgekveld. 

Anonymkode: 2c493...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vi invitert til middag på kvelden til et vennepar med litt vin så er det klart en pynter seg 

Anonymkode: daa52...8b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis har jeg nok noen til middag ihverfall en gang i måneden. Det er mest veninner, men også par. Iblant ber jeg noen på middag når de har vært, eller skal på jobb ( veninner som jobber mye), og da er det på dagtid. Da lager jeg litt enklere mat enn om det er på kveldstid. Går gjerne i fiskegrateng ( hjemmelaget) med grønnsaker, lasagne og andre pastaretter. 

På kveldstid så lager jeg noe litt mer avansert, men jeg har ikke arvet resten av familiens gode kokkegener, så går nok i biff, kalkun og også en suppe som er veldig populær, med masse grønnsaker og kjøtt. Har da ferske rundstykker ved siden av, eller nybakt hvitt brød.

Har også gryter iblant.

Blir også bedt på middag, men ikke alltid så ofte som jeg inviterer. Har blitt bedt når barna dees også spiser, men ofte på kveldstid når de er lagt.

Serverer vin til maten, eller øl om det passer 

Veldig koselig å både invitere og å lage mat 🙂

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer veldig an på hva slags miljø man vanker i. Jeg er oppvokst i et miljø der foreldrene våre ofte hadde middagsselskaper, og da var det naturlig at vi barna også begynte med det da vi ble gamle nok (og fikk oss boliger med plass til et spisebord). 

Matretter som blir servert er som regel en type gryterett eller ovnsform. Sånt som er enkelt å lage til mange. For oss er det viktigste å treffes og ha det gøy sammen, ikke at vertinnen skal slite seg ut på kjøkkenet. 

Jeg er vant med at det gjerne lekes en eller annen slags lek, enten før eller etter middagen. F.eks. mimelek, 20 spørsmål, quiz. Altså rolige leker, ikke stolleken og sånt. Noen ganger har det vært et tema for festen som f.eks. italiensk aften, og da er det mange som spjåker seg ut litt ekstra og kommer som en karakter. Dere synes sikkert det er fryktelig tåpelig, men vi har det veldig moro, og det kan faktisk være ganske utfordrende å ha et middagsselskap med Leonardo da Vinci, Andrea Bocelli og Silvio Berlusconi rundt samme bord.😂

Anonymkode: b6bb0...123

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes det er veldig koselig en gang iblant. Liker veldig godt å bare være oss og ett par til, sånn at vi er fire tilsammen. Ikke alltid vi serverer noe å drikke før maten, men noen ganger. Aldri noe fingermat gjør vi. Og veldig sjelden noe forrett. 

Vi serverer litt god middag og vin, og så en dessert. Vi inviterer ofte til allerede kl 18.00. Vi liker ikke ¨holde på til så sent.

Etter at vi har spist, blir vi kanskje sittende der, eller i i litt mer myke stoler i stuen. Synes over hode ikke det er noe stivt og formelt over det, som noen sa. Synes sånne kvelder er gull verdt.  

Hvordan vi gjør det? Sender en veldig om at det hadde vært koselig om dere ville komme på middag og evt vin for den som vil ha kl 18.00 på ...... dato.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad for invitasjon til et sånt middagsselskap og hadde gladelig pyntet meg og stilt opp med dessert (avtalt på forhånd med vertinnen selvsagt.)

Anonymkode: 0120a...341

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De færreste som har barn og er 30+ orker vel slikt i ukedagene, dersom man jobber? Men jeg hadde gjerne takket ja til det i helga! En finere kleskode fordrer en spesiell anledning, mener jeg. 

Anonymkode: 3b238...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det så ofte vi greier, det blir altfor sjelden. Mannen lager mat , jeg dessert, vi spiser i spisestua, tenner i peisen, barna løper til den andre stua og spiller spill eller ser en film (nå er våre blitt store). Ofte drikkes det mye vin. Tror ikke jeg husker et eneste mislykka middagsselskap, det er alltid veldig hyggelig. Vi har ofte fingermat først, og champagne/musserende (ofte noen som ikke drikker, altså, maten er viktigere). Men det går måneder mellom hver gang.  Det fine er at man som regel blir invitert tilbake. 

Anonymkode: 34d74...d0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min krets er det veldig vanlig men jeg er vel en gamlis alt;) er nå sånn vi koser oss med vennepar og god mat med vin. Barna er også med men de er små tenåringer nå.

Stort sett helg jeg tenker på

Endret av Loff77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min krets er det ganske vanlig også. Vi er mellom 28-33. Noen har barn, noen har ikke. Vi pleier å ha det på en lørdag. Minst en gang i måneden. Gjerne nesten hver helg når det lar seg gjøre. Ikke alle kan hver gang da. Nå er vi jo også flinke til å sette av tid til det og da :) Det har på en måte blitt en livsstil. Jeg selv er veldig glad i å invitere venner til middag eller tapaskveld/ostekveld/vinkveld hos meg. Er 30. Sitter og skravler mellom himmel og jord. Syns det er de beste kveldene. Blir veldig mye av det til høsten🥰

Anonymkode: b9532...318

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...