Gå til innhold

Verste middagsselskapet du har vært i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjorde det så ille? Var det stemninga, for lite mat, ble noen alt for fulle? :spise::ler2:

Anonymkode: 7fcb3...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 24/7SylviaPlath

Dette var en bursdag, men...

Samboer og jeg ankommer og de som er invitert viser seg å være et meksikansk ektepar i 50-åra som ikke snakker norsk, en eldre norsk herremann, min venninne fra jobb (bursdagsjenta som blir 30) og hennes kjæreste. (Både bursdagsjenta og kjæresten er tyrkere. Kjæresten snakker ikke særlig godt norsk.)

Bursdagsjenta drar meg til side og sier at den eldre enslige mannen er «en jomfru» og at jeg må passe meg fordi han blir så fryktelig kåt når han drikker. 🥴 Jeg blir utilpass over at hun deler dette med meg, fordi han var en veldig hyggelig kar. Hver gang han går ut for å ta seg en røyk roper burddagsjenta:

»EGIIIL! NÅ MÅ DU IKKE GÅ OPP TIL HU VIETNAMIESISKE OVER OSS BARE FORDI DU ER SULTEN PÅ MUS!!! 😆😆😆»

Stemningen er lettere klein...

Jeg prøver å kommunisere med det meksikanske ekteparet, men de kan ikke et kvekk norsk og det er vanskelig. På et tidspunkt begynner bursdagsbarnet å danse freidig med den meksikanske konen foran de resterende, få gjestene, før klokka har prestert å bli 21:00. De prøver å tvinge meg opp til å danse også, men jeg nekter.

Samboer og jeg synes dette blir kleinere og kleinere og prøver å snakke litt med «jomfruen». Han er en trivelig nok kar, men blir fort ganske full.

Litt lengre utpå kvelden, krever bursdagsjenta at vi drar ut på byen. Både samboer og jeg er syke og blakke og vi sier at det vil vi dessverre ikke.

Bursdagsjenta (dette er 30-årsdagen hennes) sprinter hulkende til doen, låser døra og hulker på toalettgulvet i nærmere en time til vi får lurt henne ut. Da har vi for dårlig samvittighet til å droppe byen, og tror vi skal en tur ut i Bergen sentrum.

Men hvor vil bursdagsbarnet? På en restaurant lignende TGI FRIDAYS på SOTRA... Vi får en sjåfør ut dit og i bilen er alt glemt - hun hoier og haier til utenlandsk musikk og legger ut hele kjøreturen på kanskje 40 minutter på Snapchat.

I alle fall kommer vi fram og ingen vil egentlig være der - vi er ganske miserable. «Jomfruen» kjøper en runde shots til oss. Bursdagsbarnet tar begeistret bilder og videoer hvert 20ende sekund og legger ut på snap med skrift som: «Beste bursdagen ever! Her tar det helt av! 😄 Vi er gææærne! 😍» osv osv der vi sitter og har det jævlig og nipper til forferdelig, ren vodka

Etter 40 minutter i huttiheita tar samboer og jeg endelig en taxi hjem og sitter helt i vantro hele veien.

The end.

(Det må også sies at denne venninnen tok enhver unnskyldning til å feire - Halloween, påske, you name it. Det var alltid fester sånn som dette, med et vilt sammensurium av forskjellige mennesker, og det var alltid like jævlig. Hun og jeg møttes gjennom jobben og hun var en god dame jeg var glad i, men samtidig var festene hennes så INNFORJÆVLIGE at det var verdt å avslutte bekjentskapet for å slippe å gå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pusejenta13 said:

Dette var en bursdag, men...

Samboer og jeg ankommer og de som er invitert viser seg å være et meksikansk ektepar i 50-åra som ikke snakker norsk, en eldre norsk herremann, min venninne fra jobb (bursdagsjenta som blir 30) og hennes kjæreste. (Både bursdagsjenta og kjæresten er tyrkere. Kjæresten snakker ikke særlig godt norsk.)

Bursdagsjenta drar meg til side og sier at den eldre enslige mannen er «en jomfru» og at jeg må passe meg fordi han blir så fryktelig kåt når han drikker. 🥴 Jeg blir utilpass over at hun deler dette med meg, fordi han var en veldig hyggelig kar. Hver gang han går ut for å ta seg en røyk roper burddagsjenta:

»EGIIIL! NÅ MÅ DU IKKE GÅ OPP TIL HU VIETNAMIESISKE OVER OSS BARE FORDI DU ER SULTEN PÅ MUS!!! 😆😆😆»

Stemningen er lettere klein...

Jeg prøver å kommunisere med det meksikanske ekteparet, men de kan ikke et kvekk norsk og det er vanskelig. På et tidspunkt begynner bursdagsbarnet å danse freidig med den meksikanske konen foran de resterende, få gjestene, før klokka har prestert å bli 21:00. De prøver å tvinge meg opp til å danse også, men jeg nekter.

Samboer og jeg synes dette blir kleinere og kleinere og prøver å snakke litt med «jomfruen». Han er en trivelig nok kar, men blir fort ganske full.

Litt lengre utpå kvelden, krever bursdagsjenta at vi drar ut på byen. Både samboer og jeg er syke og blakke og vi sier at det vil vi dessverre ikke.

Bursdagsjenta (dette er 30-årsdagen hennes) sprinter hulkende til doen, låser døra og hulker på toalettgulvet i nærmere en time til vi får lurt henne ut. Da har vi for dårlig samvittighet til å droppe byen, og tror vi skal en tur ut i Bergen sentrum.

Men hvor vil bursdagsbarnet? På en restaurant lignende TGI FRIDAYS på SOTRA... Vi får en sjåfør ut dit og i bilen er alt glemt - hun hoier og haier til utenlandsk musikk og legger ut hele kjøreturen på kanskje 40 minutter på Snapchat.

I alle fall kommer vi fram og ingen vil egentlig være der - vi er ganske miserable. «Jomfruen» kjøper en runde shots til oss. Bursdagsbarnet tar begeistret bilder og videoer hvert 20ende sekund og legger ut på snap med skrift som: «Beste bursdagen ever! Her tar det helt av! 😄 Vi er gææærne! 😍» osv osv der vi sitter og har det jævlig og nipper til forferdelig, ren vodka

Etter 40 minutter i huttiheita tar samboer og jeg endelig en taxi hjem og sitter helt i vantro hele veien.

The end.

(Det må også sies at denne venninnen tok enhver unnskyldning til å feire - Halloween, påske, you name it. Det var alltid fester sånn som dette, med et vilt sammensurium av forskjellige mennesker, og det var alltid like jævlig. Hun og jeg møttes gjennom jobben og hun var en god dame jeg var glad i, men samtidig var festene hennes så INNFORJÆVLIGE at det var verdt å avslutte bekjentskapet for å slippe å gå.)

Hahaha, beste jeg har lest på lenge! Så for meg alt sammen 🤣😅👌

Anonymkode: eb425...d42

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holder hun på med det? Hun vet jo at datteren ikke kokkelerer lenger. Er det fordi datteren skryter av at hun er så flink? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner fortsatt at jeg blir svett i panna av den gangen jeg inviterte 20++ kolleger og serverte dem 1 stk. kalkun.   

Det er mange, mange år år siden.  Jeg hadde ikke peil på matlaging.  Håper gjestene har glemt det i dag :)

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bekjent som plutselig ble veldig betatt av thaidamer og hadde fått kjæreste fra Thailand. Så skulle vi i middagsbesøk til dem sammen med flere vi ikke kjente. Og siden dette skulle gjøres etter thailandske tradisjoner ble de forskjellige rettene servert i skåler på bordet uten skjeer eller øser i serveringsskålene til å forsyne seg med. Bare en spisesskje og tallerken med ris til hver.

Vi skulle bruke den samme skjeen som vi selv spiste med (og tok i munnen) til å forsyne oss med fra fellesskålene. Man forsynte seg med en skje med suppe om gangen, helte over risen på egen tallerken, spiste litt, for så å forsyne oss med samme skje fra neste suppeskål, og neste, og neste, en skje om gangen. Med andre ord, så dypper altså alle rundt bordet den samme spiseskjeen de har hatt i munnen ned i alle serveringsskålene kanskje 3-4 ganger ned i hver skål. Dette var heldigvis før koronatidene.

Greit nok at man prøver å introdusere hverandre til hverandres kulturer og slikt, og maten var veldig god den. Men det går da an å være litt måteholden. Hadde de nå tenkt at vi skulle spise med pinner, si noen thailandske ord/bønn eller noe annet "eksotisk" så hadde det vært kult det. Men man trenger ikke å gå all-in og dele munnbakterier med flere fremmede folk som det første man gjør bare fordi det kanskje er vanlig i thailandske familier. Og ut fra settingen med "bli kjent med hverandres kultur" så vil man jo ikke akkurat lage en scene av dette heller, og dermed vise misnøye med den thailandske kulturen som de skulle introdusere oss for. Han som holdt selskapet er litt sånn kverulant/bombastisk type, så jeg tipper at han kanskje håpet på at det skulle bli et problem, slik at han kunne trekke fordomskortet og kverulere om dette.

Anonymkode: 712b7...623

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent som plutselig ble veldig betatt av thaidamer og hadde fått kjæreste fra Thailand. Så skulle vi i middagsbesøk til dem sammen med flere vi ikke kjente. Og siden dette skulle gjøres etter thailandske tradisjoner ble de forskjellige rettene servert i skåler på bordet uten skjeer eller øser i serveringsskålene til å forsyne seg med. Bare en spisesskje og tallerken med ris til hver.

Vi skulle bruke den samme skjeen som vi selv spiste med (og tok i munnen) til å forsyne oss med fra fellesskålene. Man forsynte seg med en skje med suppe om gangen, helte over risen på egen tallerken, spiste litt, for så å forsyne oss med samme skje fra neste suppeskål, og neste, og neste, en skje om gangen. Med andre ord, så dypper altså alle rundt bordet den samme spiseskjeen de har hatt i munnen ned i alle serveringsskålene kanskje 3-4 ganger ned i hver skål. Dette var heldigvis før koronatidene.

Greit nok at man prøver å introdusere hverandre til hverandres kulturer og slikt, og maten var veldig god den. Men det går da an å være litt måteholden. Hadde de nå tenkt at vi skulle spise med pinner, si noen thailandske ord/bønn eller noe annet "eksotisk" så hadde det vært kult det. Men man trenger ikke å gå all-in og dele munnbakterier med flere fremmede folk som det første man gjør bare fordi det kanskje er vanlig i thailandske familier. Og ut fra settingen med "bli kjent med hverandres kultur" så vil man jo ikke akkurat lage en scene av dette heller, og dermed vise misnøye med den thailandske kulturen som de skulle introdusere oss for. Han som holdt selskapet er litt sånn kverulant/bombastisk type, så jeg tipper at han kanskje håpet på at det skulle bli et problem, slik at han kunne trekke fordomskortet og kverulere om dette.

Anonymkode: 712b7...623

Jeg hadde spurt om ekstra skjeer. Hadde ikke orket å spise slik.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg generelt har vært heldig i besøk. Kan bare huske besøk hvor det har vært for lite mat så det er pinlig å forsyne seg, en som ba meg vippse 35kr etterpå og en som skulle servere selvfisket, grillet fisk. Rett på grillen. Fisken var veldig gele-aktig og finn bare bli stekt sånn 30sek på hver side (skinn, hode og alt var på). Han måtte bort til grillen og gjenta prosessen 30 sek til, så 30sek til. Men fisken var jo så vidt bare blitt varm på skinnet på de 30sek, så når han måtte bruke 2min på å ta den tilbake på grillen så begynte jo prosessen fra start igjen. Jeg spiste kun tilbehør...

Anonymkode: 4a00e...071

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kjenner fikk nylig servert Maxboller til Søndagsmiddag og sa det var så horribelt bonsk.

Vedkommende ble veldig provosert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren til eksen trodde ikke på matallergier og intoleranser, noe jeg ikke var klar over før jeg bæsjet på meg. Viste seg at jeg hadde blitt gitt laktose hele helgen og at de laktosefrie tingene jeg hadde tatt med for å hjelpe henne med å gjøre det enklere å lage mat til meg, noe hun insisterte på å gjøre, ikke hadde blitt brukt. 

Hadde følt meg uggen, men tenkte bare det var nerver for å møte resten av familien hans. Så hadde de grillfest nederst i hagen et godt stykke unna huset (og doen) og jeg hørte skummel gurgling, kjente boblingen, rakk bare å tenke fa** før det begynte å lekke, og før jeg hadde rukket og komme meg opp til huset så var det fullstendig krise og masse søl og jeg gråt, og sånn ble jeg dumpet. Måtte ta nattbussen I fire timer hjem med bæsjebukser i en plastpose i sekken. Har ikke hørt fra fyren siden. 

Anonymkode: 5efc6...bd4

♥️ Så stygt gjort mot deg! Møkkamortileksen-kjerring! 

Anonymkode: 8bcbe...4ab

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng fra jobb som var bedt på hytten til ene kollegaen vår. Hun hadde reist i forveien og vi andre kom etter endt arbeidsdag, en 4-5 timers tur. Vi hadde fått beskjed om å komme sultne så vi droppet å spise noe særlig på turen. Vel fremme får vi servert toro posesuppe, 1 pose, samt litt loff til. Vi var 8-9 stykker og det holdt såvidt til en liten porsjon hver. Aldri har vi vært så glade for at vi alle hadde med snacks og sjokolade, smågodt i store mengder. Det ble redningen den kvelden. Heldigvis hadde vi også avtalt at vi tok med litt hver til frokosten dagen etter. Så akkurat det med for lite mat er nok det verste jeg opplever, også fordi jeg tenker at det må være pinlig for verten også. Dette var attpåtil ei voksen dame med familie, så man skulle tro hun var vant med litt selskaper.

Anonymkode: 3716f...c37

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var en gjeng fra jobb som var bedt på hytten til ene kollegaen vår. Hun hadde reist i forveien og vi andre kom etter endt arbeidsdag, en 4-5 timers tur. Vi hadde fått beskjed om å komme sultne så vi droppet å spise noe særlig på turen. Vel fremme får vi servert toro posesuppe, 1 pose, samt litt loff til. Vi var 8-9 stykker og det holdt såvidt til en liten porsjon hver. Aldri har vi vært så glade for at vi alle hadde med snacks og sjokolade, smågodt i store mengder. Det ble redningen den kvelden. Heldigvis hadde vi også avtalt at vi tok med litt hver til frokosten dagen etter. Så akkurat det med for lite mat er nok det verste jeg opplever, også fordi jeg tenker at det må være pinlig for verten også. Dette var attpåtil ei voksen dame med familie, så man skulle tro hun var vant med litt selskaper.

Anonymkode: 3716f...c37

Jeg kan glatt spise en toro posesuppe alene!   Hun må være sosialt tilbakestående!   Posesuppe er kjipt å servere gjester uansett men jeg hadde ihvertfall laget 3-4 liter. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Apocalypte skrev:

Jeg kan glatt spise en toro posesuppe alene!   Hun må være sosialt tilbakestående!   Posesuppe er kjipt å servere gjester uansett men jeg hadde ihvertfall laget 3-4 liter. 

Enig. På hyttetur så forventer jeg ikke gourmetmat og forstår at folk vil gjøre det litt enkelt. Men å be folk være sulte når de kommer, for så å servere posesuppe er gale. De fleste vet også at det er langt i fra alle som ser på suppe som middag, og i alle fall ikke toro! Tynn, tynn suppe. For håpe det i det minste var noe rundstykker og egg eller noe til. 

Kan nevne en historie til en jeg kjenner. Hun var invitert på middag hos et vennepar 3t unna. Hun skulle overnatte. Avtalen var at hun skulle komme kl 16 og det var også da middagen skulle serveres. Det stod klart og tydelig i meldingen. Hun ankom og det var ingen tegn til mat. Hun hadde ikke spist siden tidlig på dagen og var ganske sulten og hadde jo så klart ikke kjøpt noe på veien siden middagen skulle være kl 16. Når hun forstod at det overhodet ikke var startet på maten så sa hun i fra at hun gjerne kunne hjelpe til med forberedelser. Det trengte hun ikke hadde verten sagt. En time gikk og en til. Ingen mat. Til slutt viste det seg at dette venneparet hadde vært ute å spist lunsj like før hun kom og at middagen var utsatt til kl 19. Maten var likevel ikke klar før resten kom og ble servert 2030. Hun var skrubbsulten og ble ikke tilbudt noe. Hun følte heller ikke for å spørre siden hun ikke følte at venneparet var så nær. 

Ellers synes jeg ikke noe om å bli invitert til middag kl 17 også begynner verten å lage maten når gjestene ankommer. Er jo ikke alltid at alt tar så lang tid, men har opplevd flere ganger jeg har stresset for å rekke middagsbesøk og kunne gjerne tenkt meg å vist om at jeg kunne kommet 1t senere. Og også hatt muligheten til å ta meg en frukt eller et eller annet for at ikke magen skal rumle. 

Anonymkode: 4a00e...071

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest disse morsomme historiene i tråden kan jeg ikke si at jeg har vært i noen skandaløse middagsselskaper akkurat, men mer av de pinlige slagene.

For eksempel svigermor og mannen hennes som skulle slå mange fluer i en smekk i førjula engang med en stor julekurv-lunsj/middag. De inviterte relativt hele slekta si med sine ørten søsken med partner, som igjen hadde med seg sine voksne barn og deres familier med småbarn og babyer, i tillegg til oss voksne barna av vertene (bare oss barn er vi 9 stk inkludert partnere). Så tror vi samlet sett var rundt 30-40 stk i et betong-hus. Det var konstant leven av prating og urolige barn som sprang overalt, rett og slett utrivelig og upersonlig julemiddag. Det var rimelig håpløst å holde på samtaler selv. Det aller verste er den delen disse vertene alltid gjør ved større selskaper: organisere den "runden" hvor folk må presentere seg selv i tur og orden og fortelle hvordan vedkommende er knyttet til familien. Høflige som vi er holdt vi ut dette sirkuset til etter kaffen. Vi var helt ødelagt etter selskapet og sverget på at vi aldri skulle takke ja til slik invitasjon senere.

Ellers har vi de gangene svigerfar inviterer på uformelle middager der svoger skal lage middag. Svogeren gikk kokkelinjen på vgs men jobber ikke som kokk nå han heller (som den andre historien ovenfor), men i dette tilfellet tror han selv at han er så flink med mat lagd fra bunnen. Problemet er at han antageligvis aldri har hørt om krydder eller er veldig beskjeden med det i så fall. Maten han lager er mega-tam! Til og med dessertene er enten tørr eller smakløse. Men denne familien er aldri direkte med hverandre, de snakker heller bak hverandres rygg om ting og tang de er misfornøyde med, så under middagene får svogeren alltid komplementer om hvor flink han er med matlagingen... Når det kommer til det sosiale med disse middagene er det ubehagelig stille og utvekslinger av masse høflighetsfraser som om man var i en begravelse med fjerne slektninger. Sist middag var det spesielt pinlig stille som om noen var i dårlig humør eller det var dårlig stemning over noe, men hverken jeg eller mannen skjønte hva det kunne komme av.

En tredje tilfelle av pinlig middagsselskap var hos min egen far og hans dame. Der hadde de visst feilberegnet sausmengden (det var bare de to, meg og mannen min), og uheldigvis var det mannen min som tok det siste av sausen. Da stemor påpekte at det var tomt for saus senere (kalkunmiddag), ble mannen min veldig flau i lang tid etterpå av dette. Han er en storspist kar (ikke overvektig sådan, så det er ikke lett å tenke ut slikt). Jeg måtte stadig vekk prøve å dempe flauheten hans etter besøket med at det var deres feil at det ikke var nok saus, og at det var heller de som burde vært flau i så fall. Poenget her var at det var utrolig kjipt at mannen hadde en dårlig opplevelse av å spise middag med familien min, da han i utgangspunktet ikke var så gira på å dra på slike middager, men dette kom seg heldigvis med tiden (mest sannsynlig fordi jeg begynte å varsle familien min i skjul om å beregne mannen min som to voksne porsjoner).

Anonymkode: 80fca...fe4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veninne serverte 600g kjøtt fordelt på 6 stykker, men var jo tilbehør altså.. hele 2 poser boilinbag ris, salat som bestod av isbergssalat, våtløk og masse vanlig løk, og en pose soppsaus. Vi var så sultne at vi måtte spise pølse på shell etterpå. Hvordan vet jeg det var 600g? Forde det var jeg som måtte steke dette halvfrossne kjøttet, mens vertinnen fikset seg på badet. Hvem forsynte seg 2 ganger?? Jo, vertinnen. Vi andre turte ikke ta mer enn minimalt. 

Dessert, en brent og udelekat brownie med bringebærsyltetøy. 

Anonymkode: 6c77d...e7c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...