Gå til innhold

Gjorde jeg noe galt her? Et ødelagt vennskap..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva ville du gjort hvis du traff på han igjen? Jeg er en sånn person som hilser og gjerne slår av en prat med de jeg kjenner uansett hvem det er, venner, ekser, en gammel lærerinne, egentlig alle. Jeg er en blid og omgjengelig jente som går godt overens med de fleste. Det er egentlig helt nytt for meg at et menneske jeg har hatt med å gjøre later som jeg er luft på den måten der. Skal jeg bare gjøre som han og bare gå forbi han uten å hilse? Det virker så kleint og overhode ikke "meg"! Men samtidig er det jo også veldig kleint å hilse på noen som ikke hilser tilbake eller ser på deg. Grunnen til at jeg spør er at jeg vet jeg kommer til å møte på han igjen siden vi handler i samme matbutikk, går på samme type puber, litt felles hobbyaktiviteter og sånt. Synes liksom måten han er på er så latterlig og ikke minst blir jeg lei meg og føler meg som den store stygge ulven.

Anonymkode: 8eb0a...6fd

Jeg ville ha ignorert ham tilbake, selv om jeg heller ikke er typen som oppfører meg sånn. Eventuelt hilst veldig hyggelig og vist at det ikke berørte meg at han ikke hilste tilbake.

Han ignorerer deg for å såre deg, fordi han føler seg krenket. Du har ikke gjort noe galt ved å ta ham med på ting sammen med andre, det er han som er for kontrollerende og sjalu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var litt sånne typer spørsmål fra vennen min også. Og det gikk på en måte greit, for det var bare å si at jeg ikke ville svare på det. Og han tok det også greit hvis jeg noen ganger sa med et smil og med omsorg "jeg tror ikke du skal stille folk det spm der, det er litt for privat/kleint". Han forstod også når han måtte roe seg ned, eller at jeg syntes det ble litt mye. Han hadde blant annet en periode hvor han dukket opp på jobben min og det likte jeg ikke. Det sa jeg klart i fra om at han måtte slutte med og han respekterte det. Vi tilbringte såpass mye tid sammen ellers at det å ha han hengende rundt på jobben min var unødvendig, og dessuten hadde jeg ikke tid til det. Det var vel egentlig fra det tidspunktet han traff på meg med venninna mi, og at jeg prøvde å få han "inn" i vennegjengen min at ting begynte å gå skeis. 

Men hva ville du gjort hvis du traff på han igjen? Jeg er en sånn person som hilser og gjerne slår av en prat med de jeg kjenner uansett hvem det er, venner, ekser, en gammel lærerinne, egentlig alle. Jeg er en blid og omgjengelig jente som går godt overens med de fleste. Det er egentlig helt nytt for meg at et menneske jeg har hatt med å gjøre later som jeg er luft på den måten der. Skal jeg bare gjøre som han og bare gå forbi han uten å hilse? Det virker så kleint og overhode ikke "meg"! Men samtidig er det jo også veldig kleint å hilse på noen som ikke hilser tilbake eller ser på deg. Grunnen til at jeg spør er at jeg vet jeg kommer til å møte på han igjen siden vi handler i samme matbutikk, går på samme type puber, litt felles hobbyaktiviteter og sånt. Synes liksom måten han er på er så latterlig og ikke minst blir jeg lei meg og føler meg som den store stygge ulven.

Anonymkode: 8eb0a...6fd

Jeg ville sagt kort hei. Hilser på mange mennesker som ikke hilser tilbake (jeg jobber med psykisk utviklingshemmede) fordi de ikke helt skjønner seg på sånt. De liker dog å bli hilst på. Så hvis du sier kort hei og går videre så har du ditt på det tørre og slipper å bli dratt ned på hans nivå. Og så får du bare la han ture på sånn han føler er best.

Første jeg tenkte når jeg las innlegget ditt var autisme/aspergers da jeg jobber med folk som har blant annet den diagnosen. 

Anonymkode: 60a6f...071

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort noe galt, slik du beskriver situasjonen har du vært umåtelig tålmodig og en god venn. 

Det sosiale forholdet mellom dere er veldig ujevnt. Du har mange, er sosial kompetent og er ikke avhengig av han. 

Han har få venner, virker sosialt umoden og ned lite kompetanse og har vært avhengig av deg. Han reagerer på det han opplever som å miste deg, mest sannsynlig. Kanskje kutter han ut for å skåne egne følelser. 

Jeg forstår godt at dette er et krevende vennskap. Jeg synes du skal hilse som vanlig neste gang du ser han, om han ikke hilser tilbake så ligger det på han, ikke deg. La vennskapet flyte til han eventuelt gjør noen ordentlige forsøk på kontakt, ballen ligger hos han. 

Mye mulig det er noe underliggende her som gir han disse vanskene, men det får ikke du gjort noe med. 

Anonymkode: 14ac5...09c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sikkert litt harsh her, men det er som regel en god grunn til at folk ikke har venner slik som denne tidligere vennen din hadde. Det var et kjemperødt flagg for meg da jeg datet for noen år tilbake siden og det hadde nok vært det dersom jeg møtte noen nye venner nå. Jeg hadde en lignende kollega som jeg ble venn med for noen år siden. Hun kom jo til slutt på kant med alle vi jobbet med og fikk sparken, så ble det masse klenging på meg og jeg måtte bare droppe henne (før jeg blir skutt her så var det mange mange hendelser jeg ikke skriver ned nå). Jeg har masse venner i livet mitt og dermed ikke desperat for å få nye venner heller så alt mulig dritt gidder jeg ikke ta imot. 

Anonymkode: 66183...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig han har en diagnose ellers har han bare verdens verste sosiale antenner. Og han er/var kanskje også forelska i deg..... Sånne kombinasjoner blir gjerne katastrofe vennskapsmessig, han kan ikke tolke situasjonene og skjønner ikke grensene, han blir usikker og sjalu etc etc 

Du kan jo foreslå for han at dere møtes og snakker om vennskapet? Så blir det mer klart for dere begge hva ståa er og du kan ev gå videre uten å lure. 

Anonymkode: ead3b...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkes at når han traff deg sånn plutselig, og kanskje sammen med andre, så ble det for mye for ham. Han gikk derfor rett forbi deg fordi han ikke visste hvordan han skulle håndtere situasjonen. Fant bare raskt en beskrivelse av Asperger syndrom, som jeg også synes er nærliggende å mistenke at han har. Du ser hvordan noen brukere tar frem drittsekkbenevnelsen, men jeg tror dette kan være langt mer komplisert enn det.

https://www.fosterhjemsforening.no/wp-content/uploads/2015/06/Asperger-syndrom.pdf

 

Anonymkode: 99bbf...8a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var sammen med en fyr en gang hvor han vrei og vrengte alt jeg sa og gjorde til noe feil. Det var så ødeleggende, først og fremst mentalt, men også fysisk. Vi var sammen i fem måneder, men hadde kontakt lenger enn det. Var først når jeg ble sammen med personen etter det at jeg klarte komme meg helt vekk fra han.

Tror du skal være glad jeg, TS.

Anonymkode: fa3c4...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...