Gå til innhold

Verste middagsselskapet du har vært i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/18/2020 at 7:15 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en venninne som ofte inviterer til middag,  men som er forferdelig uorganisert. Når jeg kommer til avtalt tid har hun ennå ikke handlet eller dusjet. En gang tilbød jeg meg å handle mens hun var i dusjen, og da fikk jeg en lang liste med varer som ikke bare var til denne middagen. Da jeg kom tilbake fra butikken hadde hun ikke begynt å forberede noe, selv om hun hadde en del av ingrediensene, hun satt bare og pratet med andre venner som hadde ankommet i mellomtiden. Det endte med at jeg lagde 80% av maten, som ble servert i ti-tiden på kvelden. Neste gang jeg var invitert måtte jeg jobbe sent, og avtalte å komme en drøy time etter resten. Da hadde hun riktignok dusjet, men ellers gjentok det samme seg. Etter det har jeg alltid spist en lett middag før jeg kommer til henne, og ser på måltidet som kveldsmat. 

Anonymkode: 7d849...76c

Du må si fra at dette ikke er greit, og at du ikke er intr i å ende opp som kokka når du blir invitert på middag. Jeg kan se for meg at hun kanskje tror at dette er noe du gjør med glede. Kanskje hun ikke er så dreven på kjøkkenet som deg og lar deg overta fordi hun tror du faktisk vil det? I don't know... Hvis du har sagt fra om at det ikke er greit så tror jeg at jeg hadde sluttet å komme på disse middagene for da blir du jo tydeligvis bare brukt. 

Anonymkode: 7fcb3...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille_Krokodille
På 16.8.2020 den 6.04, Utelukke skrev:

What!! At hun i det hele tatt liker taco med så få og kjedelig ingredienser er for meg uforståelig. Ikke krydder i kjøttdeigen, eeeh, ikke salsa! Det der var ikke en tacomiddag. Heller en kjøttdeig i wrap. 🙈

Av og til er det ikke snakk om å «ikke like». Noen av oss har refluks og får omtrent halsbrann av vann... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lille_Krokodille skrev:

Av og til er det ikke snakk om å «ikke like». Noen av oss har refluks og får omtrent halsbrann av vann... 🙄

Men da lager man mat deretter. Ikke taco som ikke er taco.

Anonymkode: 86121...c6d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.8.2020 den 6.08, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når man inviterer kresne snobbejævler på middag, ingenting er godt nok. 

Anonymkode: e33cf...cba

Det er ikke gjesten som er snobbete, det er verten som er knøl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt invitert i middagselskap der det ble servert Toro Jegergryte. Etter det gadd jeg rett og slett ikke mer, og kuttet alle bånd med den familien...

Anonymkode: 144aa...a6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt invitert i middagselskap der det ble servert Toro Jegergryte. Etter det gadd jeg rett og slett ikke mer, og kuttet alle bånd med den familien...

Anonymkode: 144aa...a6d

Du kuttet bånd pga. gryterett i pose?   Ooookey

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er ikke hva som blir servert. Det vikgtiste er å invitere! 

Anonymkode: d0e0c...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.8.2020 den 13.09, Lille_Krokodille skrev:

Av og til er det ikke snakk om å «ikke like». Noen av oss har refluks og får omtrent halsbrann av vann... 🙄

Hvis du får halsbrann av taco så kan det jo være en idè å ikke invitere på taco. Evt lage en tilpasset versjon til deg selv. 

 

På 4.9.2020 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er ikke hva som blir servert. Det vikgtiste er å invitere! 

Anonymkode: d0e0c...b05

Hvis du skal servere vond/dårlig mat så kan du heller droppe det, mener nå jeg :P Eller inviter på kaffe eller vin, det fikser de fleste.

Anonymkode: 6c6e9...0a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Risgrøt og riskrem blir laget med rundkornet ris og ikke middagsris som er langkornet og egner seg ikke til hverken riskrem eller risgrøt

Anonymkode: 8ae87...c08

Jeg lagde en gang riskrem med basmatiris (jeg fant en oppskrift i et blad og måtte bare prøve) Riskremen ble helt grei, men jeg holder meg til den tradisjonelle 😊

Anonymkode: 7db69...d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kresne ganer. Hva er godt nok for dere? Rødvinsmarinerte hjortekruseduller med champagnekaramelliserte trøfler i Cherrysky? :rolleyes: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også noen venner som er så innmari treige med matlagingen! Man kommer dit når det er avtalt klokka 19, da har vertskapet så vidt begynt å skrelle den første løken til en langkokt lammegryte eller lignende. Klokka blir 20, 21... Ingen mat i sikte. 22.30 kommer kanskje gryta på bordet. Alltid god mat, men man er jo skrubbsulten for lengst og energien har begynt å dale, så får man plutselig et tungt måltid servert så seint, og havner rett i sovemodus etterpå... Ikke noe sjakktrekk for å få stemningen til å koke akkurat.

Man har jo som regel noe godt i glasset mens man venter, men jeg synes generelt middag bør serveres innen en time etter at gjestene er kommet. De fleste gjester følger vanlig kutyme og kommer sultne på middagsbesøk, ofte har man ikke spist mer enn en brødskive etter jobb for å holde på apetitten. Og veldig få liker å spise et stort måltid nærmere midnatt, det er oppskriften på å få halsbrann og mageknip når man senere har lagt seg. 

Anonymkode: 6c697...018

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også noen venner som er så innmari treige med matlagingen! Man kommer dit når det er avtalt klokka 19, da har vertskapet så vidt begynt å skrelle den første løken til en langkokt lammegryte eller lignende. Klokka blir 20, 21... Ingen mat i sikte. 22.30 kommer kanskje gryta på bordet. Alltid god mat, men man er jo skrubbsulten for lengst og energien har begynt å dale, så får man plutselig et tungt måltid servert så seint, og havner rett i sovemodus etterpå... Ikke noe sjakktrekk for å få stemningen til å koke akkurat.

Man har jo som regel noe godt i glasset mens man venter, men jeg synes generelt middag bør serveres innen en time etter at gjestene er kommet. De fleste gjester følger vanlig kutyme og kommer sultne på middagsbesøk, ofte har man ikke spist mer enn en brødskive etter jobb for å holde på apetitten. Og veldig få liker å spise et stort måltid nærmere midnatt, det er oppskriften på å få halsbrann og mageknip når man senere har lagt seg. 

Anonymkode: 6c697...018

Men hvis du vet at det alltid blir sen servering hos dem, er det vel bare å spise litt før du drar dit? Og hvis middagen kommer på bordet så sent, er det vel ganske lenge til du skal legge deg, så du kan unngå halsbrann? Sikker på at det ikke er alkoholen sin skyld?

Anonymkode: 75656...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig merkelig at folk som inviterer til mat f.eks kl 19 serverer mat 3-4 timer senere.  Det er frekt å ikke opplyse om det. jeg hadde aldri i min villeste fantasi kunnet gjort noe slikt med venner eller familie.   

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du vet at det alltid blir sen servering hos dem, er det vel bare å spise litt før du drar dit? Og hvis middagen kommer på bordet så sent, er det vel ganske lenge til du skal legge deg, så du kan unngå halsbrann? Sikker på at det ikke er alkoholen sin skyld?

Anonymkode: 75656...8e4

Jo, men det er jo likevel irriterende. Føles meningsløst å trykke innpå med brødskiver like før man skal i middagsbesøk, gleden ved å bli invitert er jo nettopp å få slippe å styre med egen mat, bare komme sulten inn døra hos vertskapet, kjenne lukta av noe digg som godgjør seg den siste halvtimen i ovnen. Det er den atmosfæren jeg etterstreber når jeg inviterer, en aperitif i glasset først og så maten på bordet rundt 20-20.30.

Og at middagen blir sein gjør ikke at jeg automatisk kan være oppe lenger, om jeg har planer dagen etter må jeg likevel tusle hjem og legge meg ikke så lenge etter midnatt, med magen full av oksekjøtt og tung saus. Jeg sliter lite med halsbrann av litt vin i seg selv, men får det bestandig når måltid inntas seint om kvelden. At det å legge seg i horisontalen for kort tid etter et fett og kraftig måltid kan øke refluks-symptomer, er velkjent. 

Anonymkode: 6c697...018

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2020 den 3.54, AnonymBruker skrev:

Har blitt invitert i middagselskap der det ble servert Toro Jegergryte. Etter det gadd jeg rett og slett ikke mer, og kuttet alle bånd med den familien...

Anonymkode: 144aa...a6d

Det er ikke sikkert de synes de tapte noe på det.... 🤪

Anonymkode: 7db69...d1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2020 at 3:54 AM, AnonymBruker said:

Har blitt invitert i middagselskap der det ble servert Toro Jegergryte. Etter det gadd jeg rett og slett ikke mer, og kuttet alle bånd med den familien...

Anonymkode: 144aa...a6d

🤣

Vet ikke om du prøvde straffe dem eller hva, men jeg kan fortelle deg at mer eller mindre absolutt alle ser på den type oppførsel som riv ruskende gal og sannsyynligvis ville de bare ledd og vært oppgitt over deg når du kom opp som samtaleemne... Det finnes folk som sulter i verden... At en familie som bryr seg om deg og inviterer og serverer deg mat blir kuttet ut fordi du snurrer på nesen din er bare merkelig

Anonymkode: c68d1...a2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...